Road trip jenkkilään

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja n00kie
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Yksi vinkki lähellä San Franciscoa on pikkukaupunki nimeltään Capitola. Tuo ei ole mikään turistirysä, vaan idyllinen pikkukaupunki hiekkarannalla boardwalkeineen. Kävin tuolla lähellä aikanaan vaihdattamassa Miataan uuden rättikaton, ja löysin paikan ihan sattumalta. Siellä tuli sitten käytyä myöhemminkin, ja aina oli yhtä kivaa, vaikkei siihen ollut mitään itsestäänselvää syytä.

usca51384.webp

Tällaisia mestoja olisi matkan varrella useampiakin, joissa muutama tunti vierähtää kuin itsestään. Ei kannata kiirehtiä.
 
Yksi vinkki lähellä San Franciscoa on pikkukaupunki nimeltään Capitola. Tuo ei ole mikään turistirysä, vaan idyllinen pikkukaupunki hiekkarannalla boardwalkeineen. Kävin tuolla lähellä aikanaan vaihdattamassa Miataan uuden rättikaton, ja löysin paikan ihan sattumalta. Siellä tuli sitten käytyä myöhemminkin, ja aina oli yhtä kivaa, vaikkei siihen ollut mitään itsestäänselvää syytä.

katso liitettä 126005

Tällaisia mestoja olisi matkan varrella useampiakin, joissa muutama tunti vierähtää kuin itsestään. Ei kannata kiirehtiä.
Just tällasten takia toi roadtrippeily kiinnostaa itseäkin. Sinällään en niin välitä pitkistä automatkoista ja isoihin kaupunkeihin teen mielelläni vähintään viikon reissuja, mutta noi pienemmät kylät on todella mielenkiintoisia. Vietän ite toukokuussa 8päivää Chicagossa ja oon koittanut etsiä oisko lähellä jotain pikkukyliä mihin voisi ajella katsomaan sitä tavallisempaa ja hiljaisempaa menoa. Grand rapidsissa vois ainakin katella Ahl farmipelin jos ne sillon playoffeja kiekkoilee. Tosin en oo tietoinen kuinka pieni kaupunki toi Grand rapids on.

Edit. Jaa Michiganin toiseksi suurin kaupunki. Ei se nyt ihan kyläpahanen ole.
 
Jeps, vähintään yksi. Meillä kävi v. 2012 ikävä kyllä niin, että pidettiin San Franciscosta niin paljon, että oltiinkin siellä kahden suunnitellun yön sijaan viisi, joten jouduttiin ajamaan yhden päivän aikana San Franciscosta lähestulkoon Losiin asti. Vitutti... Pakko ottaa vahinko takaisin vielä jossain vaiheessa.

Tuonhan ajaa kuudessa tunnissa. Ei tuo p-amerikassa ole kummoinenkaan siivu. Itsella pisin kertareissu on ollut New York - Denver 2 tunnin pysahdyksella Chicagossa McDonaldsilla. Kesti 40 tuntia. Se vitutti! Onneks oli 4 kuskia.
 
Tuonhan ajaa kuudessa tunnissa. Ei tuo p-amerikassa ole kummoinenkaan siivu. Itsella pisin kertareissu on ollut New York - Denver 2 tunnin pysahdyksella Chicagossa McDonaldsilla. Kesti 40 tuntia. Se vitutti! Onneks oli 4 kuskia.

Ei tuota kyllä aja kuuteen tuntiin highway1:sta pitkin muuten kuin isolla riskillä ja nopeusrajoituksia reilusti rikkoen. Samalla jää kaikki hienot jutut matkanvarrelta näkemättä ja pysähdyksiäkään ei kestä ottaa edes big sur:ssa sillan valokuvaamista varten. Ykköstie on suht mutkainen ja ruuhkainen eikä sitä pitkin ajaessa välttämättä voi ihan hirveitä vauhteja pitää yllä.

Realistisesti jos haluaa tuosta pätkästä nauttia niin ainakin 1 yöpyminen on järkevää ottaa matkanvarrelle. Se missä stopin käyttää on pitkälti kysymys siitä mitä haluaa nähdä. Threadissa näytti olevan hyviä tärppejä yöpymispaikkoihin.

Suosittelen carmelissa stoppia tai ainakin kruisailua ihan rannassa ja meren ja talojen ihailua. Yelpistä bongailee vaikka jonkin oivan aamias/lounaspaikan carmelin tienoilta

Toki sf-santa barbara pätkän voi tykittää vauhdilla sisämaassa 101:sta pitkin. Veikkaisin, että rosbergit päästelee ton pätkän alle 5h helposti. 101:en on muuten ihan törkeän tylsä tie ja sen varrelle ei mitään nähtävää tai koettavaa jää. En suosittele, nolla pistettä :)

Santa barbarasta kun ajaa los angelesiin niin kannattaa ottaa valokuvaustoppi solvagning kaupungissa:
Solvang, California - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Onko mitään järkeä yrittää ajaa tuota pätkää ilman yöpymistä jossain? Santa Monicassa olisi tarkoitus lopuksi yöpyä. Google mapsin mukaan tuon välin ajaisi noin 8h 30min pitääkö paikkansa (pysähdyket siihen tietenkin päälle)? Matkasuunnitelman mukaan 1 yön pysähdys on kuitenkin max. Missä tällöin kannattaisi yöpyä?

Ei mitään järkeä. Toi on niin siisti reitti, että siitä kannatta ottaa kaikki irti. Itsellä ois haaveissa joskus ajaa San Franciscosta San Diegoon ja sieltä vielä käymään meksikon puolella. Ehkä vielä joskus..

153_1_mg_1944_edit_livebooks.jpg
 
Tuonhan ajaa kuudessa tunnissa. Ei tuo p-amerikassa ole kummoinenkaan siivu. Itsella pisin kertareissu on ollut New York - Denver 2 tunnin pysahdyksella Chicagossa McDonaldsilla. Kesti 40 tuntia. Se vitutti! Onneks oli 4 kuskia.
Ajaa kevyesti alle viidenkin tunnin, pitkin Interstate vitosta. Ihan sen vieressä menee yksi maailman kauneimmistä rantateistä, minkä kokemisesta tässä nyt oli kyse.
 
Ei tuota kyllä aja kuuteen tuntiin highway1:sta pitkin muuten kuin isolla riskillä ja nopeusrajoituksia reilusti rikkoen.

Kommenttini oli siihen etta se piti ajaa "yhden paivan aikana". Jos paivan siihen siivuun varaa niin ei oo kummoinen siivu, ja hyvin kerkaa pysahtymaankin. Olen ajanut sen kaksi kertaa joten tiedan mista puhun. Kokeilkaapas huvikseen ilman unia New York - Denver niin tiedatte mista mina puhun.

- - - Updated - - -

Ei mitään järkeä.

Riippuu ihan siita miten paljon on aikaa kaytettavissa. Voi olla paljonkin jarkea jos aikaa on niukasti. Jos aikaa on paljon ja voi rauhassa pysahdella noissa pikkupaikoissa ja se aika ei ole pois hienommista paikoista suuremmissa paikoissa niin mikas siina.
 
Jos lähtee noin kauas Suomesta, niin kyllä on pakko löytyä aikaa ajaa rauhassa Highway ykkönen. Omasta mielestäni se on yksi hienoimmista muistoista, mitä on matkoilla tullut koettua.
 
Koko ajan tarkoituksena on ollut että ajetaan Highway ykköstä pitkin, motari ei ole ollut edes vaihtoehto. Lähinnä kyse oli ainoastaan siitä, että meneekö liian tiukaksi aikataulu jos sen yrittää ajaa yhden päivän aikana. Kiitos täältä saaduista vinkeistä, nyt on varattu yhden yön majoitus Cambriasta :)
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kiitti vinkistä. Nyt kaivattaisiin vielä vinkkejä auton vuokraamiseen. Minkä kautta olette auton vuokranneet? Itse olen katsellut esim ebookersin, eautovuokraamo kautta tarjottuja autoja. Nämä tuntuvat tarjoavan Alamoa, Dollar, Thrifty, Hetrz ketjujen autoja, oletteko huomanneet että olisi juurikaan merkitystä mikä ketju noista kannattaisi valita? Entä onko jotain muuta mitä kannattaa huomioida autoa vuokratessa (vakuutukset tietenkin, mutta jotain erityistä niihin liittyen)?
 
^No ainakin se, että jos tarjoavat "ilmaista" tai muuten halpaa upgreidausta niin kannattaa oikeasti olla varma että se sitä on. Aina yritävät kusettaa tuossa asiassa. Vakuutuspuolesta, osta tämän kautta vakuutus Car Hire Excess Insurance | insurance4carhire.com.

EDIT: aika suolainen näköjään tuo USA hinta. EU alueella toimii edukkaammin.
 
Kiitti vinkistä. Nyt kaivattaisiin vielä vinkkejä auton vuokraamiseen. Minkä kautta olette auton vuokranneet? Itse olen katsellut esim ebookersin, eautovuokraamo kautta tarjottuja autoja. Nämä tuntuvat tarjoavan Alamoa, Dollar, Thrifty, Hetrz ketjujen autoja, oletteko huomanneet että olisi juurikaan merkitystä mikä ketju noista kannattaisi valita? Entä onko jotain muuta mitä kannattaa huomioida autoa vuokratessa (vakuutukset tietenkin, mutta jotain erityistä niihin liittyen)?

