Rinnalle veto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaNi-
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
voisiko joku laittaa tekniikkaneuvoa ja kuvia tästä liikkeestä? olisi tarkotus alkaa tekemään viikon päästä enkä tiedä liikkeestä mitään

Pienillä painoilla alotat ja ois hyvä jos joku kattois alussa sitä tekniikkaa ja korjais jos/kun siihen on aihetta.

Eka kerralla ois hyvä kokeilla pelkällä luudan varrella. Ihan oikeasti ja sitten pikku hiljaa lisätään painoa, niin kyllä siitä sitten hyvä tulee.

Itse nostosta, kannattee heti alusta asti vetää jokainen toisto, kuin tekisit maksimi ykköstä. Tulee räjähtävyyttä hyvin koko kroppaan. Tekniikasta en tiedä mitään, mutta noston lopussa kyynerpäät mahdollisimman ylös (Pääsee painot lepäämään rinnalla tai jotain)

suurin ongelma tulee olee ton etukyykky osuuden kanssa.. joskus kokeillu ottaa 60kg telineestä etukyykky tyyliin.. ei taivu kyynärpäät eteen ja sattuu joka paikkaan.. mut eiköhän se siit pikkuhiljaa.

Eihän sitä vissiin kyykkyyn asti ole pakko vetää, vaan power clean-tyyliin eli toki vähän joustat polvilla, mutta alas asti ei tarvitse viedä.

Tekniikan säätöä

Itekkin otin rinnallevedon ohjelmaan pitkästä aikaa ja kivaa on, pari asiaa kumminkin askarruttaa aivojani.

1. Vedon 2. vaiheessa, kun jalat irtoavat maasta niin ne perkeleet tuppaavat leviämään, näin ei silloin vuosia sitten, kun tätä viimeksi tein, käynyt, onko pahasta? Polvethan ei välttämättä tykkää, toisaalta netistä kaivamissani esimerkkivideoissa oli monissa saman näköistä touhua, kuten myös yo linkissä. Jalat menevät siis lähes sellaiseen voimanostokyykyn leveyteen.

2. Olisiko jollakulla kikkoja miten harjoitella tuota tarpeeksi syvään kyykkyyn menoa kun tuntuu, ettei millään kerkeä laskea paineita jaloista pois kun tanko on jo rinnalla? Isommilla painoilla ongelma hieman helpottui, mutta olisi varmaan parempi jos kaikki nostot olisivat samasta muotista.

PS. toi harjanvarrella rinnallevedon tekeminen ei kyllä itellä toimi tekniikkareeninä, kun siihen ei saa räjähtävyyttä, kevyellä aloittaminen kyllä on suositeltavaa itellä toimi selllanen ~50% maksimista, kun aloin hinkkaan uudelleen. Tosin kohtuulliset pohjat oli jo entisestä elämästä, joten kaikkea ei tarvinnut opetella.

Edit: typoja ja selvennyksiä

tangolla on ihan hyvä harjotella, siten että yrittää olla vetämättä sitä ollenkaan käsillä (tai hyvin hyvin vähän, siten että tanko asettuu olkapäille hyvään kohtaan).

tärkeimpänä pointtina pitäisin sitä reisi/lantio potkua jolla tanko pistetään liikkeelle HITAAN kyykkyvedon jälkeen (eli hitaasti jaloilla puristaen , perseen pysyessä alhaalla . liikkeen pitäisi olla kiihtyvä, ainakin luulen niin :david: ).
tuolla lantio potkulla vältetään se väkisin vääntäminen jossa liike menee joksikin olkapää epäkäs liikkeeksi, eli sillä saa sitä vauhti tangon nostoon.

itselläkin jalat leviää kovemmissa painoissa koska olen kankea enkä oikein pääse syvään jalkojen ollessa suht lähellä toisiaan, eipä ole polvissa tuntunut ollenkaa huonolta.

e: ja loistava epäkästreeni, kyllä huutaa niska paripäivää kun tätä tekee, varsinkin jos tekee harvemmin

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mniska sanoi:
(...)
e: ja loistava epäkästreeni, kyllä huutaa niska paripäivää kun tätä tekee, varsinkin jos tekee harvemmin

Vahvistan. Selässä muutenkin vallan hupaisa tunne, joko tästä tai maven uusista 5RM:n tekemisestä eilen.

Asiaakin oli, nimittäin painonnostoliiton sivuilta löytyy ihan hyviä ohjeita suomeksi. Sivun alalaidasta löytyy linkki pdf:n.

Tuollaseen punttikouluun kun pääsiskin, ois mahtavaa oppia tekemään tempausta, ja miksei työntöäkin, kunnnolla, taitaa vain jäädä täällä Kotkan seudulla haaveeksi.

Tajusin muuten miksi polvissa tuntui vääntöä, kun tein kuivaharjotteita kotosalla. Jalkaterät jäivät vain liian suoraan asentoon, jolloin polvi vääntyi. Polvet siis aukesivat enemmän kuin jalkaterät, miten tuon nyt selittäis. Ihan perusvirhe, mutten vaan endorfiinipäissäni sitä tajunnut eilen. :david: mikä :david: .

Toi normi rinnalleveto oli liian kova haaste ni rupesin ottamaan raakaana... hyvin on kehittynyt. viimeks tuli mavetreenin jälkeen 5x55 60 65 70kg.

Millanen ero teillä on raa'an rinnallevedon ja maven välillä?

Mulla on ollu yleensä rv maksimi tasanpuolet mv maksimista.

Mulla toi rinnalle veto ollu yleensä noin 100kg jäljes maastavedosta...

kaNi- sanoi:
prosentuaalisesti

Prosentuaalisesti? Tän hetkisestä maven maximista ole tietoakaan, eikä myöskään rinnallevedosta. täytyy jossain vaiheessa ykköstä tossa mavessa kokeilla kunhan takasin kuntoon pääsen.

hihihi. Olipas toi raakarinnalleveto jopa vähän alle 30% mave ykkösestä.:rock:

Rinnalleveto on ihan ehdoton lämmittelyliike. Varsinkin selkäpäivänä on paras lämmitellä mun mielestä rive:lla...

Kun aloin tekemään joskus rinnallevetoa, tein todella pienillä painoilla pidempää sarjaa. (esim. 40kg*4*10-15)

Sit pikkuhiljaa aloin menemään lisäämään joka sarjaan painoa ja sieltä se tekniikka pukkaa väkisinkin.

Huomiota kannattaa kiinnittää:

Lähtö maasta hiljaa ja repäsy vasta polven alapuolelta. Sitten lantio eteen ja tanko pukkaa reisistä rinnalle. Liike ei saa rasittaa kyynarvarsia, vaan sen parempi, mitä rennompana kädet tossa on. Pienillä painoilla ei välttämättä tarvii sitä etukyykky vaihetta (IMO) Isommilla se alkaa tulla luonnostaan...

Nykyisin teen tosiaan riven ennen mavea tai selkätreeniä yleensäkin tyyliin:

40kg*10, 60*8, 80*6, 90*4, 100*1-2...

Enkka on sen hurjat 105...Maven pyöriessä siinä 170kg:n paikkeilla...

Ps... Rauta alkaa tosiaan painaa tossa liikkeessä vasta huntin jälkeen ja ainakin mulle sen ykkösen saaminen esim 110:een on jo tuskan takana...

veste sanoi:
Rinnallevetoahan voi tehdä monella eri tapaa. Voi tehdä esimerkiksi tätä http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/Clean.html jossa mennään kyykkyyn asti tai sitten polvilta http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/HangClean.html. Voi myös vetää lattialta mutta ei käydä kyykyssä.

Lienenkö ihan väärässä, kun olen käsittänyt että suunnan pitäisi koko liikkeen ajan olla ylös, eikä niinkuin esimerkeissä, jossa painot tippui alsmenovaheessa? Painonnostokisoja kattellessa moista putoamista harvemmin näkee, ainakaan merkittävästi

Suositut

Back
Ylös Bottom