Rikki jo nuorena, kuinka treenata? (Kipeät polvet ja huono ryhti)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja WH13
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei!

Nyt olisi konkareiden neuvot kultaakin kalliimpia! Olen hieman reilu kakskymppinen nainen, hoikka, mutta todella huonossa lihaskunnossa. Kestävyyspuoli on ok ja ryhmäliikunnoissa olen käynyt, mutta nyt haluaisin ottaa mukaan myös oikean kuntosalitreenin.

Tarvitsisin apua siis treeniliikkeiden valintaan. Ensinnäkin kärsin polvikivuista. Nivelrikkoa kulkee suvussa ja polvet ovat minulla olleet ne oireilevat. Minkälainen olisi polvia tukeviin lihaksiin keskittyvä jalkapäivä?

Toisekseen ryhtini on äärettömän huono ja ainakin osittain siitä johtuen myös selkäni oireilee. Mitkä liikkeet kannattaisi ottaa ohjelmaan tukemaan ja parantamaan ryhtiä?

Olen ajatellut alkuun kaksijakoista treeniohjelmaa, toisena päivänä alakroppa ja toisena yläkroppa ja molempina lisäksi vatsoja. Salilla aion käydä noin kolme kertaa viikossa. Olen kuntosalin puolella siis aloittelija, joten liikkeissä helppo suoritustekniikka on tietenkin plussaa!

Kiitos jo etukäteen neuvoistanne!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
.
Toisekseen ryhtini on äärettömän huono ja ainakin osittain siitä johtuen myös selkäni oireilee. Mitkä liikkeet kannattaisi ottaa ohjelmaan tukemaan ja parantamaan ryhtiä?
Miten sun ryhti on huono ? Onko notkoselkää ? väsähtääkö hartiat eteen ?
Ensiks pitäisi tietää, että miten ryhti on huono sen jälkeen voi pohtia et mitä tehdä.

Miten sun ryhti on huono ? Onko notkoselkää ? väsähtääkö hartiat eteen ?
Ensiks pitäisi tietää, että miten ryhti on huono sen jälkeen voi pohtia et mitä tehdä.

Jeps, juurikin niin. Pää ja olkapäät tulee eteen ja peppu on vissiin liian takana, joten alaselkään tulee notko. Jos yritän vetää lapoja yhteen ja olkapäitä taaksepäin niin kovin kauaa ei siinä pysty nököttämään ennen kuin alkaa särkeä. Säälittävää ja siksi haluaisinkin tehdä asialle jotain, mielummin nyt kuin nelikymppisenä!

Mitä niihin polviin on diagnosoitu? Vai onko niihin diagnosoitu mitään? Aika helvetin vaikea neuvoa mitään jalkatreeniä jos ei tiedä polvivamman laatua. Kannattaisi käydä selvittämässä mikä niitä vaivaa.

Zone-sarja -42%
näihin vois olla hyvä keskittyy: takareidet, ala- ja keskipakara, vatsat, keskiselkä, takaolkapäät, sahalihakset

näihin vois olla vähän vähemmän keskittyny: etureidet, lonkankoukistajat, alaselkä ja pakaraharjut, leveet selkälihakset, epäkkäät, etuolkapäät

näihin vois olla hyvä keskittyy: takareidet, ala- ja keskipakara, vatsat, keskiselkä, takaolkapäät, sahalihakset

Tota määkin meinaan, noi lihakset vaikuttaa aika paljon siihen ryhtiin. Mitä mä ite oon huomannut vielä on, että tohon "perse työntyy liian taakse" juttuun auttaa myös se, että harjoittelet sitä ryhtiä. Eli aina kun seisot niin muista työntää lantiota eteenpäin, mulla toi auttoi..

näihin vois olla vähän vähemmän keskittyny: etureidet, lonkankoukistajat, alaselkä ja pakaraharjut, leveet selkälihakset, epäkkäät, etuolkapäät
Kyl niitä mun mielestä voi myös harjoitella ihan rauhassa, mutta kannattaa muistaa venytellä varsinkin etureisiä ja rintalihaksia. Liian kireät rintalihakset saattaa olla osasyylinen siihen et hartiat valahtaa eteen...

Kiitos jo etukäteen neuvoistanne!
Sanon nyt parhaan neuvon mitä tässä voi sanoa. Mene jonkun pätevän fysioterapeutin juttusille ja lähtekää yhdessä korjaamaan noita vikoja. Ei niitä perimmäisiä syitä voi täällä netissä kukaan tietää, vaan jonkun ammattilaisen on lähdettävä avaamaan tätä "solmua" livenä.
Erittäin hyvä päätös kuitenkin nyt ajoissa ryhtyä toimenpiteisiin, varsinkin jos on perinnöllistä taipumusta nivelongelmiin. Koita panostaa siihen, että henkilö jolta vastaanotat apua, oikeasti tietää mitä tekee.

Mulla on ongelmana olkapäät. Taino oikeastaan oikea olkapää. Taitaa olla ihan synnyinlahja tässä suvussa näät olkapäät. Eli vasen olkapää kyllä kestää ja se ei kipuile, mutta oikealla olkapäällä ei pysty tekemään läheskään yhtä paljon toistoja kuin vasemmalla. Sitten taas oikeassa kädessä on vahvempi koordinaatio noin muuten, samoin kuin muut käden lihakset ovat oikeassa vahvemmat. Esim vinopenkissä käsipainoilla alkaa oikea käsi pettämään alta tietyssä vaiheessa liikerataa, samoin siellä tuntuu kipua. Penkkipunnerruksessa tangolla ei tälläistä tapahdu, eikä muutenkaan missään tankoliikkeeissä. Hieman auttaa se kun tekee oikealla kädellä liikettä alempana, mutta sitten siinä alkaa esiintymään tietynlaista puutumista, eli en ihan tarkkaan tiedä missä mennään. Että pettääkö se alta vai mitä. Eli onko toi nyt nivelessä vai jossain olkapään tukilihaksissa joita kannattaa treenata vahvemmiksi? On ollut kutakuinkin koko aikuisikäni.

Mulla on ongelmana olkapäät. Taino oikeastaan oikea olkapää. Taitaa olla ihan synnyinlahja tässä suvussa näät olkapäät. Eli vasen olkapää kyllä kestää ja se ei kipuile, mutta oikealla olkapäällä ei pysty tekemään läheskään yhtä paljon toistoja kuin vasemmalla. Sitten taas oikeassa kädessä on vahvempi koordinaatio noin muuten, samoin kuin muut käden lihakset ovat oikeassa vahvemmat. Esim vinopenkissä käsipainoilla alkaa oikea käsi pettämään alta tietyssä vaiheessa liikerataa, samoin siellä tuntuu kipua. Penkkipunnerruksessa tangolla ei tälläistä tapahdu, eikä muutenkaan missään tankoliikkeeissä. Hieman auttaa se kun tekee oikealla kädellä liikettä alempana, mutta sitten siinä alkaa esiintymään tietynlaista puutumista, eli en ihan tarkkaan tiedä missä mennään. Että pettääkö se alta vai mitä. Eli onko toi nyt nivelessä vai jossain olkapään tukilihaksissa joita kannattaa treenata vahvemmiksi? On ollut kutakuinkin koko aikuisikäni.
Ja luuletko että joku osaa netin perusteella sanoa? Pätevälle fyssarille nyt mars!

Ja luuletko että joku osaa netin perusteella sanoa? Pätevälle fyssarille nyt mars!

Kaikki olennainen sanottu.

Nimenomaan menet ja sanot että "haluan alkaa treenaamaan salilla X kertaa viikossa, mitä liikkeitä suosittelet että tekisin?" Varmasti osaa neuvoa mitä lihasryhmiä juuri sinun kannattaa treenata. Sitten takasin pakkikselle ja kysyt että mimmosta ohjelmaa kannattaa alkaa tekemään kun fysioterapeutti suositteli X.

Ennenkuin tänne tulee joku keimo neuvomaan että "maastavetoa ja kyykkyä" niin on erittäin todennäköistä että fyssari passittaa sut tekemään paljon lantion stabilointiliikkeitä ja yläselkää/rintaa avaavia liikkeitä.

Eli jos just nyt haluat alkaa jotain tekemään niin tee esim näitä:

(En jaksa kaivaa parempaa videota, tässä naisella keinahtaa lantio ihan millin pari, ja sitä siis olisi tarkoitus välttää)

Eli tohon asentoon, ja ennenkuin aloitat toistot niin vedä napa selkärankaan kiinni.

Keskity siihen että lantio ei valahda mihinkään suuntaan kun nostat jalan suoraksi. Pitäisi tuntua perseessä ja takareisissä paljon, ja syvissä vatsa- ja selkälihaksissa. Aloita todella hitaasti ja vaikka tekemällä 5 toistoa per puoli.

Suosittelen ottamaan ko. liikkeestä elämäntavan. Tee niitä vaikka joka aamu ennen aamupalaa yksi tai parikin sarjaa. Vaihtele nopeutta, vaihtele toistomääriä. Tuo on aika yleispätevä liike mikä ei kenelläkään mene hukkaan tai ole huono idea. Vaikka ois pahakin notkoselkä, niin tuossa liikkeessä on erittäin hankala vetää selkää liian mutkalle lonkan asennon takia. Turvallinen korsettiliike. :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom