Rintaranka kuntoon..?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Projecto
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En pikaisella etsimisellä löytänyt threadia aiheesta...

Eli millaisella toiminnalla kannattaisi arvon pakkislaisten mielestä lähteä rintarankaa korjailemaan?

Lihas alkoi kipuilla rangan ja lavan välistä jonkin aikaa sitten ja tuntui aivan kuin ranka olisi myös jumissa siitä kohtaa. Syvään hengittäessä vihloo lavan viereiseen lihakseen. Kiropraktikko totesi vian olevan fasettilukossa, jota sitten hoidettiin viime viikolla kaksi kertaa manipulaatioilla ja akupunktiolla ym. Edelleen tuntuu että ongelma ei ole poistunut vaikkakin hieman on helpotusta tullut. Kipukoukulla hieromalla on tuntunut hetkillisesti ainakin helpottavan.

Minkälaisella jumpalla selkää kannattaisi alkaa kuntouttamaan parin viikon tauon jälkeen? Ja mitä kannattaisi ehdottomasti välttää?

Mä en ole välttänyt mitään vaikka ehkä olisi pitänyt :D

Foam rollerilla tulee päivittäin tehtyä rintarangalle venytyksiä, rumbble rollerilla sitten rullailen selkää siihen lisäksi. Fyssarilta sain sellaiset jumppaohjeet, jos apuna oli sellainen lötköpötkö uimalelu.

Välillä kun on kipuja ja kunnon jumeja niin hieronta ja omt auttaa

Eli millaisella toiminnalla kannattaisi arvon pakkislaisten mielestä lähteä rintarankaa korjailemaan?

Lihas alkoi kipuilla rangan ja lavan välistä jonkin aikaa sitten ja tuntui aivan kuin ranka olisi myös jumissa siitä kohtaa. Syvään hengittäessä vihloo lavan viereiseen lihakseen. Kiropraktikko totesi vian olevan fasettilukossa, jota sitten hoidettiin viime viikolla kaksi kertaa manipulaatioilla ja akupunktiolla ym. Edelleen tuntuu että ongelma ei ole poistunut vaikkakin hieman on helpotusta tullut. Kipukoukulla hieromalla on tuntunut hetkillisesti ainakin helpottavan.

Minkälaisella jumpalla selkää kannattaisi alkaa kuntouttamaan parin viikon tauon jälkeen? Ja mitä kannattaisi ehdottomasti välttää?

Liikkuvuusharjoituksia rintarangalle, kiertoliikkeitä yms. Itselläni kipuihin ei auttanut (pelkkä) hieronta, vaan nimenomaan toi jumppailu. Staattiset pidot on pahinta myrkkyä, mut välillä tykkää kyttyrää ihan penkkaamisesta, käsilläkävelystä ja sellasesta. Jos jaksaa tehdä noita kiertoliikkeitä, niin heti helpottaa :)

Tsemppiä! On kyllä veemäinen vaiva.

Mulla olisi kans kuulemma rintaranka jumissa (nikamien 8-12 kohdalta). Tuo ei vaan ole yhtään kipeä enkä itse huomaa mitään, joten ongelma on ollut päällä ilmeisesti jo vuosia. Hieroja rangan liikkumattomuuden ensin huomasi ja neuvoi käymään enemmän hieronnassa ja tekemään vartalon kiertoja jne. Nyt sitten eräs saliohjaaja käski kiropraktikolle ja se ei ainakaan vielä ekan kerran jälkeen auttanut. Tosin kiropraktikkokin tuntui olevan hieman skeptinen sen suhteen, että mitä noin pitkäaikaiselle jumille voi tehdä, kun siitä on jo muodostunut selälle normaali tila. Toinen aika on varattu, saa nähdä mitä se sitten sanoo. Se on jo selvä, että jumpat, hieronnat ja kierrot eivät sitä avaa, vaikka ne muuten kropalle hyvää tekevätkin.

Olisikos täällä ideoita? Haittaako tuo jumi, kun kipuja ei ole (no, salilla selkätreenissä näkyy vierestä seuraavalle, mutta muuten...)?

Mulla oli samanlaisia oireita, sattui syvään hengittäessä, kipu siinä oikean lavan ja rangan välissä ja kokoajan oli pirun kipeä eikä lääkkeet, hieronta ja venyttely auttaneet muuten kun väliaikaisesti. Olin ihan varma että vika on lihaksessa, mutta sit selkä kuvattiin vihdoin ja löytyi rintarangan välilevyn kaventumia. Mulla on myös tosiaan lievä skolioosi eli vähän kiero selkä, mikä fyssarin mukaan vaikuttaa tohon kaventumaan, lääkärin mukaan ei...Toivottavasti sulla ei ole samaa ongelmaa, vaikka oireet ovatkin hyvin samanlaisia.

