Riisikeitin

Toimivatko kalliimmat riisikeittimet siis myös paineen avulla vai perustuuko niiden lopputulos ainoastaan suljettuun rakenteeseen ja lämpötilan automaattiseen säätöön?

Isossa kattilassa kannen alla höyryttämällä tulee kyllä 5/5 riisiä kun tajuaa huudella riisit (30 sekunnin operaatio) ja oppii annostelemaan oikean määrän vettä ja lämpöä. Ravintoloissa riisit tehdään useimmiten uunissa höyryttämällä isossa metallivuoassa. Syynä ei ole maku vaan se että on yksinkertaisin ja käytännöllisin tapa valmistaa isoja määriä riisiä. Josta tulikin mieleen että pitää kokeilla joskus tehdä sama juttu air fryerissä, voisi jopa toimia.
T: entinen ravintolakokki

Kyllä kattilassa saa hyvän lopputuloksen. Keittimen (siis omassakin tapauksessa sellainen OBH-säästöpönttö) peruste on oikeastaan vain prosessin äärimmäinen helppous, joka korostuu silloin kun riisi on tärkeä tai pääasiallinen hiilarilähde ruokavaliossa. Itse mittaan sekä riisit, että vedet grammoina suoraan astiaan (teen yleensä mitä vain basmatia 1:2,5 -suhteella) ja nappi pohjaan. Sen jälkeen voi preppailla vaikka jotain muuta sapuskaa rauhassa ja riisit hoitavat itsensä. En siis edes huuhtele. Pukkaa vaahtoa reilusti, mutta en ole keksinyt mitä se haittaa. Lopputulos on riittävän hyvä* tähän tarkoitukseen. Sushiriisit kyllä huuhtelen tarkkaan ja saatan myös tehdä ne kattilassa lämpötilan kanssa itse pelaten. Mutta siinä onkin maku ja kokkaaminen itsessään prioriteettien kärkipäässä.

Miten tuo air fryerissa tekeminen periaatteessa toimisi? Kaverin puolesta kyselen.

*Eihän se tietysti haittaa, jos samalla tai lähes samalla vaivalla saisi parempaakin. Pitää kokeilla huuhtaista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toimivatko kalliimmat riisikeittimet siis myös paineen avulla vai perustuuko niiden lopputulos ainoastaan suljettuun rakenteeseen ja lämpötilan automaattiseen säätöön?



Kyllä kattilassa saa hyvän lopputuloksen. Keittimen (siis omassakin tapauksessa sellainen OBH-säästöpönttö) peruste on oikeastaan vain prosessin äärimmäinen helppous, joka korostuu silloin kun riisi on tärkeä tai pääasiallinen hiilarilähde ruokavaliossa. Itse mittaan sekä riisit, että vedet grammoina suoraan astiaan (teen yleensä mitä vain basmatia 1:2,5 -suhteella) ja nappi pohjaan. Sen jälkeen voi preppailla vaikka jotain muuta sapuskaa rauhassa ja riisit hoitavat itsensä. En siis edes huuhtele. Pukkaa vaahtoa reilusti, mutta en ole keksinyt mitä se haittaa. Lopputulos on riittävän hyvä* tähän tarkoitukseen. Sushiriisit kyllä huuhtelen tarkkaan ja saatan myös tehdä ne kattilassa lämpötilan kanssa itse pelaten. Mutta siinä onkin maku ja kokkaaminen itsessään prioriteettien kärkipäässä.

Miten tuo air fryerissa tekeminen periaatteessa toimisi? Kaverin puolesta kyselen.

*Eihän se tietysti haittaa, jos samalla tai lähes samalla vaivalla saisi parempaakin. Pitää kokeilla huuhtaista.
Minä en riisiä huuhtele tärkkelyksen poistamiseksi vaan mahdollisten raskasmetallien ja muiden epäpuhtauksien välttämiseksi. En tiedä onko käytännön merkitystä, mutta silleen varmuuden vuoksi. Arseenia ja muuta paskaa riisissä ainakin tutkitusti on.

Air fryerillä laittaisin riisin johonkin vuokaan, johon tietysti myös vettä ja keittäisin sen sitten air fryerissä. En tiedä toimiiko miten, mutta ainakin puuroa pystyy keittämään air fryerissä ihan hyvin. Tämä voisi olla nopea tapa kerta-annoksen valmistamiseen mutta paha sanoa kun puuttuu se vuoka millä testata. Ebaystä pistin tilaukseen pöhöttimeen sopivan silikonivuoan jolla aion testata kun/jos se joskus saapuu.
 
