Road trip jenkkilään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja n00kie
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä kavereiden kanssa ollaan suunnieltu road trippiä jenkeissä. Noin kuukausi siellä ajattelimme viettää mutta muut suunnitelmat o aivan auki. Onko joku täällä tehnyt tälläsen reissun ja voisi kertoa majotusten hinnoista ja kannattaako ostaa/vuokraa auto yms...

yritin seachillä ettiä mutta en löytäny toista threadiä tästä. jos on niin tän voi poistaa ja pistää linkin sinne :)
kiitos etukäteen...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen itse tehnyt kaksi parin viikon autoreissua kaveriporukalla, toisen Kaliforniaan ja toisen Floridaan. Molemmat olivat hienoja, mutta Florida oli (hieman yllättäen) mielenkiintoisempi. Suunnitelmissa on vielä käydä ajamassa läpi route 66 :rock:

Auton vuokraus on ainakin helpompaa ja turvallisempaa, silloin tietää saavansa helposti ja varmasti toimivan kulkupelin. Jos kustannuksia on jakamassa 3-4 ihmistä niin suosittelisin sitä. Yksi mahdollisuus on myös etsiä netistä ilmoituksia, jossa pyydetään ajamaan auto paikasta toiseen esim. omistajan muuton takia. Näissä saa auton ja bensat sekä mahdollisesti myös vaivanpalkkaa, mutta toisaalta reitti on silloin aika lailla fiksattu.

Niin ja GPS-navigaattori on tuolla aivan ehdoton, kaupungit ovat pikkusen suurempia. Samoin kuskilla kannattaa olla ruuhkassa rauhallinen mielenlaatu. Ei saa myöskään pelätä motareita, joilla on 7 kaistaa suuntaansa.

Niin ja jenkit ovat liikenteessä huomattavasti huomaavaisempia kuin täällä kotisuomessa.

Edit: kannattaa myös opetella, mitä tarkoittaa 4-way stop ja miten siinä käyttäydytään.

Viimeksi muokattu:
Niin ja GPS-navigaattori on tuolla aivan ehdoton, kaupungit ovat pikkusen suurempia. Samoin kuskilla kannattaa olla ruuhkassa rauhallinen mielenlaatu. Ei saa myöskään pelätä motareita, joilla on 7 kaistaa suuntaansa.

Kuulostaa paljon pahemmalta kuin oikeasti onkaan, sitä paitsi sillon kuin jono liikkuu kävelyvauhtia on paljon helpompi huomata oikea liittymä ajoissa ja päästä ne 6 kaistan vaihtoa vasemmalle kun ramppi onkin sillä puolella :) Enemmän "pelkään" kehä ykkösellä ajoa kuin jenkkien ruuhkia ja lukuisia kaistoja. Ilman GPS:ää en ajaisi siellä oikeastaan minnekään.

Ens kesän futiksen EM-kisojen jälkeen alkaa rahan säästö Route 66- reissua varten. Se on yks niistä asioista elämässä mikä melkein pitää kokea. :rock:

Onko joku täällä tehnyt tälläsen reissun ja voisi kertoa majotusten hinnoista ja kannattaako ostaa/vuokraa auto yms...

Autoa ei kannata ostaa, aivan liikaa paanvaivaa. Vuokraa se NationalCar.com:sta. Monet firmat laskuttaa alyttomasti ekstraa jos auton palauttaa eri paikkaa, mutta tuo firma ei. Itse vuokrasin auton Nykista ja palautin Friscoon.

Muina vinkkeina voisin mainita etta ei kannata pelkastaan kaupungeissa jumittaa, jenkkilassa loytyy erityisesti lounaisosista uskomattomia paikkoja (Utah, Arizona, New Mexico, Grand Canyon etc.) jotka on usein monta kertaa vaikuttavampia kuin kaupungit. Jenkkiloissa kaupungitkin on niin erilaisia. Suomalaisesti nakokulmasta joku Dallas saattaa kuulostaa hienolta, mutta on mielestani tosi tylsa paikka keskella ei mitaan. Hienoja viboja mun mielesta on Nykissa, Losissa ja Friscossa.

