STRONGMAN Riku Kiri

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Järvenpäässä on myös yhden kapakan ovella. Aika paljon pienentynyt. Ja hevosia on kuulemma muutama :) Työkaveri samalla ovella seisoskelee välillä..

Kirin vahvuus ei ollut koskaan nuo työnnöt päänpäälle. Tais tukkituloskin olla alle 150kg? Penkiltä kuitenkin lähti se kolmesataa :)

Mä olen nähnyt videonauhan, ehkäpä Hyvinkään sekalaisista voimailukisoista vuodelta 90 tms, jossa Riku penkkaa ensin naurettavan helpot 270,290ja sitten 302,5 kiloa, joka vaatii jo vähän keskittymistäkin. Sen päälle otetaan tukkipunnerrusta, jossa 150 ei nouse useankaan yrittämisen jälkeen sitten millään suorille käsille. Muistaakseni Kari Pötrönen ensin penkkaa jonkun 180 kiloa mutta on lähempänä 150 kilon tukilla onnistumista kuin 302,5 penkkaava kiri.

Perkele kun jostain vielä löytäisi tuon nauhan, joka oli mulla joskus 93 tms. lainassa...kyseessä oli joku sekalainen voimailukisa jossa oli saarelaisen hanskikin paikalla.Edesmennyt a.puranen penkkasi kauhean rytkyn kanssa 250 kiloa perse puolimetriä penkistä irti. Kirin 270 ja 290 oli molemmat niin helppoja etten koskaan ole nähnyt vastaavaa, missään.

Ja tuo 302,5 ei ole sama pätkä joka juutuupissakin heikkona kopiona pyörii.kirihän otti tuon painon kahdesti valvotuissa olosuhteissa.

Luulen että tuo videopätkä oli turkulaisen voimailijan Tero Suomisen tai nakkilalaisen Mika Suomalaisen omaisuutta. Jos oli, ja jos hänellä on se edelleen olemassa, ja lukee tämän viestin, niin kauniisti pyydän, että hän voisi laittaa sen tuonne tuubiin. Nauha olisi tärkeä osa suomalaista voimailun historiaa!

- - - Updated - - -

Kirin vahvuus ei ollut koskaan nuo työnnöt päänpäälle. Tais tukkituloskin olla alle 150kg? Penkiltä kuitenkin lähti se kolmesataa :)

Mä olen nähnyt videonauhan, ehkäpä Hyvinkään sekalaisista voimailukisoista vuodelta 90 tms, jossa Riku penkkaa ensin naurettavan helpot 270,290ja sitten 302,5 kiloa, joka vaatii jo vähän keskittymistäkin. Sen päälle otetaan tukkipunnerrusta, jossa 150 ei nouse useankaan yrittämisen jälkeen sitten millään suorille käsille. Muistaakseni Kari Pötrönen ensin penkkaa jonkun 180 kiloa mutta on lähempänä 150 kilon tukilla onnistumista kuin 302,5 penkkaava kiri.

Perkele kun jostain vielä löytäisi tuon nauhan, joka oli mulla joskus 93 tms. lainassa...kyseessä oli joku sekalainen voimailukisa jossa oli saarelaisen hanskikin paikalla.Edesmennyt a.puranen penkkasi kauhean rytkyn kanssa 250 kiloa perse puolimetriä penkistä irti. Kirin 270 ja 290 oli molemmat niin helppoja etten koskaan ole nähnyt vastaavaa, missään.

Ja tuo 302,5 ei ole sama pätkä joka juutuupissakin heikkona kopiona pyörii.kirihän otti tuon painon kahdesti valvotuissa olosuhteissa.

Luulen että tuo videopätkä oli turkulaisen voimailijan Tero Suomisen tai nakkilalaisen Mika Suomalaisen omaisuutta. Jos oli, ja jos hänellä on se edelleen olemassa, ja lukee tämän viestin, niin kauniisti pyydän, että hän voisi laittaa sen tuonne tuubiin. Nauha olisi tärkeä osa suomalaista voimailun historiaa!

On ne penkki ja tukki kuitenkin aivan eri liikkeitä vaikka molemmat punnerrusliikkeitä ovatkin. Silti luulisi että Kiri olisi pitkälti yli 150 tukkijätkä kun about kaikissa muissa liikkeissä on tämän päivän mittapuullakin helvetin kovat tulokset.

Olin myös katsomassa saman kisan aikanaan ja se Forssan mies oli Jorma Puranen ja hän nosti kaikki epäpuhtaudet mukaanotettuna 280kg! Se oli aikaa se ja seuraavana vuonna oli mukana Bulgaria Antoni Krastev joka leikitteli kaikilla lajeilla ,otti etukyykkyä 300kg kuin tyhjää jopa ilman vyötä tms välineitä ,veti polvista 550kg jne! Leino voitti kisan suomalaisten osalta mutta Krastev näytti mitä voima on !Tempaus ME 216kg en tiedä onko rikottu jo!!

Olin myös katsomassa saman kisan aikanaan ja se Forssan mies oli Jorma Puranen ja hän nosti kaikki epäpuhtaudet mukaanotettuna 280kg! Se oli aikaa se ja seuraavana vuonna oli mukana Bulgaria Antoni Krastev joka leikitteli kaikilla lajeilla ,otti etukyykkyä 300kg kuin tyhjää jopa ilman vyötä tms välineitä ,veti polvista 550kg jne! Leino voitti kisan suomalaisten osalta mutta Krastev näytti mitä voima on !Tempaus ME 216kg en tiedä onko rikottu jo!!

Mun nauhalla ei ollut kuin tuo 250 nosto, kiitos tiedosta.

Tuo seuraavanvuoden kisa tuli pätkänä aikanaan Urheiluruudussa. Krastevista ei ollut juttuakaan, mutta Kiriäkin haastateltiin. Kiri loukkasi itsensä ja joutui keskeyttämään, patellajänne repesi polvesta etukyykyssä. Leino voitti kisan, veti viimeisessä lajissa enemmän pukeilta kuin saarelainen,joka on aika paljon se.

Mulla on tuo Urheiluruudun pätkä otettuna VHS:lle, löytäis vaan, Leinoakin haastatellaan...leino sanoo, että kisa oli tiukka, mutta sellaistahan urheilun pitää ollakin. leino sanoo harjoittelevansa määrällisesti aika vähän mutta laadullisesti kovaa.

Ne oli hienoja aikoja.

Luulen, että Suomalaisella voisi nauha olla. En ole Mikasta kuullut vuosikausiin. Itsellä se joskus oli, mutta jollekin lainasin ja matkaan jäi. Kuulantyöntäjä ja voimamies Pentti Rantakin omaa paljon erilaisia voimiesvideoita ja hän voisi niitä myös tuubbiin laittaa jos joku häntä näkee. On nuo Kirin nostot jotain käsityskyvyn ulottumattomissa. Äijällä on pitkät raajat ja nostomatkat sen mukaiset. Voimaa kuitenkin on enemmän kuin kellään silloin aikoinaan.

Kuinkahan mulla on sellainen olettamus, että Riku ei aikanaan treenannut tarpeeksi lajeja, vaan treeni painottui liikaa kin levytankoharjoitteluun ym. salitreeniin? Vai johtuuko se siitä, että aina vaan puhutaan Rikun tekemistä salienkoista? Eikä videoklippeja Rikun lajitreeneistä löydy?

Tais olla Ahola aikalailla ensimmäinen joka 90 luvun lopussa alko suomessa lajireeniä tekemään täysipainoisesti. Eli silloin ei Riku enää ollut prime-kunnossaan kaiketi. Tuskin oli edes kellään standardisoituja lajikohtaisia välineitäkään suomessa ennen Joukoa, sikäli kun koko WSM urheilu oli vielä 15v sitten täysin erilaista.

Tais olla Ahola aikalailla ensimmäinen joka 90 luvun lopussa alko suomessa lajireeniä tekemään täysipainoisesti. Eli silloin ei Riku enää ollut prime-kunnossaan kaiketi. Tuskin oli edes kellään standardisoituja lajikohtaisia välineitäkään suomessa ennen Joukoa, sikäli kun koko WSM urheilu oli vielä 15v sitten täysin erilaista.

Paitsi Ilkalla ja Markulla, ja he toivatkin omat treenivälineensä sitten SVM-kisoihin ja yllättäen pärjäsivät lajeissa sitten ihan mukavasti. Kun olivat etukäteen varmistaneet, että kisoihin ei saavu "epätoivottuja" henkilöitä, näin 90-luvun alussa.

Kirin pääsy kisaan estettiin silläverukkeella, että Kirillä oli voimanostoliiton banni päällä. Vittuako se kuului SVM-kisan? Pötrösen kari ei päässyt mukaan, koska oli sanottu, että hän oli liian pieni ja kevyt mies, ja kun sellainen pärjää, niin se vie uskottavuutta lajista katsojan silmissä.

Oli aika vääntöä Turun sanomien yleisönosastossa 80-90 -lukujen taitteessa. Suonenvirta sanoi, että Käpylä ja Lyytikäinen oli kutsuttu mukaan, eivät tulleet. Pötrönen sanoi että hän soitti molemmille ja varmisti asian: ei ollut kutsuttukisoihin. Alussahan SVM-kisat olivat kutsukisat.

Kerran kun Kiri olimukana, oisko-89. niin nuorena poikana voitti heti koko kisan, myös jalkavaivainen Sigmarsson hävisi hänelle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom