Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Ei nyt sentäs koko seinää viitsi alkaa tekemään. Remppafirman ukko kävi tänään, siististi naputteli vanhan laatan pois, vesieristyskin pysyi ehjänä. Uusi laatta on jo paikallaan, huomenna sitten saumat ja silikonit niin homma on sillä selvä... Kerrankin joku asia ainakin tuntu menevän helposti.
Niin miksi tehdä asioita vaikeimman kautta, kun se käy helposti kuin heinänteko.

Mitäs mieltä ootte? Laitanko kylppäriin laatat vai muovimaton lattiaan ja seinään. Putkiremppa on tulossa suunnilleen vuonna 2016 ja vaikee sanoo myynkö kämpän ennen sitä, luultavasti myyn kun valmistus koulusta noin 4 vuoden sisällä. Laattojen hinta varmaan 20e m2, paljon muovimaton?

Mitäs mieltä ootte? Laitanko kylppäriin laatat vai muovimaton lattiaan ja seinään. Putkiremppa on tulossa suunnilleen vuonna 2016 ja vaikee sanoo myynkö kämpän ennen sitä, luultavasti myyn kun valmistus koulusta noin 4 vuoden sisällä. Laattojen hinta varmaan 20e m2, paljon muovimaton?

Luultavasti saat paremman lopputuloksen kun laitat ensin vesieristeen ja sitten laatat, kuin alat liimailemaan muovimattoa, ainakin jos itse teet. Lattian muovimaton liimaaminen saumoineen on aika haasteellinen homma, ja varmaan aika vaikea saada myös ammattimiestä muovimattoa asentamaan. Uskoisin, että lopputulos on aikalailla saman hintainen, teet sitten kummalla tyylillä tahansa. Seinälaattoja saa halvimmillaan n. 5 euroa neliö, ja lattialaattoja alle kympillä. Siis jopa ihan asiallisia. Ei varmasti kovin paljon halvemmalla saa muovimattoa... Toki se vesieristysmassakin oheistarpeineen jotain maksaa, mutta ne on suht helppo asentaa oikein, vaikkei olisi aikaisemmin vesieristänyt... Kunhan lukee ohjeet tarpeeksi perusteellisesti. Muovimattoa täytyy hitsata ainakin lattiassa, ja se ei ole ihan joka pojan hommaa...

Vesieristettä ei vaan enään lain mukaan saa kuka tahansa laittaa, vaan siihen tarvitaan pätevyys (sertifikaatti tms) Jos teet itse, niin vastaat siitä (olikohan se nyt 10 v) noissa hommissa (eli siis huomattavasti pidempi mitä normaali vastuu osakekaupoissa. Ja jos teet itse, niin ei hyvä heilu jos siellä sattuu esim. vesivahinko (vakuutusyhtiö ei tykkää..)

Halvalla pääset, kun purat ite kaiken, roudaat kamat kaatikselle, purat seinät, lattiat jne..

Ammattimies tekemään kaadot, vesieristykset ja laatoituksen. Uudet kamat (tai vanhat kylppärikamat) laitat itse paikalleen, tai ammattimiehen avustaessa!

Se on se aika mikä maksaa kun palkkaa miehen tekemään töitä. Tekee ite niin pitkälle kun pystyy. Ja toimii apulaisena hommissa mihin ei pysty.

Vesieristettä ei vaan enään lain mukaan saa kuka tahansa laittaa, vaan siihen tarvitaan pätevyys (sertifikaatti tms) Jos teet itse, niin vastaat siitä (olikohan se nyt 10 v) noissa hommissa (eli siis huomattavasti pidempi mitä normaali vastuu osakekaupoissa. Ja jos teet itse, niin ei hyvä heilu jos siellä sattuu esim. vesivahinko (vakuutusyhtiö ei tykkää..)

Halvalla pääset, kun purat ite kaiken, roudaat kamat kaatikselle, purat seinät, lattiat jne..

Ammattimies tekemään kaadot, vesieristykset ja laatoituksen. Uudet kamat (tai vanhat kylppärikamat) laitat itse paikalleen, tai ammattimiehen avustaessa!

Se on se aika mikä maksaa kun palkkaa miehen tekemään töitä. Tekee ite niin pitkälle kun pystyy. Ja toimii apulaisena hommissa mihin ei pysty.

Vedeneristeen saa kyllä levittää ihan laillisesti ilman sertifikaattia. Tuohon ei ole vielä lainvoimaisuutta saatu, eikä varmasti kovin nopeasti tulla saamaankaan, vaikka sitä on jo monta vuotta yritetty. Eri asia on tosin, korvaako taloyhtiö vesieristeen, jonka on levittänyt joku jolla ei ole sertifikaattia. Meidän taloyhtiössä esim. taloyhtiö korvaa vesieristeen sillä edellytyksellä, että vedeneristäjä on joko VTT:n tai materiaalivalmistajan sertifioima. Toki on erikseen sellaiset sopimukset, joihin on merkitty että vesieristäjän tulee olla sertifioitu. Tällaisia sopimuksia ovat esim. taloyhtiön ja rakennusliikkeen väliset linjasaneerausurakkasopimukset, ja yksityisen kuluttajan ja remonttiliikkeen väliset pienurakkasopimukset. Käsittääkseni myöskään vakuutusyhtiö ei voi vaatia sertifioitua märkätila-asentajaa. Ainakaan jos vedeneristys on oikein tehty. Eikä se sertifikaatti aina takaa sitä, että tekijä olisi asiansa osaava.

Ammattimies on aina helpoin ja varmin tapa, mutta ainakin pääkaupunkiseudella se ei ole ihan ilmaista lystiä. Oikeat ammattimiehet eivät myöskään suostu tekemään töitä samalla kun joku amatööri pyörii jaloissa ''apulaisena''. Sitäpaitsi purkutyötkään eivät ainakaan kylpyhuoneessa aina ole ihan niin helppoja kuin äkkiseltään voisi luulla. Vesivahingon riski on aika vahvasti mukana jos ei ole esimerkiksi hajuakaan missä menee vesijohdot. Purkuvaiheessa on aika helppoa myöskin tärvellä kylpyhuoneen ulkopuoliset seinät.

Eikö vesieristeen voi itse tehdä ja hyväksyttää se jollain? Ite oon seinät ja lattiat purkanut jo poravasaralla. Mietityttää vaan ku putkiremppa tulossa niin silloinhan kaikki laatat lähtee, mutta siihen kuiteski on vielä 8 vuotta aikaa.

En kyllä itse lähtis tekemään mitään kosteantilojen remppaa... vaikka alan ammattilainen olenkin. Ottaisin kuitilla ammattiihmisen tekemään. Kuten yllä jo mainittiin, työstään on vastuussa 10v. Ja jos on törkeä huolimattomuus tai tahallisuus, niin sitten lopun elämänsä. Eihän siinä muuten mitään, mutta jos kuset remppas ja aiheutat naapurille kosteusongelmia. Sama jos olet myymässä kämppääsi eteenpäin. Eikös ostaja voi perua kaupan jopa 5 vuotta myyntitilanteen jälkeen, jos ilmenee törkimyksiä. Kaikki rakenteet pitää täyttää määräykset ja hyvän rakennustavan. Esim. erilaiset ohjekuvat ovat varsin usein viallisia, puutteellisia tai jopa täysin vääriä. Voi olla asiasta ymmärtämättömälle lähes mahdotonta huomata näitä kuvien puutteita ja siltikin työn tekijä vastaa työstään... Oikeudessa on suunnattoman paljon varoittavia esimerkkejä. Ja oikeudessa ei luulo paljon paina (luulin tekeväni oikein).

On yksi lysti, vaikka työn olisikin jokin taho "hyväksynyt", silti työntekijä vastaa työstään (kun puhutaan tällaisista oman asunnnon remonteeraamisesta)... todellisuudessa lopputilanteessa tilaaja on aina vastuullinen. Mutta missä suhteessa, yleisemmin sen ratkaiseen oikeuslaitos.

En kyllä itse lähtis tekemään mitään kosteantilojen remppaa... vaikka alan ammattilainen olenkin. Ottaisin kuitilla ammattiihmisen tekemään...

