Road trip jenkkilään

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja n00kie
  • Aloitettu Aloitettu
Mites toi vakuutuspolitiikka skulaa? Telkkarista saa sellasen kuvan että kolhasemalla toista puskuriin ollaan aina vaatimassa 100kiloa henkisestä ja fyysisestä kärsimyksestä:D. Kyllä mä lähtökohtasesti tarvitsisin helvetin ison auton, helvetin hyvät vakuutukset ja muijalle pallon suuhun ettei huuda vierestä mun korvaan:jahas:.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tietullien takia kannattaa säilyttää pikkurahaa kädenulottuvilla.
Ilman navigaattoria ei löydä mihinkään. Vuokraamot tarjoaa niitä lisävarusteeksi, mutta jos on vähänkään pidempään niin kannattaa ajaa ekaan Radioshackiin ja ostaa oma. (~$100)

Muutenhan tuo on autoilun luvattu maa. Tiet on leveitä ja suoria. Autot automaatteja. Ei muuta ku kahvit foam-kupissa holsteriin, radio kantri-kanavalle ja nauttimaan kulttuurielämyksestä!
Floridassa selviää helpoimmalla SunPass-tullipalvelulla, joka maksaa tyyliin 2 dollaria per päivä. Ei tarvitse pysähtyä tullipisteille, kun voi ajaa omaa SunPass-kaistaa pysähtymättä. Maksut veloittuu luottokortilta muutaman viikon viiveellä. Erittäin toimiva systeemi.

Ekaan RadioShackiin navigoiminen paperikartalla jää monilla suunnitelman tasolle. Lisäksi pakasta revityssä navigaattorissa saattaa olla parikin vuotta vanha karttapäivitys, jos ostaa sen halvimman. IMHO helpoiten selviää lataamalla luuriin Navigon USA -kartaston, joka maksaa tällä hetkellä esim. iPhonelle 49,90 €. Kuusi reissua oon vetänyt Navigonilla ja on aivan loistava softa.

Ylinopeudesta... No, kaahaaminen ei tietenkään ole suositeltavaa, mutta eipä poliisi pysäyttele, jos ajaa liikennevirran mukana, vaikka koko jono posottelisi ~10 mailia ylinopeutta. Testattu on. Myöskään turvallisesti tehtyä (katso peileihin ja käännä päätä!) oikealta ohittamista ei kannata jäädä sen ihmeemmin aristelemaan, ellei kiinnostaa jäädä ns. left lane hoggereiden taakse vilkuttelemaan pitkiä valoja. Laki sen toki kieltää, mutta poliisi ei tuosta pysäyttele, ellei tee ihan hulluja stuntteja rakoihin, joihin autoa ei kaikki saisi edes taskuparkkiin.

Itse tykkään Usan autoilukulttuurista kovasti. Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, se on huomattavasti joustavampaa kuin esim. Helsingissä, koska porukka ei ota vaikkapa väärältä kaistalta pois ryhmittymistä HENKILÖKOHTAISENA VITTUILUNA niin kuin Suomessa. :lol2: New Yorkin ja Losin ruuhkissa on oikeasti huomattavasti helpompi vaihtaa kaistaa kuin esim. Etelä-Espalla. Miinusta tietenkin teiden tylsyydestä, jos siirtymät joudutaan tekemään mahdollisimman nopealla aikataululla. Näitä kannattaa suunnitella tietenkin etukäteen. On etappeja, jotka on järkevintä ajaa oikeasti niitä tylsiä maksuteitä, mutta sitten taas siellä on muutamia henkeäsalpaavan hienoja reittejä, joista ainakin Pacific Coast Highway on monen suomalaisenkin bucket listillä.
 
Ylinopeudesta... No, kaahaaminen ei tietenkään ole suositeltavaa, mutta eipä poliisi pysäyttele, jos ajaa liikennevirran mukana, vaikka koko jono posottelisi ~10 mailia ylinopeutta. Testattu on. Myöskään turvallisesti tehtyä (katso peileihin ja käännä päätä!) oikealta ohittamista ei kannata jäädä sen ihmeemmin aristelemaan, ellei kiinnostaa jäädä ns. left lane hoggereiden taakse vilkuttelemaan pitkiä valoja. Laki sen toki kieltää, mutta poliisi ei tuosta pysäyttele, ellei tee ihan hulluja stuntteja rakoihin, joihin autoa ei kaikki saisi edes taskuparkkiin.
.

Noi ylinopeudet on tosi paljon kiinni osavaltioista. Ainakin Michiganissa saa ohittaa oikealta jos samaan suuntaan on 3 tai enemmän kaistoja.
 
Itse tykkään Usan autoilukulttuurista kovasti. Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, se on huomattavasti joustavampaa kuin esim. Helsingissä, koska porukka ei ota vaikkapa väärältä kaistalta pois ryhmittymistä HENKILÖKOHTAISENA VITTUILUNA niin kuin Suomessa. :lol2: New Yorkin ja Losin ruuhkissa on oikeasti huomattavasti helpompi vaihtaa kaistaa kuin esim. Etelä-Espalla.

Samat kokemukset. Autoilu on helppoa ja miellyttävää, vaikka autoja on paljon ja ruuhkaksi asti. Isommat tiet ja liittymät on merkitty paljon paremmin kuin Suomessa, joten ilman naviakin pärjää jos isoja teitä ajelee. Toki kaupungeissa naville on käyttöä, vaikkakin kaupungit on yleensä symmetrisiä ja hyvin onnistuu paikan etsiminen kun tietää mihin ilmansuuntaan on menossa =)

Joskus tuli ajeltua mantereelta mantereelle ja matkalle ei sattunut yhtään maksullista tietä. Tämä tietysti riippuu paikoista missä ajelee, mutta eipä noihin paljoa dollareita mene.