Tuo on ns. valutettu riisi eikä ole sen väärempi tapa kuin höyrytettykään.
Olen kuullut liian monta ehdotonta mielipidettä riisin keittämisestä. Niiden mukaan riisin keittäminen noin on jonkinlainen pyhäinhäväistys. Aasialaiset jopa suorastaan nauraa suomalaiselle tavalle keittää riisi kattilassa. Riisikeitin on ainoa oikea ja ehdoton tapa keittää riisiä. Muuta vaihtoehtoa ei ole.

No, ihmiset nyt on taipuvaisia pitämään kiinni perinteistä. Katsokaa vaikka jotain italialaista tekemässä reaktiovideota ulkomaalaisesta kokkaamassa italialaista ruokaa. Yleensä ne tekee kaiken väärin, vaikka lopputulos olisi parempi kuin se perinteinen italialainen annos. "No no no, you can't put garlic in bolognese sauce..."
 
Toimivatko kalliimmat riisikeittimet siis myös paineen avulla vai perustuuko niiden lopputulos ainoastaan suljettuun rakenteeseen ja lämpötilan automaattiseen säätöön?



Kyllä kattilassa saa hyvän lopputuloksen. Keittimen (siis omassakin tapauksessa sellainen OBH-säästöpönttö) peruste on oikeastaan vain prosessin äärimmäinen helppous, joka korostuu silloin kun riisi on tärkeä tai pääasiallinen hiilarilähde ruokavaliossa. Itse mittaan sekä riisit, että vedet grammoina suoraan astiaan (teen yleensä mitä vain basmatia 1:2,5 -suhteella) ja nappi pohjaan. Sen jälkeen voi preppailla vaikka jotain muuta sapuskaa rauhassa ja riisit hoitavat itsensä. En siis edes huuhtele. Pukkaa vaahtoa reilusti, mutta en ole keksinyt mitä se haittaa. Lopputulos on riittävän hyvä* tähän tarkoitukseen. Sushiriisit kyllä huuhtelen tarkkaan ja saatan myös tehdä ne kattilassa lämpötilan kanssa itse pelaten. Mutta siinä onkin maku ja kokkaaminen itsessään prioriteettien kärkipäässä.

Miten tuo air fryerissa tekeminen periaatteessa toimisi? Kaverin puolesta kyselen.

*Eihän se tietysti haittaa, jos samalla tai lähes samalla vaivalla saisi parempaakin. Pitää kokeilla huuhtaista.
Esimerkiksi Zojirushit toimii yhdistelmällä painetta ja tasaista lämpöä.
 
Jos haluan valmistaa kanan rintafileetä + pakastevihanneksia + riisiä. Miten ton painekattilan kanssa toimitaan siis?
 
Jos haluan valmistaa kanan rintafileetä + pakastevihanneksia + riisiä. Miten ton painekattilan kanssa toimitaan siis?
Teet kaikki erikseen. Kanan vetäset palasiksi ja noin 15-25min riippuen paljonko sitä on. Sitten höyrystät vihannekset noin 3-5min. Sitten riisille ohjelma on 12min. Erikseen ne muutenkin tehdään, eli ettei sitten kukaan valita tosta että niitä ei samaan voi laittaa. Mut esim oon tehnyt valmiista kanasta, riisistä ja hernemaissipaprikasta risottoa heittäen kaikki vaan sinne ja 12min.

Painekeittimen iso etu on, ei tule sotkua, ei hajua, eikä rasvaa tartte käyttää ellet käytä sitä paistinpannutoimintoa, jossa se systeemi on avoinna ja voi ruskistaa sitä sun tätä.
 
Naudan Jauheliha 10 % 400g paketti. Sinne vaan keittimeen ja kauanko about kestää että sopivaa?

Ite ollut aina kotikeittiössä paistamista vastaan rasvan roiskumisen takia. Itellä neuroosi sitä vastaan. Jos tolla painepytyllä sais vähän vähennettyä rasvan roiskuttamista.
 
Meinasin ulkonäköä ja koostumusta
Mitä mulla on ollut normaaleja keittimiä useampi kappale, niin mikään ei ole tehnyt tommoista siistiä riisiä, vaan kaikissa on jotain tärkkelysjuttua tai sitten ikäänkuin palaa pohjaan jne. Ja vaikka puhutaan riisistä, niin voi elämä miten hyvää kaurapuuroa saa tolla painetoiminnolla.
 
Mitä mulla on ollut normaaleja keittimiä useampi kappale, niin mikään ei ole tehnyt tommoista siistiä riisiä, vaan kaikissa on jotain tärkkelysjuttua tai sitten ikäänkuin palaa pohjaan jne. Ja vaikka puhutaan riisistä, niin voi elämä miten hyvää kaurapuuroa saa tolla painetoiminnolla.
En epäile, mutta hyppy ihan halvimmista riisinkeittimistä tohon obh vehkeesee on jo merkittävä
 
En epäile, mutta hyppy ihan halvimmista riisinkeittimistä tohon obh vehkeesee on jo merkittävä
Joo siis pelkän riisin takia ja se olis turhaa, mutta jos sitten haluaa samalla helpottaa melkoisesti ruoanvalmistusta, niin toi on kyllä varsin huippu vekotin. Tein vuos sitten tosta videonkin. En oo muuten tutkinut yhtään paljonko on sähköä tullut säästettyä parissa vuodessa kun ainoat vehkeet on mikro ja toi.


View: https://youtu.be/5VniXnvp64o
 
Naudan Jauheliha 10 % 400g paketti. Sinne vaan keittimeen ja kauanko about kestää että sopivaa?

Ite ollut aina kotikeittiössä paistamista vastaan rasvan roiskumisen takia. Itellä neuroosi sitä vastaan. Jos tolla painepytyllä sais vähän vähennettyä rasvan roiskuttamista.
Eipä se rasva noin syvästä padasta roisku. Noita ohjeita tuohon pömpeliin on pilvin pimein, tuossa esim. yksi. Itse joskus koitin että laitoin luonnollisesti riisit pohjalle (aika ison satsin) ja riisin päälle ~250gr kanasuikaleita ja pussin (250gr) pakasteparsaa ja nuo kaikki valmistui kyllä ihan tuolla omalla hieman sovelletulla riisin ohjelmalla (jossa 4min keitetään ja 12min haudutetaan). En vaan ole oikein sinut painekeitetyn kanan kanssa vs. paistetun, mutta oli se kypsää ja syötävää ja hyvin meni alas kun maustoi.
 
Eipä se rasva noin syvästä padasta roisku. Noita ohjeita tuohon pömpeliin on pilvin pimein, tuossa esim. yksi. Itse joskus koitin että laitoin luonnollisesti riisit pohjalle (aika ison satsin) ja riisin päälle ~250gr kanasuikaleita ja pussin (250gr) pakasteparsaa ja nuo kaikki valmistui kyllä ihan tuolla omalla hieman sovelletulla riisin ohjelmalla (jossa 4min keitetään ja 12min haudutetaan). En vaan ole oikein sinut painekeitetyn kanan kanssa vs. paistetun, mutta oli se kypsää ja syötävää ja hyvin meni alas kun maustoi.

Ei jestas miten kätevää. 😮
 
Toimivatko kalliimmat riisikeittimet siis myös paineen avulla vai perustuuko niiden lopputulos ainoastaan suljettuun rakenteeseen ja lämpötilan automaattiseen säätöön?
Bamboo ei taida painetta säätää, enkä ihan satavarma ole Zojirushistakaan, vaikka joku tuossa sanoikin niin (ainakaan en nopealla vilkaisulla löytänyt kyseistä ominaisuutta). Bamboossa ainakin vesi kiehuu, mutta koko ajan säätyen ja säädöt riippuvat riisilaadusta/-tyypistä. GABA-toiminnolla tummaa riisiä liotetaan ensin jokin aika jota en nyt muista, jolloin se alkaa itämään, jonka jälkeen vasta keitetään. Se noissa on kätevää, että ajastus mahdollista 24h päähän ja pitää lämpimänäkin 24h jos haluaa. Voi siis periaatteessa ladata jo edellisenä päivänä valmiiksi. Putsauskin on helppoa kun riittää että kostealla rätillä/paperilla pyyhkäisee.
Tommoista tekee, ei vaahtoa, ei mitään muutakaan epämääräistä ja koostumus sellainen kun vettä haluut laittaa. 12min.
Samannäköistä tulee Bamboolla, mutta hiukan joutuu huuhtelemaan jos ei tärkkelyksiä halua ja aikaa menee minimissään 2x kauemmin. Mutta tosiaan ajastuksella kun voi laittaa niin ei haittaa.
Mä käytän tukusta 10kg säkeissä Red dragon riisiä
Täytyy laittaa kokeiluun jos tulee joskus vastaan.
 

Monta vuotta meni noilla isommilla keittimillä mutta tämä on vienyt voiton. Ei maksa juuri mitään, helpoin ikinä pitää puhtaana ja 12 minsassa saa mikrossa ihan samanlaista riisiä mitä kiinalaisessa kannetaan eteen.
Tänään tuli ekan kerran testattua tätä ja ei muuta sanoa kun että kiitos vinkauksesta.
 
Sijoitettuun euromäärään nähden tuo tekee jo melkein liian hyvän riisin ja on liian helppo pitää puhtaana sekä ottaa reissuun.
Juu. Ja mukavasti kaikki huuhtelusta säilytykseen hoituu samalla astialla. Kyllä täytyy sanoa että sai rahoille vastinetta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom