Rinta ei kehity millään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja adadad
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen käynyt salilla vuoden verran ja voimaa ja painoa on tullut mukavasti. Tosin kesän jälkeen rinnassa ei ole tapahtunut minkäänlaista parannusta, kun taas muut lihakset ovat kehittyneet. Alussa olen tehnyt G6 ja sittemmin Elaston 2-jakoista, mutta nyt siirryin taas G6 hiihdon takia.

Tässä esimerkkejä sarjoista, joita voi verrata vaatimattomaan penkkitulokseen:
Kyykky 110kg 5x5, 3x10 95kg
Mave 100kg 5x5 (Aloitin pitkän tauon jälkeen)
Penkki 60kg 4x4, 50kg 3x8 (teki tiukkaa)
Leukoja 3x5 10kg painoilla
Ranskalaisia 3x8 30kg

Olen kokeillut lyhyitä ja pitkiä sarjoja, ja käsipainopenkkiä ja vinopenkkiä, mutta kehitystä ei tunnu tapahtuvan. Kuitenkin ojentajat ovat turvonneet ihan silmissä ja peruspenkkiä tehdessä liike tuntuu lähinnä käsissä, vaikka tekniikan pitäisi olla kunnossa. Rintaliikkeet teen yleensä aina kyykyn/maven jälkeen. Mitäs tällainen pitkäkäsinen treenaaja voisi tehdä, jotta päästäisiin joskus edes 70-80kg painoihin? :rolleyes: Oteleveyksiä olen kokeillut myös tiuhaan..

Normaali penkkipunnerrus ei tosiaan ole mikään erityisen hyvä rintaliike kaikille. Voisit kokeille eri variaatioita esim. tätä eli tanko tulee ylärinnan/kaulan seutuville. Sitten tietysti kaikkia muita rintaliikkeitä eli dippi, vinopenkki, alaviistopenkki.. löytyyhän noita. Käsipainoilla saa pidemmän liikeradan, veikkaisin että niillä saat paremman tuntuman kuin tangolla.

edit. Penkkituloksesi ei tosin edes laahaa juurikaan perässä kun verrataan vetoon ja kyykkyyn. Mut tosiaan kannattaa kokeilla eri rintaliikkeitä ja variaatioita. Itsellänikin normaalissa penkissä rasitus menee lähinnä etuolkapäille ja ojentajille, en siis tee enää sitä.

Pituutta 184 ja painoa oli alussa 67kg ja nykyään 77kg. Tosin ehkä pari senttiä olen kasvanut tuona aikana.. Ikää on vasta kuitenkin 19v ja melko nollista lähdin liikkeelle.. Kokeilen nyt heivata peruspenkin pois ohjelmasta ja tehdä 3-jakoista, jos alkaisi jotain kehitystä tapahtua. Pitkät kädet eivät sovellu sitten yhtään rintaliikkeisiin.

@Tbag Tosiaan olen sairastellut useita viikkoja syksyllä/loppuvuodesta, joten piti pudottaa aika paljon painoja kaikista liikkeistä ja samalla painokin putosi.

Taisit vastata juuri omaan kysymykseesi itse? Eine tulokset kasva jos kipeänä ollaan himassa. Pistä penkkausvideota tänne niin nähdään sun tekniikkaas vähäc. :)

Vinopenkki käsipainoilla auttoi minulla aikoinaan. Penkin sarjaraudat jumittivat jossain 3x10x70kg:ssä liian pitkään... jätin tankopenkin pois kokonaan ja tein penkit käsipainoilla. Etenkin vinopenkki (about 30-asteen kulmassa) käsipainoilla pitkinä sarjoina saa edelleen rinnan huutamaan armoa paremmin kuin mikään muu liike.

Kyykyssä on kyllä kovat raudat :) pitkä kätisenä itekkin voin sanoo että penkki on perseestä :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itselläni on ollut samaisia ongelmia rinnan kanssa. Tiettyyn pisteeseen sitä rautaa tosiaan voidaan lyödä lisää, mutta jos se tekniikka kusee nii paikat menee nimim. kokemusta on. Ensin tein siis liian kapealla otteella jolloin meni ojentajille ja etuolkapäille. Rautaa saa lisää, mutta massaa rintaan ei juurikaan. Sain vinkin että levempi ote -> tästä seurasi että aloin tietämättä viemään painoja alemmas rintaa, itse olin tosin siinä uskossa että oikeasta paikasta pusken ylös, metsään meni. Alkoi vasen kiertäjäkalvosin vaivaamaan, valittelin sitä yhdelle kaverille joka neuvoi otteen hartian leveydelle ja laskukohdan ylemmäs rintaan, ero oli huomattava rinnassa penkatessa. Eli se tekniikka kuntoon ennen kuin menee paikat ;)

Joo ei ole penkissä polte yms rinnassa tae / vaatimus kehitykselle, eipä esim voimaohjelmissa / lyhyillä sarjoilla tule rintaan minkäälaista tunnetta mutta kehitystä taas kyllä. Peck-deckit, ristikkäistaljat on sitten erikseen jossa tehdään kunnon supistuksella ja pumpilla.

Kaari löytyy kyllä. Opiskelin penkkipunnerrus.fi sivustolta oikeaa tekniikkaa, mutta eipä ole rauta noussut siltikään. Mutta tosiaan kyykkytulos on parantunut huimasti ja kaikki housutkin piti uusia :D

Itsellä on samaa vikaa. Punnerrukset menee tosi helposti ojentajille. Oon yrittäny pumppailla rintaan verta vipunostoilla tms. ennen raskaita punnerruksia. Saa ainakin aavistuksen paremman tuntuman.

Rinta ei ehkä tule koskaan olemaan mikään vahvin osa-alueesi. Itsellä on "saliuran" alkuajoilta ollut sama ongelma, että rinta vähän laahaa perässä. Tekniikat on aikanaan katottu kuntoon kovien kisapenkkaajien kanssa ja tuntuma on lähes alusta alkaen ollut hyvä. Geenit eivät vaan ole parhaat mahdolliset. Mutta sinun kohdallasi toivotaan, että kyse on jostain muusta. En lukenut ihan kaikkia viestejä, että onko sulla ikinä ollut ketään OIKEASTI pätevää kaveria neuvomassa tekniikkaa? Niin helkkarin helposti vaan menee etuolkapäille ja ojentajille. Oikealla tyylillä tuntuma tulee selkeästi rintaan. Eikä noi mitään yksinkertaisia juttuja ole. Yksikin kova tuntemani penkkaaja sanoi, että ehkä kuuden vuoden treenaamisen jälkeen oppi penkkaamaan kunnolla, vaikka penkkitulos oli jo tuolloin kova. Mutta koita löytää jostain joku tekniikassa neuvomaan. Painot ehkä hetkeksi tippuu, mutta älä missään nimessä tee niin, että tuossa vaiheessa vedät päin vittua ja koitat saada lisää kiloja tankoon.

Valitettavasti ei kyllä pätevää "opettajaa" :( Salilla käy kyllä näitä kovempia nostajia, jos jossain vaiheessa rohkenisi kysellä neuvoa.

Valitettavasti ei kyllä pätevää "opettajaa" :( Salilla käy kyllä näitä kovempia nostajia, jos jossain vaiheessa rohkenisi kysellä neuvoa.

Kuule kysyt nyt vaan. Se pelottavimman näköinen on usein oikeasti vähiten pelottava :D Pieni jännäkakka toki housuissa, mutta sitten se on tehty ja varmasti on sulle siitä iso hyöty. Toki on myös näitä "kovia nostajia", jotka pompauttaa perkeleesti karjuen isoja rautoja. Että jos ei tosissaan ole ketään ohjaajaa tms.saatavilla niin valkkaa vähän "rauhallisemmalla tyylillä" treenaava. Nämä on siis mun vinkit ja joku voi olla eri mieltä.

Mites, kun itte teen penkkia vaan kp:lla, niin onks se miten huono veto, et kannattaisko jossain vaiheessa suosiolla rupee tekemaan tangolla. Teen kplla lahinna siks, et treenaan yksin ja vedan aina sarjat piippuun ni ei oo kivaa jos jaa tanko rinnalle. Pitaisko vaihtaa vahan kevyempiin painoihin ja tankoon ?

Mites, kun itte teen penkkia vaan kp:lla, niin onks se miten huono veto, et kannattaisko jossain vaiheessa suosiolla rupee tekemaan tangolla. Teen kplla lahinna siks, et treenaan yksin ja vedan aina sarjat piippuun ni ei oo kivaa jos jaa tanko rinnalle. Pitaisko vaihtaa vahan kevyempiin painoihin ja tankoon ?

Ei ole kovin järkevää hermoston kannalta tuollainen :)

Ongelmaan on useampi ihan kätevä ratkaisu. Parhautta olisi varmistaja joka auttaa toistoissa. Varmistusraudat penkissä tai vaikkapa penkin tekeminen kyykkyhäkissä mistä todnak. löytyy varmistusraudat.

Jos noista mikään ei kelpaa niin tekee ekat sarjat rinnalle penkissä tangolla, hidas kontrolloitu alaslasku ja maksimaalinen venytys. Ehkä jopa stopista ylös. Kun alkaa piiputtaan niin runkkupenkin avulla painot telineeseen. Rinnan tappamisen jälkeen jatkat esim. käsipainoilla finalisoimista (mutta edelleenkään ei ole kovin järkevää mennä joka treenissä failureen)

Back
Ylös Bottom