Kyllä se vaan itsetekeminenkin mietityttää, jos vähänkin pysyy työkalut kädessä. Eräs tuttava oli kysynyt tarjousta ihan normaalikokoisen saunan ja kylpyhuoneen remonttiin rivitalossa. Hinta 30 tuhatta euroa. Toinen tutun tuttu oli teettänyt muutaman neliön WC:hen remontin ja hintaa 10 tuhatta.

Onhan se selvä, että itse tehden hinta on murto-osa, jos töille ei laske mitään. Tommosen WC:n tekee varmaan tonnilla, jos hakee Virosta pöntöt ja altaat. Ja ehkä sitä voi pari kauneusvirhettäkin työnjäljessä antaa itselleen anteeksi, kun hintalappu on "hieman" edullisempi.

Eipä sillä, en mäkään kerrostalossa tai rivarissa uskaltaisi mitään itse tehdä. Omakotitalossa ehkä, kun itse ainoastaan kärsii omista töppäilyistään. Mökillä tehtiin isän kanssa muutama vuosi sitten sauna ja suihkutilat. Itse tehtiin vesieristykset ja laatoitettiin. Ei tarvitse olla mikään raketti-insinööri. Eipä ole vielä homehtunut, eikä toisaalta ole tarkoitus myydäkkään.

En kyllä itse lähtis tekemään mitään kosteantilojen remppaa... vaikka alan ammattilainen olenkin.

Miten sinä muka sitten töissäkään voit mitään tehdä? :rolleyes: Kohtuullisen omituista hommaa jos töissä voi tehdä mutta itselle ei. Selvästikin kertoo siitä että ei ole paljon taitoa tai ei luoteta omiin taitoihin.

Kyllä mä ainakin sanosin että jos itse ammattimies on niin varmasti voi tehdä nuo hommat itse. Pitää vaan olla huolellinen ja tehdä asiat oikein niin ei siitä mitään seuraamuksia tule. Nuo pahimmat vahingot missä on ihan oikeuteenkin asti menty on tapahtunut varmasti niin että tekijä on ollut semmonen että ei tajua yhtään mitä on tekemässä tai sitten erittäin välinpitämätön "ammattimies".

Kuten yllä jo mainittiin, työstään on vastuussa 10v. Ja jos on törkeä huolimattomuus tai tahallisuus, niin sitten lopun elämänsä. --- Sama jos olet myymässä kämppääsi eteenpäin. Eikös ostaja voi perua kaupan jopa 5 vuotta myyntitilanteen jälkeen, jos ilmenee törkimyksiä. --- Esim. erilaiset ohjekuvat ovat varsin usein viallisia, puutteellisia tai jopa täysin vääriä. Voi olla asiasta ymmärtämättömälle lähes mahdotonta huomata näitä kuvien puutteita ja siltikin työn tekijä vastaa työstään...

On yksi lysti, vaikka työn olisikin jokin taho "hyväksynyt", silti työntekijä vastaa työstään (kun puhutaan tällaisista oman asunnnon remonteeraamisesta)... todellisuudessa lopputilanteessa tilaaja on aina vastuullinen. Mutta missä suhteessa, yleisemmin sen ratkaiseen oikeuslaitos.

Saako kysyä mistä moiset 10v takuu aina ja lopun elämää jos torkeällä huolimattomuudella aiheutettu repäisit? Takuu on 2 vuotta, jos ei muuta erikseen sovita ja torkeästä laiminlyönissä (tehty vaikka työt kännissä, jätetty vedeneristykset pois jne) 10 vuotta.

YSE1998 sanoo seuraavaa:

28 §
Tuotevastuu

1. Urakoitsijalla on tuotevastuulain mukaan
tuotevastuu joko tuotteen valmistajana
tai liikkeelle laskijana.

29 §
Vastuu takuuaikana

1. Urakoitsija vastaa suorituksensa sopimuksenmukaisuudesta
takuuajan, jonka pituus on, ellei urakkasopimuksessa ole
muuta määrätty, kaksi vuotta. Urakoitsijan
suoritukseen, jota takuu koskee, luetaan
myös lisä- ja muutostyöt.

30 §
Vastuu takuuajan jälkeen

Urakoitsija vastaa takuuajan jälkeenkin
sellaisista virheistä, joiden tilaaja näyttää
aiheutuneen urakoitsijan törkeästä laiminlyönnistä,
täyttämättä jääneestä suorituksesta
tai olevan seurausta sovitun
laadunvarmistuksen olennaisesta laiminlyönnistä
ja joita tilaaja ei ole kohtuuden
mukaan voinut havaita vastaanottotarkastuksessa
eikä takuuaikana. Tästäkin
vastuustaan urakoitsija on vapaa, kun
kymmenen vuotta on kulunut rakennuskohteen
vastaanottamisesta
tai, mikäli
vastaanottotarkastusta ei ole pidetty, siitä
päivästä, jolloin rakennuskohde on
otettu käyttöön.

Entä mitä tarkoitat ohjekuvilla? Jotain epämääräisiä kotisivuilla olevia "näin teet kylppäriremontin", vai ammattilaisen tekemiä detaili kuvia? Kyllä nimittäin kohteeseen tehdyistä kuvista vastaa myös suunnittelija osaltaan.

Millaisia ovat muuten törkimykset, joiden takia ostaja voi perua talokaupan vielä viiden vuoden jälkeen automaattisesti? Ja mihin lakipykälään tässä nojaudutaan?

Tosta viimeisestä kohdasta vielä. Eli siis jos teet itse vaikka sähkötyöt ja sähköurakoitsija tulee ja tarkastaa kytkennät ja laittaa nimensä paperiin. Kun talo sitten palaa, eikö sähköurakoitsija ole LAINKAAN vastuussa? En siis tiedä minäkään, mutta väittäisin, että leivättömän pöydän ääressä asiaa mietitään. Ja miten niin tilaaja on aina vastuullinen? Kyllä urakoitsija vastaa työstään ihan just niinkuin vaikkapa jääkaappikauppiaskin.

Eli siis jos teet itse vaikka sähkötyöt ja sähköurakoitsija tulee ja tarkastaa kytkennät ja laittaa nimensä paperiin. Kun talo sitten palaa, eikö sähköurakoitsija ole LAINKAAN vastuussa?

Tämän minäkin haluaisin tietää. Ei tarvi sitten mutu tuntumalla vastata niin kuin näissä aikaisemmissa viesteissä näkyy vähän olevan.

Saako kysyä mistä moiset 10v takuu aina ja lopun elämää jos torkeällä huolimattomuudella aiheutettu repäisit? Takuu on 2 vuotta, jos ei muuta erikseen sovita ja torkeästä laiminlyönissä (tehty vaikka työt kännissä, jätetty vedeneristykset pois jne) 10 vuotta.

YSE1998 sanoo seuraavaa:

28 §
Tuotevastuu

1. Urakoitsijalla on tuotevastuulain mukaan
tuotevastuu joko tuotteen valmistajana
tai liikkeelle laskijana.

29 §
Vastuu takuuaikana

1. Urakoitsija vastaa suorituksensa sopimuksenmukaisuudesta
takuuajan, jonka pituus on, ellei urakkasopimuksessa ole
muuta määrätty, kaksi vuotta. Urakoitsijan
suoritukseen, jota takuu koskee, luetaan
myös lisä- ja muutostyöt.

30 §
Vastuu takuuajan jälkeen

vastaanottamisesta
tai, mikäli
otettu käyttöön.

Entä mitä tarkoitat ohjekuvilla? Jotain epämääräisiä kotisivuilla olevia "näin teet kylppäriremontin", vai ammattilaisen tekemiä detaili kuvia? Kyllä nimittäin kohteeseen tehdyistä kuvista vastaa myös suunnittelija osaltaan.

Millaisia ovat muuten törkimykset, joiden takia ostaja voi perua talokaupan vielä viiden vuoden jälkeen automaattisesti? Ja mihin lakipykälään tässä nojaudutaan?

Tosta viimeisestä kohdasta vielä. Eli siis jos teet itse vaikka sähkötyöt ja sähköurakoitsija tulee ja tarkastaa kytkennät ja laittaa nimensä paperiin. Kun talo sitten palaa, eikö sähköurakoitsija ole LAINKAAN vastuussa? En siis tiedä minäkään, mutta väittäisin, että leivättömän pöydän ääressä asiaa mietitään. Ja miten niin tilaaja on aina vastuullinen? Kyllä urakoitsija vastaa työstään ihan just niinkuin vaikkapa jääkaappikauppiaskin.
grynderin takuu taitaa olla 10v minkä aika moni sotkee perus urakoitsijaan.

Remonttivihjeitä pohjalaistalon vintin kunnostukseen

Moi, tämä sama viesti meni jostain syystä tuonne sisustusthrediin, vaikka olin tarkoittanut sen tänne remontointiin. Valitan tuplapostausta, ignooratkaa sitten, älkää itkekö :D

eli Kysellääs pakkislaisilta hieman mielipiteitä miten ko. kohdetta kannattaisia remontoida/sisustaa. Eli kohde on yli 100 vuotta paikallaan olleen klassisen pohjalaistalon vintti. Talo on lisäksi tuotu paikoilleen muualta, joten hirret lienevät paikoitellen yli 200 vuotta vanhoja, mutta ovat vielä hyvässä kunnossa kuten koko talokin. Talo on kesäkäytössä ja talvella siellä ei pidetä kellaria lukuunottamatta edes mitään minimilämmitystä päällä.

Remontoitava kohdehuone on siis tuvan yläpuolella oleva vintti, johon on kertynyt kaikenlaista romua ja nyt olisi tarkoitus remontoida se kesäasumiskäyttöön itselle. Vintin koko lienee noin 5m x 8m. Lattia tulisi rakentaa uudelleen, koska käsittääkseni lattialaudat tai tuvan kattolaudat on vain naulattu alhaalta kiinni, joten tuskin kestävät kovin paljon painoa. Ekassakin kuvassa näky keskinen tukihirsi on jätettävä paikalleen, samoin kuin kattoatukevat kehikot, tosin en näe tässä kauheaa ongelmaa vaan sopinee huoneen tyyliin.

Oma ajatus oli jättää koko alkuperäinen hirsiseinä näkyviin kattoon asti eteläiselle seinälle joka on samalla sisäseinä, muuten sitten jättää alkuperäinen hirsiseinä näkyviin itä-pohjoinen-länsi -seinille noin metrin korkeuteen ulottuvista hirsistä jotka näkyvät kuvissakin. Talon omistajilta, eli vanhemmiltani, tuli kuitenkin noottia, että kaikki seinät pitäisi lämpöeristää villalla ja puupaneelit päälle... 100 vuotta sitten käytetty olki ja sammaleet on tietysti jo aika kulunutta kamaa ja vanhat hirret lämpevät talven jäljiltä hitaasti. Oma visio oli hieman vanhaa ja hieman uutta hyvällä maulla, en oikein innostunut noista puupaneeleista. Olisiko jotenkin mahdollista vuorata nuo ulkoseinät hirsien kohdalta ja jättää hirret silti näkyviin?

http://www.aijaa.com/v.php?i=2128239.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=2128240.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=2128242.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=2128236.jpg

Rakentamiseen liittyvää ammattitaitoakin on, faija on ollut aikoinaan rakennuksilla hommissa ja veli sähköasentaja, itsellä pysyy lähinnä ruuvimeisselit oikeinpäin kädessä...

Oisko pakkislaisilla ideoita tai tiedossa sivustoja, joista voisi hieman katsella kuvia remointoiduista vanhoista taloista, joista saisi hieman ideoita. Tuo lattian rakentaminen arveluttaa kun lattialautojen jänneväli on pakostakin aika pitkä. Myös noitten vanhojen hirsien puhdistus mietitytää, saako painehiekkapuhaltimella tms. hyvää jälkeä vai mikä olisi paras keino. Muitakin ideoita otetaan mieluusti vastaan.

Remontoinnilla ei ole kovin kovaa kiirettä, jos ensi kevääksi valmistuu, niin se riittäisi ihan hyvin.

Juu, takuu ja vastuu ovat kaksi eri asiaa... takuu on kaksi vuotta, VASTUU 10 v. Taisinkin puhua vastuusta, en takuusta. Jos voidaan katsoa, että työssä on tapahtunut törkeä huolimattomuus tai tahallisuus, urakoitsija vastaa tältä osin työstään lopun elämänsä. Tarkoitan tällä sitä, että jos yli 10 vuoden päästä ilmenee jokin ongelma ja ongelma pystytään selkeästi osoittamaan johtuneen urakoitsijan tekemisistä, niin urakoitsijan piikkiin menee korjaus (vaikka olisi kulunut yli 10 vuotta). Törkeän huolimattomuuden tai tahallisuuden toteen näyttö on toinen juttu.

Ja sen verran niistä ohjeista... esim. RT-korteissa on ollut virheellistä tietoa esim. kostean tilojen liitoksista, ym. rakenteista. Kosteantilojen rempan yhteydessä kannattaa perehtyä rakennusfysiikkaan. Ja jos olet palkannut erillisen suunnittelijan tekemään suunnittelun, tietenkin hän vastaa työstä suunnitelmien osalta. Yksi hyvä tapa perhetyä asioihin, miten vastuut menevät, on pehertyä oikeustapauksiin. Ja minä puhun nyt ihan kärjistetyistä asioista eli pahin mahdollinen skenaario... Jos joudut oikeuteen vastaamaan työsi jäljistä, niin turha kuvitella, että oikeudessa maalaisjärki toimii. Siellä toimitaan rakennusalaa käsittelevien lakien, määräysten ja ohjeiden perusteella.

Ai niin ja... Rakennusalan ammattilainen ei välttämättä tarkoita raksalla häärivää työmiestä, tällä alalla on aikas paljon vaihtoehtoja tuota työtehtävää ajatellen....

Juu, takuu ja vastuu ovat kaksi eri asiaa... takuu on kaksi vuotta, VASTUU 10 v. Taisinkin puhua vastuusta, en takuusta. Jos voidaan katsoa, että työssä on tapahtunut törkeä huolimattomuus tai tahallisuus, urakoitsija vastaa tältä osin työstään lopun elämänsä. Tarkoitan tällä sitä, että jos yli 10 vuoden päästä ilmenee jokin ongelma ja ongelma pystytään selkeästi osoittamaan johtuneen urakoitsijan tekemisistä, niin urakoitsijan piikkiin menee korjaus (vaikka olisi kulunut yli 10 vuotta). Törkeän huolimattomuuden tai tahallisuuden toteen näyttö on toinen juttu.

Nyt en ymmärrä. Enhän mä mitään muotoseikkoja alkanut halkomaan takuun ja vastuun välillä. Pistetääs tähän vielä toi 30§ uudestaan (lue tarkkaan tummennetut kohdat):

Vastuu takuuajan jälkeen
vastaanottamisesta
tai, mikäli
otettu käyttöön.

Minusta toi rajaa vastuun ihan yksiseliteisesti maksimissaan kymmeneen vuoteen. Mihin siis perustat väitteesi?

Topi sanoi, että gryndauksessa takuu menee eri lailla. Miten ja miksi? Olen ollut siinä luulossa, että samat vastuut olisi silloinkin. Sitäpaitsi mahdetaanko edes itselleen kodin rakentanutta ja sen verottomasti muutaman vuoden jälkeen myyvää yksityistä ihmistä edes grynderiksi laskea...? Ja varsinkin epäilen, ettei laki ainakaan ankarampi ole yksityiselle myyjälle kuin gryndausliikkeelle.

Ja sen verran niistä ohjeista... esim. RT-korteissa on ollut virheellistä tietoa esim. kostean tilojen liitoksista, ym. rakenteista. Kosteantilojen rempan yhteydessä kannattaa perehtyä rakennusfysiikkaan. Ja jos olet palkannut erillisen suunnittelijan tekemään suunnittelun, tietenkin hän vastaa työstä suunnitelmien osalta. Yksi hyvä tapa perhetyä asioihin, miten vastuut menevät, on pehertyä oikeustapauksiin. Ja minä puhun nyt ihan kärjistetyistä asioista eli pahin mahdollinen skenaario... Jos joudut oikeuteen vastaamaan työsi jäljistä, niin turha kuvitella, että oikeudessa maalaisjärki toimii. Siellä toimitaan rakennusalaa käsittelevien lakien, määräysten ja ohjeiden perusteella.

Itse en moisista ole kuullut, että ajantasainen RT-kortti olisi ristiriidassa lain kanssa. Tietysti, jos laki on muuttunut, kuten esimerkiksi silloin kun kosteuseristykset tulivat pakollisiksi, niin vanha kortti saattaa olla lainvastainen. Ei sillä, ihmisen tekemiä noi kortit ovat, joten virheitä sattuu. Mutta onko tosiaan näin, että jossain on tehty RT-kortin mukaan kostean tilojen liitoksia väärin ja oikeus on todennut työn tekijän/urakoitsijan vastuuseen? Eikös RT-kortti edusta juurikin sitä hyvää rakentamistapaa, jota pitäisi noudattaa. Poislukien nyt tietenkin selkeän virheet, jotka ammattitaitoisen urakoitsijan pitäisi huomata.

Toi oikeuskäytäntö sinänsä on varsin totta, mutta lakeihin, määräyksiin ja ohjeisiin se perustuu kaikilla muillakin aloilla kuin rakentamisessa.

Ai niin ja... Rakennusalan ammattilainen ei välttämättä tarkoita raksalla häärivää työmiestä, tällä alalla on aikas paljon vaihtoehtoja tuota työtehtävää ajatellen....

Mitäs hommia muuten teet?

Suihkukaappi tilattu ja nyt tajusin että pesuallas ja vanha suihku ovat samasta hanasta, eli sama sekoittaja. Suihkukaappiin tulee hana, mutta miten saan siihen hanaan vedet? Kykeneekö tällainen putkihommista tietämätön jannu vetämään jotenkin putket tuolle uudelle hanalle esim jonkinlaiset T-liittimet vanhan hanan liitoskohtaan? Asun kerrostalossa ja mietin että kuuluuko kyseinen asia taloyhtiölle? Entäs miten suihkukaapin poistoputki olisi fiksuin vetää? Jotain joustavaa putkea ja reikä kaivon ritilään ja letkunpää siitä sisään?

Suihkukaappi tilattu ja nyt tajusin että pesuallas ja vanha suihku ovat samasta hanasta, eli sama sekoittaja. Suihkukaappiin tulee hana, mutta miten saan siihen hanaan vedet? Kykeneekö tällainen putkihommista tietämätön jannu vetämään jotenkin putket tuolle uudelle hanalle esim jonkinlaiset T-liittimet vanhan hanan liitoskohtaan? Asun kerrostalossa ja mietin että kuuluuko kyseinen asia taloyhtiölle? Entäs miten suihkukaapin poistoputki olisi fiksuin vetää? Jotain joustavaa putkea ja reikä kaivon ritilään ja letkunpää siitä sisään?
ehdottomasti putkimies paikalle

Elikkäs tosiaan olisi kiinnostusta maalailla parveketta uuteen uskoon. Kysymys kuuluu, saako parvekkeen maalata ilman lupia? Tarkoitus maalata siis vain betoninen kaide sisäpuolelta ja mahd. lattia, ei mitään seiniä jotka näkyisivät ulospäin. Ja samaan asiaan liittyen, mikä on paras työväline poistamaan kaikki paskat betonista?

Elikkäs tosiaan olisi kiinnostusta maalailla parveketta uuteen uskoon. Kysymys kuuluu, saako parvekkeen maalata ilman lupia? Tarkoitus maalata siis vain betoninen kaide sisäpuolelta ja mahd. lattia, ei mitään seiniä jotka näkyisivät ulospäin. Ja samaan asiaan liittyen, mikä on paras työväline poistamaan kaikki paskat betonista?

Itselläni oli kolme vuotta sitten sama tilanne. Ei tarvinnut taloyhtiön hallitukselta lupaa kun ei näy ulospäin. Niinpä sitten laitoin koolauksen ja paneloin koko parvekkeen. Ja lattialle puulaatat. Ja parveke on lasitettu, joten ihan kodikkaan oloinen. Sitten tein vielä pienen pöydän joka on paneloinnissa saranoilla kiinni: Saa taitettua pois tieltä jos tarvis, muuten siinä on grilli koko ajan.

Back
Ylös Bottom