riittääkö tämä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve toverit.

Olen salia (en valtakunnan) harrastanut n. 40 vuotta säännöllisesti, nyt kun lueskelin tätä loistavaa foorumia hokasin tehneeni kaikki nämä vuodet enemmän tai vähemmän väärin.
Nyt 60 vuotiaana into on korkeimmillaan kuin koskaan, nythän voin tehdä "hommat" oikein (lue voin vielä kehittyä.

Näin ajattelin:
Ma: rinta- käsipainoilla alaviistopenkki (olkapäissä pientä vaivaa) 3x 8-10 ja supersarjana 2-3x punnerruskoneella istuen+ peckpenkki..
Ti: selkä- ylätaljaa 3x 8-10 myötäotteella ja kässäreillä 3x8-10 soutua.
ke: jalat rässillä ja muutaman kerran reisiojennuspenkkiä. Melko kevyt harjoitus mutta riittää minulle,
To: kädet- ranskalainen selällään maaten niin että sarjan loppuun samalla painolla vielä kapealla otteella punnerruksia elikäs tavallaan supersarjoja näitä3-4x. ja hauis mutka tangolla (ei väännä ranteita) 3x 8-10 ja kässäreillä vasaraotteella 3x 8-10.
lepo ja kierros alusta.
Harjoituskerta kestää n. 30min. mutta harjoittelen kovaa joka on siis eriasia kuin paljon.
Olkapäitä en tee erikseen (ettei kipeydy)
Painoa on n. 90kg. pituutta 183cm.
Tarkoitus vain saada lisää lihaa.
Kiitos etukäteen.

Harjoituskerta kestää n. 30min. mutta harjoittelen kovaa joka on siis eriasia kuin paljon.
Mä oon aina kelaillu ,et mitä toi tarkoittaa, " harjoittelen kovaa"? Supermassa Savolainenkin väitti reenaavansa koviten maailmassa huippuvuosinaan ja niin vissiin väitti Dorianin Yatessiki, enkä nyt mitenkään ole kyseenalaistamassa legendoja tässä asiassa, mutta onko se ny ihan noinkaan.. Kyllähän ny kaikki vähänkin salilla käyny jamppa tekee "kovaa", saatikka sitten muut kaverit olympiatasolla.. Okei mä tajuun, et siel on niitäkin, jotka tekee vähä sinnepäin ja venkoilee menee sillon tällön, mut kai ny suurin osa ihmisistä tekee "kovaa", jos ittesä sinne salille raahaa???

Toi "mä teen kovaa" kuullostaa vaan mun korvaan, että "kukaan ei reenaa niin kovaa ku mä, mä oon kingi, mun ei tarvi treenata niin kauan, koska reenaan 'kovaa', vaan mä pystyn tähän, muut on pelkkiä tissiposkia", okei vähä liiotellen mut sinnepäin..

En halua nyt mitenkään dissata sua henkilökohtaisesti, must on helvetin ihailtavaa, että teet hommia vielä 60 kesäsenä, ja oot tehny jo 40 vuotta.. Siihen, että riittääkö toi lihan saamiseen on eri asia.. Sanoit käyneesi 40 vuotta säännöllisesti salilla, en usko 40 vuotta säännöllisesti salilla käyneen 60 vuotiaan jampan tekevän enää hirveesti lihaa siihen mitä sillä jo on, eiköhän se ole tossa vaiheessa vaan ylläpitävää, johon toi määrä reeniä riittänee..

Mä oon aina kelaillu ,et mitä toi tarkoittaa, " harjoittelen kovaa"? Supermassa Savolainenkin väitti reenaavansa koviten maailmassa huippuvuosinaan ja niin vissiin väitti Dorianin Yatessiki, enkä nyt mitenkään ole kyseenalaistamassa legendoja tässä asiassa, mutta onko se ny ihan noinkaan.. Kyllähän ny kaikki vähänkin salilla käyny jamppa tekee "kovaa", saatikka sitten muut kaverit olympiatasolla.. Okei mä tajuun, et siel on niitäkin, jotka tekee vähä sinnepäin ja venkoilee menee sillon tällön, mut kai ny suurin osa ihmisistä tekee "kovaa", jos ittesä sinne salille raahaa???

Toi "mä teen kovaa" kuullostaa vaan mun korvaan, että "kukaan ei reenaa niin kovaa ku mä, mä oon kingi, mun ei tarvi treenata niin kauan, koska reenaan 'kovaa', vaan mä pystyn tähän, muut on pelkkiä tissiposkia", okei vähä liiotellen mut sinnepäin..

En halua nyt mitenkään dissata sua henkilökohtaisesti, must on helvetin ihailtavaa, että teet hommia vielä 60 kesäsenä, ja oot tehny jo 40 vuotta.. Siihen, että riittääkö toi lihan saamiseen on eri asia.. Sanoit käyneesi 40 vuotta säännöllisesti salilla, en usko 40 vuotta säännöllisesti salilla käyneen 60 vuotiaan jampan tekevän enää hirveesti lihaa siihen mitä sillä jo on, eiköhän se ole tossa vaiheessa vaan ylläpitävää, johon toi määrä reeniä riittänee..

Terve ja kiitos kannanotostasi.
Mielestäni kovaa reenaaminen kehonrakennus mielessä natuna tarkoittaa:
Mahdollisimman isolla kuormalla, mutta tietysti "puhtaasti" ja lyhyillä tauoilla, sekä sarjat loppuun. 30-60sek.
Pakkotoistoja ja supersarjoja.
Jos esim. teet hapalle 10+ sarjaa reenaat paljon mutta et kovaa (on natuna mahdoton yhtälö)
Olen tehnyt nämä virheet:
Ravinto, ei mitään monipuolista urheilijan ruokaa, ei koskaan esim. protskua, puhumattakaan palkkareista kreasta jne.
Harjoitellut olen aivan yksipuolisesti elikäs samoilla liikkeillä aina, en ole huolehtinut levosta/palautumisesta.
Nämä välttämättömät asiat kun panen kuntoon tulen aivan varmasti saamaan vielä monta kiloa lihaa.
Enkä tarkoita mitään k. kaupan lihatiskiltä ostettua.
Olisin halunnut asiantuntijan mielipidettä tuohon reeni suunnitelmaani.
Olen valmis tekemään kovaa työtä.

Jos haluat oikeasti kehittyä, etkä vain käydä salilla en ehkä yrittäisi itse tehdä tuolla tietotaidolla ohjelmaa vaan nappaisin jonkun valmiin aloittelija-ohjelman. Joku 1-jakoinen vaikka starting strenght tai vastaava niin alkaa tapahtumaan.

" nyt kun lueskelin tätä loistavaa foorumia hokasin tehneeni kaikki nämä vuodet enemmän tai vähemmän väärin." Toi ohjelma menee edelleen tuohon enemmän väärin-sarjaan kun jalkoja tehdä noin puolet siittä ajasta mikä uhrataan hauiskääntöihin :D

Mutta, jos teen yksijakoisella eihän sitä loppupään liikkeissä jaksa heiluttaa kuin pelkkää tankoa,
eikö parempi jakaa useammalle reeni kerralle ja tehdä isommilla painoilla mutta melko puhtaasti kovalla temmolla sarjat pääsääntöisesti loppuun olen pelastus alalla esimies asemassa joten ruumiillinenkaan työ ei ole hidasteena. ja työvuorot mahdollistaa reenata koskavaan (yksi vrk. töitä ja kolme vapaata.
Nuorena miehenä
otin penkistä n.150kg natuna ja samana päivänä juoksin Cooperia 3300m,
elikäs en minä mikään turvatonkyherö ole ikinä ollut.
Lähinnä ravinto/lisäravinto asiat ollut "lapsenkengissä" ja reenannut idoottimaisen yksipuolisesti, kyllä minä ne liikkeet osaan tehdä teknisesti oikein,
Kysymys kuuluukin riittääköhän esittämäni reeni metodi/määrä mulle vai pitäisikö tehdä enemmän määrällisesti.
Toki ymmärrän, että kaikki ei sovi kaikille.
Maltillinen roinaaminen tulee myös ohjelmaan, sen verran kilometrejä takana, että voi tehdä mitä huvittaa/kiinnostaa (mukulat tehty ja koulutettu,) 45vuotta elätetty muitakin kuin itseäni, nyt hieman toisenlaista elämää ennen kuin kuolen pois.:D
Älkää vaan ruvetko moralisoimaan,

Tavallaan mahdoton kuvitella että 40v treenihistorialla joku tekee sulle netissä paremman ohjelman kuin sinä itse?

Sun ikäkin tekee normaaliin miljoonaan muuttujaan yhden potenssin lisää.

Jos hikoilet salilla ja lihakset on edes silloin tällöin treenistä kipeät niin hienoa.
Sen jälkeen 85% näkyvistä tavoitteista on ravinnosta kiinni.

Täydet liikeradat ja tasapainoa vaativat liikkeet ( vapaat painot ) auttavat ylläpitämään samoja asioita myös salin ulkopuolella.
60v ei kuitenkaan ole kuin 2.5-3v Roy Battylle niin tärkeää olisi varmaankin pitää mahdollisimman paljon perus elämistä helpottavia harjoituksia?

Kyllähän täällä neuvotaan/ arvostellaan kymmenenkin vuotta reenanneita (kovia äijiä)
Täytyiskö tuo minun ikä nyt unohtaa.
Viime vuonna tein pelastajien savusukellustestit joka sisälsi lihaskunto ja hapenottokyvyn, minun kuntoni vastasi 27 vuotiaan pelastajan kuntoa, kyllä minä vielä jaksan maitokaupassa käydä ja lumityötkin sujuu vielä.:)

Aihe sinänsä kiinnostaa minua kovin. Ilmeisesti lihas on saatu treenaamalla kasvamaan aika iäkkäilläkin ihmisillä useammassakin valvotussa kokeessa. Näissä tutkimuksissa vaan ihmiset lienee olleet vähän, jos lainkaan, treenanneita. Kasvaako lihas enää jonkun pisteen jälkeen, jos on treenannut? Jos sellainen piste on, niin missä kohtaa elämänkaarta se on? Ilmeisesti Hulmi tutkii iäkkäiden lihaskuntoa jollain tavalla juuri näillä hetkillä. Saisiko häntä jotenkin kommentoimaan aihetta?

Sen tiedon perusteella, mitä minulla on, olen päättänyt uskoa, että treeni ei mene koskaan hukkaan. Jos lihas ei kasva, niin ainakin se surkastuu hitaammin.

Siitä minulla ei ole kuin hatara arvaus, millainen treeni iäkkäämmälle sopisi parhaiten, jos haluaisi treenata säännöllisesti ja paljon. Tämä arvaus on, että kannattaa mieluummin harjoitella pienijakoisilla ja useasti, kuin monijakoisilla ja raskaasti. Yksi peruste tähän on ihan puhtaasti vammojen välttäminen. Toisekseen uskoisin vanhan kehon tarvitsevan kovasti ärsykevaihtelua. Tämä ei perustu mihinkään muuhun kuin omaan hyvin vähäiseen kokemukseen. Minullä sekä voima, että lihaksen koko kasvavat paremmin, kun vaihtelen reilusti toistomääriä ja painoja.

Luulisin myös että, vapailla painoilla tehdyt moninivelliikeet palvelevat myös tasapainon säilyvyyttä ja liikkuvuutta. Ylipäätään kaikki liikkeet, jotka voi tehdä seisten, kannattaa tehdä mieluummin seisten kuin istualtaan.

Ilmeisesti iäkkäämpienkin miesten on hyvä pitää huolta riittävästä hyvin imeytyvän proteiinin saannista. Liioittelu voi olla huonosta. Hyvä ruoka nyt ei koskaan mene hukkaan ja vanhempana eritoten ei kannata hukata aikaansa syömällä roskaruokaa. Paljon kalaa ja vihanneksia ja treenin päälle proteiinidrinksu. Aina marjoja naamaan, kun niitä saa. Vanhemmiten ravintoaineet eivät imeydy samalla tavalla kuin nuorena.

Aihe kiinnostaa varmaan ainoastaan aika pientä ja rajattua joukkoa meitä pappoja. Väittäisin, että tulevaisuudessa se kuitenkin kiinnostaa aika paljon suurempaa määrää ihmisiä. Pakkislaisia on paljon ja joka ainoa meistä vanhenee...

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom