Rintakipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -k4ri-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs vasempaan rintaan ilmestynyt kipua, joka tuntuu tuossa rinnan alaosassa ja on kestänyt nyt useamman päivän. Ei ole jatkuvaa, mutta välillä tuntuu sellaista pistelevää kipua... :( Voisiko olla jotain lievää revähdystä tai lihasjumia? Kävi myös mielessä että johtuisiko sydämestä? :wtf: Varmuuden vuoksi olen kuitenkin lepäillyt pari päivää.. Terveyskeskuksessa en ole vielä käynyt koska kipu ei ole tosiaan jatkuvaa, eikä kovin voimakasta, mutta lievää kipua kumminkin. :D Olisiko kellään vastaavia kokemuksia tai neuvoja joilla kipu helpottaisi? :) Kiitoksia jo etukäteen vastauksista! :)

Moro! Mulla tämmöinen vaiva: Nopeassa juoksussa alkaa noin 4 minuutin jälkeen yläselässä ja sydämen kohdalla pistämään. Pistos on niin epämiellyttävän tuntoinen, että joutuu pysäyttämään vauhdin. Aluksi luulin, että tämä olisi sydänperäistä, mutta olen tullut siihen tulokseen, että se tulee jotenkin yläselästä. Missään muussa lajissa tätä pistosta ei ole tullut, joten sen täytyy jotenkin johtua juoksun aiheuttamaista iskuista? Vaiva ollut jo useamman vuoden, mutta ennen se ei ole haitannut, koska lenkit ovat olleet hidasvauhtisia niin pistosta ei ole tullut. Nyt kuitenkin tarvis ihan lähiaikoina juosta 1500M pääsykokeissa ja kaikilla harjoituskerralla kun tuon olen juossut alta 7min minuutin, on pistos tullut. Onko kellään mitään ajatusta mikä tuon voisi aiheuttaa? Ja jos on niin miten tuota voisi estää?

onko rintaranka jumissa? ootko kokeillu putkirullausta tms? tuli vaan ekana mieleen ku itellä ollu rintapistoksia niin aina ranka ollu jumissa, rullalla saanu selän ja rinnan ruksautettua auki :)

Ikä?
Missä yhteydessä kipu tullut tai huomattu?
Harjoittelutausta?
Verisuoni- ja sydänsairauksia 1. asteen sukulaisilla tai itsellä?
Vaikuttaako hengitys? Miten?
Tuleeko rasituksessa? Missä?
Mikä pahentaa, mikä helpottaa?
Missä kohtaa kipu tarkalleen vai voiko sanoa?
Säteileekö muualle, minne?
Helpottaako tulehduskipulääkkeet, mitkä kokeiltu?

Vastaapa noihin peruskysymyksiin ekaks...

Ikä 25. Pistos tulee siis muutaman minuutin kuluttua siitä kun lähden juokseen reipasta vauhtia(12km/h-16km/h). Ainut laji missä pistos tulee on juoksu.
Muutaman edellisen vuoden olen liikkunut noin 3-5 kertaa viikossa ( esim. sulkapallo, hiihto, pyöräily, sali). Kunto on mielestäni hyvä.
Veri ja sydän sairauksista ei itsellä ainakaan ole ollut. Sukulaisista ei mitään tietoa.
Hengityksellä en ole havainnut vaikutusta.
Pistos lähtee kohta pois kun pysähdyn ja kävelen vähän aikaa. Jos jatkan samaa vauhtia niin uusiutuu, mutta muutamalla kerralla oon pystynyt vähän hiljaisemalla vauhdilla jatkamaan.
Pistos tuntuu niinku sydämen kohdalla rinnassa ja yläselässä, Ei säteile mihinkään muualle.
Jos takana on puolituntia hölkkää ja alan juosta kovemmin niin pistosta ei välttämättä silloin tule.
Kipulääkkeitä en ole ottanut.

Lapojen välissä yläselässä? Alkaako tuo kipu rasituksessa vähitellen vai kuin pistosta?

Kuluuko tupakkaa? Onko aiemmin kulunut? Liittyykö ilmiöön pahoinvointia, huimausta, pyörtyilyä?
Itelle on tullut vastaan potilas, jolla oli sekä rankaperäistä aiempaa kipuilua mutta uutena löytönä sydäninfarkti. Oirekuva oli molemmissa tismalleen samankaltaista. Infarkti huomattiin siksi vasta EKG:ssä, koska vaivaa epäiltiin edelleen rankaperäiseksi. Toki potilas oli parikymmentä vuotta vanhempi.

Ohessa on ihan hyvä teksti aiheeseen liittyen, luepa se, toisiko se selvyyttä ainakin sydänperäisen ongelman poissulkemiseen. Jos ei, kehotan hakeutumaan lääkärille tai ainakin soittamaan omaan tk:hon.

http://www.ebm-guidelines.com/dtk/syd/avaa?p_artikkeli=syd00121

Jamalilla tuo vaiva vaikuttaa samalta, joka itselläkin juostessa tuli: tukirankaperäinen vaiva, joka tulee etenkin, jos ei ole lämmitellyt kunnolla. En enää muista, millä kaikilla kommervinkeillä sain vaivan pois, mutta ainakin aloin kiinnittämään lämmittelyyn enemmän huomiota ja tein juoksutekniikkatreenejä ja aloin muokata omaa juoksuasentoa parempaan suuntaan; youtubesta löytyy videoita esim. juoksuryhdin parantamiseen.

Back
Ylös Bottom