Joku www.sidestep.com vois olla sitten ihan kiva paikka katsella hotelleja. Yleensa loytyy budjettivaihtoehtoja, paitsi nykista jossa kaikki on aika kallista.

Autoa ei kannata ostaa, aivan liikaa paanvaivaa. Vuokraa se NationalCar.com:sta. Monet firmat laskuttaa alyttomasti ekstraa jos auton palauttaa eri paikkaa, mutta tuo firma ei. Itse vuokrasin auton Nykista ja palautin Friscoon.

Joku www.sidestep.com vois olla sitten ihan kiva paikka katsella hotelleja. Yleensa loytyy budjettivaihtoehtoja, paitsi nykista jossa kaikki on aika kallista.

Jaaha.. Ootko joskus sitten ostanu auton ja todennu tyhmäksi ideaksi ? Hieman perusteluja ?

Mä oon itse aina vuokrannu frendien kans floridassa (kuukauden reissuja), mutta esim frendi osti itselleen cadillacin (siis oikein suomalaisen mittapuun mukaan rouhean sellaisen) 400 taalalla tai jollain ihan käsittämättömän halvalla suhteessa auton kuntoon ym.. Tässä on vielä sekin hyvä puoli, että tällöin voi autolle tehdä kaikenlaista kivaa mitä vaan keksii.. :kippis1: eikä tarvii hikoilla mahdollisia korvausvaatimuksia.

Sitten voi toisella rannikolla myydä auton jonnekki tai jos huvittaa ni ajaa vaikka rotkosta alas.. Myyminen kuitenkin ehkä suositeltavampaa.. saattaa saada omat pois kokonaan. (ja hyvin todennäköisesti kuitenkin suurimman osan)

Jos meikäläinen ois lähdössä tollaselle route66 reissulle ni todellaki ostaisin jonku avocadillacin ja myisin pois sitten.. Onhan tossa nyt AIVAN eri meinkinki vetää avo caddyllä pitkin route 66 sätkä huules auringonlaskuun verrattuna istua turvallisesti jossain uuden nihkeässä sedanissa kuunnellen GPS:n ohjeita ja hikoillen liittymiä..

Ja muutenkin tosta Geepeeässästä sen verran että EI EI ja EI .. Koko matkan idea on GET LOST on route 66 eikä mikään "varataan hotellit sidestep.comista jo etukäteen ettei vaa oo liian jännää ja pääsee illalla hotellille juomaan sokerilientä ja mussuttamaan läskiäiskän mukaan pakkaamia kanelipullia.."

Tehkää miten tykkäätte.. Mä sanon että helpommalla pääsee ku lähtee kanarian saarille.. :david:

Jaaha.. Ootko joskus sitten ostanu auton ja todennu tyhmäksi ideaksi ? Hieman perusteluja ?

No jos ajelet silla vaan kaupungissa niin ei kai se nyt mikaan kauhean paha idea ole, mutta jos sulla on $400 kosla jossa ei ole ilmastointia, jossain Death Valleyssa ajelu on aivan kammottavaa. Jos jenkeissa ei ole kaynyt, ei valttamatta ymmarra miten jarkyttavan kuumaa siella voi olla kun ilma on kosteaa.

Ja sitten siihen paalle se mahdollisuus etta se hajoaa jossain keskella eramaata jossa puhelimet ei toimi ja muu liikenne on aivan olematonta. Siina voi menna aikaa ja rahaa yllattavan paljon hukkaan.. Viimeks tuli mittariin 6300 kilsaa ja se oli sinansa jo aivan riittavan stressaavaa. Toisaalta jos kaikki menee hyvin, niin mikas siina...

Ja muutenkin tosta Geepeeässästä sen verran että EI EI ja EI .. Koko matkan idea on GET LOST on route 66 eikä mikään "varataan hotellit sidestep.comista jo etukäteen ettei vaa oo liian jännää ja pääsee illalla hotellille juomaan sokerilientä ja mussuttamaan läskiäiskän mukaan pakkaamia kanelipullia.."

No toivottavasti saat joskus tarpeeksi rohkeutta lahtea tuollaiselle reissulle, etka tyydy vaan Floridan ympari ajeluun, nimim. "2 kertaa jenkkilan lapi ajanut ja P-Amerikassa lahes 10 vuotta asunut".

Ja threadin aloittaja kyseli majoituksien hintoja. Sidestep.com:sta saa ideaa mita majoitus siella maksaa. Turha tulla tanne naukumaan ja kritisoimaan muitten vinkkeja.

Tässä kavereiden kanssa ollaan suunnieltu road trippiä jenkeissä. Noin kuukausi siellä ajattelimme viettää mutta muut suunnitelmat o aivan auki. Onko joku täällä tehnyt tälläsen reissun ja voisi kertoa majotusten hinnoista ja kannattaako ostaa/vuokraa auto yms...

yritin seachillä ettiä mutta en löytäny toista threadiä tästä. jos on niin tän voi poistaa ja pistää linkin sinne :)
kiitos etukäteen...

Asumisesta sen verran, että tutustu roomsaver.com:iin. Ainakin omat kokemukseni sen tarjoamista eduista ovat erittäin hyviä.

Tekniikan Maailmassahan oli joskus viitisen (?) vuotta sitten juttu kun poijjaat osti Floridasta GMC:n vanin ja karauttivat Alaskaan. Kanttii ettii lehti käsiin, viihdyttävä juttu ja varmaan aika paljon hyödyllistä tietoakin! :)

Majoitusten hinnat vaihtelee tietysti tason mukaan. Sehän on selvää, että esim Chicagon downtownissa neljän tähden hotelli maksaa huomattavasti enemmän kuin "pikkukylän" (100 000 asukasta) kuppanen motelli. Itse tuli kaverin kanssa yövyttyä halvimmillaan 32 dollarilla, eli siis 16 dollaria per naama. Voin kertoa, että huone ei yllättäen ollut kovinkaan tasokas :D suorastaan iljettävä.
Ja Chicagon keskustan sykkeessä joutui maksamaan hieman enemmän. Mutta täytyy myöntää, oli se sen arvoista. Voi jeesus kun oli hieno huone. Ja se sänky oli jotain aivan käsittämättömän. Aamusta heräsin kun olin poikittain ja silti mahduin aivan loistavasti. Ei muuten olisi etukäteen uskonut kuinka helvetin vaikeaa on löytää vapaata huonetta Chicagon downtownista puolen yön aikaan.

Tuosta GPS:stä. Itse olen myös sitä mieltä, että ei mitään sellaista tarvita. Kyllä tavallinen kartta riittää ihan loistavasti. Mikäs sen parempaa kun seikkailla ja pyöriä kuin puolukka p******a. Sillä tavalla sitä törmää helpoiten kaikkiin mielenkiintoisiin juttuihin joista ei alunperin ollut yhtään mitään tietoa.
Ja parasta on mennä ilman sen tarkempaa suunnitelmaa ja motarilla liittymän kohdalla heittää ihan arvalla kumpaan suuntaa menee. Tietysti jonkinlainen visio on hyvä olla, että mihin päin noin suurinpiirtein on menossa. Tämä saattaa johtua myös siitä, että itse en tykkään suunnittella asioita kovin tarkkaan tai hirväen pitkälle.

Ja 4-way stopista. Jos nyt oikein muistan niin se menee niin, että se kuka ensimmäisenä tulee risteykseen, lähtee myös ensimmäisenä. Eli tulo järjestyksessä mennään. Ja sitten jos satutaan tulemaan yhtäaikaan, niin oikealla oleva menee ensin. Ja tietysti punaisten valojen palaessa saa kääntyä oikealle.

Kuten aikaisemmin jo mainittiin, ei kannata todellakaan jumittaa pelkästään kaupungeissa. Vaikka onhan nuo isot kaupungit aika perkeleen vaikuttavia ja niiden nähtävyydet kuten Gateway Arch ja Sears Tower näin suomalaisen maalaistollon kannalta.

Mutta itsellä reissun kohokohdat oli ihan jossain muualla kuin näissä suurkaupungeissa. Fiilistelyä Mark Twainin kotikaupungissa Hannibalissa ja jonne Huckleberry Finnin seikkailut pohjautui. Ja muitakin todella hienoja paikkoja joita löytyi Mississippi-joen varrelta ja sen ympäristöstä. Ja rodeo, on vaan hemmetin siistiä paikan päällä katsottuna. Ja kuvauttaa itsensä maailman pisimmän miehen Robert Wadlowin patsaan vieressä. Siinä vasta todella käsitti miten älyttömän isokokoinen kaveri on ollut. Ja totta kai sitä piti käydä tutustumassa myös pikkukaupungin country fair tunnelmaan ja maistaa kotitekoista lemonadia. Jne jne...

Ja jos mahdollista, niin kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa huvipuistoistoon siellä ollessa. Kuten esimerkiksi jossain Six flagsin puistossa. Siellä kun päivän riehuu niin ei enää paljon kotimaan huvipuistot nappaa. Siinä käy samalla tapaa kuin kotimaisessa elokuvassa "kun mikään ei riitä".

Perkele, tässä fiilistellessä tulee taas sellainen olo et täytyy sit perkele isona ja rikkaana lähteä taas uudestaan palloilemaan ameriikkoihin. Niin paljon uskomattoman hienoja kokemuksia tuli saatua.

Mä oon itse aina vuokrannu frendien kans floridassa (kuukauden reissuja), mutta esim frendi osti itselleen cadillacin (siis oikein suomalaisen mittapuun mukaan rouhean sellaisen) 400 taalalla tai jollain ihan käsittämättömän halvalla suhteessa auton kuntoon ym.. :

Auton saa halvalla, mutta sitten on ne smog -testit, rekisteröinnit ja ennen kaikkea vakuutusmaksut, joten ihmettelen että miten tuo on teillä oikein toiminut. Oletteko aina ajelleet ilman vakuutuksia? Myönnetäänkö ulkomaalaisille kuukauden vakuutuksia? Ja riski siitä, että autoilu loppuu kun auto hajoaa - korjauskustannukset jne tuo tietysti jännitystä reissuun....

Olen ostanut auton, todennut sen hyväksi ideaksi kun ajoin sillä vuoden, kuukaudeksi en vuorenvarmasti lähtisi edes harkitsemaan auton omistamista.

Viime kesänä vuokrattiin 6 viikoksi.

Mun kaverit oli jokunen vuosi sitten just tollasella Nykistä Kaliforniaan reissulla. Ne ajoi vuokra-autolla, mutta kyse oli auton palautuksesta itärannikolta kalifornialaiseen vuokraamoon. Hinta oli käsittääkseni ihan nimellinen ja firma maksoi bensat. Ei siinä ollut ihan hirveästi aikaa pysähdellä, mutta matkan sai kyllä rytmitettyä niin, että pääsi käymään esim. Vegasissa.

Tänään katoimme että vuokra-auto on kyllä ehkä paras vaihoehto. Kilroy travelssista saa hyvään hintaan joku 350$/viikko suht iso auto.

Auton saa halvalla, mutta sitten on ne smog -testit, rekisteröinnit ja ennen kaikkea vakuutusmaksut, joten ihmettelen että miten tuo on teillä oikein toiminut. Oletteko aina ajelleet ilman vakuutuksia? Myönnetäänkö ulkomaalaisille kuukauden vakuutuksia?

Voi tietenkin vaihdella osavaltion mukaan, mutta ei taalla ainakaan myonneta vakuutuksia ilman asiaankuuluvaa viisumia, ja vakuutussopimus on yleensa vuodeksi kerrallaan. Jotta saa jotenkin jarkevanhintaisen vakuutuksen, kannattaa olla Suomesta ajokorttirekisterin (?) ote, jossa sanotaan etta ei ole rikkomuksia. Rekisterointiin menee muutama paiva (ensin tietysti pitaa loytaa se auto) ja sitten auto pitaa kayttaa testeissa ja valokuvissa, etta vakuutus astuu voimaan. Minulla meni noin viikko tuohon koko soppaan. Mikas siina jos on pitka loma ja aikaa hoidella paperiasioita... Ehka Floridassa tai Kaliforniassa asiat hoituu helpommin?

Komppaan, tsekkaa Kilroy Travelsin diilit noista autoista, niihin tulee aika muhevasti kaikennäköisiä lisämaksuja eri vakuutuksista, mutta Kilroyn kautta pitäis saada hyvään hintaan, tarkasta ehdottomasti.

Jenkkilässä on myös helppo suunnistaa, GPS lienee kohtuu tarpeeton noin yleisesti ottaen. SItäpaitsi, eikös se vie vähän fiilistä roadtripiltä? :)

Bongaa itsellesi myös semmonen vihko mistä näkee kaikki motellit, jos tien päällä yövytte. Niistä on hyvä kattoa jos tulee joku, että haluu pysähtyä mielellään pian. Ne ei aina ole tien vieressä, vaikka usein ovatkin.

Ota itsellesi matkavakuutus ja pitäkäähän hauskaa!

Kannattaa varata se auto Suomesta käsin jo ennakkoon, niin pääsee halvemmalla kun noihin saa ne vakuutukset halvemmalla kuin paikanpäällä. Otettiin kaverin kanssa Suomen Aviksen kautta Chevrolet Impala pariksi viikoksi ja hintaa tuli muistaakseni vähän alle $600. Sitä ennen oli jostain pikkuvuokraamosta Neon noin viikon verran ja maksoi saman verran eli koko homma olisi pitänyt ottaa heti etukäteen jostain isosta vuokraamosta. Hintaan auttoi se, että oli tuo SAS:n Eurobonus kortti, minkä saa kunhan rekisteröityy SAS:lle ja on niitä kai muitakin vastaavia. GPS:ää ei ollut ja kartoilla pärjättiin, joskin välillä tuli pieniä harhaanajoja varsinkin pimeällä. Liittymät on mielestäni paremmin merkattu kuin Suomessa. Paikallisilta kun kyseli neuvoa, niin oli outoa huomata, että suunnista ja etäisyyksistä ei oltu ihan perillä. No, suuri maa suuret toleranssit.
Yöpymiset oli motelleissa ja niiden hinnat per huone oli $40-80 yö. Hinta, paikka ja taso eivät yleensä korreloineet mitenkään. Osavaltioiden rajoilla on ainakin visitor's centereitä, mistä saa kaikenmaailman vihkoja, joissa on alennuskuponkeja majoituspaikkoihin.
Sitä rahaa menee varovaisestikin arvoiden noin sata taalaa päivä normaaliin toimintaan ja siihen päälle sitten muut.

Paljonko teillä on mennyt yhteensä rahaa tuommoiseen road trippiin? Ajatellaan vaikka että 2 kaveria ja ajellaan New Yorkista/Miamista Los Angelesiin. Ja kauan kestää kaiken kaikkiaan aikaa?

Tekisi itsekin mieli reissata amerikan halki.

Paljonko teillä on mennyt yhteensä rahaa tuommoiseen road trippiin? Ajatellaan vaikka että 2 kaveria ja ajellaan New Yorkista/Miamista Los Angelesiin. Ja kauan kestää kaiken kaikkiaan aikaa?

Kylla sen voi vetaa yllattavan edullisesti lapi. Jos on useampi ajaja, voi osat oista kayttaa ajamiseen, erityisesti tylsemmat patkat. Saastyy motellirahat kivasti ja paivat paikkoja kierrellessa. Kahvilla paasee pahimmasta vasymyksesta eroon :)

Joku LA - San Fransisco tosin kannattaa ehdottomasti ajaa paivasaikaan kun rantanakymat on niin upeat.

Joo, ja majoituksien hinnat vaihtelee rajusti.. nykissa voi joutua maksamaan itsensa kipeaksi paskasta, ja toisaalta jos menee Vegasiin keskella viikkoa, voi saada luksusmajoituksen pilkkahintaan. Nykissa ehka ainoa todella edullinen majoitusvaihtoehto on hostelli jossa on paljon jengia samassa huoneessa. Siella on sitten kaikenlaista viipottajaa liikkeella, mutta mikas siina kunhan homma skulaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom