Renne Korppila Podcast

#37: Aleksi Ruuskanen, an episode from Renne Korppila Podcast on Spotify

DF5E879A-3ED0-4D68-AF45-5CFBE810F303.webp

Tuli lenkillä kuunneltua tää ”legioonalais” -podcasti. Jotenkin tuli sellanen fiilis, että olis ollut satuilua. Alkuun kuuntelin vähän sivukorvalla, mutta jossain vaiheessa tuli sellanen erikoinen fiilis. Voi olla toki, että herran ulosanti ei ollut kohdallaan tms. Oli pakko käydä tsekkaamassa tubesta kommentit, niin en ilmeisesti ollut yksin ajatusteni kanssa. Tosiaan, Rennen podcastit on yleensä ihan timanttia, mutta tän kohdalla, oliko tehty joku taustaselvitys, että nää stoorit jollain tapaa pitää paikkansa? Osasko se jätkä laulaa ranskaksi niitä lauluja tai jotain käskyjä? Oliko jotain dokumentteja, että oli ollut siellä? Ja siis nimenomaan tehnyt noita juttuja eikä ollut siellä yhtä viikkoa ja lähteny himaan?

Tuli lenkillä kuunneltua tää ”legioonalais” -podcasti. Jotenkin tuli sellanen fiilis, että olis ollut satuilua. Alkuun kuuntelin vähän sivukorvalla, mutta jossain vaiheessa tuli sellanen erikoinen fiilis. Voi olla toki, että herran ulosanti ei ollut kohdallaan tms. Oli pakko käydä tsekkaamassa tubesta kommentit, niin en ilmeisesti ollut yksin ajatusteni kanssa. Tosiaan, Rennen podcastit on yleensä ihan timanttia, mutta tän kohdalla, oliko tehty joku taustaselvitys, että nää stoorit jollain tapaa pitää paikkansa? Osasko se jätkä laulaa ranskaksi niitä lauluja tai jotain käskyjä? Oliko jotain dokumentteja, että oli ollut siellä? Ja siis nimenomaan tehnyt noita juttuja eikä ollut siellä yhtä viikkoa ja lähteny himaan?

Kieltämättä sama fiilis tuli itsellekin välillä ulosannista. Mutta kyllä netin tietäjät kertoo että löytyy kuvia miehestä Legioonassa, ja Etelä-Karjalan hemmot vahvistaa että mies ainakin on ollut kyllä palvelemassa. Sehän ei toki takaa että kaikki jutut olisi totta, ja ihmettelen ettei ottanut esim Képi Blanciaan edes muistoksi Legioonasta.

Jos oikein ymmärsin niin mies oli krapulassa haastattelussa niin olisiko se voinut vaikuttaa ettei ihan parhainta ja johdonmukaisinta ollut vastailu. Mielenkiintoinen aihe oli kuitenkin tässä podcastissa.

Alkuun ärsytti se kun joka toinen sana oli vittu mutta oli kyllä mielenkiintoinen tarina.
En jaksa uskoa että satua ois

Pultsareissa jne. on hyvin paljon "ex-legioonalaisia", mutta aika paljon pitäisi olla pokkaa, että lähtee podcastiin kertomaan sepitettyjä juttuja. Nykymaailmassa kun joku tuntee aina jonkun, luulisi tuollaisen paljastuvan jossain vaiheessa. Itsehän en muuten kehtaa koskaan yrittää tehdä vaikutusta legioonakortilla, vaan väitän baareissa ihmisille olleeni edellisessä elämässäni Waffen-SS:n sotilas.

Tuon emättimen lempinimen hokeminen jatkuvasti on kieltämättä raskasta kuunneltavaa.

Kiroilu johtu varmaan osittain jännityksestä, varmaan eka kerta tälläsessä haastiksessa/podcastissa. Kyl mä ainakin uskon noi jutut, jos ois kusettanu, niin kai se olis enemmän värittäny juttuja.

Kiroilu johtu varmaan osittain jännityksestä, varmaan eka kerta tälläsessä haastiksessa/podcastissa.

Voi olla noinkin. Osa ihmistä taas tuntuu käyttävän "vittua" samanlaisena täytesana kuin mm. "niinku" tai "tota noin".

Jotta ette saa minusta ihan siveyspoliisin vaikutelmaa, olen sitä mieltä, että kiroilulle ja alatyylin ilmaisuille on ehdottomasti paikkansa, mutta jatkuva hokeminen on eri juttu.

Vuosia sitten tuli luettua yhen britin legioona kokemuksista.Tarina meni suuriin piirtein näin,alussa palvelus maistui ja kaikki meni hyvin.Sit homma muuttui,kaveri ei kyennyt keskittymään olennaiseen vaan kaikki vapaa aika käytettiin ryyppäämiseen ja huorissa käyntiin.Kunto laski ja palvelus muuttuikin vaikeaksi ja koko ajan simputettiin jos ei istunu putkassa.Kaveri ei kyennyt ymmärtämään miksi hän ei pääse erikoisjoukkohin taistelemaan vaan on kassulla kuorimassa perunoita.
Oisko vuoden ollu ja sit livisti takaisin kotiin kertoilemaan legioonalais urastaan.

Sitä Pietiläistä on paljonkin eri piireissä haukuttu monilla eri termeillä.Minusta hän heti palvelun alussa veti kyvyistään oikeat johtopäätökset ja keskitty siihen minkä osas.Treenas,marssi,ampui ja totteli käskyjä,muistaakseni myös lopetti ryyppäämisen ja pääsi eroon sen aiheuttamista ongelmista (tappelut ja hankaluudet pollareiden kanssa).

Alkuun ärsytti se kun joka toinen sana oli vittu mutta oli kyllä mielenkiintoinen tarina.
En jaksa uskoa että satua ois

Joo, oli todella raskas kuunneltava noin kieliasullisestikin. Se ehkä oli yksi, että Rennen piti monesti oikein pumpata juttua ja ohjaileviin vastauksiin tuli juuri tätä JOO JOO, ja vastausten tyylistä tuli mieleen kusettaminen. Sillai tosiaan alko jossain vaiheessa tuntua, että ei jaksa kuunnella kun puheet täyttä paskaa, mutta kuuntelinpa kuitenkin loppuun, jos olisi itseänsä pussiin puhunut. Vastaustyylissä oli vain sepitykseen yleisiä pääpiirteitä: aikajanan epämääräisyys ”ei muista” tai välttää puhumasta. Tapahtumat oli toisistaan irrallisia ja erillisiä tarinoita, niin yhteenliimausta ei tarvitse tehdä ja kuulija harhautuu yksittäisen tarinan wow-faktoriin. Yksityiskohtien epätarkkuus tai unohtaminen. Jos äijä on vielä ollut siellä vuosi sitten? Esimerkiksi, kuinka moni on unohtanut oman armeija-aikansa niin, ettei osaisi kertoa siitä? Kyllä se on monelle sellainen kokemus, että sen muistaa lopun elämäänsä.

Joo, oli todella raskas kuunneltava noin kieliasullisestikin. Se ehkä oli yksi, että Rennen piti monesti oikein pumpata juttua ja ohjaileviin vastauksiin tuli juuri tätä JOO JOO, ja vastausten tyylistä tuli mieleen kusettaminen. Sillai tosiaan alko jossain vaiheessa tuntua, että ei jaksa kuunnella kun puheet täyttä paskaa, mutta kuuntelinpa kuitenkin loppuun, jos olisi itseänsä pussiin puhunut. Vastaustyylissä oli vain sepitykseen yleisiä pääpiirteitä: aikajanan epämääräisyys ”ei muista” tai välttää puhumasta. Tapahtumat oli toisistaan irrallisia ja erillisiä tarinoita, niin yhteenliimausta ei tarvitse tehdä ja kuulija harhautuu yksittäisen tarinan wow-faktoriin. Yksityiskohtien epätarkkuus tai unohtaminen. Jos äijä on vielä ollut siellä vuosi sitten? Esimerkiksi, kuinka moni on unohtanut oman armeija-aikansa niin, ettei osaisi kertoa siitä? Kyllä se on monelle sellainen kokemus, että sen muistaa lopun elämäänsä.

Selviäisikö kyseisestä podcastista kuuntelemalla?

Kaikki selviää, kun kuuntelee kyseisen jakson vai miten se oli, jarno? Tuu ny ite kertoon tänne...

Kaikki selviää, kun kuuntelee kyseisen jakson vai miten se oli, jarno? Tuu ny ite kertoon tänne...
Miksi sä liität ton mun kysymyksen ihan eri vastaukseen ja pyydät multa selvitystä?:cautious: Mä en itse ole kuunnellut tuota podcastia koska aihe ei kiinnosta mua. Sä kyselit vuosilukuja ja se tosiaan selvisi siitä podcastista kuuntelemalla kuten Andy sulle antoi vastauksen tuolla edellisellä sivulla...

Miksi sä liität ton mun kysymyksen ihan eri vastaukseen ja pyydät multa selvitystä?:cautious: Mä en itse ole kuunnellut tuota podcastia koska aihe ei kiinnosta mua. Sä kyselit vuosilukuja ja se tosiaan selvisi siitä podcastista kuuntelemalla kuten Andy sulle antoi vastauksen tuolla edellisellä sivulla...

Miten niin eri kysymys? Aikajanaa tuossakin ihmetellään niinku montaa muutakin epätäsmällisyyttä. Andyn vastaus ei ollut tyydyttävä mutta antaa olla, kun et kerta kuunneellut podcastia ni et osaa arvioida asiaa.
Jos jää vielä jotakin epäselvää, miksi podcastissa on epäselvää, kannattaa toteuttaa oma neuvo ja kuunnella se podcasti.

Minä taas mietin, että kuka se puhuu ihan samalla tavalla (nuotti/murre). Ja sitten tajusin, että Jouni Hynynenhän se. Ja molemmat taisi ollakin Lappeenrannasta. Oma kokemukseni on, että itärajan pojat puhuu usein juurikin tuohon tyyliin, "välimerkkeineen". En usko, että kaveri varsinaisesti mitään satuili. Tietysti mukana oli pientä väritystä, liioittelua ja sopivasti jätettiin joitakin tapahtumia pois hyvää tarinaa pilaamasta. Sellaista olen itsekin kuullut, että tuo muukalaislegioonan maine "eliittiyksikkönä" on mennyt jo jonkin aikaa alaspäin ja onko sillä enää Ranskalle enää merkittävää sotilaallista merkitystä.

Täällä porukka tyyliin romantisoi tuota legionaa ja pitää sitä jotenkin isona merkittävänä saavutuksena olla "legionan supersotilas". Eiköhän ne kusettajat ole niitä wannabe legioonalaisia jotka justiinsa ihannoi tota myyttiä. Tässähän tämä kaveri anto realistisen kuvan legiionasta että huono tasoinen armeija jossa siivotaan suuriman osan ajasta eikä pääse edes tosihommiin. En näe miksi joku kusettaisi tämmösestä

Täällä porukka tyyliin romantisoi tuota legionaa ja pitää sitä jotenkin isona merkittävänä saavutuksena olla "legionan supersotilas". Eiköhän ne kusettajat ole niitä wannabe legioonalaisia jotka justiinsa ihannoi tota myyttiä. Tässähän tämä kaveri anto realistisen kuvan legiionasta että huono tasoinen armeija jossa siivotaan suuriman osan ajasta eikä pääse edes tosihommiin. En näe miksi joku kusettaisi tämmösestä

Kuuntelitko sen podcastin?

Minä taas mietin, että kuka se puhuu ihan samalla tavalla (nuotti/murre). Ja sitten tajusin, että Jouni Hynynenhän se. Ja molemmat taisi ollakin Lappeenrannasta. Oma kokemukseni on, että itärajan pojat puhuu usein juurikin tuohon tyyliin, "välimerkkeineen". En usko, että kaveri varsinaisesti mitään satuili. Tietysti mukana oli pientä väritystä, liioittelua ja sopivasti jätettiin joitakin tapahtumia pois hyvää tarinaa pilaamasta. Sellaista olen itsekin kuullut, että tuo muukalaislegioonan maine "eliittiyksikkönä" on mennyt jo jonkin aikaa alaspäin ja onko sillä enää Ranskalle enää merkittävää sotilaallista merkitystä.
Imatralta..

Mulla ei ollut kyllä mitään vaikeuksia uskoa kaverin tarinaa. Ihan selkeästi kertoi eri vaiheista. Pientä jännitystä varmasti oli mutta nuori kaveri kyseessä. En vaan voi ymmärtää miten voi olla niin vitun vaikeaa uskoa että oli tosi tarina. Ja miksi joku keksisi tuollaisen tarinan. Omalla nimellään kuitenkin esillä.

Back
Ylös Bottom