Repeämästä palautuminen??

Kohta tulee 9vkoa siitä kun rintalihakseni repesi salilla, vieläkään ei pysty rintaa kunnolla treenaamaan ainoastaan smith-koneessa vinopenkkiä max.70kg.Mutta normaali penkkipunnerruksesta ei puhettakaan, jos painoa yli 40kg.
Lääkärissä käydessäni UÄ-kuvissa osoittautui,että lihaksesta oli revennyt n.50%. Mutta leikkausta ei kuulemma tarvinnut,kun repeämä oli lihaksen sisällä, rinta ja hauislihas olivat ihan "mustat" kun oli veret tullut läpi. Onkin käynyt mielessä että olisiko leikkaus ollut kuitenkin oikea ratkaisu??
Rintalihaksen ulkoreunassa/yläosassa on pieni painauma/monttu, muuta muuten näyttää ihan normaalilta.Olen venytellyt rintaa paljon ylimääräisen arpikudoksen välttämiseksi.
Onkos muilla käynyt samanlaisia haavereita ja kauanko on kestänyt kuntoon tuleminen??

Hitto että kuulostaa pahalta. Tsemppiä vaan toipumiseen...:thumbs:

Mun tyttökaverilla repesi joskus 10 vuotta sitten reisilihas pikajuoksutreeneissä ja siihen jäin sellainen monttu. Lihas kipeytyy kuulemma välillä vieläkin siitä kohtaa...

Mulla taisi revetä lievästi molemmat olkapäät, kun aloin tekemään vipareita sivuille. (en varmasti tee sitä liikettä enää ikinä :itku: )

No, mitäs siinä, ilmeisesti ainakin toinen olkapää tulehtu aika pahasti ja orudis geelillä hoidin olkapäitäni. Lääkäriin en sitten missään vaiheessa mennyt, mutta jo vajaan viiden viikon päästä aloitin kovat yläkropan treenit (siis tähän asti pidin taukoa).
Vieläkin tuntuu ajoittain sellaista kipua, joka on lukemani perusteella arpikudoksen kireydestä johtuvaa, eikä haittaa käytännössä mitenkään.

Originally posted by Away
Mulla taisi revetä lievästi molemmat olkapäät, kun aloin tekemään vipareita sivuille. (en varmasti tee sitä liikettä enää ikinä :itku: )

En muuten tee minäkään enää vipareita sivulle. Pari viikkoa sitten vasen olkapää naksahti kun runttasin oikein kunnolla ja nyt sunnuntaina prkl naksahti uudestaan ja tulehtui :curs: . Jotain mobilatin tapaista rasvaa olen siihen iskenyt, mutta pitäisi saada jotain x kertaa tehokkaampaa.

Itse laitoin myös alkuun mobilaattia, mutta se ei todellakaan auttanut paskan vertaa. Luin lehdestä orudis geelistä, joten hain sitä pari tuubia, eikä kaduttanut sen jälkeen enää yhtään, vaikka sellanen pieni pötikkä makso niin perhanasti.

Jos lihas tai nivelside repeää kunnolla on se pitkä prosessi.Itselläni hajosi kyynärpäästä nivelsiteen kiinnitymiskohta luuhun.Kuntouttamiseen ja paranemiseen meni sitten 7 kuukautta.kyynärnivel muuten vaurioitui scott-hauiskäännössä siinä viimeisessä toistossa.Leikkausta ei tehty ja nyt käsi on melkein kunnossa mutta hauista ei uskalla treenata ihan loppuun asti.

Originally posted by PrimoCafè
Kohta tulee 9vkoa siitä kun rintalihakseni repesi salilla, vieläkään ei pysty rintaa kunnolla treenaamaan ainoastaan smith-koneessa vinopenkkiä max.70kg.Mutta normaali penkkipunnerruksesta ei puhettakaan, jos painoa yli 40kg.
Lääkärissä käydessäni UÄ-kuvissa osoittautui,että lihaksesta oli revennyt n.50%. Mutta leikkausta ei kuulemma tarvinnut,kun repeämä oli lihaksen sisällä, rinta ja hauislihas olivat ihan "mustat" kun oli veret tullut läpi. Onkin käynyt mielessä että olisiko leikkaus ollut kuitenkin oikea ratkaisu??
Rintalihaksen ulkoreunassa/yläosassa on pieni painauma/monttu, muuta muuten näyttää ihan normaalilta.Olen venytellyt rintaa paljon ylimääräisen arpikudoksen välttämiseksi.
Onkos muilla käynyt samanlaisia haavereita ja kauanko on kestänyt kuntoon tuleminen??

Itellä oikea rintalihas on revennyt kolmesti.Kuntoutus on pitkä prosessi ja joka kerralla entistä vittumaisempi.Monta kertaa on mielessä käynyt saliharrastuksen lopettaminen.Motivaatiota on välillä vaikea löytää,kun ei pysty treenaamaan täysillä.

Revennyttä lihasta pitää rasittaa,muuten se menee entistä huonompaan kuntoon.Treenaa niin isoilla painoilla kuin pystyt,ilman että lihasta alkaa särkemään.Suosittelen käsipainoliikkeitä,etenkin vinopenkki käsipainoilla on toiminut mulla hyvin.Liikkeissä kannattaa keskittyä puhtaaseen tekniikkaan ja hyvään venytykseen,jotta liikkuvuus lihaksessa säilyisi.Itellä revenneessä rinnassa on liikkuvuus yhtä hyvä kuin terveessäkin,kiitos ahkeran venyttelyn ja käsipainoliikkeiden.

Treenistä palautumista kannattaa tarkkailla.Jos treenaat rinnan esim. kerran viikossa ja rinta on vielä viikon päästä kipeä,treeni on ollut liian kovaa.Revennyt puoli ei palaudu yhtä nopeasti,joten sen mukaan on elettävä.

Suosittelen rasittamaan rintaa kevyesti useamman kerran viikossa.Tee vaikka pari kevyttä penkki tms. sarjaa ja venyttele päälle.Itellä rinta menee jumiin,jos sitä ei rasita tarpeeksi usein.

Revennyt rinta ei todennäköisesti tule koskaan 100 prosenttiseen kuntoon.Kovalla työllä lähelle sitä kuitenkin pääsee.Onneksi on muitakin lihasryhmiä kuin penkki:D

Tsemppiä kuntoutukseen!:thumbs:

Joo on paikkoja repeillyt, mm reisi ja molemmat hauikset pahemmin :-(

No, eipä ne oikein koskaan kuntoon tulekkaan, arpikudosta siellä on ja jos vetää isoilla painoilla niin aika kova riski että taas hajoo paikat.Itseasiassa useimmat pahemmat revähdyket ajoittui lähes vuoden sisään ja niiden jälkeen päätin muuttaa vaan treenityyliä.Eli vähemmän painoa ja enemmän toistoja, puhtaasti tunteella ja repimiset sun muut hölmöilyt pois...olis vaan älynnyt aikaisemmin tehdä niin...

Mutta ehdottomasti pitää jatkaa treenaamista muuten menee vaan huonommaksi.

edit:siitä kuntoo tulemisesta :kuukausia...malttia malttia...

repeämät

Taitaa ainut oikea tapa olla leikkaus jos jokin lihas repeää. Tietenkin pitää suhteuttaa miten tärkeää itselle on että pystyy kovasti treenaamaan. Muutamalla kaverilla revennyt rintalihas ja eipä kyllä sen jälkeen ole kukaan heistä kunnolla pystyneet rintaa treenaamaan vaikka tapahtumasta on kulunut hyvin pitkä aika.

Heipä hei!Kyselin ortopediltä käydessäni samalla tuota leikkaus asiaa(ukolta repesi reisilihas kyykyssä),ja hän sanoi,että leikkausta ei tarvitse yleensä tehdä,paitsi jos lihaksesta on revennyt yli puolet.Sanoi myös että tervehtymiseen menee 2-3kk,jollei enemmänkin.
Muutenkin näissä lihaksen repeytymissä suosittelen katsomaan lääkäriä tosi tarkkaan,koska taas kerran huomattiin,että suurinosa lekureista on täysiä aaseja,kun puhutaan lihasvammoista:curs: ...
Pitkää pinnaa toivottelen kaikille "vammaisille",elkää hajotko :)

Originally posted by PattiPete
En muuten tee minäkään enää vipareita sivulle. Pari viikkoa sitten vasen olkapää naksahti kun runttasin oikein kunnolla ja nyt sunnuntaina prkl naksahti uudestaan ja tulehtui :curs: . Jotain mobilatin tapaista rasvaa olen siihen iskenyt, mutta pitäisi saada jotain x kertaa tehokkaampaa.

Taitaa olla taas olkapää kipuja liikkeellä... meinaa mulla on kans vasen olkapää kipee mutta jännä juttu et se ei oikeastaan oireillu kuin pystypunnerruksessa käsipainoilla. Esim. vinopenkkiä pystyi tekee ilman mitään suuria kipuja. ice poweria oon siihen tunkenu ja venytelly aika paljon ja on alkanut kivut hellittää vähän. Enään viikkoa aikaa ennen kuin aloitan HST treenit, toivottavasti paranee siiheksi... otan kuitenkin olka-penkki treenit tod. kevyesti varmuuden vuoksi.

Nostin threadin esille. Muutama kysymys, jos joku viisaampi viittii vastata, lähinnä voimanostajien kommentit kiinnostavat.

Vähän taustoja:
Pituus 172 cm. Säännöllisen harjoittelun aloitin vuoden 1998 alussa, ikää 16 v ja muutama kuukausi. Vuoden päästä(tammikuu 99) penkkiykkönen oli 125 kg 67 kiloisena, varusteina vyö. Sen jälkeen repes rinta ensimmäisen kerran, n. 5 cm keskeltä lihasta. Olin menossa nuorten sm penkkareihin, muttei enää siinä vaiheessa tarvinnu. :david: -mallinen urheilulääkäri väitti, että siellä on vaan venähdys ja tulehdus. Ja pisti :curs: kortisonia, josta oli vaan haittaa. Sitte kävin fysioterapeutilla ainakin 10 kertaa, sain ultraääni- ja sähköhoitoa jne.

Vuoden 2000 keväällä olin yli 130 kg:n penkkikunnossa, rinta repesi vapun jälkeen. Kesällä menin inttiin ja reenit oli aika vähissä.

Syksyllä 2001 nostin 140 kg helposti, varusteina vyö ja rannesiteet. Rinta repesi kolmannen kerran. Lähes samassa kunnossa oli taas keväällä 2002, sitte tuli tulehdus rintaan ja meni taas muutama kuukausi. Nyt on ollu aika epäsäännöllisiä reenejä, kunto on olematon. Kesällä on tarkotus taas vääntää tosissaan.

Sitte ite asiaan. Onko enää mitään mahdollisuutta tehdä penkissä kovia tuloksia, vai kannattaako kisahaaveet(voimanostossa) unohtaa. Lähinnä meinaan sitä, että voiko paidalla nostamalla saada jotakin aikaan, vaikka onkin revennyt rinta. Kuormittaa kuitenki enemmän ojentajia kuin ilman paitaa nostot.

Meinas unohtua, ikää syksyllä 22 v ja painoa nyt noin 75 kg. Aikaa on siis vielä, muttei enää nuorten sarjoihin. Kaikki tulokset on salilla tehtyjä, ilman pomppua ja muutenkin siistejä eli menis kisoissa läpi pienellä hiomisella. Penkkipaitaa olen kokeillut yhden kerran joskus ´99. Sanotaan vielä, että natuna oon aina ollu. Eipä kyllä nuilla tuloksilla kukaan maha roinaamisesta syyttää.

Jos joku vastaa, kiitoksia jo tässä vaiheessa.

Ja tsemppiä kaikille tosissaan reenaaville lajista riippumatta :kippis1:

Originally posted by PrimoCafè

Kerran pelatessani kössiä, repes olkapää. Musta oli ja ei pahemmin liikuteltu. Siihen jäi ne pelaamiset pitkäksi aikaa, mutta täys levolla se meni paremmaksi ja muistaakseni reilu kuukauden jälkeen aloin pikku hiljaa kuntouttamaan..
Jos on noinkin pahasti mennyt, niin ei kannata liian aikaisin alkaa tekemään liian isoilla painoilla.

Originally posted by leoko
Sitte ite asiaan. Onko enää mitään mahdollisuutta tehdä penkissä kovia tuloksia, vai kannattaako kisahaaveet(voimanostossa) unohtaa. Lähinnä meinaan sitä, että voiko paidalla nostamalla saada jotakin aikaan, vaikka onkin revennyt rinta. Kuormittaa kuitenki enemmän ojentajia kuin ilman paitaa nostot.

Kyllä on mahdollisuuksia. Paitanostot saattavat siinä auttaa, että ne suojaavat rintaa. Mutta siinä on myös iso riski. Käytät paidalla "yli isoja painoja", joten vaarana voi olla repeäminen/katkeaminen. Jos paita sattuukin repeämään, niin voi ikävästi käydä, jos helpolla repeilee rinta.
Mutta toisaalta sit voi siirtyä vaikka shakkiin, jos liikaa pelkää loukkaantumisia.
Miten on ollut venyttely/hieronta? Voisivat hieman ehkäistä, jos noin helposti repeilee?

Orudis toimii! Mobilaatilla voitte heittää vesilintua!:D Mobilat kuuluu terkkareille:lol2: ...voi niitä muistoja..;)...Oli vaiva mikä tahansa, niin aina lyötiin mobilaattia!.."Tuu sit parin viikon päästä takas, jos vielä vaivaa!"...ja eiku taas mobilaattia ja ideaaliside...:lol2: ...

Mulla tissin repeämisestä kohta 3 vuotta. Oli ihan samat oireet ku Primolla. Kaksi kertaa pienempi repeäminen sen jälkeen. Ei ole tullut kuntoon ollenkaan. Alaviistopenkki ennen repeämistä 190kg-nyt ei pysty satkua nostaan. Fysikaalista sain repeämisen jälkeen, mutta mainittavaa apua ei ollut. Sinuna menisin heti jonkun pätevän urheilulääkärin/ortopedin puheille(Tulikoura). Vituttaa kun ei aikanaan leikattu kuntoon.:curs:

Originally posted by Raven
Kyllä on mahdollisuuksia. Paitanostot saattavat siinä auttaa, että ne suojaavat rintaa. Mutta siinä on myös iso riski. Käytät paidalla "yli isoja painoja", joten vaarana voi olla repeäminen/katkeaminen. Jos paita sattuukin repeämään, niin voi ikävästi käydä, jos helpolla repeilee rinta.
Mutta toisaalta sit voi siirtyä vaikka shakkiin, jos liikaa pelkää loukkaantumisia.
Miten on ollut venyttely/hieronta? Voisivat hieman ehkäistä, jos noin helposti repeilee?

Kiitoksia kommenteista.
Vähän tämänsuuntaista ajattelinkin. Repeilyyn vaikuttanut varmaan eniten todella jäykät rinta ja
olkapäät/lavat sekä liian lyhyt palautuminen. Alussa tuli reenattua liian usein ja liian paljon kerralla. Nyt vähän vanhempana yritän kuunnella enemmän kehoa ja reenata sen mukaan. Pyrin venyttelemään rintaa ym. useita kertoja viikossa. Yleensä teen kevyillä painoilla n. 20 toistoa muutaman sarjan ja siihen päälle venyttelen. Ilman palauttavia harjoituksia etenkin rinta palautuu todella huonosti. Hieronta ei varmaan ois pahitteeksi, ei oo tullu harrastettua.

Liikkuvuutta rinnalle yritän kehittää koko ajan, teen joka reenissä yhden punnerrusliikkeen tangolla ja siihen päälle yhden käsipainoilla. Lopuksi esim. ristikkäistaljaa, siinäkin panostan venytykseen. Käsipainoilla liikkuvuus on selvästi parantunut, mutta rakenteesta johtuen minusta ei koskaan tule notkeaa.

2004 pääsis vielä alle 23 -vuotiaisiin, eihän sitä koskaan tiedä, mitä tapahtuu. Jos saan 75 kiloisena penkin tonne 170 kiloon(paidalla ym. varusteilla) saatan lähteä lavalle, svnl:n puolelle varmaan. Aika näyttää.

Shakkiin en vaihda.:D

Originally posted by Away

No, mitäs siinä, ilmeisesti ainakin toinen olkapää tulehtu aika pahasti ja orudis geelillä hoidin olkapäitäni. Lääkäriin en sitten missään vaiheessa mennyt, mutta jo vajaan viiden viikon päästä aloitin kovat yläkropan treenit (siis tähän asti pidin taukoa).
Vieläkin tuntuu ajoittain sellaista kipua, joka on lukemani perusteella arpikudoksen kireydestä johtuvaa, eikä haittaa käytännössä mitenkään.

Vois olla kyllä hauiksen pitkän pään jänteen tulehdus.
oliko seuraavan laiset kivut?
käsi taakse vietäessä, kipu tuntuu etuolkapään kohilla, sivulle nostaessa peukalo ylös päin, kipu tuntuu etu olkapäässä lisäksi normaali latsi venytys aiheuttaa kipua etu olkapäähän edellä olevat on mun mielestä kaikki aika likimain just tulehdus haban jänteessä, koska mulla sattuu nyt oleen sellanen ja just noin kaikki edellä mainitut kivut on mulla :curs: viides treeni viikko ilman mitään yläkroppa treenejä, kevyet jalkatreenit vain oon tehny. Eipä yleensä noita mitenkään leikata vaikka menis ultraan, ja lievä tulehdus siinä on, kun se liikkuu aika paljon kuitenkin.

Back
Ylös Bottom