Mulla on 1 lääkäri ja 1 OMT terapeutti todennut Tietzen oireyhtymän. Oireet vähän erilaisia kuin teillä. Kipu rintalastassa ja ehkä rintarangassa, tosin en tiedä johtuuko se Tietzestä. Jotenkin tuntuu, että taudille jota ei ymmärretä on vain annettu hieno nimi. Kipu tuntuu vain kun vedän keuhkot täyteen ja suoristan ryhdin. Luhistuneessa huonoryhtisessä asennossa kipua ei tunnu. Etunoja punnerrukset sattuvat joskus, dippiä en ole pystynyt tekemään vuosiin. Saan rintalastan naksautettua itse, jolloin kivut katoavat, voin suoristaa ryhtini ja vetää keuhkot täyteen, olo on terve. Vaikutus kestää muutamasta minuutista päivään. Välillä naksautus ei onnistu.
Nakasutustapoja on useita. Yksi on hypätä vauhditonta pituutta normaalisti heilauttaen kädet voimakkaasti eteen ja ylös, josta voimakkaasti takaisin, yläasennossa kuulen naksauksen ja rintalasta aukeaa. Toinen tapa on haukotella voimakkaasti seisten samalla vetäen kädet hitaasti suorina ala/taka kautta ylös, katse kääntyy käsien mukana hitaasti ääriasentoon ylös, kämmenet käännän myös ylös. Kolmas tapa on silta, jossa noustaan selinmakuulta kantapäät pakaroissa ja kädet korvien vieressä ylös käsien ja jalkojen varaan siltaan. Jos nämä naksautukset ei onnistu, en yritä vähään aikaan uudelleen, sillä epäonnistunut naksautus yritys ärsyyntää rintalastaani, ja hetii perään yrittäessä onnistuminen on epätodennäköisempää, puolen tunnin tai tunnin kuluttua yritän uudelleen. Neljäs tapa on on jo harvinaisempi, siinä voimakkaan aivastuksen yhteydessä rintalasta aukeaa, näin ei tapahdu läheskään aina.
Mulla oli pitkään niin, että haukotellessa rintalasta naksahti auki, vaikken sen ollut huomannut olevan jumissa. Homma ei vaivannut mua lainkaan, (paitsi dippiä en pystynyt tekemään) ihmettelin vain. Pari vuotta on ollut kuitenkin enemmän ongelmia. Rintalasta on jumissa aamulla, menee jumiin kun laitan kengät jalkaan, käyn paskalla tai istun sohvalla pidempään. Jos punttisalille mentyäni en saa naksautettua auki, lähden himaan. Ryhtiin vaikuttaa myös pahasti, kun hyvässä ryhdissä en voi olla, jos rintalasta on jumissa. Toivottavasti muilla ei kehity ongelma näin pahaksi.
Olisi kiva kuulla miten noi kehittämäni poppakonstit toimii muilla, joten kommentoikaa.
Samoin olisi kiva kuulla kokemuksia lääkäreistä, fysiatreista, kiropraktikoista, osteopaateista, naprapaateista, omt-fysioterapeuteista, jäsenkorjaajista ja kansanparantajista. Olisko joku joka olisi erikoistunut tai hallitisi hyvin juuri Tietzen? Ja millaista kirjallisuutta/artikkeleita asiasta löytyy? Onko kortisonista ollut pysyvää hyötyä?
Tietzen oireyhtymästä keskustellaan myös täällä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.f...ce=4500000000000198&posting=22000000002596128