ringside oli oikeassa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
Muutaman datapisteen olen nähnyt. Faija oli kerran dokaamatta kuukauden. Otti sen jälkeen yhden kaljan safkan kasnsa. Vuosikausien putki alkoi uudestaan. Tädin mies oli dokaamatta kaksi vuotta. Otti sitten kahvin kanssa avecin sukulaisen häissä. Monivuotinen putki lähti siitä käyntiin eikä ole katkennut vieläkään.

Kerran alkoholisti, aina alkoholisti. Pienikin määrä etanolia palauttaa alkoholistin mieleen armottomat dopamiinikiksit ja muistot hyvistä nousuhumalan tunteista. Saa olla tosi kova luonne, että jos on kerran ollut alkoholisti, pystyy vetämään coolisti kaljan tai kaksi ja homma jää siihen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja ken onnistuu kohtuukäyttöön palaamaan niin nostan hattuni niin korkealle kuin pystyn. Varmaan se on mahdollista, huhuja olen kuullut että joku olisi onnistunut. Tutut kokeilijat vaan ovat tupanneet joko kuolemaan tai päätymään jonnekin roskiksiin. Toisaalta taas kaikki rankasti ryyppäväthän eivät ole alkoholisteja, ja käsittääkseni täysraittius ei silloin ole edes se mitä tavoittelemaan lähdetään.

Tää on just tätä: kohtuukäyttö sama kuin "kuolema tai roskiksessa asuminen". Mutta kun asia ei ole niin! Eiväthän läheskään kaikki rankasti juovat ole edes menettäneet työpaikkaa jos juominen tapahtuu pelkästään viikonloppuna. On myös monia jotka ovat juoneet nuorena enemmän ja sitten kun alkaa olemaan 30 vuotta mittarissa niin huomataan että vähempikin riittää. Eikä silti tarvitse ryhtyä absolutistiksi...

:wall:

Kerran alkoholisti, aina alkoholisti. Pienikin määrä etanolia palauttaa alkoholistin mieleen armottomat dopamiinikiksit ja muistot hyvistä nousuhumalan tunteista.

Ei pidä paikkaansa. Jos on ylittänyt sen veteen piirretyn rajan missä juoposta tulee alkoholisti niin viinasta ei yksinkertaisesti enää synny nousuhumalaksi kutsuttua iloista hiprakkaa. Tässä vaiheessa puhutaan jo itkuviinasta. Ja se on hyvä syy hillitä juomisen määrää eikä vetää enää samoja määriä mitä joskus 20 vuotiaana.

:arvi:

Mike sanoi:
Tuntuisi ettei sitä viinanhimoa ole kaikilla. Ei vain kiinnosta juoda niin ei kiinnosta, toiset taas joutuvat tappelemaan itsensä kanssa etteivät koskisi pulloon. Tää on joku aivosydeemi, mikä bugaa alkkiksilla.

Mä uskon tähän ihan täysin. Itse olen ihminen, jonka ei todellakaan tee mieli alkoholia. Juon joskus, jos huvittaa. Siideri on hyvää, muttei mun sitä mitenkään erityisemmin tee mieli. Voin olla aivan hyvin ilman alkoholia ilman että sitä tarvitsee edes ajatella.

Sen sijaan tiedän ihmisiä, jotka eivät ole alkoholisteja, mutta voisivat olla. Heillä on sellainen jatkuva viinanhimo. Aina tekee mieli ottaa vähän kaljaa tai vähän kirkasta tai vähän jotain alkoholia. Se on sitten ympäristötekijöistä kiinni meneekö homma överiksi tai juoko joku itsensä alkoholistiksi.

Alkoholistiksi ei synnytä. Alkoholismi tulee juomalla alkoholia. Siitä on ihan turha syyttää geenejä, koska vaikka geeni voi antaa sen halun juoda alkoholia se ei yksinään tee alkoholistia yhdestäkään ihmisestä.