Ensimmäinen kokemus autoilusta Ameriikassa oli New Yorkissa Manhattanilla ja sieltä piti suunnistella pois. Mukavasti meni, kunhan alun järkytyksestä ja jännityksestä pääsi yli ja uskalsi vain liikenteen sekaan. Muistaa vaan sen vilkun käytön =)
 
Komppaan edellisiä. Amerikka on autoilijalle suunniteltu, mutta esim. tien antaminen kaistaa vaihdettaessa riippuu paljon paikasta. Pahempaa se on kuitenkin ollut mm. Ranskassa missä itse on tultu oltua auton ratissa, joten ei ollenkaan mahdoton rasti.

Mitä tuohon 4-way STOPpiin tulee, niin Manux niistä jo kertoi... ei ehkä tarpeeksi tarkkaan, koska ainakin oma ymmärrykseni on ollut, että nämä vuorot määräytyvät risteykseen tulojärjestyksen perusteella tai ainakin niin olen niistä itse tähän mennessä selvinnyt. Näin ollen vastaantulevankin eteen voi päästä kääntymään jos olit risteyksessä ennen sitä vastaantulijaa. Ja periaateessa kun se vastaantulija jo pysähtyy, niin pitäisi sinun siitä alta poiskin ehtiä siihen mennessä. Joku korjaa tämän, mikäli on eri mieltä tässä toimimisesta. :)

Ilman navigaattoria, rymittyminen voi olla hankalaa, koska paperikartta ei tähän tahdo riittää... Here toiminut itsellänikin moitteetta.
 
Itse jenkeissä ajaneena tein juuri noin, eli se joka pyssää eka, lähtee eka. Hyvin se sutviutu. Jos useammasta suunnasta tulee, niin samaan tapaan edelleen.
 
Oikea tapa 4-way stopissa on juurikin tuo tulojärjestys, vaikka se tuntuukin oudolta. Ihmetystä saattaa aiheuttaa myöskin joissain risteyksissä vilkkuvat punaiset "liikennevalot", jotka
ainoastaan varoittavat risteysalueesta.
 
Onko muilla tullut jenkeissä Hertziltä autoa vuokratessa isoa lisämaksua kun auto palautetaan eri paikkaan?

Vuokrattiin viime kuussa Las Vegasista auto ja ajeltiin San Franciscon kautta Losiin. Hertz veloitti autoa palautettaessa 420USD yhdensuuntaisesta matkasta (itse varaus oli ollut vajaa 600USD). Kun siellä päässä asiasta yritin kysellä niin ilmoitettiin että se maksu tulee automaattisesti varaukseen ja sitä ei voi poistaa.

Onneksi olin kysynyt asiasta Suomen Hertzin asiakaspalvelusta ennen varauksen tekoa ja sieltä sanottiin ettei varausjärjestelmän mukaan lisämaksuja Las Vegas-Los Angeles välille tule.
Kyselin asiasta reissun jälkeen uudestaan ja nyt pari viikkoa auton palauttamisen jälkeen ilmoittivat että palauttavat meille ton 420USD.

Kuinkahan montaa turistia noilla yhdensuuntaisilla lisämaksuilla on kusetettu...
 
Onko muilla tullut jenkeissä Hertziltä autoa vuokratessa isoa lisämaksua kun auto palautetaan eri paikkaan?

Vuokrattiin viime kuussa Las Vegasista auto ja ajeltiin San Franciscon kautta Losiin. Hertz veloitti autoa palautettaessa 420USD yhdensuuntaisesta matkasta (itse varaus oli ollut vajaa 600USD). Kun siellä päässä asiasta yritin kysellä niin ilmoitettiin että se maksu tulee automaattisesti varaukseen ja sitä ei voi poistaa.

Onneksi olin kysynyt asiasta Suomen Hertzin asiakaspalvelusta ennen varauksen tekoa ja sieltä sanottiin ettei varausjärjestelmän mukaan lisämaksuja Las Vegas-Los Angeles välille tule.
Kyselin asiasta reissun jälkeen uudestaan ja nyt pari viikkoa auton palauttamisen jälkeen ilmoittivat että palauttavat meille ton 420USD.

Kuinkahan montaa turistia noilla yhdensuuntaisilla lisämaksuilla on kusetettu...
Ei tullut. Hoidin auton varauksen jo suomesta käsin. Reitti muuten aivan sama, mutta toisin päin. Eli Losi - Vegas.

Käsittääkseni silläkin voi olla merkitystä, mistä maasta auton varauksen teet. Mm. paljon matkannut tuttu kertoi, että kerran varatessa autoa paikanpäällä olivat kaikki autot olleet loppu. Kun soitti suomeen ja pyysi tsekkaan tilanteen oli autoja vielä jäljellä. Ja näin ollen kun suomalaisesta IP-osoitteesta varasi auton, sen sai. Jenkeissä varatessa autot olivat loppu.

Eli tuollakin voi olla merkitystä. Muistaakseni tuosta tullut mitään lisämaksua, kun jätti auton tuonne monen sadan km päähän.
 
Onko muilla tullut jenkeissä Hertziltä autoa vuokratessa isoa lisämaksua kun auto palautetaan eri paikkaan?

Autoa noutaessa lippulapuissa luki joku summa lisämaksulle, mutta onneksi tuli katottua tarkasti mihin nimen laittaa. Varatessa nimenomaan kiinnitin huomiota, ettei ylimääräisiä maksuja tule. Virkailijakin ihmetteli asiaa, mutta hyvä että oli varauksesta tulleet laput mukana sähköpostissa, niin homma hoitui.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom