Road trip jenkkilään

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja n00kie
  • Aloitettu Aloitettu
Boston voi olla hyvä optio lennoille. ~4h bostonista new yorkiin junalla tai bussilla, jos on valmis tuhlaamaan aikaa enempi matkustamiseen. Eikä toi boston nyt mitenkään läpeensä paha mesta ole, jos kelaa vaikka yöpymistä siellä.

New yorkin lennot on melkein ainoita mitä oon katellu, mikä yhtiö lentää Suomesta Bostoniin ja onko hinnaltaan halvempi kuin New york ?

Tietääkö kukaan pääseekö Englannista taikka Espanjasta halvemmalla Jenkkilään verrattuna Suomen hintatasoon ?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
New yorkin lennot on melkein ainoita mitä oon katellu, mikä yhtiö lentää Suomesta Bostoniin ja onko hinnaltaan halvempi kuin New york ?

Tietääkö kukaan pääseekö Englannista taikka Espanjasta halvemmalla Jenkkilään verrattuna Suomen hintatasoon ?

Joku random lento ees+taas finnairilla bostoniin vajaan 600e(lontoon kautta) kun vertaa.fi:lla testasin. Joskus oli reilulla 200e:lla ees+taas tarjousta olemassa mutta se lienee mennyttä aikaa ellei käy tajuton munkki.

Jos bostonin kautta virittelee matkat niin yks aika huisi juttu on napata commuter train alle ja käydä salemin kaupungissa tsekkailemassa noitajutut :)
 
Koitin katella lentoja myös Lontoon kautta, mutta näytti lentoaika melkein samalta kuin Helsingistä. Kartalta katottuna näyttäs kuitenki olevan huomattavasti lähempänä ja meneehän tuonne Lontooseen Tampereeltaki kuitenki muutama tunti lentää. Miksei tuolla Bostonissakin kannattas muutama päivä viettää, jos sinne lentäis, hotellit varmasti hieman edullisempia mitä manhattanilla..
 
Pahoittelen, alla oleva viesti on aika pitkä ja sekava, mutta jos joku jaksaa sen selata ja vastatakin vielä, niin iso kiitos! Päällimmäisenä kysymyksenä siis, että vaikuttaako tuollainen aikataulu realistiselta vai meneekö siinä vain hermot ja kunto? :)

Tällaisella road tripillä olisi varmasti nähtävää joka etapilla maailman tappiin asti, mutta koska rahaa ei ole samalla tavalla rajattomasti, on homma rajattava jotenkin. Lähestyin tätä haastetta niin, että on olemassa muutama kaupunki, jossa ehdottomasti haluaa tehdä muutakin kuin tsekata jonkun maailman isoimman lankakerän, nukkua yön yli ja jatkaa matkaa ja sitten on erikseen sellaisia kaupunkeja, jotka toimivat nimenomaan enemmän tuollaisina levähdyspaikkoina.

Tuolla taktiikalla oon laskeskellut, että varsinaisen ajo-osuuden kesto ois semmoiset 25 päivää. Sen lisäksi ollaan siis vielä Nykissä, Losissa ja risteilyllä ilman omaa vuokra-autoa. Ajettavaa kertyy näillä näkymin reilut 6000 kilometriä, eli keskimäärin 250 km per päivä. Käytännössä joinakin päivinä ajetaan vähän enemmän ja joinakin päivinä ei varmaan juuri ollenkaan. Tavoitteena olisi kuitenkin se, että maksimissaan ajettaisiin sellaiset kuusi tuntia per päivä, useimmiten max kolme, neljä tuntia.

Kovin tarkkaa suunnitelmaa on aika hankala tehdä täältä Suomesta käsin, koska ei tiedä tarkalleen, että mitä on missäkin, mutta eipä se auta muuta kuin mennä Google Mapsin, hakukoneiden ja kirjojen voimalla. Tässäpä siis tällainen alustava aikataulu, jos joku on ajanut suunnilleen samanlaista reittiä ja toteaa tän aikataulun ihan älyttömäksi, niin ilmoittelethan miullekin, ettei tartte ihmetellä sitten paikan päällä :)

Eli listassa etappivälit ja kuinka pitkään olisi tarkoitus käyttää aikaa missäkin vaiheessa. Ajoajat perustuvat tietty Google Mapsin arviointeihin.