Kaikki rankasti juovat eivät ole alkoholisteja. Rankkaan juomiseen voi olla monia syitä ja tilanteen tavalla tai toisella korjaannuttua kohtuukäyttöön voidaan palata. Alkoholistin kohdalla kontrolli alkoholin suhteen on kerta kaikkiaan menetetty. Silti eivät läheskään kaikki alkoholistitkaan ole menettäneet esim. työpaikkojaan ja perheitään. Kohtuukäyttö vain ei tule kysymykseen. Noh, tässä asiassa varma voin tietysti olla vain omasta itsestäni, ryyppy johtaisi juomiseen.

Olen kuullut muuten hyvän testin jolla voi selvittää onko alkoholisti vai ei. Mene esim 3 kk:n ajan joka päivä baariin ja ota yksi olut. Yhtäkään päivää älä jätä väliin, ja kertaakaan ei pidä ottaa enempää kuin tuo yksi olut. Jos onnistuu, niin tuskin olet alkoholisti. Onnea yritykseen!

Olen kuullut muuten hyvän testin jolla voi selvittää onko alkoholisti vai ei. Mene esim 3 kk:n ajan joka päivä baariin ja ota yksi olut. Yhtäkään päivää älä jätä väliin, ja kertaakaan ei pidä ottaa enempää kuin tuo yksi olut. Jos onnistuu, niin tuskin olet alkoholisti.

Sarjassamme amerikkalaisesta aa-kirjallisuudesta copy-pastettuja kliseitä osa 456. Yhtä hyvin voi ottaa kerran kuukaudessa 10 kaljaa niin kolmen kuukauden perioodilla tulee juotua 60 kaljaa vähemmän! (3x30=90 ja 3x10=30)

lassi sanoi:
Olen kuullut muuten hyvän testin jolla voi selvittää onko alkoholisti vai ei. Mene esim 3 kk:n ajan joka päivä baariin ja ota yksi olut. Yhtäkään päivää älä jätä väliin, ja kertaakaan ei pidä ottaa enempää kuin tuo yksi olut. Jos onnistuu, niin tuskin olet alkoholisti. Onnea yritykseen!

Ei onnistunut, en ole käyny kertaakaan baarissa (enkä juonut alkoholia) vuoteen.. eli olen alkoholisti :itku:

tsemiä protskulle!

Itselleni alkoholi ei onneksi ole ongelma. Mutta minua kyllä ihmetyttää ja harmittaa kun monet jotka eivät asiasta mitään tiedä toteavat kylmästi että se on mielen heikkoutta jos ei pysty olemaan juomatta. Väitän kyllä että näin ei ole.. Alkoholi on sairaus, joillekkin se on oikeasti vaikeaa ja mahdotonta olla juomatta ja toisille kuten minulle, alkoholi ei ole ongelma. pystyn olemana juomatta jos niin haluan..

Noh enivei, tsemppiä! Vaikea antaa neuvoja, tietääkseen asiasta mitän pitäisi varmaan olla "kohtalontoveri" joten ei muuta kuin peukkuja pystyyn täältäpäin.

mua alkoi vituttamaan kun huomasin että en pysty olemaan viikonloppuja selvinpäin.vaikka miten yritti,sitä kuitenkin sortui käymään kaupassa ostamassa alkoholia ja vieläpä hammasta purren.aika vaikea sitä on selittää,ehkä se on se hyvän olon tunne jonka alkoholista saa ja siihen jää henkisesti koukkuun.

metalman sanoi:
tsemiä protskulle!

Itselleni alkoholi ei onneksi ole ongelma. Mutta minua kyllä ihmetyttää ja harmittaa kun monet jotka eivät asiasta mitään tiedä toteavat kylmästi että se on mielen heikkoutta jos ei pysty olemaan juomatta. Väitän kyllä että näin ei ole.. Alkoholi on sairaus, joillekkin se on oikeasti vaikeaa ja mahdotonta olla juomatta ja toisille kuten minulle, alkoholi ei ole ongelma. pystyn olemana juomatta jos niin haluan..

Tähän yhdytään täälläki...ei kaikki kannabiksen kokeilijat sorru koviin huumeisiin jasitärataa. Henkisellä puolella ei oo hommassa enää mitään tekemistä sen jälkeen, ku kroppa on hommassa mukana..

potsq sanoi:
Henkisellä puolella ei oo hommassa enää mitään tekemistä sen jälkeen, ku kroppa on hommassa mukana..
Mites siitä kierteestä sun mukaan voi päästä irti, jollei henkisellä puolella ole mitään osaa eikä arpaa? :rolleyes:

Kaipa tuohon nyt voisi kommentoida, että ei sitä keskitietä näytä viinan kanssa ihan helpolla löytyvän. Ainakaan 15 vuoden harjoittelulla ei ole vielä onnistunut.

Tuli taas kerran vedettyä perjantaina täydellinen koomatila päälle Helsingissä. Havahdun jostain porttikongista ja lompakko ja kännykkä kateissä, pari kolikkoa taskussa. Ei mitään tietoa mitä on tapahtunut, mutta kamppeet oli paskasena. Nyt sitten aletaan hommaan kaikkia mahdollisia kortteja uusiksi. Ei ollut ihan ensimmäinen kertaa, kun menee näin ja paljon pahempaakin on ehtinyt sattua.

Alkaahan tämä jo pikku hiljaa väsyttämään, mutta ei tunnu oikein järki menevän päähän. 31 tulee tänä vuonna ikää, ja touhu on kuin 15 vuotiaalla kakaralla. Menee taas vähän aikaa, ennen kuin tämä olotila korjaantuu.

Testinä tosta en tiedä, mutta sanoisin, että jonkinnäköinen ongelma on jo silloin, jos kokee, että joka päivä pitää mennä kaljalle.

Sanoisin myös, että menettipä sitä kotia ja duunia juomisen takia tai ei, mutta on jo jonkinlainen ongelma, jos pitää vetää kännit joka viikonloppu. Ei se ole mun mielestä normaalia, mutta tuntuu olevan aika monelle arkipäivää.

Mun juominen on satunnaista ja humalahakuista. Jos mä juon, niin juon itseni kevyeen humalaan. Kaljalla tai parilla en käy, koska se on mielestäni ajanhukkaa ja olut ei niin hyvääkään ole, että nauttisin erityisesti sen mausta. Alkoholittomat juomat ovat mielestäni monet paljon parempia maultaan ja samalla säilyttää täyden toimintakyvyn joka suhteessa. Pystyn juomaan kaksi tai kolme olutta ja jättämään leikin siihen, mutta jäävesi, vissy tai vaikka tuore appelsiinimehu hakkaavat maussa oluet ja siiderit mennen tullen. Ruoan kanssa juon aina maitoa ja sen puutteessa vettä. Olutta, siideriä tai viiniä en koskaan.

Laitampa sulle muutamia omia mietteitäni miten mulla homma menee. Sanon heti kärkeen että AA-sta ja mistään muustakaan en tiedä mitään vaan kaikki perustuu ihan vaan mun omiin kokemuksiin 25 vuoden ajalta.

protsku sanoi:
Vastuu pitää ottaa itse.

Ilman muuta. Musta tärkeintä on se että itse haluaa raitistua. Jos ei tosissaan halua niin homma ei onnistu pitkällä tähtäimellä. Päätä ettet juo enää ikänä ja pidä se päätös. Saatanan helppoa.

protsku sanoi:
Samoin he sanovat että jos juo yhden ainoan kaljan niin siihen kuolee... :rolleyes:

Totta silti monelle. Jos olet kuten minä eli viina maistuu ja kännissä on hauskaa, eikä krapulat vaivaa niin kännissä on liian kiva olla. Eka yksi kalja, sitten kaksi, kolme jne. Ei onnistu kohtuukäyttö vaan homma lipsuu pienessäkin sievässä helposti käsistä.

protsku sanoi:
Olen ollut monia vuosia elämästäni aa-uskovainen ja mm. kuvitellut että kaikki ne jotka lähtevät yrittämään kohtuukäyttöä, joko juovat itsensä kuoliaaksi tai epäonnistuvat muulla tavalla.

