Rintalasta, tms??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kipi I
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kipi I sanoi:
Elikkä raskaissa punnerrusliikkeissä tuntuu ikävältä tuossa rintalastan kohdalla rintalihasten välissä.? Aivastaessa ikään kuin "napsahtaa" samassa kohdassa inhottavasti? Kestänyt jo monta vkoa. Mielestäni ei tunnu lihaksessa, vaan jossain muualla?!

Mulla on kanssa usein noita vaivoja. Syy mun vaivoihin on poikkeuksetta ollut yläselän/ lapojen välin lihasten kramppi tai jumi.

Ja ainut toimiva lääke on aina ollu hieronta. Kerta hieronta ei useinkaan auta, vaan se on toistettava muutamia kertoja, ennen kuin lihakset on lepopituustilassa.

mr thunder sanoi:
Mulla on kanssa usein noita vaivoja. Syy mun vaivoihin on poikkeuksetta ollut yläselän/ lapojen välin lihasten kramppi tai jumi.

Ja ainut toimiva lääke on aina ollu hieronta. Kerta hieronta ei useinkaan auta, vaan se on toistettava muutamia kertoja, ennen kuin lihakset on lepopituustilassa.

Jaa mulla on kyllä selän oikea puoli aina jumissa jos teen töitä jotenkin hieman erikoisessa asennossa tai esim. tiskauksessakin ku teen saman tapaista liikettä hetken aikaa. Hieronnassa kävin juuri, mutta se menee saman tien jumiin jos teen jotain kuten mainitsin. Selkään ihan pistää kun on oikein jumissa. Mutta tuo rintajuttu ei ole ollut vasta kuin jonkun vkon.

Kipi I sanoi:
Jaa mulla on kyllä selän oikea puoli aina jumissa jos teen töitä jotenkin hieman erikoisessa asennossa tai esim. tiskauksessakin ku teen saman tapaista liikettä hetken aikaa. Hieronnassa kävin juuri, mutta se menee saman tien jumiin jos teen jotain kuten mainitsin. Selkään ihan pistää kun on oikein jumissa. Mutta tuo rintajuttu ei ole ollut vasta kuin jonkun vkon.

Joo just tollein se mullakin "vähä aina" on jumissa, mutta pahimmillan kipu tulee juuri pistävänä eteen rintaan tai rintalihaksiin tai olkapäihin ym. Ja se kipu vissiin tulee nikamalukoista, jotka taas yleensä tulee siitä jumista.

Ja niinku sanoin, niin ei se yks hieronta tosiaan mulla aina auta vaan menee useita hierontoja kunnes selkä taas pelittää. :)

mr thunder sanoi:
Joo just tollein se mullakin "vähä aina" on jumissa, mutta pahimmillan kipu tulee juuri pistävänä eteen rintaan tai rintalihaksiin tai olkapäihin ym. Ja se kipu vissiin tulee nikamalukoista, jotka taas yleensä tulee siitä jumista.

Ja niinku sanoin, niin ei se yks hieronta tosiaan mulla aina auta vaan menee useita hierontoja kunnes selkä taas pelittää. :)

Joo ei mulla nikamat ole vinossa. Noi sun vaivat johtuu nikamista. Mun johtuu..??

Mulla on 1 lääkäri ja 1 OMT terapeutti todennut Tietzen oireyhtymän. Oireet vähän erilaisia kuin teillä. Kipu rintalastassa ja ehkä rintarangassa, tosin en tiedä johtuuko se Tietzestä. Jotenkin tuntuu, että taudille jota ei ymmärretä on vain annettu hieno nimi. Kipu tuntuu vain kun vedän keuhkot täyteen ja suoristan ryhdin. Luhistuneessa huonoryhtisessä asennossa kipua ei tunnu. Etunoja punnerrukset sattuvat joskus, dippiä en ole pystynyt tekemään vuosiin. Saan rintalastan naksautettua itse, jolloin kivut katoavat, voin suoristaa ryhtini ja vetää keuhkot täyteen, olo on terve. Vaikutus kestää muutamasta minuutista päivään. Välillä naksautus ei onnistu.

Nakasutustapoja on useita. Yksi on hypätä vauhditonta pituutta normaalisti heilauttaen kädet voimakkaasti eteen ja ylös, josta voimakkaasti takaisin, yläasennossa kuulen naksauksen ja rintalasta aukeaa. Toinen tapa on haukotella voimakkaasti seisten samalla vetäen kädet hitaasti suorina ala/taka kautta ylös, katse kääntyy käsien mukana hitaasti ääriasentoon ylös, kämmenet käännän myös ylös. Kolmas tapa on silta, jossa noustaan selinmakuulta kantapäät pakaroissa ja kädet korvien vieressä ylös käsien ja jalkojen varaan siltaan. Jos nämä naksautukset ei onnistu, en yritä vähään aikaan uudelleen, sillä epäonnistunut naksautus yritys ärsyyntää rintalastaani, ja hetii perään yrittäessä onnistuminen on epätodennäköisempää, puolen tunnin tai tunnin kuluttua yritän uudelleen. Neljäs tapa on on jo harvinaisempi, siinä voimakkaan aivastuksen yhteydessä rintalasta aukeaa, näin ei tapahdu läheskään aina.

Mulla oli pitkään niin, että haukotellessa rintalasta naksahti auki, vaikken sen ollut huomannut olevan jumissa. Homma ei vaivannut mua lainkaan, (paitsi dippiä en pystynyt tekemään) ihmettelin vain. Pari vuotta on ollut kuitenkin enemmän ongelmia. Rintalasta on jumissa aamulla, menee jumiin kun laitan kengät jalkaan, käyn paskalla tai istun sohvalla pidempään. Jos punttisalille mentyäni en saa naksautettua auki, lähden himaan. Ryhtiin vaikuttaa myös pahasti, kun hyvässä ryhdissä en voi olla, jos rintalasta on jumissa. Toivottavasti muilla ei kehity ongelma näin pahaksi.

Olisi kiva kuulla miten noi kehittämäni poppakonstit toimii muilla, joten kommentoikaa.

Samoin olisi kiva kuulla kokemuksia lääkäreistä, fysiatreista, kiropraktikoista, osteopaateista, naprapaateista, omt-fysioterapeuteista, jäsenkorjaajista ja kansanparantajista. Olisko joku joka olisi erikoistunut tai hallitisi hyvin juuri Tietzen? Ja millaista kirjallisuutta/artikkeleita asiasta löytyy? Onko kortisonista ollut pysyvää hyötyä?

Tietzen oireyhtymästä keskustellaan myös täällä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.f...ce=4500000000000198&posting=22000000002596128

:offtopic: onko haittaa jos rintalasta rutisee kun venyttää kroppaa taaksepäin ja avaa käsiä? Onko tämä merkki mistään vai ihan normaalia?

Rintalasta raksahtelee kivasti, kun laittaa sormet olkapäihin ja nojaa kyynerpäillä seinään. Joskus kun ei rutise, niin saattaa sattua jonkin aikaa. Joskus on tullut samanlaista kipua venyttävistä liikkeistä, mutta siihen on jo tottunut ja tietää, että se menee itsestään ohi.

Itelläkin eilen salilla rusahti tosta rintalihasten välistä kun tein ojentajia sellasessa dippikoneessa. Kaverikin vieressä ihmetteli että mikä se oikee rusahti :) Pientä kipua tuntu sillon ja vieläkin kun siitä painelee. Oon yrittäny venytella että naksahtais uudestaa mutta liekö siellä sitten ollu joku "lukko" mikä rusahti pois.

Kipi I sanoi:
Tuli nyt tehtyä vinopenkkiä sarja kaks melko raskaasti ja otti hiukka taas tohon. Kun ei malta olla tekemättä niin minkäs teet :) Pitää toivoa et katoaa..niinku on tullutkin ihan itsestään tosta vaan? Olen tehnyt samoja liikkeitä ennen tuota ongelmaa, niin en tiedä mistä onpi tullunna. Mave,niskantakaapunnerrusta taikka dippejä en edes tee. Rivestä en edes tiedä mikä se on? Dippi on melkein aina painanut tuohon rintalastaan kun sitä olen yrittänyt tehdä silloin tällöin. Mietin että kun teen kapeaapenkkiä aika paljon, ja siinäkin on kapea ote kuten dipissä, niin vois johtua siitä.

Ootko Kipi käyny lekurissa vielä..jos et niin käy ja kerro mitä ne sano niin mun ei tartte käydä :D . Oikeastaan itselläni ei kipua ole enää vähään aikaan ilmennyt, kuin ihan satunnaisesti. Tosin olen vähän muutellut treenejä.

Tossa muuten mun treadi asiaan liittyen, postattu joskus ennenkuin oli olemassa tämä Urheiluvammat ja lihashuolto osio.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=41366&highlight=naksahdus

Tuli vaan vielä mieleen, että ethän pompauta ? Ja rive on rinnalleveto ;)

Huomasin et tiettyjen liikkeiden vähentäminen auttoi asiaan. Itsellä se oli kapeapenkki. Teen sitä silti vielä vähän. Lempiliike ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En muista, runoilinko jo tähänkin trediin.

Itellä autto ryhdin korjaus varsinkin istuessa. Sohvallakin on parempi istua suorassa kuin lysyssä. Jos jaksan istua suorassa, lukkoa ja rutinoita ei tule ja kestää tehä kaikkia liikkeitä salilla. Dippi ja flyersit tuntuu häiriintyvän eniten, mutta en ole havainnut näiden liikeiden aiheuttavan lukkoja.

Kävin kerran lääkärissä, kun rinta oli ollut lukossa 4 päivää eikä enää auennut taivuttelulla ja häiritsi syväänhenggittämistä. Lääkäri paineli ja tunnusteli aikansi, käytti röntgenissä ja jossain ihme kuvauksissa, jossa rinta tungettiin täyteen imukuppeja. Mitään ei löytynyt. Mitään neuvoja ei annettu.

Mitenhän tuon kanssa on? Repeeköhän kohta koko rintakehä auki flyerseissä? Millä rintakehä pysyy kasassa? Ei kai vaan tolla rintalastalla?

Ahvena sanoi:
Ilmeisesti sama homma itellä. Oikein kunnon pamaus kuuluu, kun taivuttaa selkää taakse kaarelle käjet ylläällä. Kerran oli kolme päivää jumissa eikä auennu, joten lompsin lekuriin. Eivät saaneet röntgenilläkään mitään irti. Itellä on auttanut tähän ryhdin parantaminen etenkin istuessa. Eli selkää suoraksi, lysyssä istuminen ja "lojuminen" saa rintalastan jumiin.

Sama vika täällä, jos tuota ei välillä "pamauta" juuri kuvailemallasi tavalla niin ainakin itselleni tulee todella ahdistava olo rintaan. En nyt muista milloin tuo alkoi mutta ainakin hack-kyykky pahentaa oireita minulla. Tuossa välillä se oli jo parempi mutta nyt taas on ahdistus lisääntynyt. Ei tuo kipeää sillä tavalla tee mutta kuitenkin ahdistaa kun menee jumiin.

Mulla paukkuu rintalasta aika upeesti kans. Ite oon tuohon jo niin tottunu, että en ees tajua, paitsi kun joku toinen ihminen kattoo pitkään ja käskee mennä lääkäriin :D .
Eka kerran mulla paukahti joskus ehkä 4 vuotta sitten vatsalihaksia tms. tehdessä ja sattu niin perrrrhanasti. Sen jälkeen on rutina ja pauke ollu ihan jatkuvaa. Vähän väliä tulee sellanen "olo", että pitää venytellä ja komeesti paukkuu. Kipuja mulla ei oikein koskaan oo. En tiedä miten terveellistä tuo paukuttelu sitten on. Joskus valitin lääkärille, ni lääkäri vaan totesi, että kyllähän tuon ikäsellä jo paukkuu :D . Olin sillon alta 25.

Mulla tuli rintalastaan jääkiekossa kova isku. Kaverin kyynerpää ihan keskelle rintalastaa ku törmättiin suht kovassa vauhdissa. Tuntu vähän aikaa et sydän olis hakannu jotenki epätahdissa. Sen jälkeen on ollut rintalasta oudon tuntunen ku esimerkiksi punnertaa. Tuntuu semmosta pientä pistoa. Kävin lääkärin vastaanotolla ja neljännen kylkiluun kohdalla oli rintalastassa herkkyyttä ku se paineli siitä. Silloin siitä oli n. kaksi kuukautta tai vähän enemmän aikaa. Sitten lähetettiin röntgeniin ja kuvattiin rintalasta ja keuhkot ja kuuastakaan ei löytynyt mitään poikkeavaa (murtumia). No rintalastan kohdalta pistää vieläkin punnertaessa. Mikä mahtaa olla vikana? Lihaskireyttä vai mitä ihmettä siinä voi olla? Pistää välillä jos on vaikka kovasti hengästynyt kun ottaa paljon happea. Ärsyttävä vaiva vaikka ei varmaankaan mikään vaarallinen.

Osaako kukaan kertoa mistä tuossa edellä olevassa kirjoutuksessani mainitemasta vammasta on kyse? Tai edes arvauksia ja ehdotuksia miten parantaa.

No nyt tänä aamuna oli vetäny rintalastan kunnolla jumiin, heräsin puol 6 aikaa kun särki tohon rintalihasten väliin, lähin kuselle eikä pystyny kunnolla hengittämään ulospäin, sisäänpäin pysty hyvin.
Sit viel vähä aikaa unta ja herätessä sama jatku. Päivällä koulussa helpotti jo vähän mutta sillon varsinkin kun puhaltaa keuhkot ihan tyhjäksi puristaa ja sattuu ikävästi siihen :( Nyt tosin jo helpottanut lisää kun rintalasta naksahti kun aivastin, vähän arka vielä.

Eli tätä rintalastan jumitusta/naksumista on jatkunut kauan, mutta ei todellakaan näin pahasti. Nyt sitä ei saanu edes naksautettua muuta kun sitten vahingossa. Käsiä jos kääntää rinnan yli niin sekin sattuu...
Yhen kerra on aikasemmi tälleen sattunu, joskus illalla mutta se meni sitten yön aikana ohi.

Mitäköhän tässä tekis jos vielä tälleen pahemmin vetää jumiin?

Mulla oli samaa hommaa aiemmin. Raapustelinkin jo jotain tähän ketjuun. Nyt olen ollut jo kuukausia ilman jumeja rintalastassa. Jonninverran voisin nyt päivittää juttuja mitkä itellä on auttanu nyt pitemmällä välillä. Ennaltaehkäisy taitaa olla tärkein.

- Ryhti kuntoon. Kaikki etunojat pois. Varsinkin koneella jäkittäessä. Sohvalla joko istutaan tai maataan. Ei mitään puoli-istuvaa lojumisasentoa, joka saa rintalasta painumaan sisään.

- Mahallaan lukeminen/kirjoittaminen/piirtäminen pois. Varsinkin jos pitää tyynyä rinnan alla. Tämäkin saa lastan painumaan läjään.

- Treeni tasapuoliseksi. Vastakkaisia liikkeitä pitää trenata yhtä paljon. Jännitykset vetää kroppaa mutkalle, ja tämä näkyy myös rintalastassa. Kävin kerran ihan lekurissa, kun oli jumit monta päivää ja hengitys teki kipeää. Mitään ne eivät saaneet irti edes röntgenillä.

- Selkä-, olka- ja hartiatreeniä lisää. Auttaa pitämään ryhdin läjässä.

Näillä ollaan pärjäilty hyvin! Sitä en tiedä, korjautuuko lasta nyt levon aikana niin, että se ei menisi enää paikoiltaan, mutta vähän tuntuis siltä, että enää ei niin helposti lähe paikoiltaan.

Itsellä tosiaan helpotti vaiva, kun venyttää rintaa min. 2min per puoli vaikka kerran päivässä tai kahdessa. Kai siinä rinta painuu yhteen "kasaan" kun treenaa, eikä venyttele tarpeeksi ja nimenomaan pitkiä venytyksiä pitää tehdä ja usein..Ei mitään lyhyitä pinta venytyksiä.

Suositut

Back
Ylös Bottom