Dopey sanoi:
Jos pystyt kohdistamaan liikkeen pitkään tai mediaaliin päähän pelkästään, näkyy kasvu varmasti paremmin siellä päässä kuin muualla ojentajassa. Siis jos oletetaan, että kaikki mediaalin pään säikeet kasvavat ja muut eivät, niin mediaalin pään kohdalla kasvua tapahtuu 100% soluista kun taas ylempänä ainoastaan murto-osassa koko "kaapelinippua". Suhteessa kasvu on siis alhaalla suurempi. Mistä tiedät, ettei sitä kasvua siellä yläpäässä tapahtunut?
Silmämääräisesti havainnoituna ja poltteen kohdistumisesta päätellen. Pumppi kohdistuu varsin selvästi vain ensimmäisten n. 5cm matkalle ojentajan alapäätä. Tarkkaa kuvaa koko mediaalin kehityksestä on vaikea sanoa, koska rasvakudosta on jo enemmän ylempänä kättä, samoin paksummassa kohdassa
muutokset eivät ole niin selvästä havaittavissa.
Mihin niistä kolmesta? Tässä kuva ojentajasta:
http://www.exrx.net/Muscles/TricepsBrachii.html
Kuten jo aiemmin sanoin mielestäni kaikki päät saivat kehitystä. Mediaalinen luonnollisesti eniten, koska muut päät ovat aika ohuita alapäästään. Pitäisi olla tarkka näissä kohtaa anatomian kanssa, mutta en itse ainakaan löytänyt nopeasti riittävän tarkkaa kuvaa minne ojenjien päät kiinnittyvät. Jos sanon, että koko ojentajan alapää kasvoi kautta läpileikkauksen, kasvoiko silloin myös
vääjäämättä kaikki päät? Näin siis tulkitsen.
On ainakin mun järkeen vähän turhan epäselvä väite tuo isoin kasvu paksuimmassa kohdassa. Millä tavalla mitattuna eniten? Absoluuttisesti? Suhteellisesti? Kuten jo alussa mainitsin, on kasvu näin peruskoulun prosenttilaskun perusteella ainakin suhteellisesti isointa lihaksen osion päässä, jos tuohon päähän saadaan rasitus täysin eristettyä.
Muistan lukeneeni jonkun tutkimuksen tästä hiljattain. En kaivanut esille, koska tämähän nyt on aika selvä asia muutenkin jos ei aleta pilkkua viilaamaan. Tämä väite tai totuus ei nyt sinällään edes tue omaa näkökulmaa vaan vain tukee sitä ajatusta miksi lihasten päät eivät ylipäätään kehity kovin huomattavasti.
Onnea muuten vaan jos olet alkanut jotain liikettä tehdä ja parin viikon päästä nähnyt tuloksia. Omalla lähes 20 vuoden treeniuralla ei ole vastaavaa tapahtunut.
Pitäisikö mun nyt tässä selittää, että ensin kokeilin liikettä joitakin kertoja ihan opettelumielessä ja kun sain touchin tein sitä noin kuukauden jakson, jossa puolivaiheilla totesin jo selvää kehitystä... Kyllä muutamassa viikossa saa selvää kehitystä aikaiseksi lihaksessa(tai sen osassa), jos treeni on oikeanlaista ja aiempi rasitus ei ole sen kohdalla ollut riittävällä tasolla.
Ja kun pakkotoistolla ollaan, on taas sanottava, etten usko sinällään eristävien liikkeiden olevan mikään pohja treenaamiselle, vaan sillä voidaan kompensoida huonoa genetiikkaa tiettyyn rajaan saakka. Tämän kyllä olen tuonut jo useasti esille. Itsellä treeni koostuu noin 70-80% progressiivisesti suoritetuista perusliikkeistä ja loput menee hienosäätämiseen. Parhaat tulokset aloitteleva punttaaja saa todennäköisesti perusliikkeillä jos kaipaa selvää kehitystä.