Tietullien takia kannattaa säilyttää pikkurahaa kädenulottuvilla.
Ilman navigaattoria ei löydä mihinkään. Vuokraamot tarjoaa niitä lisävarusteeksi, mutta jos on vähänkään pidempään niin kannattaa ajaa ekaan Radioshackiin ja ostaa oma. (~$100)
Muutenhan tuo on autoilun luvattu maa. Tiet on leveitä ja suoria. Autot automaatteja. Ei muuta ku kahvit foam-kupissa holsteriin, radio kantri-kanavalle ja nauttimaan kulttuurielämyksestä!
Floridassa selviää helpoimmalla SunPass-tullipalvelulla, joka maksaa tyyliin 2 dollaria per päivä. Ei tarvitse pysähtyä tullipisteille, kun voi ajaa omaa SunPass-kaistaa pysähtymättä. Maksut veloittuu luottokortilta muutaman viikon viiveellä. Erittäin toimiva systeemi.
Ekaan RadioShackiin navigoiminen paperikartalla jää monilla suunnitelman tasolle. Lisäksi pakasta revityssä navigaattorissa saattaa olla parikin vuotta vanha karttapäivitys, jos ostaa sen halvimman. IMHO helpoiten selviää lataamalla luuriin Navigon USA -kartaston, joka maksaa tällä hetkellä esim. iPhonelle 49,90 €. Kuusi reissua oon vetänyt Navigonilla ja on aivan loistava softa.
Ylinopeudesta... No, kaahaaminen ei tietenkään ole suositeltavaa, mutta eipä poliisi pysäyttele, jos ajaa liikennevirran mukana, vaikka koko jono posottelisi ~10 mailia ylinopeutta. Testattu on. Myöskään turvallisesti tehtyä (katso peileihin ja käännä päätä!) oikealta ohittamista ei kannata jäädä sen ihmeemmin aristelemaan, ellei kiinnostaa jäädä ns. left lane hoggereiden taakse vilkuttelemaan pitkiä valoja. Laki sen toki kieltää, mutta poliisi ei tuosta pysäyttele, ellei tee ihan hulluja stuntteja rakoihin, joihin autoa ei kaikki saisi edes taskuparkkiin.
Itse tykkään Usan autoilukulttuurista kovasti. Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, se on huomattavasti joustavampaa kuin esim. Helsingissä, koska porukka ei ota vaikkapa väärältä kaistalta pois ryhmittymistä HENKILÖKOHTAISENA VITTUILUNA niin kuin Suomessa. :lol2: New Yorkin ja Losin ruuhkissa on oikeasti huomattavasti helpompi vaihtaa kaistaa kuin esim. Etelä-Espalla. Miinusta tietenkin teiden tylsyydestä, jos siirtymät joudutaan tekemään mahdollisimman nopealla aikataululla. Näitä kannattaa suunnitella tietenkin etukäteen. On etappeja, jotka on järkevintä ajaa oikeasti niitä tylsiä maksuteitä, mutta sitten taas siellä on muutamia henkeäsalpaavan hienoja reittejä, joista ainakin Pacific Coast Highway on monen suomalaisenkin bucket listillä.