Rintatreenistä, kun olkapäät ei ole kunnossa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
41
Eli ongelmani on sellainen, että viimeiseen puoleen vuoteen en ole pystynyt täydellä teholla treenaamaan rintaa, koska olkapäissä alkaa kovaa kipua ilmenemään muutaman sarjan jälkeen, joten kysymykseni olisi, että riittääkö rinnalle 2 liikettä viikossa?

Tällä hetkellä treeniini kuuluu penkki tai vinopenkki(tangolla) ja vinopenkki käsipainoilla. Noilla edetään ja ihan hyvää tuntumaa saan, mutta riittääkö nuo?

Samoin kysyisin hauiksesta, riittääkö 2 liikettä? Tällä hetkellä treenini on käyrätangolla 3 sarjaa ja käsipainoilla seisten 3 sarjaa. Olisiko joku lisäliike hyvä ottaa mukaan vai riittääkö?

Miten se kipu esiintyy? Oletko tutustunut kiertäjäkalvosinta käsitteleviin asioihin? Jos et niin nakkaappa hakuun sanaksi kiertäjäkalvosin. Se ongelma on syytä löytää ja hoitaa kuntoon, muuten saattaa mennä vaan koko ajan pahemmaksi olkapääsi, nimimerkillä kokemusta on.

Ja nuo sinun liikkeet on aivan riittävät, itse teen rinnalle 3 liikettä, mutta mikään välttämättömyys se ei ole. Hauiksille taas 2 liikettä riittää vallan erinomaisesti ja 6 sarjaakin on ihan passeli määrä.

Timba79 sanoi:
Miten se kipu esiintyy? Oletko tutustunut kiertäjäkalvosinta käsitteleviin asioihin? Jos et niin nakkaappa hakuun sanaksi kiertäjäkalvosin. Se ongelma on syytä löytää ja hoitaa kuntoon, muuten saattaa mennä vaan koko ajan pahemmaksi olkapääsi, nimimerkillä kokemusta on.

Olen käynyt urheiluhierojalla, joka sanoi, että juuri mainitsemasi kiertäjäkalvosin on mulla tulehtunut. Kipu siis ilmenee etuolkapäissä ja kun se alkaa, niin koko rintatreeni on pilalla, koska jomotus on aika tuntuva.

No älä treenaa mitää liikkeitä, missä se tulee kipeeksi. Eikö nyt maalaisjärkiki sano, ettei se parane ikinä jos sen ei anna huilata?

Clayman sanoi:
Olen käynyt urheiluhierojalla, joka sanoi, että juuri mainitsemasi kiertäjäkalvosin on mulla tulehtunut. Kipu siis ilmenee etuolkapäissä ja kun se alkaa, niin koko rintatreeni on pilalla, koska jomotus on aika tuntuva.

Mulla on tuosta kokemusta ja suosittelisin sulle nyt seuraavaa.

Eli jätät kaikki punnerrusliikkeet ja vähänkään kipua tuottavat liikkeet pois 2-3 viikon ajaksi. Mieluiten jätät koko olkapää-rinta-ojentaja osion treenaamatta.

Ensimmäisen viikon annat sille kipeellä olkapäälle 2x15 min päivässä jääpussihoitoa ja tän jäähoidon jälkeen jotain orudis tai feldene tai vastaavaa geeliä. Myöskin buranakuuri tämän viikon yhteyteen tekee varmasti hyvää, poistaa siis sitä tulehdusta.

Tämän jälkeen pidät siis sen toisen viikon vähintään vielä taukoa treenistä ja annat olkapään vain huilata, sitten aloitat salilla kevyen kiertäjäkalvosinjumpan ja teet sitä yhden viikon ajan, vaikka 3 kertaa viikossa.

Sitten voi alkaa rauhallisesti tekemään punnerrusliikkeitä, mutta aina enne treeniä tekee tämän kiertäjäkalvosinjumpan lämmittelyksi.

Tänsuuntasella hommalla sain itse aika pahaksi menneen tulehduksen tapettua. Aikaa meni yhteensä n. 2 kk että pystyi taas vetämään kovaa, sitten onkin osannut jo heti oireiden tullessa antaa vähän huilia ja jäähoitoa.

Edit:
Jätä mieluiten kaikki yläkropan liikkeet pois vähintään viikoksi, mieluummin kahdeksi-kolmeksi (tarkoitan nimenomaan kaikkia muitakin lihaksia, kuin rinta-olka-ojentaja liikkeitä; ylkropassa).
Jonka jälkeen seuraat timban ohjeita.
Ja jätäppä tangolla tehdyt liikkeet vielä pidemmäksi aikaa pois. Teet kässäreillä yms.
liikkeitä aluksi. Kun ei ne sun voimasi ja lihaksesi siinä ehdi katoamaan.
Kannattaa hoitaa tollanen oikein huolella pois alta.
Nimimerkillä kokemusta on:(

Francine sanoi:
No älä treenaa mitää liikkeitä, missä se tulee kipeeksi. Eikö nyt maalaisjärkiki sano, ettei se parane ikinä jos sen ei anna huilata?

Voi elämä :wall: . Juuri niin olen tehnytkin, eli jättänyt pois liikkeitä, joista olkapäät kipeytyy. Sen takia juuri laitoin threadin pystyyn, koska rupesin miettimään, että riittääkö kaksi liikettä rinnalle.
Ja olen antanut käsien huilata ja olen ottanut buranakuurin ja käynyt urheiluhierojalla.

Timba79 sanoi:
Mulla on tuosta kokemusta ja suosittelisin sulle nyt seuraavaa.

Kiitos vinkeistä Timba :thumbs: . Rupesin vaan miettimään, että tuo urheiluhieroja sanoi, että tuollaisten geelien käyttö on siinä mielessä aika turhaa, että ne eivät pääse juuri siihen tulehduskohtaan vaikuttamaan, koska kyseinen paikka on kuitenkin vähän syvemmällä olkapäässä. Eli nuo geelit vaikuttaisi vain tulehdusalueen viereen, mikä tosin tuskin ainakaan pahentaa vammaa :) . Mutta kyllä tässä pitää kevyesti ottaa.
Olkäpäätreenit, hauikset ja ojentajat pystyn treenaamaan ilman kipuja, eli ne saan aivan normaalisti tehtyä.

Uuden buranakuurin voisin kyllä ottaa. Olen ottanut olkapää päivälle mukaan liikkeen, joka vaikuttaa juuri tuohon kalvosimen alueelle. Sillä liikkeellä aloitan aina treenini.

Paha mennä sanomaan noista geeleistä mitään. Mutta nämä ohjeet sain yhdeltä treenikaverilta, joka oli ne kyseiseen vaivaa saanut urheilulääkäriltä, että aika eritavalla ne lääkäritkin sitten neuvoo. Mutta eipä tuo geeli tossakohtaa kovin kallis investointi ole, joten tuskin on suurikaan uhraus jos sitä käyttää, auttoi tai ei.

Yhdistä se buranakuuri sitten siihen lepoon yläkropan treeneistä ja siihen kylmähoitoon, näin saat siitä suurimman hyödyn irti.

Ja muista pysyä poissa saunasta, varsinkin treenin jälkeen. Kuuma vain pahentaa tulehdusta.

Timba79 sanoi:
Paha mennä sanomaan noista geeleistä mitään. Mutta nämä ohjeet sain yhdeltä treenikaverilta, joka oli ne kyseiseen vaivaa saanut urheilulääkäriltä, että aika eritavalla ne lääkäritkin sitten neuvoo. Mutta eipä tuo geeli tossakohtaa kovin kallis investointi ole, joten tuskin on suurikaan uhraus jos sitä käyttää, auttoi tai ei.

Yhdistä se buranakuuri sitten siihen lepoon yläkropan treeneistä ja siihen kylmähoitoon, näin saat siitä suurimman hyödyn irti.

Ja muista pysyä poissa saunasta, varsinkin treenin jälkeen. Kuuma vain pahentaa tulehdusta.

Kiitos jälleen Timba :) . ei nuo geelit tosiaan kallis investointi ole.
Mutta siis sun mielestä kannattaisi pitää totaali lepoa yläkropan treeneistä?
Kuitenkaan nuo muut liikeet ei kipua aiheuta. Harmittaa, jos joutuu koko yläkropan jättämään pois treeneistä. Eihän siihen jää sitten kuin jalat ja vatsat treenattavaksi. Ja alaselkä :) .

Tuo sauna juttu tuli mulle uutena juttuna. Olen usein treenin jälkeen käynyt saunassa. Pitääkin jättää väliin tuo joksikin aikaa. :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pidä se viikko suosiolla taukoa, mielellään joka koko treeneistä. Ja tämän ajan käytät kokonana paranteluut. Syöt ne buranat kuurina ja teet tuon jäähoidon. Ja sitten pidät vielä toisenkin viikon taukoa yläkropan treeneistä, mutta alakroppaa voi varmaan jo treenailla (ehkä jo ekalla viikollakin), kunhan varmistat ettei olkapää rasitu, eli et tee mitään SJMV:tä tai etukyykkyä tai vastaavaa.

Ei sitä tulehdusta oikein saa pois kun levolla, itellä se meni niin pahaksi, että meni 3 viikkoa kokonaan salilta pois ja vielä senjälkeen n. 5 viikkoa pikkuhiljaa jumppaillessa. Että kannattaa suosiolla ottaa nyt se pari viikkoa iisisti, kun myöhemmin voi edessä olla 2 kuukautta ja se sitten vasta vituttaakin.

Itselläkin on vaivoja olkapäässä ollut jo pitkään, joten jotain kokemusta asiasta löytyy. Rintatreenin tein aiemmin kahdella eri liikkeellä, eli penkki ja vinopenkki. Hiljattain lisäsin siihen vielä ristikkäistaljan, jota teen suht. pienillä painoilla ja hitailla/huolellisilla liikkeillä, rintatreenin lopuksi siis. Tuo on itsellä auttanut olkapäävaivoihin jonkin verran. Tosin, olen samalla myös hieman muutellut varsinaista olkapäätreeniä, eli ihan varma en voi olla mistä parannus johtuu.

Timba79 sanoi:
Pidä se viikko suosiolla taukoa, mielellään joka koko treeneistä. Ja tämän ajan käytät kokonana paranteluut. Syöt ne buranat kuurina ja teet tuon jäähoidon.

Näin teen. Pidän ensi viikon täysin vapaata ja popsin särkylääkettä. Tunnunstelen sitten uudestaan, miten olkapää voi :)

Clayman sanoi:
Näin teen. Pidän ensi viikon täysin vapaata ja popsin särkylääkettä. Tunnunstelen sitten uudestaan, miten olkapää voi :)

Jep ja muista aloittaa erittäin varovaisesti ja max 50% normaaleista sarjapainoista. Ja HETI treenin jälkeen 15 min. jääpussia mielellään jo salin pukkarissa tai viimeistään kotona. Ja vältä kipua viimeiseen asti, jos sitä esiintyy niin jätä treeni enemmin kesken.

Back
Ylös Bottom