Kohta kolme vuotta täysraittiina ja en varmasti juo enää ikänä viinaa. Hämmästyttää että miksi olen yleensä juonut.

protsku sanoi:
Laittakaa hyvät ihmiset kokemuksianne siitä miten olette löytäneet kultaisen keskitien viinan käytössä omin voimin. Kiitos!

En mitenkään vaikka olen yrittänyt kuinka kovasti. Heikkona hetkenä perseet tuli aina vedettyä lopulta ja siitä se lähti. Musta sulla saattaa olla vähän samaa vikaa prode. Älä petä itseäsi.

protsku sanoi:
P.S. Kaikista legendaarisimpia aa-kultin tarinoita on se miten "Reiska oli 10 vuotta raittiina ja ryyppäsi sitten seuraavat 5 vuotta juotuaan yhden saunakaljan"...

Jotenkin näin mullekin kävisi. Toivottavasti sulla tuo alkoholin kanssa leikkiminen onnistuu paremmin. Muista nyt kuitenkin että alkoholi ei ole ihmiselle ollenkaan välttämätöntä. Rentoutua voi muutenkin ja läpän heitto sulta ainakin onnistuu ihan varmasti selvinkin päin. :thumbs:

Dreamer sanoi:
Kertokaahan vähän siitä, että miten toista voi auttaa parantumaan alkoholismista? Olisi hiukan tarvetta vinkeille.

Tukea voit toisen omaa yritystä. Aina onnistuminen vaatii sen että se irtautuminen lähtii henkilöstä itsestään. Ulkoinen motivaatio ei vie pitkälle.

Kaveria voi tukea vaikka siten että keksii jotain yhteistä mielekästä tekemistä joka korvaa sitä vanhaa harrastusta edes osittain.

Muutamia omia mielipiteitä, perustuvat omiin kokemuksiin tupakasta & viinasta sekä lapsuuteen, isäni oli ja on alkoholisti edelleen vaikka asuukin toisaalla. (sairaudestahan ei parane koskaan, sanotaan)

* Väittäköön kukaan mitä hyvänsä, niin sen yhden saunakaljan juominen, yhden ryyppyillan tupakan polttaminen, ne on ehdoin tahdoin tulella leikkimistä, ja väitän että lähes poikkeuksetta ne johtavat ennemmin tai myöhemmin siihen että homma jatkuu taas. Miksi ihmeessä pitäisi edes leikitellä, normaaliin elämään ei kuulu tupakka eikä alkoholi, sen enempää kuin muutkaan päihteet. Ne parit saunakaljat on vain sitä että pelätään luopua alkoholista kokonaan, "pehmeä" lasku joka kannustaa eteenpäin, mutta tietää tulevaa takapakkia.
Isäni oli lapsuudessani 2 vuotta täysin selvänä, sai firmansa taas kukoistamaan, perhe-onni oli korkeimmillaan. Sai sitten lahjaksi jonkun pienen, eksoottisen viinapullon. Kas, eräänä päivänä kun koulusta tallustelin kotiin, konttasi iki-ihana isä lattialla. Viha siitä että 100% täydellinen elämä oli taas pilalla, antoi ~50kg painoiselle kynäniskalle voimia siinä määrin että juoppoisä pyöri rappusia alas ja keräsi nyrkillä survottua nenäänsä poskelta talon pihalla. Muutamaa viikkoa myöhemmin firma oli konkurssissa ja viinapulloja pilkotti sieltä täältä, vuotta myöhemmin perhe rikki, muutamaa vuotta myöhemmin huoltajuuskiistoja. Juomisen syynä sittemmin se että perhe hajosi. Jooh. :david:

Ensin juodaan se yksi, ja ajatellaan että kas, tämähän meni hyvin eikä seuraavana päivä tee yhtään mieli. Voidaan siis ottaa toistekin, kun homma on näin hallinnassa. No, kai sitä voi kaksi juoda kun näin pitkään tulee löylyssä istuttua, eihän se mitään ryyppäämistä vielä oo. Homma on niin hyvin hallinnassa että kai mä voin vähän kirkastakin poikien kanssa maistaa kun on naapurin Reijon varpajaisetkin kerran. ------->> Hetkinen, nyt on tullu juotua tällä viikolla 5:nä päivänä muutamat kaljat ja vielä ne paukutkin... täytyy olla ens viikko selvänä. ---->> EI ONNISTU.

Mä oon nuoresta iästäni huolimatta polttanut 5 vuotta, ja yritin kaksi kertaa lopettaa. Olin kummallakin kerralla 1-2kk polttamatta, ja olo oli raikas ja mietin että homma on niin hyvin hanskassa että voin ihan huvikseni vetää tossa kaverien kanssa kalastamassa ollessa yhden tupakan, tuntuukin aika mukavalta kun sitä tupruttelee. Niinpä poltin toistekin sen nk. yhden tupakan. Jotenkin ihmeellisesti mun taskuun alkoi ilmestyä sitten tupakka-askeja ja mun suussa maistua terva. En tiedä...yliluonnollista?

Sittemmin lopetin taas kerran, tyttöystävän kanssa yhtä aikaa. Tyttöystävä sitten ratkesi muutaman viikon päästä, ja mietin että vittu minä en ala polttaa vaika mikä olis - vaikka paineet oli kovat, kun tottunu että kavereitten kanssa voi pysähtyä RÖÖKILLE, seksin jälkeen on kiva polttaa RÖÖKI, kun on tylsää voi mennä RÖÖKILLE... Ja vielä tyttöystäväkin sitten istuu RÖÖKILLÄ vähän väliä..ei hyvä. Mutta nyt olen ollut vuoden polttamatta ja siinä pisteessä, että kun oon kerran tässä maistanut tupakkaa, niin meinasin oksentaa ja tukehtua samaan aikaan, henkeä ahdisti vielä vartin sen jälkeenkin. YÄK. Tilanne on muuttunut hassuksi siinä mielessä, etten kerta kaikkiaan jostain syystä osaa kuvitella itseäni polttamassa röökiä silloin aikaisemin, en saa sellasta mielikuvaa luotua. Kaveritkin naureskelee että johan olis tyhmän näköistä jos mä tupruttelisin tupakkaa. :rolleyes: Niinpä niin, no vuosi sitten tupruteltiin 1-2 askia päivässä ja se oli ihan normaalia.

Kyse ei mulla ole fyysisestä addiktoitumisesta, vaan tapoihin kangertumisesta. nyt osaan laiskotella tai tehdä muuta tupakalla käyttämäni ajat. Tupakoimaan oppiminen veisi taas hetken, mutta oppisin sen taatusti ja äkkiä.

Kun oppii millaista on elää ilman viinaa, ei voi kuin itsekin nauraa millaista oli elää viinan kanssa ja sääliä kapakasta aamuyöllä tallustavia juoppolalleja. Luulisin näin... itselleni alkoholi ei ole koskaan ollut ongelma, nuorempana tuli ryyppäiltyä, nyt kun olisi ikää ryypätä laillisesti niin en juo oikein koskaan kun ei jaksa kiinnostaa.

**

Mulle tuli myös tästä threadista mieleen tupakoinnin lopettamiseni. Olen nyt ollut irti tupakasta melkein 6 vuotta ja vasta nyt olen uskaltanut polttaa silloin tällöin humalassa tupakan ilman peikkoa siitä, että tulisi himo tupakkaan. Aika sinänsä ns. vapauttava kokemus kun tietää olvansa itse ohjaimissa. Tosin mikäli sitä huomaisi tilanteen olöevan toisin päin ottaisin kyllä sen verran taka-askeleita pois tupakin sylistä ja vauhdilla kanssa.

ihQLehmä sanoi:
Mites siitä kierteestä sun mukaan voi päästä irti, jollei henkisellä puolella ole mitään osaa eikä arpaa? :rolleyes:

Jaha..kukaha sellasta menny väittämään. Pointtina ny oli se, että sillon ku puhutaan todellakin alkoholiriippuvuudesta, ni kyllä ne vierotusoireet on ihan fyysisiä, eikä pelkästään henkisiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom