riittääkö yks liike samalle lihakselle?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
ykä17 sanoi:
olkapäässä on kolme lihasta minun mielestä kannattaa tehdä vähintään kaksi liikettä haukkaril esim levytangolla kapeammalla ja leveällä otteella
Samaa mieltä Powerhousun kanssa. Uskotko sä edes ite näitä juttujas?

Itse asiaan sellasta, että IMO kyllä monen lihasryhmän kohdalla yksi liike riittää kunhan sen tekee kunnolla. Esimerkiksi kuten tuolla toolaten sigussa sanotaan:

"GO GET YOUR HEAVIEST AND I MEAN ABSOLUTE HEAVIEST HACK SQUAT FOR 10 REPS YOUVE EVER DONE---now take that weight and I DONT CARE HOW THE FUCK YOU DO IT, I DONT CARE IF YOU DIE WHILE DOING IT, I DONT CARE IF YOU TAKE 20 BREATHES (WITHOUT RACKING IT) BETWEEN EVERY REP FROM 11 TO 20 BUT YOU FIND SOME WAY -SOMEHOW TO GET TO 20, AND if AFTER THAT STILL---YOU COME IN HERE THE NEXT MORNING AND SAY "HEY IM STILL NOT SORE"---Ill quit"

Tuolla menttaliteelillä kun vetelee jokaisen sarjan niin kovin on vaikea kuvitella, että yhdellekään lihasryhmälle montaa sarjaa jaksaa vedellä, puhumattakaan monesta eri liikkeestä.

Seuraavaksi tähän joku postaa, että "parempi kurittaa lihasta eri kulmista ja eri liikkeillä ja eri palautuksilla ja eri pituisilla piik könträksöneillä jne jne" mutta itse en vain usko siihen ja ne jeesustelut on jo joskut käyty eli ei lähdetä siihen enää tässä tredissä.

Edittiä:
MKM sanoi:
Lihaskudos on tyhmää, mutta hermosto tietää mitä liikkeitä tehdään. Kun hermosto oppii liikkeiden tehokkaan suorittamisen, sen ei tarvitse rekrytoida niin paljoa kudosta työskentelemään. Ajan myötä hermosto oppii itsetuhoista ihmispoloa suojellakseen rakentamaan estomekanismeja tuntemiaan veemäisiä rasituksia vastaan ja tutut liikkeet menettävät tehoaan.
Eikös tuon ongelman voi poistaa lisäämällä progressiivisesti malmia tankoon?

MKM sanoi:
Lihaskudos on tyhmää, mutta hermosto tietää mitä liikkeitä tehdään. Kun hermosto oppii liikkeiden tehokkaan suorittamisen, sen ei tarvitse rekrytoida niin paljoa kudosta työskentelemään. Ajan myötä hermosto oppii itsetuhoista ihmispoloa suojellakseen rakentamaan estomekanismeja tuntemiaan veemäisiä rasituksia vastaan ja tutut liikkeet menettävät tehoaan. Tämän vuoksi liikkeitä ja/tai toistoja kannattaa vaihdella suht säännöllisesti, ~1-6 treenin välein.
:lol2: Jos omaa kroppaani uskon, niin väittäisin että puhut paskaa. Siis tota toistojen vaihtelua en tyrmää, mutta liikkeiden vaihtelun ainakin hauiksen kohdalla tyrmään. Jos koko hauis jännittyy samalla tavalla joka liikkeessä, niin mitä eroa tässä on hermostonkaan kannalta?

ykä17 sanoi:
hui mua rupes vapisuttamaan powerhouse, mut se nähdään kun mulle ikää tulee
Lakkaas nyt se säpiseminen, vastaa kysymyksiin ja perustele miksi olet mielestäsi oikeassa.

OmiaSanoja sanoi:
Niin eli jos tekee vaikka hauista. Riittääkö treeneissä yks liike sille vai pitäisikö tehdä vaikka kahta eri liikettä samalle lihakselle (vaik haba)? Olen kuullut että parempi on tehdä yks liike lihakselle (vaikka hauikselle) per treeni. Hyvä on esim tehdä 4x8 lämmittely sarjaa haballe. Sen jälkee toiset 4x5 ja täysillä painoilla.

Hauikselle riittää yksiliike mainiosti.

ykä17 sanoi:
hui mua rupes vapisuttamaan powerhouse, mut se nähdään kun mulle ikää tulee
:lol2: Onko neidillä itsetunnon puutetta kun aletaan päälle käymään? Ei sais kiusata pienempiä kun niillä näyttäis aika usein olevan koko elämä kiinni siitä.

Onpas :kakka: keskustelua.

Eli lisää löylyä. Uskon kyllä vahvasti, että eri liikkeet vaikuttavat hermostoon eri tavoin, samoin kuin toistomäärät ja muut vaihtelevat tekijät. Eniten uskon tähän juuri bodytyylisessä treenauksessa, jossa hermosto on useinkin lähellä ylirasitustilaa. Järjestelmällisella liikkeiden vaihtelulla helpoitetaan toisaalta hermoston rasitusta ja aktivoidaan lihaksen motorisia yksiköitä työskentelemään hieman eri tavalla :mutu:. Uskoisin jopa, että liikkeiden vaihtelulla saadaan suurempi hyöty lihaksen kasvatuksessa kuin esim. toistomäärien vaihtelulla.

Sitten ihan alkupräiseen aiheeseen. Jos esim. treenaa >=3 jakoisella ohjelmalla niin järkevämpi on mielestäni tehdä esim. 2 eri liikettä 2*10 kuin yhtä 4*10. Jossei nyt minkään muun syyn takia, niin edes vaihtelevuuden nimissä.

Paljolti samaa mieltä toolaten kanssa.

Pulla sanoi:
Eikös tuon ongelman voi poistaa lisäämällä progressiivisesti malmia tankoon?

Siinä kyllä treenaajan ongelmat poistuisivat, kun pystyisi malmia tankoon aina vaan lisäämään :) . Mutta kuvatun oppimisprosessin vuoksi sitä nimenomaan ei pysty tekemään pitkässä juoksussa niin hyvin kuin liikkeitä ja/tai toistoja vaihtelemalla.

Powerhousu sanoi:
:lol2: Jos omaa kroppaani uskon, niin väittäisin että puhut paskaa. Siis tota toistojen vaihtelua en tyrmää, mutta liikkeiden vaihtelun ainakin hauiksen kohdalla tyrmään. Jos koko hauis jännittyy samalla tavalla joka liikkeessä, niin mitä eroa tässä on hermostonkaan kannalta?

Hauisten kohdalla uskoisin kyllä, että liikkeiden vaihtelutarve on vähäisempää kun isompien ja monimutkaisempien lihasten kohdalla. Ensinnäkin hauisliikkeillä on pienempi kokonaiskehollinen rasitus, jonka vuoksi hermosto saattaa ottaa estojenrakentelussaan enemmän hälläväliäasenteen ja toiseksi hauisliikkeissä nyt aina vaan on paljon samaa keskenään. Mutta kyllä se, että vaihdetaan vaikka käsipainot tankoon ja laitetaan olkavarsien alle scott-tuki, saa aivot tulkitsemaan tilannetta eri tavoin (psykofyysinen kokonaisuus, estot eivät osaa niin hyvin aktivoitua) ja fyysisestikin muutamissa hermostollisen oppimisen komponenteissa (working muscles, type of resistance, time and rate of force development, velocity of movement, direction of the movement, force-posture relationship etc.) tapahtuu muutoksia. Kyllä toistojen, sarjamäärien, intensiteettien, liikejärjestysten sun muidenkin vaihtelulla voidaan riittävää shokkia luoda, mutta virkistävää on vaihdella liikkeitäkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom