Rintalasta, tms??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kipi I
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla sama vaiva jo 14-vuotiaasta ja ajattelin että ei varmaan kovin yleinen, mutta näyttäisi olevan.

Ite en saa sitä kipua pois mitenkään muuten kun "naksauttamalla" sen eli kädet sivuille ja selän taa ja NAKS, plus selkä kaarelle (taaksepäin!). Joskus taas ihan pakko mennä makuulle, eli esim TV, lukeminen tai koneilu on *aivan* pakko lopettaa siks aikaa... :kippis1:

Samoin olisi kiva kuulla kokemuksia lääkäreistä, fysiatreista, kiropraktikoista, osteopaateista, naprapaateista, omt-fysioterapeuteista, jäsenkorjaajista ja kansanparantajista. Olisko joku joka olisi erikoistunut tai hallitisi hyvin juuri Tietzen? Ja millaista kirjallisuutta/artikkeleita asiasta löytyy? Onko kortisonista ollut pysyvää hyötyä?

Tietzen oireyhtymästä keskustellaan myös täällä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.f...ce=4500000000000198&posting=22000000002596128
Aika masentavaa lukea miten pitkästä vaivasta Tietzessä on kyse. Paraneminen näyttäisi olevan parhaimmillaan hidasta ja epävarmaa. Uskomatonta että tällaisen pienen tulehduksen kanssa joutuu elämään vuosia, eikä mitään kunnollista parannuskeinoa ole:itku: .
Syö motivaatiot kropankuositukseen aika tehokkaasti kun ei ole toivoakaan täyspainoisesta salitreenistä.

Itsellä on 3 kortisonipistosta (~3 viikon välein annettuna) takana, ja kohtalainen valikoima tulehduskipulääkkeitä syötynä, mutta paraneminen ei ota tapahtuakseen. Parin viikon päästä UÄ-hoito varattuna, mutta odotukset sen suhteen pyöreä nolla...

Nukkumisen vaikutus

Ite oon kärsiny saman tyyppisistä vaivoista joku 1/2 vuotta. Ei tunnu millään paranevan vaikka rintaa en oo tehny ollenkaan kuukausiin. Kuukauden verran oon oikeastaan pitäny kokonaan taukoa salilta mutta ajattelin että kohta on päästävä taas kunnolla treenaamaan, ainakin muita lihasryhmiä.

Mutta sellaisen oon viime aikoina huomannu, että vaiva on oikeastaan pahimmillaan aamuisin heräämisen jälkeen. Luulen että sellanen perus kyljellään nukkumisasento on pahaksi tässä vaivassa. Rintalihaskset on nimittäin koko ajan sellasessa Pec Deck- loppuasennossa, vaikka jännitys ehkä puuttuukin. Voi kyllä olla liian HC solmia kädet ristiin selän taakse yöksi tms. mutta jotain pitäis keksiä että ongelma ei ainakaan pahentuis yöaikaan. Onko muilla aamuisin pahimmillaan?

Ite oon kärsiny saman tyyppisistä vaivoista joku 1/2 vuotta. Ei tunnu millään paranevan vaikka rintaa en oo tehny ollenkaan kuukausiin. Kuukauden verran oon oikeastaan pitäny kokonaan taukoa salilta mutta ajattelin että kohta on päästävä taas kunnolla treenaamaan, ainakin muita lihasryhmiä.

Mutta sellaisen oon viime aikoina huomannu, että vaiva on oikeastaan pahimmillaan aamuisin heräämisen jälkeen. Luulen että sellanen perus kyljellään nukkumisasento on pahaksi tässä vaivassa. Rintalihaskset on nimittäin koko ajan sellasessa Pec Deck- loppuasennossa, vaikka jännitys ehkä puuttuukin. Voi kyllä olla liian HC solmia kädet ristiin selän taakse yöksi tms. mutta jotain pitäis keksiä että ongelma ei ainakaan pahentuis yöaikaan. Onko muilla aamuisin pahimmillaan?
En tiä, mut mäkin nukun aina kyljellään. Tosin pitkät venytykset auttaa ja vetää niitä taas erilleen.

Itsellä on 3 kortisonipistosta (~3 viikon välein annettuna) takana, ja kohtalainen valikoima tulehduskipulääkkeitä syötynä, mutta paraneminen ei ota tapahtuakseen. Parin viikon päästä UÄ-hoito varattuna, mutta odotukset sen suhteen pyöreä nolla...
Tässä vaiheessa alkaa jo tarttua kaikkiin mahdoolisiin vinkkeihin, niinpä kävin muutama päivä sitten kiropraktikolla. Seuraavana päivänä kipua oli reilusti vähemmän, ja tänään oli taas hieman parempi. Mitään totaalista parantumista ei kuitenkaan tapahtunut, eikä salille ole asiaa vieläkään, mutta laittaa miettimään josko kyse ei olekaan lainkaan tulehduksesta :rolleyes: .

Vaihtoehtoinen diagnoosi kivulle on esim. fasettilukko selässä, jolloin kylkiluita pitkin kulkevat hermot säteilevät kivun rintalastaan, vaikka kivun lähde olisikin aivan muualla. Selittäisi ainakin kortisonin ja tulehduskipulääkkeiden tehottomuuden. Tai voihan jumittunut paikka aiheuttaa tulehduksenkin rintalastaan vetäessään kylkiluita solmuun.

Varasin kirolle uuden ajan ensiviikon loppupuolelle. Siinä käsittelyssä selästä ja niskasta kuuluva rutina on jo niin uskottavaa, että pitäisi parantua pelkällä placebolla :D . Päivittelen threadia joskus sen jälkeen. Todella pitkästä aikaa edes pientä toivoa ilmassa :) .

Mä kärsin rintapistosta melkein vuoden! Se oli enempi oikella puolella, mutta selkeesti (?) rintalastan kohilla. Varsinkin etunoja-asennoissa ja kiertoliikkeissä se sattui. Varsinkin kun vaikka peruutti autolla, ja kääntyi kattomaan ettei aja kenenkään päälle, siinä se sattui erityisesti. Ja helpotti kun naksautti;)

Luulin ensalkuun että rintalihas olis jotenkin venähtäny, koira kun tuppaa tekemään sellaisia äkkinäisiä kiskasuja, ja pienestä koostaan huolimatta sillä on voimaa!

Kävin Reimarlan Fysioterapiassa (Helsingin Pitäjänmäessä) OMT-fysioterapeutilla nimeltään Jari Lahtinen. Se koputteli aikansa vasaralla mun rintalastaa (toki olin käynyt pari kertaa aikasemmin jossa kartotettiin mikä vaivaa), ja muuta.

Solution oli jotakuinkin näin, mitä nyt maallikkona muistan/ymärrän: mun yksi kylkiluu joka kiinnittyy sinne rintalastaan, oli huonosta ryhdistä yms. johtuen pikkasen pongahtanut koholleen, se tuntu ihan kokeillessa tosta ihon läpikin, ja oli aivan saa*nan kipee! Oli saattanut kuulemma vähän tulehtuakin tämä liitoskohta, johon neuvona Buranaa kolme päivää kuurina, ja vaikka pakastevihannespussilla yms. painelua kipeeseen kohtaan. Nämä tosin ei mulla auttaneet.

Jatkuvana eli tärkeimpänä hoitona sitten niitä fysion rusautuksia selästä yms, ja ryhti kuntoon, ja rintalihaksille venytyksiä. Ja työaseman säädöt kohilleen, eli nämä normaalit. Ettei pääse kylkiluu taas pongahtamaan. On muuten kipu poistunut, tulee ainoastaan jos taas laiminlyön nämä yllämainitut asiat! Toivottavasti auttaa jotakuta!

Kysynpä nyt tässä threadissa; eilen dippejä tehdessäni viimeisen toiston kohdalla rintalastani jotenkin muljahti. Tämän jälkeen on rintalasta tuntunut oudolta, ei varsinaisesti kipeältä, mutta huomaa että ei ole ihan normaali.

Sitten kun tänään menin nyrkkeilyyn, niin pakkohan sieltä oli kesken pois lähteä kun rintalastaan sattui.

Mitäköhän siellä on tapahtunut, pitäisikö tälle tehdä jotain, ja kauankohan kipuilu kestää?

Tämän jälkeen on rintalasta tuntunut oudolta, ei varsinaisesti kipeältä, mutta huomaa että ei ole ihan normaali.

Mitäköhän siellä on tapahtunut, pitäisikö tälle tehdä jotain, ja kauankohan kipuilu kestää?

Kärsikö käsien liikkuvuus? Tuntuuko painetta (ei varsinaisesti kipua) lastassa jos taivutat kämmenet lattiaan suorin jaloin? Muljahtiko paikoilleen?

Kipuilu mahtaa olla parantumaton, mutta oireet voi pitää vähissä. Ite hyppäsin kersana tavallisilla suksilla korkeammasta linkasta kuin muut ja siitä tämä lähti. Tulin selkä edellä alas ja rintalasta oli pari päivää kunnolla kipeä. Jotain taisi hajota ja jos en pidä ryhtiä kunnossa, lasta muistuttaa räkänokkaisen mäkiharakan tempauksista...

Kärsikö käsien liikkuvuus? Tuntuuko painetta (ei varsinaisesti kipua) lastassa jos taivutat kämmenet lattiaan suorin jaloin? Muljahtiko paikoilleen?

Ei tunnu oikeastaan miltään jos taivutan lattiaan, mutta jos työnnän käsiä eteenpäin pitäen kiinni toisesta ranteesta (eli yläselän venytysasennossa) rintalastaan sattuu.

Kaipa se muljahti paikoilleen.. En oikeen osaa sanoa.:nolo:

Ja tosiaan syvään hengittäessä tuntuu painetta.

Aamulla tosiaan toi rinta tulee kipeeksi suurimmaksi osaksi itselläkin eli huonossa asennossa ilmeisesti nukun ja painuu rinta jotenkin kasaan siinä.

Kipuun auttanut päivittäinen yläselän venyttely:
kulmis ilman painoja tai kepillä sekä tietty rinnan venyttely http://www.exrx.net/Stretches/ChestGeneral/StraightArm.html
http://www.exrx.net/Stretches/ChestGeneral/BehindHead.html ja kädet ovenkarmeihin ja siitä rinnalle venytystä. Todella vittumaista jos se menee näin pahaksi mitä täällä joillain. Myös olkapään sivuja ja takaosia kannattaa venytellä kunnolla, koska aiheuttavat myös noita kipuja jos jumittavat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Täällä sama vaiva. Itse nukun myös kyljelläni ja kädet samanlaisessa Pec Deck loppuasennossa. Kipu on pahimmillaan aamuisin jolloinka mikä tahansa
pieni liike voi laukaista pistävän kivun rinnassa. Minulla on myös ollut selän kanssa ongelmia ja uskoisin että myös se vaikuttaa tähän. Rintakivun lisäksi jonkimnmoista säteilyä
on myös ollut kyljessä ja saman puolen ojentajalihaksessa. Olen huomannut että useimmiten nopea refleksin kaltainen liike saattaa myös laukaista kivun.
Täällä ollaan kans monttu auki että mitä tässä tekis ?

Samaa vaivaa ollut täälläkin. Itsellä tuo rintalasta ja kylkiluun liitos provosoituu penkkipunnerruksella. Jos teen penkkiä pari viikkoa niin johan tulehtuu.
Nykyään teen penkkiä vain käsipainoilla silloin liikerata ei kuormita tuota liitosta, ainakaan mulla.

Itellä kanssa ollu samaa vaivaa jo yli puol vuotta. Lääkäreillä on käyty moneen kertaan, tulehduskipulääkekuuri syöty, fysioterapiassa käyty, eikä mikään oo auttanu.
Kävin nyt röntgen kuvauksissa eikä sieltäkään mitään löytyny ja nyt lääkärin määritelmä vaivalle on tietzen syndrooma/oireyhtymä.
Ei siihe oikeen taia olla mitää hoitoa ja saan käydä jumppailemaan taas normaalisti kivun sallimissa rajoissa. Ja jos vielä 2-3 kk päästä vaivaa nii sitte pistellään kortisoni piikkiä rintaan.

Itse joskus nikauttelen rintaa sillä tavalla venyttämällä rintalihaksia ja nojaamalla taaksepäin. Silloin kuuluu aina jostain rintalastan keskiosasta raks! :D

Onko tästä jotain haittaa tai mitään?

nimimerkillä : *ruvennu tekeen sitä aika usein*

Hyviä vinkkejä täällä, itellä meni muutama kuukausi sitten painitreeneissä jotain rikki rintalastasta, rustot tms. Röntgenissä ei sillon ollut mitään, muutaman päivän kipu oli aivan helvetillinen, mutta meni parissa viikossa ohi. Jäi kuitenkin muistuttelemaan itsestään ja vaivaa edelleen, on nyt pahentunut taas. Salitreenit ei niinkään tunnu provosoivan mutta nyrkkeily tai painijutut kylläkin, on jäänyt sit välillä ne aika vähiin. Kiropraktikolla kävin nyt pari kertaa, ekalla kertaa lavan yläosassa oli kyllä aika tiukka fasettilukko, jonka kiro epäili painavan kylkiluita pitkin rintalastaan. Kipu sitten helpotti, mutta tuli hyvin pian takaisin, kävin uudestaan ja oli kuulemma ihan hyvin liikkuva tuo rintaranka nyt. Kipu se vaan vaivaa, ja tosiaan aamulla se on yleensä selkeimmin huomattavissa. Tuntuuko muilla kipua jos venyttää päätä takaviistoon, mulla on oikealla puolella rintaa hieman toi kipu ja tuntuu tosi ikävältä kun päätä venyttää vasemmalle taaksepäin. Joku tossa mullakin kovasti napsuu ja helpottaa ehkä vähän kipua napsuessaan. Outoa on se että oon vähän sitä mieltä että penkin tai vinopenkin tekeminen ei pahenna tätä juttua, muutenkin treenaamattomuus tuntuu vaan pahentavan tota kipuilua.

Voimapyörästä tullut sellainen vaiva, että rintalastan kohdalta käy ahdistamaan kun vetää keuhot täyteen ilmaan. Kai siellä on jotain jumissa.

Hyviä vinkkejä täällä, itellä meni muutama kuukausi sitten painitreeneissä jotain rikki rintalastasta, rustot tms. Röntgenissä ei sillon ollut mitään, muutaman päivän kipu oli aivan helvetillinen, mutta meni parissa viikossa ohi. Jäi kuitenkin muistuttelemaan itsestään ja vaivaa edelleen, on nyt pahentunut taas. Salitreenit ei niinkään tunnu provosoivan mutta nyrkkeily tai painijutut kylläkin, on jäänyt sit välillä ne aika vähiin. Kiropraktikolla kävin nyt pari kertaa, ekalla kertaa lavan yläosassa oli kyllä aika tiukka fasettilukko, jonka kiro epäili painavan kylkiluita pitkin rintalastaan. Kipu sitten helpotti, mutta tuli hyvin pian takaisin, kävin uudestaan ja oli kuulemma ihan hyvin liikkuva tuo rintaranka nyt. Kipu se vaan vaivaa, ja tosiaan aamulla se on yleensä selkeimmin huomattavissa. Tuntuuko muilla kipua jos venyttää päätä takaviistoon, mulla on oikealla puolella rintaa hieman toi kipu ja tuntuu tosi ikävältä kun päätä venyttää vasemmalle taaksepäin. Joku tossa mullakin kovasti napsuu ja helpottaa ehkä vähän kipua napsuessaan. Outoa on se että oon vähän sitä mieltä että penkin tai vinopenkin tekeminen ei pahenna tätä juttua, muutenkin treenaamattomuus tuntuu vaan pahentavan tota kipuilua.

Paha juttu. Koita nyt selvittää juttu menemällä jollekki ammattilaiselle.

Mulla on alkanut salitreenaamisen aloittamisen jälkeen paukkumaan rintalasta... aamulla! siis kun herää ja nostelee hartioita ylöspäin niin alas laskiessa paukahtaa _aina_. Tämä menee aamupäivän aikana ohitse... mistähän tuo johtuu? kipua tms. ei ole :david:

Tutkituta vasemman puoleinen päännyökkääjälihas eli ammattikielellä m. sternocleidomastoideus. Koska se kiinnittyy rintalastaan ja venyy samalle puolelle juuri tuollain kun sanoit tekeväsi.Ettei vaan olisi revähtänyt???

Mut taklattiin treeneissä sen verran pahasti, et rintalastaan tuli muutamia hiusmurtumia. Juostessa kipu on perkeleellistä, mut kipuhan on kehosta poistuvaa heikkoutta ;). Kyllä siihen tottuu, eikä se ainakaan itteäni hirveästi vaivaa kunha en sykettä yli 190 nosta ja täten hengästy helvetisti.

Suositut

Back
Ylös Bottom