Ripulia pakoon

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen kamppaillut viimeisen vuoden mahavaivojen kanssa. Sairastan suolistosairautta (CU) ja joudun vetämään kahtakin lääkettä, jotka aiheuttavat ripulia. Ja lisäksi vielä tuo sairaus aiheuttaa sitä.
-> ongelmaksi nousee ravinteiden imeytyminen.

Löytyykö mutu tietoa tai ihan kirjaviisautta suolen toiminnan normailsoimiseksi/hidastamiseksi? Haluais nimittäin varmistaa sen, että kaikki mitä syö myös imeytyy, koska ruokahalu on täysin kadoksissa jatkuvien mahakipujen vuoksi.

Miten muut CU potilaat, kuinka paljon on tullut lihasmassaa vuosien varrella?
Itselläni kehitys ei ole ihan sitä mistä haaveilen, mutta harvallapa se taitaa olla.

Itselläni samankaltainen ongelma+ vuotava mahahaava. Varmaan olet jo nämä jutut kuullut, mutta silti: Vältä raskaita ruokia ja suuria annoksia. Itse syön jopa 12 kertaa päivään (en tosin normaalisti, mutta ns. pahoina aikoina). Apteekista saa ilman reseptiä elävää maitohappobakteeria, joka ainakin minulla on toiminut. Samoin piimä. Lisäravinteet eivät ihme kyllä aiheuta mahavaivija, lukuunottamatta palautusjuomaa. Itse olen vähentänyt hiilarimäärää (lue: maltoa) palautumisjuomasta, tällä ongelma ainakin lieventynyt.

Samoin karamellin, suklaan ym. roskan syönti ärsyttää mahaa. Yleensäkin mahdollisimman tasaisesti ruokaa ja pieninä annoksina. Toivottavasti tästä oli jotain apua. Vittumainen vaiva muuten.

Mitä lääkkeitä syöt? Onko sulla ollu yhtään rauhallista jaksoa vuoden sisällä?

Mitä lääkkeitä syöt? Onko sulla ollu yhtään rauhallista jaksoa vuoden sisällä?

Nyt syön Asacolia, Pentasaa, Azamunia

Prednisolon kuureja on mennyt viis viimesen vuoden sisään.
Rauhallisia jaksoja on ollut vain kun tuo kortisonikuuri on ollut päällä.
Eli lähinnä 1kk rauhallista (kunnes kortisoni loppuu) sitte 1kk verta verta ja verta -> lääkärille -> kortisoonia ja 1kk rauhallista ja sama kierto uudestaan.

Syön nykyisin n. 6 kertaa päivässä. En syö yleensä yli 300g kerralla. Eli todella pieniä annoksia.
Sokeria pyrin välttämään niin hyvin kuin pystyn, mutta nyt jouluna otin ja innostuin. Söin suklaata oikein urakalla. Pari päivää meni hyvin, kunnes tuolivuori purkautu.
:eek:

Maitohappopakteeria syön, se on hyvä aine. Maltoon en ole uskaltanut koskea sairastumisen jälkeen.
Hera proteiinia syön ja se ei aiheuta mitään... onneksi. Ilman sitä lihaskasvu ois varmaan mitätön.

Leivän syönninki jouduin lopettamaan lähes täysin. Aamusella voi pari palaa tempasta, mutta ei enää illalla.

Lähes kaikkea olen kokeillut, silti vessaan saa ravata yli 8 kertaa päivässä. Onneksi omistan ymmärtäväisen vaimon ja kärsivällsen pomon :)

Itse olen kuullut hyvän konstin mahahaavaan eli syödä kaurapuuroa kunnolla aamulla (mitä varmaan monet täällä tekevätkin). Äiteen ystävä oli parantunut mahahaavastaan syömällä aamulla kaurapuurua. Tämä nyt mutua ja tieteellisiä faktoja en tiedä mutta luo kaiketi kalvon mahalaukun sisäpintaan tjms.

Originally posted by saarnamies
Olen kamppaillut viimeisen vuoden mahavaivojen kanssa. Sairastan suolistosairautta (CU) ja joudun vetämään kahtakin lääkettä, jotka aiheuttavat ripulia. Ja lisäksi vielä tuo sairaus aiheuttaa sitä.

Jos haluat vatsasi kuntoon CUn kanssa, niin ei liene muita keinoja olemassa kuin äärimmäisen tiukka ruokavalio. (siitä huolimatta että suomalaisista lääkäreistä suuri osa ei usko ruokavalion auttavan mitään. Monet ulkomaiset lääkärit ovat toistamieltä, ja suurinosa ruokavaliota noudattavista/kokeilleista saa ruokavaliosta apua vatsan tasapainoon)
Tuossa ruokavalio, kokeile toimiiko sinulle, monelle toimii:
http://wnet.suomi.net/kotisivu/kirsi.koskinen/

Minun mielestä aika vaikea noudattaa niin, että saa tarpeeksi kaloreita, mutta parempi syödä 2500 josta imeytyy 2500, kuin vetää 4000 joista 3000 tulee ripulina.

Ja aioitpa kokeilla ruokavaliota tai et, liity postituslistalle aiheesta ja seuraa sitä vähän aikaa.

Jep jep.

Sumppari, oon testannu tuota ruokavaliota viikon ajan. Ajattelin vain opetella, että miten se toimii.
Raskas urakka. Mutta mulla se auttoi.
Itse asiassa se on ollut ainut asia kortisoonin lisäksi mikä on auttanut.

Mutta, laiskaku oon, niin kuvittelin, että ois olemassa helpompikin ruokavalio.
Tai peräti kikka, tai mieluiten ehkä oikotie.

Kai on pakko hyväksyä se, että oikotietä onneen ei ole.

Oisko jollaki kokemusta tuosta SCD:stä? Onko motivaatio riittänyt?

Kai on pakko hyväksyä se, että oikotietä onneen ei ole.

Oisko jollaki kokemusta tuosta SCD:stä? Onko motivaatio riittänyt?

Itse ruokavaliota omaan vatsavaivaani kokeilin jonkun kuukauden, ja oikeasti, se nosti suosta minut. Jouduin kyllä tuolloin kiristämään SCDstäkin monia ruokia pois, mutta melkein voisi sanoa, että siitä taas elämä alkoi. Omalla kohdalla kun vatsa lähti taas pelaamaan normaalimmin, aloin noudattaa puoli SCDtä, ja nyt myöhemmin syönyt taas melkein mitä vaan, kiristän vain silloin kun vatsa alkaa olla eri mieltä asioista.

Mutta tsemiä sulle, eiköhän tuosta hyvä tule, öljyistä/rasvoista lienee helpoin nyt ottaa lisäkalorit, kun plussakaloreihin varmasti saa tehdä töitä.

Otimpa itseäni samantien niskasta kiinni ja aloin noudattamaan tuota SCD:tä.

Osaatko sumppari sanoa, mitä/miten syömällä ois mahdollista saada yli 150g proteiinia kyseisellä ruokavaliolla?
Vai onko tuo ihan silkka mahdottomuus.

Tähän menessä meikäläisen proteiini on tullut maidosta (vähintään litrapäivässä) ,rahkasta (vähintään 250g päivässä) ja Hera-Pieru proteiinista (n. 40 -80g päivässä)
Eli jo pelkästään noista tuli yli 100-140g päivässä. Nyt mitään noista ei voi vetää. Enkä oikein tiedä, millä nuo korvaisin.
Sitä jogurttia on ekat satsit tulossa, mutta ei sitäkään loputtomasti voi tehdä.
Ehdotuksia?

Hyvä että saat tsempattua. Proteiinin saanti on hieman hankalaa. Jos seteliä löytyy, niin reilusti vaan kanaa ja kalaa. Säästöbudjetilla sit pitänee tehdä jauhelihasta pullia, pihvejä, kebakoita ja kaikenmaailman kääryleitä. Tonnikala on edullinen ja proteiinia saa reilusti, saattaa rueta tökkimään kuukaudessa jos ei alusta alkaen ujuta jotain muuta ruokaa tonnarin makua peittämään siihen sekaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
-> ongelmaksi nousee ravinteiden imeytyminen.

Löytyykö mutu tietoa tai ihan kirjaviisautta suolen toiminnan normailsoimiseksi/hidastamiseksi? Haluais nimittäin varmistaa sen, että kaikki mitä syö myös imeytyy, koska ruokahalu on täysin kadoksissa jatkuvien mahakipujen vuoksi.

Silkkaa mutua ja ei todellakaan minkään sairauden hoitovinkkejä, mutta henk.koht. käytössä hyväksi havaittuja pakin tasoittajia:
- ei maitoa
- kunnon puurolataus tiiliskiveksi mahaan
- ei röökiä/nikotiinia
- ei alkoholia
- ei kofeiinia
- ei hapanta: appelsiinimehu, sitrushedelmät jne.
- ei majoneesia/majoneesipohjaisia ruokia (italiansalaatti/perunasalaatti kenties pahimmat)
- oikein kehnossa kunnossa: vaniljajäätelö (tämänkin opin alkujaan pakkikselta)

Tainneet tässä threadissä nuokin jo kaikki tulla, mutta pistetään nyt yksi ääni lisää kertauksen vuoksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom