Ripakintulle lihaa jalkoihin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tv_79
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs minulle.

Nyt viisaita päitä yhteen ja tekemään Minulle 2-jakoinen ohjelma jaloille eli toisena päivänä etu-ja toisena takajalat.

Taustaa sen verran että lievästi paskaselkäinen kaveri joten kyykky, todennäköisesti myös etukyykky pois laskuista, ellei sitten smithillä pienillä.
Eli toi alaselkä on sen verran häjy (yli-liikkuva nikama) joten ei edes astianpesukonetta tyhjätä ilman kipua eli minähän en kumarra ketään!
Kun siis en voi. Taukoa kinttujen kanssa on siis ollut joku 3 vuotta ja nyt alkaa salilla naisilla oleen treenatummat jalat ku itellä niin apua!!

Salilta löytyy:
-hack
-prässi
-vaakaprässi
-etu ja takajaloille koneita, niin pakalla kuin levypainoilla

eli kunnon keharimeiningillä kintut kasvuun.

Kokoluokka 191/101 tällä hetkellä ja yläkerta on kunnossa mut olis kiva joku kesä kulkee edes shortseissa :)

Näin pitkä kaveri kuitenkin heikosti saa jalkoja kasvamaan mutta yrittänyttä ei laiteta.

Äkkiseltään 2-jakoinen jalkaohjelma tuntuu turhalta jos jalkoja ei ole juurikaan treenattu, antaako se selkä tehdä raskasta hackia saatikka prässiä?

Pystyy tehdä hackia ja prässiä, niissä selkä pysyy suorana.

Sillä mä vain ajattelin 2jakoista ettei reeni veny liian pitkäksi, jää kuitenkin ne takajalat vähemmistölle ku alkaa olla jo poikki.

Yläkropan treenaan 4 osassa ja tuppaa venyä nekin treenit turhan pitkäksi niin jalkojen kohdalla ne hapenottotauot on huomattavasti vielä pitempiä.

En todellakaan ole mikään auktoriteetti jalkojen kehittämisessä, hölmöilin nuoruuteni rintahauispellenä kunnes tajusin näyttäväni naurettavalta... mutta 3 vuoden tauon jälkeen varmaan kannattaisi saada jalat jonkinlaiseen peruskuntoon ja sulla on käytössäsi hack joka on mielestäni aivan mahtava laite, täältä ei löydy sellaista enää koko kunnan alueelta...SJMV ei varmaankaan onnistu?

Eikö ensin kannattais saada se keskivartalo siihen kondikseen että pystyy sen astianpesukoneen tyhjentää ilman kipua? Teet vaikka treeniviikkoon yhden vain ja ainoastaan keskivartalolle suunnatun harjoituksen. Mulla on kanssa selkärangassa yliliikkuva nikama joka välillä jopa esti seisomaannousun. Sitten mä rupesin salilla käymäänkin, kun rupes huolestuttaa, että 19v jamppa ei pääse ylös ilman kipua. N. 1kk keskivartalon vahvistuksen jälkeen ei ole vihoitellut kertaakaan sen jälkeen. Mavea, staattisia pitoja selälle ja vatsoille, sisempiä vatsoja, kylkiä ja koko paketti ylipäätänsä. Myös takareidet ja pakarat kannattaa venytellä sillon tällöin.

Jos et moista vaivaa jaksa itsesi eteen nähdä niin tee etukäteis väsytyksellä. Esim 4sarjaa ojennuksia, 4sarjaa prässiä ja lopuks voi tehdäkkin kyykkyä jo ihan lelupainoilla. suosittelen kuitenkin sen paketin pistämistä kuntoon.

e. Jos todellakaan et pysty keskivartaloa vahvistaa ilman että selkä huutaa hoosiannaa, niin eiköhän kannattaisi kääntyä lääkärin/fysioterapeutin puoleen.

ei, tein pari kk sitten kokeilu mielessä pari sarjaa satkulla suorin jaloin ja yllätys, välilevy pääsi heti väärään paikkaan mikä tarkoitti kuukauden vihlovaa kipua selkään, pakaraan, reiteen ja varpaaseen asti.
Toki voisi onnistua maltillisesti tehtynä.

Tein tällä viikolla pitkästä aikaa kulmasoutua 120 asti mutta kulma se on pienikin kulma. Siis treeni meni kyllä oikeaan paikkaan vaikka kamalan kumaraan ei tohdi mennä.

Kuinka tuollainen maastaveto, tanko jalkojen takapuolella, vaikka vielä pikku korokkeella seisten. Ottaa komeasti etureisiin ja pitää selän väkisin kohtuu suorana.

Ja mitä selkään tulee niin vatsalihakset on kyllä kunnossa, treenaan niitä, ongelma on rangassa. yliliikkuva nikama. Eli taivutus eteen tai taakse, yksi nikama liukuu pahimmillaan 10 mm pihalla ruodosta ja näin ollen välilevylle tulee tilaa poistua paikaltansa. Kuvattu magneetilla yms. eivät suostu luuduttamaan nikamia yhteen kun pystyn töissä käymään. Liian suuret riskit. Kyllä on käyty fyssärit sun muut.

Kyllä mä teen voimapyörällä 20 sarjoja ynnäö muuta et oletan keskirungon olevan lihaksien puolesta ok.

Kuinka tuollainen maastaveto, tanko jalkojen takapuolella, vaikka vielä pikku korokkeella seisten. Ottaa komeasti etureisiin ja pitää selän väkisin kohtuu suorana.

Kuulostaa vähän hackilta ;)

Mitä jos teet kahdella jaolla, raskas hack-reiden koukistukset-pohkeet sekä raskas prässi-reiden ojennus-pohkeet. Joku isompijalkainen voi oikaista jos pakarat/takareidet jää laimin, tosin mulla raskaat hackit tarkoitti viikon konttausta joten mulle kyllä riitti...

Prässillä ja hackilla (laite) saat etureidet kyllä kuntoon, jos pystyt tekee kunnolla. Takareisille tarttet myös jotain raskasta. Onnistuuko joku näistä: suorin jaloin maastaveto, bulgarialainen split-kyykky smithissä tai yhden jalan prässi?

Mulla ei ole mitään tuntumaa tohon sun selkäkeissiin, mutta paraneeko se ollenkaan kuntouttamalla vai onko se lopun elämää tollanen?

Supersarjoja :) Hack + ojennus toimii mulla ainakin.
Toinen millä saa volyymia, niin toistot siellä 15 pinnassa, tuntumaa hakien.
Jaa jalat kahdelle päivälle, etu-/takareidet.

Selkä operoituna tiedän mitä se kipu on, mutta suosittelen sen keskivartalon vahvistamista jopa pienen kivun varjolla (terveen kivun). Enemmän staattisia pitoja, kun suoria rutistuksia.

Bulgarialainen mikä? Eli ei mitään askelkyykkyjä? Laittakaa joku selkeä päivä 1/2 taulukko sarjoineen ja ruvetaan siitä muokkaamaan. Se suorinjaloin voi kyllä jäädä raskaana tekemättä, eli ei ehkä pysty isoilla. Joo, selkä ei siitä parane, pahenee varmaan kulumisen myötä. Ja yläselässä todettiin sheuermanin tauti, kuulemma harvinainen mun ikäisellä mutta se ei liittyen alaselkään. Tavoite pystyä töissä käymään mahdollisimman pitkään mutta ei kuulemma tuu eläkeikään asti onnistumaan. Siksi vois sanoa että pakko reenatakin.

ei, tein pari kk sitten kokeilu mielessä pari sarjaa satkulla suorin jaloin ja yllätys, välilevy pääsi heti väärään paikkaan mikä tarkoitti kuukauden vihlovaa kipua selkään, pakaraan, reiteen ja varpaaseen asti.
Toki voisi onnistua maltillisesti tehtynä.

Tein tällä viikolla pitkästä aikaa kulmasoutua 120 asti mutta kulma se on pienikin kulma. Siis treeni meni kyllä oikeaan paikkaan vaikka kamalan kumaraan ei tohdi mennä.

Ja mitä selkään tulee niin vatsalihakset on kyllä kunnossa, treenaan niitä, ongelma on rangassa. yliliikkuva nikama. Eli taivutus eteen tai taakse, yksi nikama liukuu pahimmillaan 10 mm pihalla ruodosta ja näin ollen välilevylle tulee tilaa poistua paikaltansa. Kuvattu magneetilla yms. eivät suostu luuduttamaan nikamia yhteen kun pystyn töissä käymään. Liian suuret riskit. Kyllä on käyty fyssärit sun muut.

Kyllä mä teen voimapyörällä 20 sarjoja ynnäö muuta et oletan keskirungon olevan lihaksien puolesta ok.

Rangan "heikkouksia" voi kyllä paikata vahvoilla rankaa tukevilla lihaksilla. Niiden treenaaminen ei vaan ainakaan itselleni ole ollut mitenkään helppoa ja opettelu jatkuu...

Minua on siunattu yliliikkuvalla rangalla ja jalkatreenissä on vuosien mittaan tullut hakattua päätä kyykkytelineeseen monet kerrat. Nyt on taas iskiasvaiva kuukausien kipuilun jälkeen helpottanut ja kävin vähän aikaa sitten fysioterapeutilla missä katsottiin missä kunnossa selän tukevat lihakset on... Aika paskassa kunnossahan ne edelleen oli vaikka on tullut tehtyä jo pidemmän aikaa salilla lankkuja ja voimapyöriä plus muuta mahajumppaa. Luulin siis tukevien lihasten olevan väkisinkin kunnossa mutta ei niin ei. Noita staattisia pitojakin pystyy ilmeisesti tekemään aika pahasti väärin ja rasitus menee isolta osin pinnallisemmille lihaksille. Eli suosittelisin menemään asiansa tuntevalle fysioterapeutille ja katsomaan missä kunnossa nuo keskivartalon tukevat lihakset on ja miten niitä oikeasti kannattaa treenata.

Nyt olen taas lähtenyt alusta tuossa tukevien lihasten vahvistamisessa. Teen lankut polvet maassa keskittyen kääntämään lantion eteen ja pitämään perseen piukkana. Kas vain se treeni tuntuu noinkin mutta ei tule sitä samanlaista tutinaa kuin varpaillaan tehdessä. Voimapyörää teen samaan tapaan kuin aiemminkin eli muutaman 15-20 toiston sarjan per viikko. Kuitenkin keskittyen entistä vahvemmin pitämään vatsan tiukkana ja lopettaen sarjat kun alkaa tuntua että paine lähtee siirtymään alaselälle. Ylipäätänsä kaikki tekeminen menee jossain määrin selän ehdoilla. Silloin vedetään jarrua kun alkaa tulla liikaa painetta selälle.

Toinen murhe itselläni on kireät takareidet, pakarat ja lonkankoukistajat. Eli oikeanlaista venyttelyä pitäisi lisätä... Tuppaa vaan venyttely unohtua jos selkä ei vaivaa.

Toistaiseksi omasta treenistäni jalkakyykyt ovat poissa kunnes keskivartaloa on saanut vielä vahvistettua. Reisiliikkeinä itselläni on tällä hetkellä:
- Prässi
- Yhden jalan prässi
- Askelkyykky
- SJMV
- Julle
Näissäkin tietty järki mukana ettei paine pääse selälle vaan teen niin kovaa kuin selkä antaa myöten. Hiljaa hyvä tulee. :)

Itellä kun iski issias niin, huomasin että pirunmoinen esiväsytys laitteilla autto aika paljon sillä välillä kun se selkä oli kipeenä.

Eli esimerkkinä etureisitreenistä: aloitin ihan reippasti pyramidilla ja sen perään pudotussarjalla laitteessa esim etureisikoneessa ja sitten väänsin pitkää +50 sarjaa prässissä, jolloin painot oli automaattisesti pienemmät ja taas lopetin pudotussarjaan. Tämän jälkeen paikat oli sen verran kipeänä ja lämpimänä että voin lopetella setin etukyykyllä (todella pienillä painoilla tässä vaiheessa) sulle voisi sopia tohon loppuun vaikka sitten hack.

Takareisitreeninä tein takareisikoneen pyramidilla ja pudotuksella sitten GHRn ihan niin loppuun kuin vain voi ja lopuksi kyykkäilin, sulle sopis varmaan paremmin lopetus leveällä jalka-asennolla tehtävässä prässissä.

Eli ideana on puskea ne jalat niin loppuun laitteilla että niissä selkää rasittavissa liikkeissä painot ei nouse liian ylös. Mulle tääkin systeemi toimi ainakin tosi hyvin :rock:

Toi ylempänä mainittu mave jossa tanko jalkojen takana on kyllä aivan erinomainen liike ja sopii varmasti hyvin selkävammasillekkin kun siinä ollaan lähes pystysuorassa.
Kun pyrkii pysymään pystyssä eikä kumarru nii menee kyllä hyvin etureisille. btw tietääkö kukaan sen liikkeen oikeaa nimeä vai onko sille edes keksitty sitä?

Itelläkin kun on selkä aivan mutkalla ja pullistuukin hieman ulospäin niin jalkojen treenaus on ihan helvettiä ton selkäkivun kaa. Nykyään pysty ton kivun takii tekee enää minkäänlaisia kyykkyjä, ja maastavedosta ja SJMV:stä uskalla ees haaveilla. Ottaa niin päähän kun kovalla työllä kerätyt lihakset alkavat kadota, ja ei pysty tekemään enään kunnon raskasta jalkatreeniä. Olisko jollain jotain ideaa miten treenata jatkossa? Oon nykyään täs hinkannu kahteen kertaa viikos lähinnä prässii erilaisil jalkojen asennoil, koukistuksii ja ojennuksii. Ei vaan tunnu riittävän toi treenimäärä niin olisko sit parempi alkaa tekee jalkoi useemmin viikossa vai lisää sit jtn pistooli-/askelkyykkyi omallapainolla?

Itelläkin kun on selkä aivan mutkalla ja pullistuukin hieman ulospäin niin jalkojen treenaus on ihan helvettiä ton selkäkivun kaa. Nykyään pysty ton kivun takii tekee enää minkäänlaisia kyykkyjä, ja maastavedosta ja SJMV:stä uskalla ees haaveilla. Ottaa niin päähän kun kovalla työllä kerätyt lihakset alkavat kadota, ja ei pysty tekemään enään kunnon raskasta jalkatreeniä. Olisko jollain jotain ideaa miten treenata jatkossa? Oon nykyään täs hinkannu kahteen kertaa viikos lähinnä prässii erilaisil jalkojen asennoil, koukistuksii ja ojennuksii. Ei vaan tunnu riittävän toi treenimäärä niin olisko sit parempi alkaa tekee jalkoi useemmin viikossa vai lisää sit jtn pistooli-/askelkyykkyi omallapainolla?

Niin mitä kaikkea pystyt tekemään ilman kipuja?

Toi ylempänä mainittu mave jossa tanko jalkojen takana on kyllä aivan erinomainen liike ja sopii varmasti hyvin selkävammasillekkin kun siinä ollaan lähes pystysuorassa.
Kun pyrkii pysymään pystyssä eikä kumarru nii menee kyllä hyvin etureisille. btw tietääkö kukaan sen liikkeen oikeaa nimeä vai onko sille edes keksitty sitä?

Eikös se ole hack-kyykky tangolla?

Onko sulla todettu jotain rakenteellista vikaa siellä selässä? Välillä kroppa ilmoittaa kivulla, että joitain asioita ei voi eikä pidäkkään tehdä...
Itselläni oli nikamansiirtymä, jolloin voi melkein mitä vaan tehdä (kivun rajoissa toki), mutta jos olisi ollut välilevynpullistuma olisi treeni voinut aiheuttaa lisää pahaa... Kaikkiin näihin selkäkipuihin yleensä jeesaa keskivartalon vahvistaminen. Kuntouttaviin liikkeisiin osaa fysioterapeutti antaa lisäohjeita. Itse suosittelisin syvien vatsalihasten vahvistamista, rauhallisella ja keskittyneellä meiningillä.

On siis joo jo syntymästä asti todettu että toi selkäranka on sellanen S:n muotonen ja pullistuu juuri ulospäin, niin sen vuoks alkanu tulla jo nivelrikkoakin. Keskivartaloo tulee treenaattuu usein, mutta en oikee jaksa enää uskoa että toi selkä koskaan tulee kunnolla toimii.
Pystyn tekee vaan liikkeit jossa selän päällä ei ole minkäänlaista painoa tai siihen ei kohdistu rasitetta. Lähinnä nyt just erilaiset jalkaprässit, reiden ojennukset, koukistukset ja sit tietenkin kyykkyliikkeet ilman painoa. Ohan tossa vähän haastetta alkaa ohjelmaa rakentaa! :D

Back
Ylös Bottom