Rinnan ja yläselän oireilut

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaupunki
Vantaa
Minulla on ollut jo jonkin aikaa kipua yläselässä vasemman lavan alla, joka minun tuntemusten perusteella heijastuu myös rintaan. Sisään hengittäminen syvään sattuu ja tuntuu rinnassa. Rinta on myös kosketusarka (painettaessa). Lavan alla oleva kipu on melko pistävä.

Vasemman lavan alla oleva kipu ei sinänsä ole kovin uusi, se on tullut ja mennyt aina silloin tällöin. Olen käynyt urheiluhierojalla, joka on selkää saanut ihan mukavasti auki, mutta kipu tuli aina takas. Rintakipu ilmestyi tuossa pari kolme kuukautta sitten kun tein voimapainotteista ohjelmaa. Penkkiä tuli tehtyä ehkä liiaksikin ja tästä ei rinta tykännyt. Kipu oli hieman polttava, muttei kuitenkaan lamaannuttava ja sen kanssa pystyi elämään. Kaverini suositteli, että kävisin kiropraktikolla, joka tarkastaisi rintarangan kunnon. Kävin ja minulle kerrottiin, että keskilinjani ei ole tasapainossa.

Ensimmäisen hoitokerran jälkeen huomasinkin, että vasemman lavan kipu hellitti ja oli helpompi olla. Toisen hoitokerran jälkeen tilanne muuttui täysin. Koko rinta meni aivan jumiin ja liikkuminen oli yhtä tuskaa. Tunne oli hieman kuin rinta kramppaisi holtittomasti ja se viiltävä kipu lamaannuttaa niin että meinaa lähteä jalat alta. Sohvalta ylös nouseminen ei onnistunut ilman muiden apua ja vaatteiden pukemisesta ei tullut mitään. Nukkuminen onnistui istuen sohvalla, koska maaten ei päässyt. Niskatkin meni aivan jumiin ja pää ei kääntynyt mihinkään. Tämä tapahtui noin pari viikkoa sitten ja vieläkin on niskan lihakset hieman kipeät.

Kipu kesti 3-4 päivää kunnes hieman helpotti. Lääkäristä kävin hakemassa tulehduskipulääkettä ja lihasrelaksantteja. Lääkäri epäili fasettilukkoa ja tietzen oireyhtymää. Kun oireet helpottivat, menin taas hoidettavaksi.

Kävin vielä pari kertaa hoidettavana, mutta jokaisen hoitokerran jälkeen on ollut pari hyvää päivää, kunnes kivut palaavat (ei tosin niin voimakkaina kuin ensimmäisellä kerralla). Viime viikon loppupuolella kävin hoidettavana viimeisin kerran ja lauantaina alkoivat taas kivut (sisään hengittäminen sattuu ja rinta jumissa). Tällä kertaa kipu heijastui myös kylkiin. Nyt taas odottelen, että kivut helpottavat.

Onko muilla ollut vastaavia oireita? Minulle näin aggresiiviset oireet on aivan uutta enkä ole koskaan kokenut vastaavaa. Fysiatrian erikoislääkärille varaan ajan pikimmiten jos sieltä saisi hieman tolkkua tähän. Salitreenit näiden vaivojen takia ollut tauolla joulukuun alusta asti ja ehkä tammikuussa uskaltaa salille tekemään kevyttä jumppaa.

OMT-fyssari tai osteopaatti kannattaa metsästää. Mielummin sellainen kellä on myös hieroja koulutus. Kiropraktikolle ei juuri kannata mennä, mikäli ei ole hierojan pohjakoulutusta. Johtuen siitä, että he ei juurikaan käsittele pehmyt kudosta. Pelkästään naksuttelee ja tässä tilanteessa varmaan tarvitaan myös pehmytkuodoksen käsittelyä. Fasettilukot muodostuu monesti oman käsityksen mukaan mm lihaskireydestä ja rangan liikkumattomuudesta. Tämä ei meinaa nyt mitään ylätaljan vipsuttelua vaan mobilisoivaa liikettä rangalle ja ylipäätään keholle. Foamroller on hyvä työkalu tässä tilanteessa. Käy vaikka pieni kävelylenkki pihalla ja rullaa ranka sen jälkeen rullalla. Ranka saa näin pienen lämmön lihaksille ja paikat lähtee helpommin liikkeelle. Lavanaluslihakselle kannattaa katsoa videota, miten sitä voi jumppailla. Youtubesta löytyy. Lisää kyllä kertoo noi kehon ammattilaiset omt:t tai osteopaatit.

Täällä samoja vaivoja, tosin oikealla puolella. Syitä minulla juurikin fasettilukot ja rangan vaivat. Alkavaa nivelrikkoa rintarangassa(röntgenissä näkyi) Oireet samat. Pistävä kipu oikean lavan alueella. Vetää jumiin aina kallonpohjaan asti yläselän/ niskan alueen. Pahimmillaan juurikin tuntuu jopa rinnassa asti hengittely. Itsellä ei auttanut, kuin pätevä naprapaatti joka sai lukot auki ja itsehoitona aktiivinen liikkuvuusharjoittelu, rullailu ja huomion kiinnittäminen hyvään ryhtiin. Lisäksi tuohon ainakin osasyynä oli paha triggerpiste vasemman lavan alueella. Sen kun sai sulatettua hieromalla, niin vaivat loppui sillä kertaa siihen.

Fysiatria tuolla tuskin kannattaa vaivata, ei ainakaan itsellä apua löytänyt vaivoihin. Pätevä kiropraktikko, naprapaatti, tai vastaava saa rangan auottua kyllä ja itse huolehdit lopusta. Itsekin kärsin tuosta pahimmillaan reilut kaksi vuotta, ennenkuin löysin osaavan napran.
Oireet siis täsmää, mutta saattaahan sulla olla muutakin...

@sokka Jep, OMT fyssarin tai osteopaatin kyllä metsästän, kunhan vain pätevän sellaisen jostain löytäisin. Huomasin kyllä, että kiropraktikko ei tee muuta kuin naksauttelee. Olisin kyllä selkeästi kaivannut enemmän manipulaatiota ennen kuin naksautellaan, mutta tulipahan käytyä ja kokeiltua. Foamroller kyllä löytyy ja sitä käytettään aina kivun salliessa. Kunhan nyt ensin päästään sen rulla päälle niin ollaan jo voiton puolella.

Onko muuten tuon rullan koolla merkitystä? Mulla on nyt tälläinen rulla ja tuntuu ehkä hieman liian kookkaalta ja rajulta. https://www.stadium.fi/urheilu/treeni/treenivarusteet/150595001/casall.hit-tube-roll.orange. Youtubea on kyllä tullut selattua ja testattua eri liikkeitä, mutta olen sen verta maallikko kuitenkin arvioimaan liikkeiden soveltuvuuden minulle, joten ammattilainen saa meikäläistä näissä neuvoa.

@kaakkima Hyvä tietää, että kohtalotovereita löytyy ja kiva kuulla, että pääsit eroon vaivoista. Ryhtiä olen kyllä pyrkinyt parantamaan. Teen toimistotyötä ja käytössä on satulatuoli ja säädettävä työpyötä. Ajattelin fysiatria vaivatan sen takia, koska työterveyteen kuuluu erikoislääkäripalvelut, joten jos sitä kautta saisi hieman viisautta. Jos ei, niin sitten OMT fyssarilla käynti ja toivottavasti sitä kautta kuntoon. On vaan kettumainen vaiva kun vetää koko yläkropan aivan jumiin ja pelkästään lasten nostaminen yms tuntuu tolkuttoman pahalta.

Kuullostaa, että sulla on haasteita myös muilla alueilla. Hyvä hierojakin pystyy kyllä jeesaamaan tuossa kummasti. Eli kireät rintalihakset ja olkapäiden kiertymä eteenpäin tekee yleensä melko tuskaista duunia päätetyöläisellä. Omaa kokemusta on myös istuma duunista.

Ei siitä rullauksesta ole, mitään hyötyä, jos sitä teet vaan kivun tullen. Ranka tarvii liikettä päivittäin. Varsinkin, kun ikää tulee lisää ja istumaduuni jatkuu. Mahdollisimman paljon mobilisointia kehoon vaan tai vastaavasti hierojalle 1-2 krt/kk.

No ehkä vähän liioittelin tuosta rullan päälle menemisestä. Nyt kun pahimmat kivun on hieman helpottanut niin rullan päälle meneminen onnistuu, mutta tuosta rullaamisesta ei oikein tule mitään. En uskalla päästää selkää jännityksestä siinä pelossa, että tekee kipeää (ja tekeekin). Hierojalla olen käynyt suurinpiirtein kerran kuukaudessa, toki nyt on tullut hieman taukoa. Selkää on hierottu viime kertoina ja on se varmasti jonkin verran auttanutkin, mutta ihmettelin vain kun aina se vasemman lavan kipu palasi takaisin. Jotain tein siis selvästi väärin.

Rullailtu on aina silloin tällöin kun muistaa tehdä, eli noin kerran viikossa. Tiedän, pitäisi tehdä useimmiten ja nyt vasta ymmärtää miten tärkeää on kuunnella ja huoltaa omaa kroppaa. Tässä kaikessa ihmetyttää oikeastaan miten nämä oireet tulivat esiin ja niin voimakkaasti. En ikinä olisi uskonut, että kiropraktikolla käynti laukaisee niin tajuttomat kivut, koska en ole koskaan kokenut mitään vastaavaa.

Kumpi kätinen olet? Vasen puoli, jos on kipeä, niin tuleeko istuttua toiselle kyljelle nojaten? Tai onko hiirikäsi kummalla puolella? Jos istumista tulee se 7,5h/pv, niin melko huonosti se aineenvaihdunta toimii siinä kehossa. Rohkeasti vaan liikkeelle ja veryttelemään 30min välein.

Olen oikeakätinen ja hiirtä käytän oikealla kädellä. Satulatuolissa ryhti omasta mielestä pysyy aika hyvin, mutta toki tulee nojattua molemmille kyljille kun ruudulta pitää lukea. Joskus tulee myös tehtyä töitä seisaalteen, mutta siinä helposti nojaan pöytään. Huomaan, että yläselkä pyöristyy helposti eteenpäin kun koko päivän näpyttää. Työpäivän aikana tulee kyllä istuttua liiaksisin vaikka palavereita yms on muualla.

Ennen kipuja kävin kolme kertaa viikossa salilla ja lisäksi pyrin käymään lenkillä kerran viikossa (kesto noin 30-45min). Nyt en ole liikkunut mihinkään pariin viikkoon vaan odottanut, että kroppa palautuu ja rauhoittuu. Nukkuminen onnistuu jo huomattavasti paremmin, eikä tarvitse herätä yöllä ottamaan lisää kipulääkettä. Kysyin jo tutulta hierojalta aikaa, mutta kalenteri oli täynnä tammikuuhun asti. Tällä viikolla ajattelin testata kevyttä lenkkiä.

Olen oikeakätinen ja hiirtä käytän oikealla kädellä. Satulatuolissa ryhti omasta mielestä pysyy aika hyvin, mutta toki tulee nojattua molemmille kyljille kun ruudulta pitää lukea.

Pakko huomauttaa tuohon sen verran, että ei ole olemassa mitään tiettyä optimaalista ryhtiä, jossa pönöttää koko päivä. Kaikkista paras on nimenomaan vaihdella asentoa vähän väliä. Perinteinen ns. "hyvä ryhti" on lähinnä sellainen kiva keskiasento, jonka ympärillä voi sitten olla missä tahansa suunnassa. Tietysti fiksua on kiinnittää myös huomiota, että vaihtaa asentoja symmetrisesti ainakin sen verran, ettei esim. aina nojaa samaan suuntaan. Kuten tuossa jo aiemmin mainittiin, kantsii pieniä jaloittelutaukoja/taukojumppia pitää korkeintaan tunnin välein. Ei sen tarvii välttämättä olla mitään sen ihmeempää: pyöräyttää hartiat ja yläraajat muutaman kerran ympäri ja kävelee hiukan, tekee ehkä muutaman kyykyn.

No joo ei varmasti ole. Kiropraktikko myös taisi todeta, että liike on paras lääke. Ennen kuin minulle hankittiin satulatuoli yms niin ryhtini oli kyllä pirun huono ja alaselkä/pakara ongelmia riitti. Nyt olen päässyt tosi hyvin noista eroon vahvistamalla keskivartaloa ja pakaroita ja uskoisin myös, että tuolla tuolilla ja työasennolla on ollut merkitystä. Samsungin älykello on siitä hyvä, että se muistuttelee tehokkaasti tunnin välein, että liikkua pitäis...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Syy, minkä takia kyselin tota puolisuutta on juuri tuossa, mitä selitit. Yleensä omat asiakkaat (oikeakätiset) valittaa juuri vasenta puolta. Kaikista valittajista varmaan 90%. Puhutaan nyt niska-hartiaseudun ongelmista. Se on monesti jotain jännitysniskaa tai virheasentoa, mitä ihmiset tekee ihan huomaamatta. Lihaksiin vaan liikettä ja hierojalle. Salitreeni monesti jumittaa lihakset ja ne menee tukkoon, eli niiden jälkeen ois syytä tehdä sitä rullausta ja mobilisointia. Lisäksi riittävästi hiilihydraatteja. Kone ei toimi, kun glykokeeni varastot on vähissä. Se kiristää myös lihakset pahimmassa tapauksessa.

Alatalja/soutu vois olla avuksi. Itsellä alkoi omat ongelmat samoilla lavan vihlovilla kivuilla ja seuraavaksi tulikin sitten jäätyneet olkapäät pariksi vuodeksi ja sitä et halua. Nyt ollut suht ok kun alkoi tehdä säännöllisesti salihommia tosin pääasiassa leukoja, mutta sivussa myös penkkiä, soutua, ja jaloille myös maastavetoa ja yhden jalan kyykkyjä. Mun ongelmat todennäköisesti on SI nivelen virheasennosta johtuvia jolloin selässä on mutkia jotka tuo lukkoja fasetteihin ja epätasapainoa lihaksiin. Tuo yhdistettynä pitkiin istumisiin ei tee hyvää. Olen nyt seissyt viitisen vuotta työpisteellä ja vain harvoin tulee enää lavan ja rangan väliin kipuja ja nekin lieviä kun tulee. Särkylääkkeitä tms ei ole tarvinnut vuosikausiin vetää kuin ehkä kerran vuodessa. Hartiat/niskat menee kyllä edelleen helposti jumiin.

Jotain jäsenkorjaajaakin voisit koittaa jos vaikka oliskin lantioperäistä. Googleta SI joint tai SI nivel. Noita suoliluíden korkeuseroja voi itsekkin peilin edessä verrata. Sama homma olkapäiden korkeuden kanssa, niidenkin tulisi olla samalla korkeudella ja ne saa tarvittaessa kotikonsteinkin paikalleen kun oppii tekniikan.

Itse olen käynyt lähes kaikki saatavilla olevat menetelmät läpi (OMT/hieroja, kiroja, osteot, jäsenkorjaajia, kalevalainen) eikä silti ole lantio suorassa, mutta monilla lantio suoristuu ja pysyykin ihan parista kerrasta jos nyt sattumalta sulla olis SI ongelmaa kuitenkin.
Tuolla jotain perustietoa: https://www.kuntonetti.org/index.php/lantio-ja-si-nivelet/

Eilen onnistui rullaaminen aika hyvin. Pientä kipua tuntui, mutta kroppa on nyt päässyt aika hyvin palautumaan ja kivut alkavat helpottaa. Oikea olkapää vielä kummasti kipuilee mikä on erittäin outoa. Erikoista mun mielestä edelleen, että kivut kovenee aina pari päivää käsittelyn jälkeen - näin on tapahtunut jo parikin kertaa ja samalla kaavalla. Edelleen on kyllä jäykkyyttä ja sen huomaan hyvin esim vartalonkierrossa. Jos seison suorassa ja kierrän yläkroppaa vasemmalle niin vasemman lavan alla tuntuu kipua. Kun kierrän vartaloa oikealla niin kipua ei sinänsä tunnu, mutta liike tuntuu ääriasennossa melko jäykältä/ahtaalta rinnassa. Vaikea selittää. Syvään hengittäminen tuntuu vieläkin tuossa vasemmassa kyljessä/rinnassa.

Nyt kun mainitsit nuo hiilihydraatit niin lopetin maltodekstriinin käytön kun aloitin voimaohjelman reilut pari kuukautta sitten. Osmopurea käytin silloin tällöin treenin aikana, mutta senkin lopetin. Halusin saada kalorit kasaan ruoasta, koska tykkään syödä. Ei välttämättä mitään yhteyttä vaivoihin, mutta tuli nyt vain mieleen.

Tuettu t-kulmasoutu oli yksi minun liikkeistä tuossa viimeisimmässä ohjelmassa. Sitä tein sen kolme kertaa viikossa ja aina kun sain 3x5 sarjan suoritettua tietyllä painolla niin 2,5kg lisää painoa seuraavalla kerralla. Sitten kun taas salille pääsen niin otan projektiksi koko selän vahvistamisen ja keskityn siihen aivan uudella tavalla. Si-nivelestä ei kiropraktikon kanssa ollut sen kummemin puhetta. Hän kyllä katsoi rangan läpi ja ei sen kummemmin sitä kommentoinut. Pari videota tuosta si-nivelen itsekorjaamisesta katsoin ja sainkin sen naksahtamaan aika helposti.

Kiitokset noista videoista. Osa onkin jo tuttuja, mutta tuo pingviini liike on uusi. Liike tuntuu selvästi vasemman lavan alla. Ei niinkään suoranaista kipua juuri nyt, mutta huomaan kuitenkin, että se on ärtynyt.

Jep, pidetään mielessä. Salille kun taas pääsen niin ihan pienillä painoilla olisi tarkoitus aloittaa ja saada hyvä tuntuma kohdelihakseen. Tämä muuten taitaa olla ensimmäinen pitempi salitaukoni koskaan. Olen reilut 2,5 vuotta käynyt aktiivisesti salilla ja tämä on ensimmäinen kunnon tauko treenaamisesta.

Alatalja/soutu vois olla avuksi. Itsellä alkoi omat ongelmat samoilla lavan vihlovilla kivuilla ja seuraavaksi tulikin sitten jäätyneet olkapäät pariksi vuodeksi ja sitä et halua. Nyt ollut suht ok kun alkoi tehdä säännöllisesti salihommia tosin pääasiassa leukoja, mutta sivussa myös penkkiä, soutua, ja jaloille myös maastavetoa ja yhden jalan kyykkyjä. Mun ongelmat todennäköisesti on SI nivelen virheasennosta johtuvia jolloin selässä on mutkia jotka tuo lukkoja fasetteihin ja epätasapainoa lihaksiin. Tuo yhdistettynä pitkiin istumisiin ei tee hyvää. Olen nyt seissyt viitisen vuotta työpisteellä ja vain harvoin tulee enää lavan ja rangan väliin kipuja ja nekin lieviä kun tulee. Särkylääkkeitä tms ei ole tarvinnut vuosikausiin vetää kuin ehkä kerran vuodessa. Hartiat/niskat menee kyllä edelleen helposti jumiin.

Jotain jäsenkorjaajaakin voisit koittaa jos vaikka oliskin lantioperäistä. Googleta SI joint tai SI nivel. Noita suoliluíden korkeuseroja voi itsekkin peilin edessä verrata. Sama homma olkapäiden korkeuden kanssa, niidenkin tulisi olla samalla korkeudella ja ne saa tarvittaessa kotikonsteinkin paikalleen kun oppii tekniikan.

Itse olen käynyt lähes kaikki saatavilla olevat menetelmät läpi (OMT/hieroja, kiroja, osteot, jäsenkorjaajia, kalevalainen) eikä silti ole lantio suorassa, mutta monilla lantio suoristuu ja pysyykin ihan parista kerrasta jos nyt sattumalta sulla olis SI ongelmaa kuitenkin.
Tuolla jotain perustietoa: https://www.kuntonetti.org/index.php/lantio-ja-si-nivelet/

Saatiinhan se SI-nivelen virheasento tännekin. Syy miksei lantio mene suoraan on ehkä se, ettei sen välttämättä kuulukaan olla täysin suorassa eikä SI-nivel olekaan missään väärässä asennossa tai pois paikoiltaan. Nuo jutut kaiken evidenssin valossa ovat ennemmin enemmän kuin vähemmän huuhaata.

(Nyt viimeistään se on näköjään käynyt: minusta on tullut jäärä, joka huutelee osallistumatta varsinaiseen keskustelunaiheeseen sen enempää. Sori!)

Saatiinhan se SI-nivelen virheasento tännekin. Syy miksei lantio mene suoraan on ehkä se, ettei sen välttämättä kuulukaan olla täysin suorassa eikä SI-nivel olekaan missään väärässä asennossa tai pois paikoiltaan. Nuo jutut kaiken evidenssin valossa ovat ennemmin enemmän kuin vähemmän huuhaata.

(Nyt viimeistään se on näköjään käynyt: minusta on tullut jäärä, joka huutelee osallistumatta varsinaiseen keskustelunaiheeseen sen enempää. Sori!)
OMT-fyssari opettaja aikanaan kommentoi SI:n liikkuvuutta. Jos ei ole tapahtunut vakavaa traumaa lantion alueella, niin SI liiku mihinkään. Kertoi sitä testaneen sitä myös ruumishuoneella. Ei vittu liiku :D

Olin jotenkin mieltänyt SI-nivelen aiheuttamat oireet alaselkäkipuihin, joita minulla ei juurikaan ole. Eikä siitä kiropraktikon kanssa ollut mitään puhetta kun kuvasin oireitani, joten oletin, että siitä ei voi olla kyse. Eilen rullailin taas ja tuntuu jo huomattavasti paremmalta, mutta on tosi vaikea saada tuntumaa lavan alle. Ehkä selän lihakset on vaan niin jumissa niin ei päästä rullausta läpi. Triggerpallola saa jonkinlaisen tuntuman, mutta parempikin se voisi olla. Täytyy varata aika hierojalle.

@Joppa No worries, ei mua haittaa yhtään.

Back
Ylös Bottom