Minulle on auttanut pallon päällä selän nytkyttely. Pallon pitää olla aika kova, vähän jalkapalloa pienempi muovipallo käy hyvin. Sellainen millä lapset leikkii. Pallo asetetaan lattialla selinmakuulla lapaluiden väliin tai siis niiden nikamien kohdalle, joita avataan. Selkää nytkytellään siinä aika voimakkaasti kaarelle. Ainakin fysioterapeutin kertaalleen avaama rintaranka pysyy tällä keinoin auki. Jos en tätä tee, ranka jumii aika nopeasti.

Rullalle kääritty pyyhe toimii myös. Pyyherulla lattialle ja sen päälle sitten makaamaan ja nostamaan/laskemaan hartiat irti lattiasta. Siirtyilee sen päällä vähän, niin saa eri nikamiin liikettä. Foamrollerilla pitkittäin ja poikittain saa myös kohtuu hyvin sinne alueelle aukaisua. Kaksi tennispalloa sukan sisään solmittuna tms. teipattuna toimii kanssa noihin nytkyttelyihin. Noilla keinoin itse avaan lukot nykyisin, jos pääsee siihen pisteeseen.

Alkulämmittelyinä salilla teen muutamat rintarankaa avaavat liikkeet. Täältä esim. toi 5. liike on itselle ollut tosi hyvä. Himassa tulee välillä vastuskuminauhan kanssa tehtyä fyssarin neuvomaa liikesarjaa. Kuminauhan laitan tolpan ympärille korkeudelle jossa seisoviltaan kumppari on samalla korkeudella kuin kyynärpää. Sitten vain kyynärvarsi 90 kulmassa kuminauhan vetoja 10-20 per käsi siten, että se liike kiertää sitä rintarankaa. Ensin jalat vierekkäin seisten, sitten vetävän käden puoleinen jalka edempänä ja vikalla kierroksella vetävän käden jalka takana askeleen verran. Jalkojen sijainti lukitsee kiertoa osumaan vähän eri tavoin.

Kertaalleen kävin lääkärissäkin, kun rintarangan kipu oli melko voimakas ja säteili kylkiluuta pitkin rintaan asti. Yöllä olin säpsähtänyt johonkin ja siinä meni ranka lukkoon, josta hieman säihkähtäen tuohon kipuun tuli sitten aamulla mentyä lääkärin pakeille. Ei kuulemma ollut eka kerta, kun rintarangan kipu vaikuttaa ihan joltain muulta. Sydänkohtausta en sentään kolmekymppisenä uskonutkaan saavani, mutta kipu oli kyllä melkoinen rinnan puolellakin. Uinti itsellä tuntuu välillä vetävän tuon lukon aika helposti, joten ennen uintia tulee pyöriteltyä kanssa rankaa vetreäksi.

Itse rullailen myös lähes päivittäin rankaa auki, sillä istuma työ aiheuttaa väkisin lukkoja. Aiemmin jouduin käymään säännöllisesti kiropraktikolla tai fysioterapeutilla, joten oli melkoinen hallelujah elämys kun opin itse avamaan lukot foam rollerilla.

Toinen mikä auttoi kylkiluuliitosten kipuihin oli rintarangan kierto painolla tai ilman. tässä ilman painoa:

Kevyellä käsipainolla tehtäessä polvi ja toinen käsi penkille ja toiseen käteen paino ja suoraksi alas. paino viedään sivukautta ylös kääntäen hartioita ja myös päätä jotta liike menee varmasti loppuun asti.

ja kolmantena, niin hölmöltä kun tämä "naamalleen rojahtelu" näyttääkin, niin sillä olen saanut myös lukkoja auki:

istumisen ohella huono ryhti vaikuttaa myös paljon asiaan. kannattaa tutkiskella omia staattisia asentoja.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse rullailen kovalla putkella lähes päivittäin rangan auki, menen makaamaan selälleni maahan, putki yläselän alla, siitä sitten keskiselästä yläselkään rullausta yms., ranka naksahtelee.

Jos kovat lukot niin käsken äipän kävellä selänpäällä, makaan mahallani, jalat tulevat lapaluidenkohdille selkärangan molemmin puolin (ei missään nimessä päälle), keskiselkään, ei liian alhaalla alaselkään. Siitä sitten painoa jalalta jalalle ja naksuu.

Joskus tulee mentyä roikkumaan vetoremmien kanssa, sitten vähänaikaa kun roikuttu olkapäät rentoina jne. niin vartalonkiertoa. Tulee tolla myös usein komeat napsahdukset molemminpuolin selkää ja lukot häviävät.

Mulla oli täsmälleen sama vaiva ja kesti aika hirveen kauan, useita kuukausia, välillä hengittäminenkin oli yhtä tuskaa. Nykyään pysyy poissa, kun kerran-kaksi päivässä rullailen foam rollerilla ja lisäksi kevyttä keppijumppaa verenkierron parantamiseksi ja venyttelyn apuna.

Salilla en tee ylätaljaa niskan taakse ollenkaan ja pelkästään sen pois jättäminen (teen toki ylätaljaa, mutta eteen) teki suuren eron lavan jumitilojen korjaukseen. Pystypunnerruskin esim. smithissä on omiaan vaivan lisäämiseen, mutta maltillisilla painoilla ja huolellisella huoltojumpalla tätäkin pystyy tekemään ilman ongelmia.

Kiitoksia hyvistä vinkeistä.

Hieronnalla, kiertoliikkeillä, itse naksauttelemalla ja rankaa venyttämällä on sen verran tullut tulosta että pystyin monen viikon jälkeen vihdoin penkkaamaan ilman kipua lavassa. Vaikka edelleenkin tuntuu paikat olevan jumissa. Täytynee käydä pari kertaa ihan ammattihierojalla murjottavana ja jatkaa harjoituksia, toivo elää.

Mulla oli samanlaisia oireita, sattui syvään hengittäessä, kipu siinä oikean lavan ja rangan välissä ja kokoajan oli pirun kipeä eikä lääkkeet, hieronta ja venyttely auttaneet muuten kun väliaikaisesti. Olin ihan varma että vika on lihaksessa, mutta sit selkä kuvattiin vihdoin ja löytyi rintarangan välilevyn kaventumia. Mulla on myös tosiaan lievä skolioosi eli vähän kiero selkä, mikä fyssarin mukaan vaikuttaa tohon kaventumaan, lääkärin mukaan ei...Toivottavasti sulla ei ole samaa ongelmaa, vaikka oireet ovatkin hyvin samanlaisia.

Täytyy varmaan käydä itsekin lekurilla kuvauttamassa, jotain rakenteellista vikaa kun kiropraktikonkin mielestä siellä taitaa olla.

Hemmetti, kirjoitin tästä vaivastani muutama viikko sitten ja sain loistavia neuvoja(kiitokset vastanneille!) Eli juuri putkirullailua jne rintarangan availua. Olen siitä lähtien päivässä minim. 2 kertaa "avannut" tuon rangan ja kipu lähtikin alkuun pois miltei kokonaan. Nyt taas palannut ja vielä entistä pahempana! Onko tuohon mitään muuta hoitoa, kun käydä jatkuvasti hierojalla/kiropraktikolla? Eli kipu säteilee voimakkaasti erityisesti vasemman rintakehän alueella, ei pysty kääntää päätää tällä hetkellä miltei ollenkaan vasemmalle ilman, että vihlaisee aivan hemmetin lujaa.. Onko täällä ihmisiä ketkä on saanut tämän vaivan hoidettua jotenkin kuntoon ilman noita edellä mainittuja hierojia jne, meinaan en kumminkaan ihan niin hyvätuloinen ole että olisi varaa noihin säännöllisesti..

Mulla ainakin pahin rintarangan jumittaja on penkki. Eipä tohon ihmeellisiä poppakonsteja ole tullut vastaan, itse makaan rullan päällä joka aamu heti herätessä. Olen pähkäillyt sen niin, että sen rangan tulee saada liiketta vastasuuntaankin, jotta pysyy toimintakuntoisena. Pitkin päivää tulee myös mm roikuttua ja keppijumppailtua, sekin toimii hyvin ensiapuna. Hieronta auttaa kylä juurikin ongelman ytimeen, eli sinne lapojen välisiin lihaksiin. Käyn keskimäärin kerran kahdessa viikossa puolihieronnassa, joka auttaa myös osaltaan. Tosin hyvää hierojaa saa etsiä kauan, kun ei oikein aluksi tiedäkään, mikä on hyvä hieroja.

Toisaalta sitten taas fyssari voisi opettaa korjaamaan kropan virheasentoja, jota kautta on mahdollista löytää pysyvämpiä ratkaisuita. Mulla esim. olkapäät työntyy eteen ja ryhti sitä kautta huonohko.

Mulla ainakin pahin rintarangan jumittaja on penkki. Eipä tohon ihmeellisiä poppakonsteja ole tullut vastaan, itse makaan rullan päällä joka aamu heti herätessä. Olen pähkäillyt sen niin, että sen rangan tulee saada liiketta vastasuuntaankin, jotta pysyy toimintakuntoisena. Pitkin päivää tulee myös mm roikuttua ja keppijumppailtua, sekin toimii hyvin ensiapuna. Hieronta auttaa kylä juurikin ongelman ytimeen, eli sinne lapojen välisiin lihaksiin. Käyn keskimäärin kerran kahdessa viikossa puolihieronnassa, joka auttaa myös osaltaan. Tosin hyvää hierojaa saa etsiä kauan, kun ei oikein aluksi tiedäkään, mikä on hyvä hieroja.

Toisaalta sitten taas fyssari voisi opettaa korjaamaan kropan virheasentoja, jota kautta on mahdollista löytää pysyvämpiä ratkaisuita. Mulla esim. olkapäät työntyy eteen ja ryhti sitä kautta huonohko.
Joo mulla on ihan sama eli ryhti muokkautunut "etukenoon" eli just noi olkapäät ja pää meinaa olla koko ajan lytyssä.. Mutta joo ei kai siinä pitää vaan rullailla enemmän ja varata aikaa fyssarille. Osaatko sanoa miten tuo sitten käytännössä toteutetaan tuo vastasuuntaakin availu? Olen nyt tehnyt esim. kaikkia noita liikkeitä mitkä näkyy edellisellä sivulla Jj09:n postaamissa videoissa, ja ne auttavat hyvin mutta vain hetkellisesti.. Tehdäänkö tuo vastasuuntainen avaus sitten niinkuin mahallaan jotenkin? :o

ääh, tarkoitin yleisesti että kun selkäranka bruukkaa pullistumaan rintarangassa ylospäin, niin sille tekee hyvää kun rullailee, niin saa sinne nikamiin vähän liikettä toiseenkin suuntaan :) Itse "rullaan"/avaan rankani siis joka aamu vain makaamalla rullan päällä rentoutuen tyyliin muutaman minuutin. Jos rullaa silleen normisti, niin ne lihakset ei rentoudu, eikä fasettilukko pääse aukeamaan.

Mulla esim. olkapäät työntyy eteen ja ryhti sitä kautta huonohko.
Hierooko hieroja myös etudeltsit ja rintalihakset? Kannattais hieroa, koska tod.näk. etuakseli vahvempi ja kireämpi kuin lavanlähentäjät. Jos avataan vain lapojen välit (rhomboideukset ja trapsien keskiosa), niin etupuolen kireys vetää ryhtiä vielä enemmän etupainotteiseksi, kun taka-akseli antaa hieronnan vaikutuksesta löysää. Hyvä rintarangan mobilisointi liike on: asetu selinmakuulle putkirullan päälle siten, että rulla on selkärangan suuntaisesti selän alla, siitä lähde tuomaan vuorotellen käsiä suorana pään yli lattiaan, ikäänkuin uisit selkää. Tee liike vuorotahtiin, samalla kun palautat toisen käden alkuasentoon, toinen käsi lähtee nousemaan ylös.

ääh, tarkoitin yleisesti että kun selkäranka bruukkaa pullistumaan rintarangassa ylospäin, niin sille tekee hyvää kun rullailee, niin saa sinne nikamiin vähän liikettä toiseenkin suuntaan :) Itse "rullaan"/avaan rankani siis joka aamu vain makaamalla rullan päällä rentoutuen tyyliin muutaman minuutin. Jos rullaa silleen normisti, niin ne lihakset ei rentoudu, eikä fasettilukko pääse aukeamaan.
Jees kiitokset vastauksista, kun nyt miettii niin tuntuu järkevältä nimenomaan kans "levätä" siinä rullauksessa tai siis kun itellä just noi kaikki liikkeet miten rullailen niin siinähän on selkä jännittyneenä. Kokeiluun!

Hierooko hieroja myös etudeltsit ja rintalihakset?

Aika harvoin, pyynnöstä kyllä. Täytyykin alkaa pyytämään joka hierontaan noikin messiin, kiitos vaan. Tosin rinta tulee venyteltyä aika hyvin keppijumpalla ja muutenkin joka treenikerta.

Pitääpä mennäkin tästä uimaan selkää tuonne makkarin puolelle :)

Back
Ylös Bottom