Vakuutuksissa kannattaa ottaa niitä lisäturvia esim. CDW, jotka auttavat siinä kohtaa jos ajat jonkun mummon nurin ja jenkkityyliin korvaukset ovat luokkaa 500k$. Sitten jos on yhdensuuntainen matka, niin katso ettei tule lisähintaa siitä. Normaali lisähinta saattaa olla helposti 500$ ja siitä ylöspäin, mutta monesti isot ketjut antavat yhdensuuntaisiakin ilmaiseksi. Itse olen vuokrannut noista ainakin Hertzillä ja Alamolla enkä osaa sanoa mitään suurta eroa noille.
 
Kiitti vinkistä. Nyt kaivattaisiin vielä vinkkejä auton vuokraamiseen. Minkä kautta olette auton vuokranneet? Itse olen katsellut esim ebookersin, eautovuokraamo kautta tarjottuja autoja. Nämä tuntuvat tarjoavan Alamoa, Dollar, Thrifty, Hetrz ketjujen autoja, oletteko huomanneet että olisi juurikaan merkitystä mikä ketju noista kannattaisi valita? Entä onko jotain muuta mitä kannattaa huomioida autoa vuokratessa (vakuutukset tietenkin, mutta jotain erityistä niihin liittyen)?
Vakuutukset on aina huomioitu, kun auto vuokrataan muun kuin amerikkalaisen toimesta. Amerikkalaisilla luottokortti sisältää yleensä vuokran varalle pakollisen vakuutuksen, joten heidän on mahdollista vuokrata auto ilman autovuokraamon tarjoamaa vakuutusta. CDW (sama kuin LDW) on käytännössä kasko ja sisältyy aina hintaan, kun auton vuokrausvaiheessa laitetaan asuinpaikaksi muu kuun 'Murica. Lisävakuutuksia ei tarvitse. Ainakin Alamo/National sisällyttää hintaan vielä lisävakuutuksen, jolla saa kylvää tuhoa ja kauhua miljoonaan dollariin asti. Lisäpalveluista otettiin Roadside-vakuutus 2012 kun ajettiin 3000 mailia ja reitti meni mm. Kuolemanlaakson jne. läpi. Muuten menty pelkillä oletusvakuutuksilla.
 
Viime syksynä käytin Nationalia. Syy oli pelkästään se, että kun oli yhdensuuntainen vuokraus, niin jättömaksu oli 250$, muilla paljon enemmän. Navia ei kannata ottaa, kun käyttää Nokian Here karttoja =)
 
Viime syksynä käytin Nationalia. Syy oli pelkästään se, että kun oli yhdensuuntainen vuokraus, niin jättömaksu oli 250$, muilla paljon enemmän. Navia ei kannata ottaa, kun käyttää Nokian Here karttoja =)

Eilen palailin viikon Kalifornian reissulta ja Herellä mentiin, hyvin pelitti ja voi huoletta suositella! Pari kertaa käynnistyessä signaalin löytyminen kesti hetken, mutta muuten täysin riittävä ainoaksi navigaattoriksi.
 
Millaisia tilanteita tuolla tulee vastaan näin niinkuin kuskin näkövinkkelistä. Liikenneruuhkia, huonokuntoisia teitä, urpoja rattien takana tms. Jos kokee jo stadin keskustassa ajelun hieman epämukavaksi niin onko isolla mantereella ajaminen yhtä hampaiden kiristelyä? Maui on oikeastaan ainoa paikka ulkomailla missä oikein hinkuaa päästä ratin taakse. Muulloin olen saattanut miettiä autoa mutta tyytynyt aina julkisiin palveluihin ja takseihin.
 
Millaisia tilanteita tuolla tulee vastaan näin niinkuin kuskin näkövinkkelistä. Liikenneruuhkia, huonokuntoisia teitä, urpoja rattien takana tms. Jos kokee jo stadin keskustassa ajelun hieman epämukavaksi niin onko isolla mantereella ajaminen yhtä hampaiden kiristelyä? Maui on oikeastaan ainoa paikka ulkomailla missä oikein hinkuaa päästä ratin taakse. Muulloin olen saattanut miettiä autoa mutta tyytynyt aina julkisiin palveluihin ja takseihin.

Amerikka on niin iso maa ja taalla on niin erilaisia paikkoja ettei voi yleistaa kovin paljoa. On jotain manhattanin kauheudesta aina texasin suoriin ja elamaa pitempiin moottoriteihin.

Mun mielesta liikenteen seassa parjaa hyvin, kunhan ei tee mitaan akkinaista tai suorastaan tyhmaa. Ruuhkat voivat olla sangen kauheita. Niissa ei auta muuta kuin ottaa rennosti ja aikaa menee sen minka menee. Hermostumalla tai kaistoja hulluna vaihtamalla ei juurikaan saasta aikaa, mutta onnettomuusriski ja verenpaine kasvaa.

Toottia jengi kayttaa paljon herkemmin, jos meno liikenteessa ei miellyta. Tasta ei kannata loukkaantua tai ottaa kierroksia. Moottoriteilla paksut lyhyemmat viivat kaistojen valissa tarkoittavat, etta kaista loppuu(==exit). Tama on hyva vinkki alkaa siirtymaan vasemmalle, jos ei halua kaantya pois motarilta.

4-way stop voi olla jannittava juttu aluksi. 4 way stopissa kaikki pysahtyvat ja menevat vuorotellen risteyksesta. Jos ei mene omalla vuorolla niin syntyy kaaosta ja toottailya. Eli rohkeasti vain etiapain omalla vuorolla, ei ne sielta tule paalle. Jenkit osaa ajaa kohtuu vauhdilla naista lapi vuorotellen, eli eka kerroilla voi tuntua etta tuleeko ne sielta paalle(ei ne tule).

Toinen janna juttu on right turn on red, joka on monessa paikassa sallittu. Toimii niin, etta valoissa saa kaantya oikealle. Punainen valo toimii stop merkkina kaantyjalle. Ainakin kaliforniassa on isosti merkitty, jos jossain paikassa ei saa kaantya pain punaisia.

On taalla muitakin jannia sydeemeita, kuten joillain teilla on keskimmainen kaista mita kaytetaan vasemmalle kaantymiseen(ja vastaantulijatkin pyrkii sille samalle keskikaistalle kaantymaan sinusta nahden oikealle). Normaalisti silla keskimmaisella kaistalla ei saa ajaa. Erilaisia tupla keltainen, valkoinen viivayhdistelmiakin on, jos haluaa kaikki liikenteen hienoudet ja saannot osata. Samoin on erivarisia kadunreunuksia, jotka merkkaa pysakointisaantoja.

Amerikka on kuitenkin suunniteltu autoilijoille. Paikoista toiseen paasemisesta on yritetty tehda jouhevaa ja parkkipaikkoja on kauppojen vieressa todella paljon. Silti ruuhkat parkkiksillakin voi olla massiivisia joita joko valtellaan oikealla ajoituksella tai tarvii omata kyky ottaa rennosti.

Jos los angelesissa joutuu ajamaan niin siella ajotyyli on huomattavan agressiivinen ja liikennetta on paljon. LA:Ssa parjaa, mutta pitaa menna tosi vahvasti sen liikenteen flown mukana tai jaa jalkoihin ja aiheuttaa kaaosta tai ei edes paase esim. motarille liittymaan... koskaan :)
 
Millaisia tilanteita tuolla tulee vastaan näin niinkuin kuskin näkövinkkelistä. Liikenneruuhkia, huonokuntoisia teitä, urpoja rattien takana tms. Jos kokee jo stadin keskustassa ajelun hieman epämukavaksi niin onko isolla mantereella ajaminen yhtä hampaiden kiristelyä? Maui on oikeastaan ainoa paikka ulkomailla missä oikein hinkuaa päästä ratin taakse. Muulloin olen saattanut miettiä autoa mutta tyytynyt aina julkisiin palveluihin ja takseihin.

Manuxin listaan muutamia omia kokemuksia Floridasta...

Jepareita on kaikkialla, joten ei kannata kaahata, vaikka tie on suoraa ja tasasta. (20 mph = $300)
Ne tosissaan hinaa auton pois jos pysäköit väärin. Sitten pitää selvittää kuka sen hinasi, missä niiden varikko on, selviytyä kaupungin laidalle ilman autoa ja maksaa käteisellä. (~$50)
Luottokortti ei toimi bensa-automaateissa, koska zip-code verification. Pitää mennä bensiksen sisälle, mistä saa myös nuuskaa. Se on tosin pahaa ja leviää suuhun.
Tietullien takia kannattaa säilyttää pikkurahaa kädenulottuvilla.
Ilman navigaattoria ei löydä mihinkään. Vuokraamot tarjoaa niitä lisävarusteeksi, mutta jos on vähänkään pidempään niin kannattaa ajaa ekaan Radioshackiin ja ostaa oma. (~$100)

Muutenhan tuo on autoilun luvattu maa. Tiet on leveitä ja suoria. Autot automaatteja. Ei muuta ku kahvit foam-kupissa holsteriin, radio kantri-kanavalle ja nauttimaan kulttuurielämyksestä!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom