Rintatreenistä typeriä kysymyksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lure_me
  • Aloitettu Aloitettu
tiedän että tähän löytyy varmasti jo ketju jostain mutta nyt ei silmiin osunut.

kysymys numero 1:

Yleisesti rintatreeniä tehdessä, lähes kaikki aloittavat penkillä/käsipainopenkillä tms "raskaalla" liikkeellä. Kuitenkin noita pro videoita katellessa, lähes kukaan ei aloita treenejään penkillä tms, vaan pecdecillä/kaapeleilla tms "puristavilla" liikkeillä.
Onko kellään vastausta tähän, eli mitä hyötyä on tehdä "kevyemmät" liikkeet ensin ja sitten vasta raskaat, joka johtaa automaattisesti siihen että raskaammissa liikkeissä painot pienenee?

Kysymys 2:

puristavia liikkeitä tehdessä (pecdec), pidättekö kyynerpäät ns. 90 asteen kulmassa kehoon nähden, vai kääntelettekö/lasketteko kyynerpäitänne alaspäin? Erittäin epäselvä kysymys, tiedän. Toivottavasti edes joku käsittää mitä tällä haen.

1. Kyse on etukäteisväsytyksestä, saadaan treenattavalle lihakselle hyvä pumppi jonka ansiosta liike menee paremmin "perille" sekä käytettävät painot ovat maltillisemmat jolloin loukkaantumisriski kasvaa joka on pro tasolla melko vakava juttu jos niin sattuu käymään, tokihan se on sitä tasosta riippumatta...

2. Kyynärpäät auki, eli ei lasketa niitä alas. En kyllä ite pidä missään 90 asteen kulmassa, melko suorana ne kädet voi olla. Supermassan vlogissa ari uusitalo selittää peck deckin (ja monta muuta liikettä) hyvin ja niillä ohjeilla on mahdoton tehdä väärin.

Noh he esi-väsyttävät rinnan ensin ja tekevät sitten isot liikkeet, jotta saavat paremman pumpin aikaseksi.
Tuosta voi olla kuitenkin montaa mieltä, onko se parempi vai huonompi asia. Itse järkeiltynä se on huonompi asia aloittelijoille, koska tuolla tavalla voima ei niin kehity, mutta lihakset kylläkin.
Salilla hetken käyneen täytyy kuitenkin treenata voimaakin kehittyäkseen nopeammin.

2. kysymykseen, testaamalla selviää.
Itse pidän kyynerpäät vähän alempana kuin olkapäät, jotta saan ns. pullistettua rinnan esiin ja jännitettyä rintaa liikettä tehdessä.

Edit - Jaah joku ehti ensin :D

-Älä katsele pro kehonrakentajien videoita treenivinkkien toivossa.
-Peckdekissä, ristitaljoissa sun muissa vitkutuksissa, tavoitteena on olkavarren horisontaali adduktio. Toisinsanoen kyynärnivelen kulmalla ei ole sinänsä väliä, mutta varmin tapa tehdä työ rinnalla olisi pitää kädet melko suorassa. Olkavarsi muuten saa olla jokseenkin alaviistossa. Tällä saadaan paras aktivaatio, koska myös rintalihaksen lihassäikeet menevät jokseenkin alaviistoon.

Supermassan vlogissa ari uusitalo selittää peck deckin (ja monta muuta liikettä) hyvin ja niillä ohjeilla on mahdoton tehdä väärin.

Jaksaisitko kaivaa linkkiä tuohon videoon? Yritin Supermassan videoista ettiä, mutta en löytänyt etsimääni. Voisin saada itekin peck deckin paremmin perille, siksi kyselen. Tämän vuoks korvannu tuota pitkälti ristitaljalla.

Jaksaisitko kaivaa linkkiä tuohon videoon? Yritin Supermassan videoista ettiä, mutta en löytänyt etsimääni. Voisin saada itekin peck deckin paremmin perille, siksi kyselen. Tämän vuoks korvannu tuota pitkälti ristitaljalla.
Laitappa hauksi youtubeen vlog8 Treenin perusasiat.

Jos treenaa nelijakoisella riittääkö maanantaina rintatreeni (3x penkki, 3x vinopenkki, 3x flyes kp/talja) kerran viikossa rinnalle vai otanko ojentajat,olkapäät päivänä jotai siihen kylkiäiseks että rinnan sais joko epäsuorasti tai suoraa rasitettua toisen kerran mutta kevyemmin?

Jos treenaa nelijakoisella riittääkö maanantaina rintatreeni (3x penkki, 3x vinopenkki, 3x flyes kp/talja) kerran viikossa rinnalle vai otanko ojentajat,olkapäät päivänä jotai siihen kylkiäiseks että rinnan sais joko epäsuorasti tai suoraa rasitettua toisen kerran mutta kevyemmin?

Riittää,jos vedät olkapää/ojentaja päivänä dippiä tai kapeaa penkkiä siitä tulee epäsuoraa rinnalle ja dipistä ehkä enemmän

Tälläne kyssäri askarruttanut jo hetken aikaa mieltä:

Jos treenataan maksimivoimaa, vaikka 5 sarjaa ja toistot alueella 1-5 penkissä, ja siihen päälle vinopenkkiä käsipainoilla 4 sarjaa ja toistot 5-6 ja tästä jatkaa edelleen hinkkaamaan pec-dekissä, ristitaljaa tai jotain muuta paria apuliikettä 3-4 sarjaa joissa haetaan pumppia toistoilla 12-20 välilla myös lisäksi pudotussarjaa, niin pilaako/vähentääkö tämä pumpin hakeminen ja muutenkin ylenpalttinen väsyttäminen tämän voimatreenin?

Kyllä se on varmasti vähän voimatreenistä pois jos noin perkeleesti vitkuttaa apuliikkeitä päälle. Itselläni ainakin menee pelkästään penkki niin hyvin rinnalle, että jo sarja tai kaksi kovaa tehtynä riittää ja EHKÄ sitten päälle jotain hinkutusta, mutta ei enempää kuin yksi apuliike per treeni. Omassa treenissä esim. tänään tein penkissä vähän pidempää sarjaa eli 8x150 ja 10x140. Päälle tein kapeeta penkkiä pienillä painoilla tuntumahakuisesti 4x10. Rinnalle otin peckdeckiä 3x12 todella pienillä painoilla keskittyen venytykseen.

Olen huomannut toimivaksi tavaksi voimatreenissä tehdä penkissä esim. 3x3, jonka jälkeen olen tehnyt yhden pidemmän sarjan esim. kympin. Tällöin saadaan mukavasti väsytettyä myös lihaspuolta, koska kolmoset kehittävät lähinnä hermotusta. Itselläni siis periaatteessa riittää pelkkä pari sarjaa penkkiä rasittamaan rintaa tarpeeksi, koska ole ns. rintapenkkaaja. Jos teet samassa treenissä esim. kovan penkin ja pystypunnerruksen, et varmasti tarvitse enää apuliikettä rinnalle, koska myös pystypunnerrus aktivoi rinnan yläosaa mukavasti vähän tekniikasta riippuen. Jos itse apuliikkeitä teen niin teen ne kohtuu pienillä painoilla ja keskittyen nimenomaan lihastuntumaan, koska pääliikkeissä tavallisesti vaan "runttaan" menemään.

Joka tapauksessa mielestäni neljä liikettä yhdelle lihasryhmälle on täysin turhaa energian haaskausta. Jos tekee kaksi liikettä kunnolla, se riittää varmasti. Asiassa pitää tietenkin ottaa huomioon treenijako ja intesiteetti, mutta mielestäni ohjesääntönä voisi pitää, että jos tekee paljon punnerrusliikkeitä niin voi jättää hieman eristäviä liikkeitä pois.

Kaikki tietysti tyylillään, mutta minulla toimii edellä kuvattu parhaiten. Pointtini kuitenkin on, että itse olen kokenut hyväksi tehdä voimatreenin päätteksi muutaman pitemmän sarjan, niin saadaan vähän vahvistettua niveliä ja lihasta, jotta voidaan taas nostaa turvallisesti rautoja voimatreenissä :)

Tälläne kyssäri askarruttanut jo hetken aikaa mieltä:

Jos treenataan maksimivoimaa, vaikka 5 sarjaa ja toistot alueella 1-5 penkissä, ja siihen päälle vinopenkkiä käsipainoilla 4 sarjaa ja toistot 5-6 ja tästä jatkaa edelleen hinkkaamaan pec-dekissä, ristitaljaa tai jotain muuta paria apuliikettä 3-4 sarjaa joissa haetaan pumppia toistoilla 12-20 välilla myös lisäksi pudotussarjaa, niin pilaako/vähentääkö tämä pumpin hakeminen ja muutenkin ylenpalttinen väsyttäminen tämän voimatreenin?

-Älä katsele pro kehonrakentajien videoita treenivinkkien toivossa.

eli sit ei katsota savonmaken ja uusitalonkaan videoita jotka molemmat on olleet ihan suomen huippuja...? eikä myökään wileniuksen videoita katsota.

mistään näistä ei opita mitään,ne ei sovellu kenellekään

jatkaha Nikula poutiaisen videoiden katselua :D

No siinä on kyllä toisaalta perää, että niitä kannattaa ainakin kyllä katsoa tietynlaiset "suodattimet" silmillä, koska suuri osa kaikista erikoisemmista treenitekniikoista jne sopii ehkä helvetin hyvin kemiallisesti doupatulle yksilölle jolla on vuosien kokemus, mutta ei välttämättä natutreenaajalle.

eli sit ei katsota savonmaken ja uusitalonkaan videoita jotka molemmat on olleet ihan suomen huippuja...? eikä myökään wileniuksen videoita katsota.

Kyllä se on varmasti vähän voimatreenistä pois jos noin perkeleesti vitkuttaa apuliikkeitä päälle. Itselläni ainakin menee pelkästään penkki niin hyvin rinnalle, että jo sarja tai kaksi kovaa tehtynä riittää ja EHKÄ sitten päälle jotain hinkutusta, mutta ei enempää kuin yksi apuliike per treeni. Omassa treenissä esim. tänään tein penkissä vähän pidempää sarjaa eli 8x150 ja 10x140. Päälle tein kapeeta penkkiä pienillä painoilla tuntumahakuisesti 4x10. Rinnalle otin peckdeckiä 3x12 todella pienillä painoilla keskittyen venytykseen.

Olen huomannut toimivaksi tavaksi voimatreenissä tehdä penkissä esim. 3x3, jonka jälkeen olen tehnyt yhden pidemmän sarjan esim. kympin. Tällöin saadaan mukavasti väsytettyä myös lihaspuolta, koska kolmoset kehittävät lähinnä hermotusta. Itselläni siis periaatteessa riittää pelkkä pari sarjaa penkkiä rasittamaan rintaa tarpeeksi, koska ole ns. rintapenkkaaja. Jos teet samassa treenissä esim. kovan penkin ja pystypunnerruksen, et varmasti tarvitse enää apuliikettä rinnalle, koska myös pystypunnerrus aktivoi rinnan yläosaa mukavasti vähän tekniikasta riippuen. Jos itse apuliikkeitä teen niin teen ne kohtuu pienillä painoilla ja keskittyen nimenomaan lihastuntumaan, koska pääliikkeissä tavallisesti vaan "runttaan" menemään.

Joka tapauksessa mielestäni neljä liikettä yhdelle lihasryhmälle on täysin turhaa energian haaskausta. Jos tekee kaksi liikettä kunnolla, se riittää varmasti. Asiassa pitää tietenkin ottaa huomioon treenijako ja intesiteetti, mutta mielestäni ohjesääntönä voisi pitää, että jos tekee paljon punnerrusliikkeitä niin voi jättää hieman eristäviä liikkeitä pois.

Kaikki tietysti tyylillään, mutta minulla toimii edellä kuvattu parhaiten. Pointtini kuitenkin on, että itse olen kokenut hyväksi tehdä voimatreenin päätteksi muutaman pitemmän sarjan, niin saadaan vähän vahvistettua niveliä ja lihasta, jotta voidaan taas nostaa turvallisesti rautoja voimatreenissä :)

4-jakosella mennään, johon extrana oon lisänny 5:n päivän vatsoille/kyljille. Volyymitreeniä lähinnä koska muuten jää sellanen tuntuma, että treenistä ei saa tarpeeks irti ellei vedä ihan finaaliin itteensä. Rinta ja olkapäät eri päivinä. Olkapäät tehny ojentajien kanssa. Jalat ja selkä omina päivinään myös.

Mutta nyt jos en tekiskään noin paljoa sarjoja ja apuliikkeitä, niin voisin hieman sekotella treenejä ottamal vaik just ehdottamas tavalla rinnan ja olkapäät samalle päivälle.

Yleensä oonkin viettänyt salilla sen 1,5-2h kun rinnan jälkeen tehnyt hauikset+forkut (joskus myös ihan 1-2 sarjaa vipareit kevyil painoil).

Mut ei sen puolesta, mä viihdyn siellä salilla erittäin hyvin :) ei oo haitannu vaik siel aikaa meneekin. Ja snadi pakkomielle kyl noihin failureihin.

Nyt vielä kun otin bcaa:n mukaan treeneihin, niin tuntuu ettei se energia lopu ikinä, voimat kylläkin.

Hyvä että tuli kysyttyä.

voi vitun idiootti.

Joo, minun opit sopii natutreenaajille. :) Itse tekisin rinnalle ensin penkkiä, sitten kapeaa penkkiä/vinopenkkiä ja loppuun joku eristävä, esim. pec deck, ristikkäistaljaveto tai vipunostot maaten. Toistomäärät 5-10 ja pyritään pitämään jatkuva jännitys treenattavassa lihaksessa, eli molemmista päistä hieman vajaa liikerata, voin sanoa että pumppi on aika mukava tuollaisella tekniikalla. Ja sarjat loppuun asti!

Mutta tämä vain minun mielipide ja näkemys tällä vaatimattomalla 12 vuoden treenikokemuksella.

Back
Ylös Bottom