New Orleans, Louisiana (kaksi yötä)

New Orleans, Louisiana - Jackson, Mississippi: 186 mailia – noin 2 tuntia 58 min (yksi yö)

Jackson, Mississippi - Memphis, Tennesee: 210 mailia – noin 3 tuntia 24 min (yksi yö)

Memphis, Tennesee - Springfield, Missouri: 284 mailia – noin 5 tuntia 5 min (yksi yö)

Springfield, Missouri - Tulsa, Oklahoma: 181 mailia – noin 3 tuntia 4 min (yksi yö)

Tulsa, Oklahoma - Oklahoma City, Oklahoma: 106 mailia – noin 1 tunti 44 min (yksi yö)

Oklahoma City, Oklahoma - Amarillo, Texas: 259 mailia – noin 4 tuntia 17 min (yksi yö)

Amarillo, Texas - Albuquerque, New Mexico: 288 mailia – noin 4 tuntia 33 min (yksi yö)

Albuquerque, New Mexico - Kayenta (Monument Valley), Arizona: 350 mailia – noin 6 tuntia 1 min (yksi yö)

Kayenta (Monument Valley), Arizona - Holbrook, Arizona: 211 mailia – noin 4 tuntia 19 min (yksi yö)

Holbrook, Arizona - Grand Canyon, Arizona - Seligman, Arizona: 169 mailia – noin 3 tuntia 3 min + 102 mailia – noin 1 tunti 54 min (yksi yö)

Seligman, Arizona - Las Vegas, Nevada: 177 mailia – noin 3 tuntia 0 min (kolme yötä)

Las Vegas, Nevada - Mt. Whitney, Kalifornia: 235 mailia – noin 4 tuntia 53 min (yksi yö)

Mt. Whitney, Kalifornia - Fresno, Kalifornia: 277 mailia – noin 5 tuntia 2 min (yksi yö)

Fresno, Kalifornia - Yosemite, Kalifornia: 93,1 mailia – noin 2 tuntia 15 min (yksi yö)

Yosemite, Kalifornia - San Franscisco, Kalifornia: 211 mailia – noin 4 tuntia 13 min (kolme yötä)

San Franscisco, Kalifornia - Los Angeles -väli: 73,4 mailia – noin 1 tunti 28 min + 155 mailia – noin 3 tuntia 31 min + 146 mailia – noin 3 tuntia 11 min + 94,9 mailia – noin 1 tunti 46 min (kolme yötä)


Semmoista. Eli Nykiin, Vegasiin, San Franciscoon ja Losiin keskitytään vähän pitempään, lähes kaikki muut etapit hoidetaan yhden yön pysähdyksellä. Käytännössä tyyliin, että aamuisin lähdetään ajamaan, saavutaan iltapäivällä ja hatsaillaan loppupäivä mestoilla ja yövytään jossain. Sitten lähdetään taas seuraavana päivänä aamulla tai jos jäi vielä jotain tärkeätä näkemättä, niin myöhemmin päivällä ajamaan kohti seuraavaa kohdetta.

Voip olla, että tuohon pitää lisätä johonkin väliin enemmän kuin yhden yön stoppeja ettei mee liian hätäiseksi, mutta pitää tietty muistaa, että kyse on jatkuvasta road tripistä eikä peruslomasta, jossa tehdään täsmäisku yhteen kohteeseen ja fiilistellään siellä pari viikkoa.
 
New Orleans, Louisiana (kaksi yötä)
New Orleans, Louisiana - Jackson, Mississippi: 186 mailia – noin 2 tuntia 58 min (yksi yö)
Jackson, Mississippi - Memphis, Tennesee: 210 mailia – noin 3 tuntia 24 min (yksi yö)
Memphis, Tennesee - Springfield, Missouri: 284 mailia – noin 5 tuntia 5 min (yksi yö)
Springfield, Missouri - Tulsa, Oklahoma: 181 mailia – noin 3 tuntia 4 min (yksi yö)
Tulsa, Oklahoma - Oklahoma City, Oklahoma: 106 mailia – noin 1 tunti 44 min (yksi yö)
Oklahoma City, Oklahoma - Amarillo, Texas: 259 mailia – noin 4 tuntia 17 min (yksi yö)
Amarillo, Texas - Albuquerque, New Mexico: 288 mailia – noin 4 tuntia 33 min (yksi yö)
Albuquerque, New Mexico - Kayenta (Monument Valley), Arizona: 350 mailia – noin 6 tuntia 1 min (yksi yö)
Kayenta (Monument Valley), Arizona - Holbrook, Arizona: 211 mailia – noin 4 tuntia 19 min (yksi yö)
Holbrook, Arizona - Grand Canyon, Arizona - Seligman, Arizona: 169 mailia – noin 3 tuntia 3 min + 102 mailia – noin 1 tunti 54 min (yksi yö)
Seligman, Arizona - Las Vegas, Nevada: 177 mailia – noin 3 tuntia 0 min (kolme yötä)
Las Vegas, Nevada - Mt. Whitney, Kalifornia: 235 mailia – noin 4 tuntia 53 min (yksi yö)
Mt. Whitney, Kalifornia - Fresno, Kalifornia: 277 mailia – noin 5 tuntia 2 min (yksi yö)
Fresno, Kalifornia - Yosemite, Kalifornia: 93,1 mailia – noin 2 tuntia 15 min (yksi yö)
Yosemite, Kalifornia - San Franscisco, Kalifornia: 211 mailia – noin 4 tuntia 13 min (kolme yötä)
San Franscisco, Kalifornia - Los Angeles -väli: 73,4 mailia – noin 1 tunti 28 min + 155 mailia – noin 3 tuntia 31 min + 146 mailia – noin 3 tuntia 11 min + 94,9 mailia – noin 1 tunti 46 min (kolme yötä)

Taa on mun mielesta hieman omituinen matkasuunnitelma. Tietty kukaan ei halua ajaa alyttomia etaisyyksia paivittain, mutta mielestani ei oo kauheasti jarkea viettaa aikaa jossain Jacksonissa, Memphisissa, Tulsassa tai Springfieldissa - toisaalta nayttaa etta ne on lisatty matkasuunitelmaan tarkoituksella, joten taidat olla kiinnostunut jostain mita siella on. Olen viettanyt elamassani monta kuukautta jenkkilassa eika ikina ole tullut mieleen menna noihin paikkoihin.

Vinkkini olisi vetaa pitempia siivuja ja viettaa enemman aikaa mielenkiintoisissa paikoissa kun Vegas. Vegas on ensikertalaisella niin kasittamaton paikka etta yksi paiva siella voisi jaada harmittamaan jalkeenpain. Ja kun Vegasin lahella olet ja olet menossa Monument Valleyn suuntaan, suosittelisin erittain lampimasti paikkoja kuten Bryce Canyon, Zion National Park (katsopa vaikka Googlesta Angel's Landing, huima kokemus) ja vaikkapa Arches National parkissa. Kolme yota Friscossa ja Losissa on hyva idea.

Pitemmat ajomatkat voi hiukka hirvittaa, mutta reissun jalkeen niitten vasymys unohtuu ja mieleen jaa hienot kokemukset. Meikalaisen pisin siivu ikina oli New York - Denver, 40 tuntia. Voit arvata kuinka paljon se korpesi ajaa (vaikka ajajia oli 4) mutta jalkeenpain sille on tullut lahinna naureskeltua.
 
Aika lailla denniszeimsin kanssa samoilla linjoilla.
Ensinnakin tuollaiset yhden yon pysahdykset on aika turhia. Kaytannossa homma menee porukalla reissatessa siten, etta aamulla heratys, pakkaus, jotain aamupalaa, check-out, kamat autoon, ylimaaraista saatoa jne. Tunti tai pari ennen kuin olette edes lahtovalmiina. Kahdestaan viela ehka saa jotenkin nopeasti hoidettua, mutta porukan kasvaessa saatamiseen kuluva aika kasvaa potenssiin 2. Sitten itse ajamiseen menee melko varmasti pidempaan kuin nuo arviot; isosta kaupungista pelkastaan ulos paasyyn voi menna ruuhkassa yllattavan pitkaan, kusitauko, kahvitauko, tankkaaminen, safkan ja juomien ostamista, hotellin loytaminen, check-in, suihkussa kaynti, vaatteet niskaan jne. Puolituntinen sielta ja toinen taalta. Eli vaikka se suunniteltu ajomatka olisi vaan 4h, niin olette siella uudessa kaupungissa pelivalmiina aikaisintaan vasta joskus myohaan iltapaivalla, joten aikaa ei mitenkaan mahdottomasti jaa hengailemiseen. Seuraavana paivana sitten taas ajomatka edessa, joten illallakin pitaa ottaa vahan iisisti...
Toinen asia johon jo viitattiinkin on, etta suurin osa noista jenkkikaupungeista on ihan turhia, eika niissa ole mitaan ihmeellista sen jalkeen, kun yhden niista on nahnyt. Jos aikaa on rajallisesti, niin keskittykaa oleelliseen, eli New Orleans, Memphis ehka (jos haluatte kayda moikkaamassa Elvista), Las Vegas, Yosemite, San Francisco ja Los Angeles.
 
Rok. Kiitoksia vinkeistä!

Mitä olen muualtakin kysellyt vinkkejä, niin aika hyvin tuntuis jakautuvan 50-50, että toiset sanoo, että kannattaisi juurikin pitää vaan pitkiä ajopäiviä ja keskittyä vaan pariin paikkaan, siinä missä toiset taas suosittelisivat vielä lyhyempiä etappeja :) Ehkä kannattanee tehdä vaan niin, että ei mieti liikaa tuota aikataulua, vaan ottaa kylmästi vaikka viikon verran joustoa auton vuokraan ja menee sitten sillä tavalla kun siltä tuntuu, eikä varaile mitään majapaikkoja ainakaan montaa päivää ennakkoon.

denniszeimsille kiitokset vielä noista Bryce Canyonista ym. mielenkiintoisista kohteista, ehdottomasti pitää miettiä, josko noi tsekkais. Onhan tässä vielä aikaa, joten kunhan saa jonkinlaisen järkevän, suuripiirteisen reitin mietittyä, niin sitten pitää ruveta tsekkailemaan ihan ajatuksella tarkemmin vastaavia nähtävyyksiä. Sellainen tuli tuosta mieleen, että oletteko käyneet Death Valleyssa? Onko se näkemisen arvoinen ja ennen kaikkea jos sinne lähtee, niin suhkot nopeakulkuinen? Siis jos sen tsekkaisi lähinnä ajaessa sen kummemin pysähtelemättä.

Kyllä siellä Las Vegasissa muuten olisi tarkoitus olla kolme yötä, toi alustava reitti on vaan vähän epäselvästi listattu tuohon.
 
Itellä ens kesänä pientä roadtripin tynkää, aika lepposella aikataululla ja vähän sen mukaan mikä kiinnostaa, mutta suunnitelma ois seuraavanlainen:

Lento Hki-New York. Hengailua Nykissä joitakin päiviä, kaveri ei oo koskaan käyny niin katotaa mitä keksitään ja kauanko ollaan. Hostellimeiningillä.
Lennot New York-Indianapolis. Indianassa vähän ajelua ainakin välillä Indy - Terre Haute, eli käyn kaverille esittelemässä opiskelukaupunkia jne. Ihan persläpi paikka, mutta halpaa viinaa ja ostostelua luvassa! Häät Indianapolisissa ja sen jälkeen starttaa:

5 Aug Departure road trip, first stop Nashville, TN

6 Aug Drive to New Orleans stay for a day

8 Aug Drive to Destin, FL, beach time

9 Aug Leave for Orlando

10 Aug Drive down to the Everglades, meet the alligators, continue to Miami

11 Aug Marinating at South Beach in Miami

Miami - Hki muutama päivä myöhemmin.

Mahdollisesti listalla myös Pensacola, FL missä ois tarkotus treffata yks vanha tuttu vaihtoajoilta.

Lennot 720e. Majoitukset ym. menee sit hostellimeiningillä/ kavereiden luona yöpymällä.
 
Tarvis varmaan piakkoin vierailla San Diegossa. Mitäs siellä kannattaisi tsekata jos pitää yhden-kaksi turistipäivää?
 
Ei oikein iske, mutta USS Midwayn vois tsekata ja jos vaan chillailis biitsillä.

Heh, ymmärrän hyvin ton, ettei ole ihan top lista kamaa, enempi noi on perhekohteita missä muksuilla on hauskaa.

Ota risteily meksikoon ja meksikon kautta takaisin kotio :) Jää jotain kerrottavaa jälkipolville.
 
New yorkin lennot huitelee kesän osalta Finnairilla jossain 800-1000euron kieppeillä edestakasin. Toivottavasti tulis jotain hyviä alennuksia vielä ennen kesää...

Minä varasin viime viikolla meille kahdelle lennot New Yorkiin toukokuun alkuun ja sain menopaluun kahdelle Finskiltä suoraan Hkistä vähän yli 1.400 eurolla. Ajattelin, että joudutaan maksamaan enemmänkin, kun varaaminen jäi myöhään, mutta yllättävän edullisesti nuo silti irtos. Halvemmallakin olisi päässyt jos olisi kikkaillut eri yhtiöillä parilla vaihdolla Euroopassa, mutta mukavuudenhalu vie kyllä nyt voiton :) Ehkä toukokuu on vielä edullisempi kuin varsinaiset kesäkuukaudet?

Itse reissu on meille tyypillinen softis-roadtrip, jonka tyyppisiä ollaan tehty itseasiassa nyt kaksi tätä aiemmin. Eli ensin pari päivää Nykissä ilman autoa ja sen jälkeen vuokra-auto mukaan ja rentoa ajelua viikon verran itärannikolla. Maileja tulee ehkä jotain 1000, eli ei todellakaan mitään ajamispainotteista reissua ole luvassa. Viimeksi puhuttiin jo, että seuraavalla kerralla ehdottomasti länsirannikolle, mutta jotenkin kummasti sitä kuitenkin sitten aina varausvaiheessa päätyy tähän itärannikon kierrokseen :rolleyes:

Auto oli ekalla kerralla Mustang jostain Manhattanilla sijainneesta pikkuvuokraamosta, hintaa reilulle viikolle oli muistaakseni jotain 800 euroa. Viime kerralla oli Dodge Challenger Budgetilta ja maksettiin varmaan tuo sama hinta vajaalta viikolta. Nyt varattiin Hertziltä Chevy Camaro ja se tulee 8 päivältä maksamaan reilun tuhat euroa.. Halvemmallakin aivan varmasti selviäisi, mutta miehelle nuo tietyt autot on suuri osa reissunautintoa, joten on sitten valinnut autot täysin omien mieltymystensä mukaan. Mulle nyt on ihan sama kunhan autossa on ilmastointi ;)

Mekin on pärjätty ihan perus Noksun E7:n tai vastaavan navigaattorilla noilla reissuilla, tosin jossain perähikiällä signaali on välillä kadonnut, mutta eipä sekään ole matkantekoa haitannut.

Tällä kertaa reitti muodostunee seuraavasti:

New York (NY)
Hershey (PA)
Charlottesville (VA)
Virginia Beach (VA)
Wilmington (DE)
New York (NY)

Eli tarkoituksena on yhdistää reissuun kaupunki- ja rantalomailun lisäksi raivokasta shoppailua, mahtavat outletit löytyvät tuon matkan varrella ainakin New Jerseystä (Jersey Gardens) ja Gettysburgista (PA). Toukokuun alkupuolella sää on mielestäni tuolla itärannikolla juuri sopiva - siellä on täysi kesä, mutta ei kuitenkaan ihan paahtava helle.

Reissun kokonaisbudjetti lienee siellä 6000 - 7000 euron hujakoilla ja siihen on jätetty varaa jo shoppailullekin :)
 
Dear Customer,
We are sorry to inform you that you were not successful in securing a permit to hike to the summit of Half Dome from the Cables on Half Dome Lottery.
Your Lottery Application #: 6-XXXXXXX
Reservation Status : Unsuccessful

Prkl! On tuolla vielä 50 lippua/päivä jaossa jos jaksaa paria päivää ennen vaellusta ilmottautua toiseen lottoon.
 
Ollaan suunniteltu muutaman kaverin kanssa lähte jossian vaiheessa n. kuukaudeksi ajelemaan ympäri jenkkilää. Olen selvitellyt tota autohommelia eri blogeista ja musita foorumeista, että se on melkein parempi vain vuokrata auton. Se on turvallisempaa ja helpompaa :)
 
Ollaan suunniteltu muutaman kaverin kanssa lähte jossian vaiheessa n. kuukaudeksi ajelemaan ympäri jenkkilää. Olen selvitellyt tota autohommelia eri blogeista ja musita foorumeista, että se on melkein parempi vain vuokrata auton. Se on turvallisempaa ja helpompaa :)

Saa olla supersniiduilija, että kannattaa auton ostaminen. Helposti menee aikaa päivä etsiessä se auto+rekisteröinti+smog testit+koeajot. Vakuutuksen saamisessa voi olla ongelmia/hinta pompsahtaa mukavasti. Ja sit kun se halpa kinneri vielä jättää tienvarteen niin vituttaa tuplasti :) Enempi taitaa tuo auton ostaminen ja sillä roadtrippailu olla semmosta elämyshommaa mistä jotku saa kicksejä. Itse vuokraisin suosiolla ja keskittysin olennaisempaan asiaan kuin säätäminen. Toki autoliikkeistä saa avaimet käteen palvelua vakuutukseen asti ilman säätämistä, mut sit varmasti myös hinta pompsahtaa ylöspäin.

Jos lähtisin tuolle ostamistielle niin hommaisin suomen vakuutusyhtiöstä englanninkielisen läystäkkeen missä näkyy sun ajokokemus+ettei ole ollut onnettomuuksia *yhtäjaksoiselta* pitkältä ajalta tähän päivään asti. Tuommoisen läystäkkeen avulla voi saada hintaa parsittua mukavammaksi.
 
Ei oikein iske, mutta USS Midwayn vois tsekata ja jos vaan chillailis biitsillä.

Joo Midwayllä kannattaa käydä. Tijuana ihan vieressä, mutta tiedä nyt sitten suositellakko tuota paikkaa vai ei. Shoppailuun rajan vieressä San Diegon puolella outlet mesta. Jos baseball nappaa, niin Padres pelaa siinä ihan keskustassa.
 
Kesälomaa pukkas ja "joutui" kiertämään autolla maita ja kontuja. Reissu alkoi ajamalla napa/sonoma akselille ja siellä viinihommia. Ensin piti kuitenkin löytää aamupalapaikka ja sehän hoituikin kätevästi yelpin avulla ja hyvää oli. Paikka tosin näytti sellaiselta, että jos ei paremmin olisi tiennyt niin varikkokäynti olisi suoritettu jossain muualla.
CIMG2982.JPG

Hyvä vaihtoehto maisemien, ruuan ja viinien tsekkailuun on viinijuna. Me jätettiin junailu välistä ja kerättiin autoon maileja. Bongattiin kuitenkin todennäköisesti käytöstä poistettu vaunu ruokapaikan lähettyviltä. Satkusta ylöspäin setit, junarata reilun 20 mailia, kestoa 3h ja riittävä määrä ruokaa kuuluu hintaan, alkomahoolit joutuu maksamaan erikseen. Toisinaan on myös jotain murhamysteerijunia tarjolla, mitkä jäi mulle arvoitukseksi.
CIMG2993.JPG

Maisemia ensimmäiseltä viinitilalta missä pysähdyttiin maistelemaan
IMG_3140.JPG


IMG_3126.JPG
Juttu tuntui olevan sellainen, että 5$ sai maistella 4-5 perusviiniä ja 10$ hinnalla sai "vintage" tai jostain special varastosta saman määrän maistiaisia. Juopumaanhan noilla annoksilla ei pääse, mutta aika hyvin noissa saa elämyksiä ja hyvällä tuurilla löytyy viinejä ostettavaksi asti. Yleensä jos osti pullon niin maistiaisen verran sai hinnasta alennusta. Eka viinitilalla oli myyjättäret varsin nuoria ja kovin hiljaisia, ei oikein irronnut elämystä. Toinen viinitila oli vähän samaa settiä.

