Renkaasi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos renkaat kuluu molemmilta puolilta niin silloin on rungossa vikaa. Esim maxxis tekee näin lähes poikkeuksetta.
Ei ole ennen tullut tollasta vastaan. Runkovika ilmenee yleensä epätasaisena kulumisena tai selvänä pattina. Molemmilta puolilta kuluminen on enemmänkin oire löysästä reuna-alueesta. Tätä taas voidaan kompensoida isommilla paineilla.

Otetaan esimerkki tuolta moottoripyörämaailmasta. Monilla tuntuu moottoripyörien renkaat kuluvan reunoilta selvästi hampaalle ja tätä voidaan ehkäistä pitämällä vähän korkeampia paineita. Michelin on kehittänyt uudentyyppisen renkaan jossa on vahvistettu reuna-alue, jonka pitäisi ehkäistä tällaisen ongelman syntymistä.

Samalla tavalla se toimii autossa. Tollanen kuluminen, jos on renkaasta johtuvaa, ei ole mikään runkovika sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan lähinnä renkaan rungon ominaisuus, jos on paska rengas. Omasta kokemuksesta voin kyllä sanoa, että ei noissa nankangin rungoissa ole tähän mennessä mitään valittamista ollut. Se nyt vaan on niin, että matala kumi tarvitsee korkeat paineet. 3 bar ei vielä ole mitään liioittelua.
 
Jotenkin ne isommat sopii paremmin isompaan autoon, mutta annetaan olla noi vakiot, kaippa nuo ovat valmistaessa näin parhaimmaksi sumplineet. Lievä korotus voisi vähän lieventää efektiä, että renkaat näyttää pieneltä, tai sitten ei.

Tuskinpa profiilin korottaminen nykyisestä ainakaan ajo-ominaisuuksia parantaa. Siinäkin mielessä kannattaa pitää nykyiset.
 
Ei ole ennen tullut tollasta vastaan. Runkovika ilmenee yleensä epätasaisena kulumisena tai selvänä pattina. Molemmilta puolilta kuluminen on enemmänkin oire löysästä reuna-alueesta. Tätä taas voidaan kompensoida isommilla paineilla.

Otetaan esimerkki tuolta moottoripyörämaailmasta. Monilla tuntuu moottoripyörien renkaat kuluvan reunoilta selvästi hampaalle ja tätä voidaan ehkäistä pitämällä vähän korkeampia paineita. Michelin on kehittänyt uudentyyppisen renkaan jossa on vahvistettu reuna-alue, jonka pitäisi ehkäistä tällaisen ongelman syntymistä.

Samalla tavalla se toimii autossa. Tollanen kuluminen, jos on renkaasta johtuvaa, ei ole mikään runkovika sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan lähinnä renkaan rungon ominaisuus, jos on paska rengas. Omasta kokemuksesta voin kyllä sanoa, että ei noissa nankangin rungoissa ole tähän mennessä mitään valittamista ollut. Se nyt vaan on niin, että matala kumi tarvitsee korkeat paineet. 3 bar ei vielä ole mitään liioittelua.

Juu tai siis en tarkoittanut VIKA vaan että renkaalla on tapana kulua tällä tavalla. Kuten edellä mainitulle maxxiksella on. :D
 
No ei ainakaan tuulisella kelillä parantaisi. Pidän nuo vakiot, niillä on tarkoituksensa varmasti valmistajan ajo-ominaisuuksia ajatellen. Enkä tiedä miten VSA skulaisi jos radikaalisti korottaisi autoa, kai se jarruttelis joka kurvissa kun auto niiaisi enemmän.
 
Mietin vaan kun itelläni on samat kumit koossa 215/35 18 ja niillä on päästelty jotain 20 000 ja pintaa on vielä vaikka millä mitalla. Tunutuu olevan oikein kestävät. Mulla tosin painetta 3.0 kaikissa. Voisit itsekin kokeilla noinkin reiluja paineita, koska toi kulumistapa viittaa siihen, että liian vähän on ollut. Itse oon ollu noihin kyllä siinä määrin tyytyväinen, että ihan heti en taida enää merkkirenkaita alle pistää. Renkaat on pyöreitä, ei runkovikoja ja sadekelilläkin pitää ihan kohtuullisesti. Mitä sitä muuta renkaalta enää kaipaakaan? Tosin noi pitää aivan järkyttävää meteliä, mutta sekin menee todennäköisesti matalan profiilin ja korkeiden paineiden piikkiin.
Kiitän neuvosta:kippis1: Täytyy laittaa ens kesäks painetta sit toi 3.0 ni eiköhän kulu vähemmän!
 
Perjantaina tulee alle Michelin X-Ice xi2:set 185/65 14", 289e joutuu köyhtymään :o Harmittaa ottaa noi 16" tuumaiset kiekot pois, mutta onneksi auto sentään tippuu pari senttiä kenttää kohti ja ei hankaa enää renkaat kaariin kiinni töyssyissä. :D Kannatti käydä tekeen rengashommia ennen, niin saa nykyään kohtuu hinnalla kumit autoon.
 
Tänään tuli hankittua Michelin X-Icet 195/65/15, hintaa sarjalle 413€ sis. aluvanteille asennuksen. Ei mielestäni paha, sillä jotkut liikkeet pyysivät vastaavista parhaimmillaan 550€, nys sain vielä bonuksetkin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eilen tuli alle Contin viking contact 5, 225/45/17. Hintaa joutui lyömään tiskiin 700 eskoa.. Tuntuvat kovin pieniltä 235/40/18 kesärenkaiden jälkeen..
 
Jaa, itse ainakin luulisin näin että pehmeä rengas joustaa paremmin kuin kivikova eli tuskin se kova rengas siinä töyssyssä ainakaan sitä vannetta suojaa.
 
Vanne vaurioituu vain fyysisestä osumasta.. eli kyllä se kovempi paine auttaa.

Polkupyörä lienee tässä havainnollistavin esitys. Kaikki ovat ajaneet pyörällä jossa on liian vähän ilmaa ja siksi hakkaa vähän väliä vanteelle. Sama asia autossa, jos painetta olisi enemmän niin osumat eivät kuormita vannetta vaan voima jakautuu tasaisesti renkaaseen.

edit. pinta-paine nääs, kova paine niin vaaditaan kovempi voima samalle alalle jotta osuisi vanteeseen asti. Pehmeä kumi joustaa alta pois kuin vellikissa ja koko osuma tulee täydellä voimalla vanteeseen-> vanne kieroon tai murtuu.

Vaihtoehdot ovat siis joko osuma vanteeseen tai ei osumaa ollenkaan. Se kumi siellä välissä joustaa niin vähän ettei siitä ole suojaamaan vannetta jos osuma on niin kova että rengas sen voimasta lytistyy täysin töyssyn ja vanteen väliin.

Tosin tässäkin yleensä käy käytännön elämässä niin että jos 2bar paineilla lyö vanteeseen, niin sama myös tapahtuu 3bar paineilla. Eli on ajettu liian kovaa :)
 
näin on sanonut ihminen joka töikseen korjaa vanteita ja nyt puhutaan matalista renkaista joita monesti aluvalsseissa käytetään. kyllä minä ainakin ammattilaista näissä asioissa uskon.


edit hidas
 
Onko kukaan hakenut tällä talvea hapitsun puolelta renkaita? eikö nyt kruunu ole huonona ekuun nähden että ilmeisesti voisi saada halvalla.
 
joltain tutulta vielä y-tunnus valtakirjan kera niin saa 0%alv renkaat. tossa esim syksyn mainos

http://www.kmdack.com/fi

kmdack_flyer_08_fi.jpg
 

Suositut

Back
Ylös Bottom