Jackpot löytyi päivän kolmannesta viinitilasta http://www.matanzascreek.com/ Täällä oli puitteet enempi kuin kohdallaan, erittäin asiantuntevaa ja hauskaa henkilökuntaa. Homman kruunasi se, että heillä oli myös eri viinirypäleitä esillä mitä sai maistella. Ihme kyllä nuo viiniksi asti menevät pienet rypäleet olivat pääsääntöisesti hyvänmakuisia. Olin aikaisemmin kuvitellut, että ne olisivat kitkeriä tms. Tarjosivatpa mokomat vielä extra maistiaisia vajaan 100$ maksavasta viinistä ja olihan se kyllä todella hyvää... Tällä kertaa tosin tarttui vain halvempia käyttöpulloja mukaan ja suht reipas annos tietoa viinirypäleistä ja viininteosta.

Jos yhteen viinitilaan vain saisi tutustua niin se olisi Matanzas. Reissuun mukaan picnic eväät ja voi siinä viinitarhan puutarhassa sapuskoida ja nauttia paikallista viiniä laseittain. Heillä on myös rahaa vastaan erilaista lisähommaa tarjolla kuten juustomaistiaisia kera viinin. Tarvitsee vain muistaa varata aktiviteettia etukäteen.

CIMG3049.JPG

Loppuun pari pakollista maisemakuvaa matkan varrelta. Suosittelen kyllä napa/sonomaa reissukohteeksi. 2pv on aika hyvä aika tuolla olemiseen, pitempään siellä ei jaksa kuin paatuneimmat viinipäät.
IMG_5943.JPG

IMG_5915.JPG

Sonomasta poistuttiin point reysin kautta kohti san diegoa mistä myöhemmin juttua luvassa.

edit. Ja tästä vielä leffavinkki aiheeseen liittyen, suosittelen 4/5 tähteä ja hyvää kamaa: http://www.imdb.com/title/tt0914797/
 
manux: Ainakin itarannikon puolella tuollainen tyypillinen viininmaistelureissu (ainakin lahipiirissa) tarkoittaa tuollaista paivan kierrosta, jolloin kaydaan 5-6 tilalla. Jokaisella sitten vedetaan se maistelusetti lapi, jonka paalle tilataan lasillinen tai pari parhaalta maistuvaa. Tyypillisesti tasta tulee helposti joku 2 pulloa yhteensa juotua per nuppi paivan mittaan ja tama siis kuski mukaan lukien. Eli en ma nyt aivan allekirjoita tata, ettei tuossa hommassa paase juopumaan. Ehka Kaliforniassa ollaan vastuullisempia kuin esim. Virginiassa.
 
manux: Ainakin itarannikon puolella tuollainen tyypillinen viininmaistelureissu (ainakin lahipiirissa) tarkoittaa tuollaista paivan kierrosta, jolloin kaydaan 5-6 tilalla. Jokaisella sitten vedetaan se maistelusetti lapi, jonka paalle tilataan lasillinen tai pari parhaalta maistuvaa. Tyypillisesti tasta tulee helposti joku 2 pulloa yhteensa juotua per nuppi paivan mittaan ja tama siis kuski mukaan lukien. Eli en ma nyt aivan allekirjoita tata, ettei tuossa hommassa paase juopumaan. Ehka Kaliforniassa ollaan vastuullisempia kuin esim. Virginiassa.

Tokihan sitä voi lärvit vetää, jos siltä tuntuu. Parhaat varmaan kerkeää kunnon tiloihin jo aamiaispaikassa. En tosin nähnyt ketään niin kännissä olevaa, että olisin ajokunnosta ihmetellyt.

Meillä meni about koko "työpäivä" (9-16 tuntui olevan aika standardi noilla viinitiloilla aukioloajaksi ) ja ei keritty kuin 3 viinitilaa eka päivänä. Yhteen tarkempaan viinitilan tutustumiseen, kahteen perusmaisteluun, ajamiseen ja aamupalaan meni sen verran aikaa ettei kyennyt enempää. Ehkä jos ois oikeen vetänyt rallia/valikoinut toisiaan lähempänä olevia viinitiloja niin ois voinut potin tuplata. Kuski pysyi maistelusetti per paikka vauhdissa niin ei tuosta about kolmesta lasillisesta päivän mittaan kyllä paikallinen 0.8 prosentin raja mene rikki, jos sitä haluaa pitää ajokunnon mittarina.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom