Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Ovessa on todennäköisesti ilmarako (kynnys tai yläkarmi) jolloin karmin ja seinän raon tukkiminen ei auta kuin psykologisesti. Lisäksi jos ovilehti on kenno-ovi, ne peitelistat pitää ääntä enemmän kuin se ovi. Kunnollinen ovi tilalle niin hiukan paranee. Kenno-ovi maksaa 30€, kovalevyrunkoinen yli 100€ ja jo painosta tunnistaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä laitoin uretaanit vähän aikaan sitten, hävisi kyllä kusilorina-äänet aika kivasti.
Jos laitat niin laita ensin todella vähän, tuuppasin ekan raon liian täyteen ja ovi ei sitten sulkeutunut kunnolla kun karmit painui sisäänpäin uretaanin kunnolla kuivuttua.
 
Sisun mainitsema tuuletus lienee hyvä miettiä kuitenkin, varsinkin jos samassa tilassa on myös suihku. Mistä pulloksi äänitilkittyyn tilaan tulee korvausilma?
 
Mitä analogisen termostaatin digitalisoiminen ja etäohjauksen toteuttaminen vaatii. Ideana olisi siis mökkireissun alla muuttaa lämmitystä, jotta saapuessa olisi talviaikaan miellyttävämpää?
 
Sisun mainitsema tuuletus lienee hyvä miettiä kuitenkin, varsinkin jos samassa tilassa on myös suihku. Mistä pulloksi äänitilkittyyn tilaan tulee korvausilma?
Meillä on koneellinen poistoilmanvaihto jota varten on hormi suihkunurkkauksen katossa sekä saunan katossa, saunan oven alareuna on reilusti lattiaa korkeammalla eli ilma liikkuu saunan ja kylppärin välissä. Korvausilmaa varten on kiukaan alla säädettävällä lautasella varustettu putki joka vie suoraan pihalle, auki käytännössä koko vuoden (talvella pikkasen pienemmällä ettei vedä jäähän) joten kylppärin korvausilma tulee sieltä. Oven alareunassa on kyllä rako ilmanvaihtoa varten, mutta tuon koneellisen poiston ja kylppärin oman korvausilmatulon takia en tiedä kuin tarpeellinen se lopulta on. Tarkotus ei kuitenkaan oo tukkia sitä, ainoastaan ne karmin ja seinien välit, saa nähä miten auttaa vai auttaako ollenkaan...
 
Mitä analogisen termostaatin digitalisoiminen ja etäohjauksen toteuttaminen vaatii. Ideana olisi siis mökkireissun alla muuttaa lämmitystä, jotta saapuessa olisi talviaikaan miellyttävämpää?
Mikä lämmitystapa on toiminnassa tällä hetkellä? Sähköpatterit?
 
Mikä lämmitystapa on toiminnassa tällä hetkellä? Sähköpatterit?

Jees, sähköpatterit. Peruslämpö n. 12 asteessa ja varsin nopeasti möksä lämpiää, mutta onhan se eka yö vähän vilakampi, varaava takka ei vielä ehdi auttaa kunnolla. Tilauksessa on pari kääpiötä, joten jatkossa on tarvetta lämpimämmälle tilalle heti orkesterin saapuessa.
 
Nyt olisi kysymys liittyen vesivahinkoon omakotitalossa ja sen jälkeisiin toimenpiteisiin. Oli harmaiden vesien viemäri valuttanut vettä talon pohjaan. Kohta on keittiön ja pesuhuoneen välissä. Kohonneet kosteudet mitattu sekä keittiön allaskaapin takaa seinälevystä, että kylpyhuoneen puoleisesta levystä. Kylpyhuoneessa on laatoitus seinissä teihty sellaiselle kostean tilan levylle. Raportin mukaan pitää tuolta allaskaapin alta avata seinä/lattiaa ja samoin tuo seinä pitää avata tuolta kylpyhuoneen puolelta ja uusia kastuneet raketeet. Samalla desifinointi ja kuivatus tehdään. Nämä vakuutusyhtiö korvaa, mutta alkoi mietityttämään, kun sanoivat että korvaavat vain kylpyhuoneesta sen seinän, mikä avataan. Miten hyvän tuosta saa mm. kosteuseristyksien suhteen, jos muille seinille ei tee mitään? Eli onko se teknisesti mahdollista avata vain yksi seinä ja saada kuitenkin kosteuseriste kunnolla tehtyä? Ulkonäöllisestihän tuosta ei varmaan saa mitenkään kovin siistiä, kun muualla tilassa olisi noin 15 vuotta vanhant laatat ja yhdelle seinälle tulisi uusi laatoitus. Kyseessä tuollainen muutaman neliön kyppäri, jossa suihku, vessa ja pesukone.
 
Jees, sähköpatterit. Peruslämpö n. 12 asteessa ja varsin nopeasti möksä lämpiää, mutta onhan se eka yö vähän vilakampi, varaava takka ei vielä ehdi auttaa kunnolla. Tilauksessa on pari kääpiötä, joten jatkossa on tarvetta lämpimämmälle tilalle heti orkesterin saapuessa.
Ongelmahan on se, että pattereilla on jatkuva virta, jotta voit pitää ylläpitolämpötilaa siellä +12 asteen tuntumassa.

On kaksi vaihtoehtoa:

Hieno ja kallis. Esim Purmolta löytyy lähiverkkoon kytkettävä ohjainyksikkö n. 250 e ja GSM-ohjattu joku 450 e. Siihen sitten jos et satu omistamaan kyseisen merkin lämpöpattereita, menee nekin näppärästi vaihtoon.

Järkiratkaisu jonka myös itse toteuttaisin
. Ostat GSM:llä ohjattavan pistorasian, esim https://www.verkkokauppa.com/fi/product/49426/gtgns/T-mode-T4-GSM-pistorasia hinta 79 e. Laitat pistorasian perään sisäilman lämmittimen tai pari auton sisälämppäriä. Ja kun matka mökille on koittamassa, niin vaikka aamusta tai edellisenä päivänä laitat GSM-pistorasialle viestin jolloin se päästää virrat eteenpäin puhaltimille. Omalla mökillä pakkasen puolella oleva mökki lämmitetään parilla auton sisäilmalämppärillä, mutta saa niitä halvemmalla sellaisia jotka on ihan sisälle vain tarkoitettu.

Eli jos tuollaisen jaksat siihen virittää lattialle tai vaikka pöydälle aina lähtiessä, niin pääset alle satasella :)
 
Nyt olisi kysymys liittyen vesivahinkoon omakotitalossa ja sen jälkeisiin toimenpiteisiin. Oli harmaiden vesien viemäri valuttanut vettä talon pohjaan. Kohta on keittiön ja pesuhuoneen välissä. Kohonneet kosteudet mitattu sekä keittiön allaskaapin takaa seinälevystä, että kylpyhuoneen puoleisesta levystä. Kylpyhuoneessa on laatoitus seinissä teihty sellaiselle kostean tilan levylle. Raportin mukaan pitää tuolta allaskaapin alta avata seinä/lattiaa ja samoin tuo seinä pitää avata tuolta kylpyhuoneen puolelta ja uusia kastuneet raketeet. Samalla desifinointi ja kuivatus tehdään. Nämä vakuutusyhtiö korvaa, mutta alkoi mietityttämään, kun sanoivat että korvaavat vain kylpyhuoneesta sen seinän, mikä avataan. Miten hyvän tuosta saa mm. kosteuseristyksien suhteen, jos muille seinille ei tee mitään? Eli onko se teknisesti mahdollista avata vain yksi seinä ja saada kuitenkin kosteuseriste kunnolla tehtyä? Ulkonäöllisestihän tuosta ei varmaan saa mitenkään kovin siistiä, kun muualla tilassa olisi noin 15 vuotta vanhant laatat ja yhdelle seinälle tulisi uusi laatoitus. Kyseessä tuollainen muutaman neliön kyppäri, jossa suihku, vessa ja pesukone.
Kyllä tuossa vahvasti tuoksahtaa siltä että pikku laattapäivitys muillekin seinille olisi tulossa... Vesieristeen jatkaminen on teknisesti mahdollista, vaikka melkoista nyhräystä on. Pitäisi ehjältä seinältä poistaa yksi rivi laattoja ja hioa kiinnityslaastit pois vesieristeen päältä - samalla toki varoen ettei mene eriste puhki. Poistettavat laatat melkoisella varmuudella hajoavat, joten uudet laatat väkisin joka seinälle. Lattian kanssa sama homma.

Suosittelen vahvasti ns. räjäytystä koko kylppärille.
 
Kyllä tuossa vahvasti tuoksahtaa siltä että pikku laattapäivitys muillekin seinille olisi tulossa... Vesieristeen jatkaminen on teknisesti mahdollista, vaikka melkoista nyhräystä on. Pitäisi ehjältä seinältä poistaa yksi rivi laattoja ja hioa kiinnityslaastit pois vesieristeen päältä - samalla toki varoen ettei mene eriste puhki. Poistettavat laatat melkoisella varmuudella hajoavat, joten uudet laatat väkisin joka seinälle. Lattian kanssa sama homma.

Suosittelen vahvasti ns. räjäytystä koko kylppärille.

Näin tämän itsekin kuvittelin menevän ja tuttu talonrakentaja sanoi, että pitää olla melko taitava tekijä, että tuon saisi hyvin tehtyä ilman koko kylppärin purkamista.
 
Ongelmahan on se, että pattereilla on jatkuva virta, jotta voit pitää ylläpitolämpötilaa siellä +12 asteen tuntumassa.

On kaksi vaihtoehtoa:

Hieno ja kallis. Esim Purmolta löytyy lähiverkkoon kytkettävä ohjainyksikkö n. 250 e ja GSM-ohjattu joku 450 e. Siihen sitten jos et satu omistamaan kyseisen merkin lämpöpattereita, menee nekin näppärästi vaihtoon.

Järkiratkaisu jonka myös itse toteuttaisin
. Ostat GSM:llä ohjattavan pistorasian, esim https://www.verkkokauppa.com/fi/product/49426/gtgns/T-mode-T4-GSM-pistorasia hinta 79 e. Laitat pistorasian perään sisäilman lämmittimen tai pari auton sisälämppäriä. Ja kun matka mökille on koittamassa, niin vaikka aamusta tai edellisenä päivänä laitat GSM-pistorasialle viestin jolloin se päästää virrat eteenpäin puhaltimille. Omalla mökillä pakkasen puolella oleva mökki lämmitetään parilla auton sisäilmalämppärillä, mutta saa niitä halvemmalla sellaisia jotka on ihan sisälle vain tarkoitettu.

Eli jos tuollaisen jaksat siihen virittää lattialle tai vaikka pöydälle aina lähtiessä, niin pääset alle satasella :)

Tuota edullisempaa olisi varsin helppo kokeilla. Mieleen tulee paloturvallisuus, mutta voihan sitä tulipalon mahdollisuutta olla muutenkin. Liittymäksi jokin mahdollisimman halpa prepaid muutaman euron kk-maksulla?
 
Tuota edullisempaa olisi varsin helppo kokeilla. Mieleen tulee paloturvallisuus, mutta voihan sitä tulipalon mahdollisuutta olla muutenkin. Liittymäksi jokin mahdollisimman halpa prepaid muutaman euron kk-maksulla?
Niin, eipä siinä sen vaarallisempaa ole mikään, kuin autossakaan. Ja monella tuollaiset autossa pöhisee vuodesta toiseen, joten en hirveää riskiä näkisi paloturvallisuuden kanssa. Joskus ainakin sai ihan vaikka ärrältä ladata kortille vaikka vitosen ja ei ollut edes kuukausimaksuja. En tiedä löytyykö vielä moisia. Mutta halpa tuo on joka tapauksessa verrattuna siihen että alkaa ohjainlaitteita kytkeä internetsiin.
 
Mikäs voisi olla syy kun WC:n jalan etuosa on jatkuvasti kostea? Mielestäni kun sähköinen lattialämmitys on ollut päällä niin on vähemmän kostea.
 

Liitteet

  • IMG_0880.JPG
    IMG_0880.JPG
    1,6 MB · Katsottu: 230
Mikäs voisi olla syy kun WC:n jalan etuosa on jatkuvasti kostea? Mielestäni kun sähköinen lattialämmitys on ollut päällä niin on vähemmän kostea.
Joko jollain valuu kusi pöntöstä ohi tai sitten jossain vuotaa. Oot varmaankin tarkastanu vesiliitokset pöntön takaa? Kannattaa myös tarkastella, että tuleeko tuo esille kun lattia on kuiva ja vedät pöntön, jos vetämisen jälkeen jonku ajan kuluttua alkaa lattia kastua ni pöntön viemäriliitoksessa voi olla sauma väljä ja pukkaa vettä saumasta pihalle...
 
Joko jollain valuu kusi pöntöstä ohi tai sitten jossain vuotaa. Oot varmaankin tarkastanu vesiliitokset pöntön takaa? Kannattaa myös tarkastella, että tuleeko tuo esille kun lattia on kuiva ja vedät pöntön, jos vetämisen jälkeen jonku ajan kuluttua alkaa lattia kastua ni pöntön viemäriliitoksessa voi olla sauma väljä ja pukkaa vettä saumasta pihalle...

Meinasin postauksen jälkeen kommentoida että kyse ei ole siitä että joku kusee lattialle :) eli tuo kohta on aina kostea riippumatta siitä onko juuri vetänyt pönttöä vai ei. Pöntön takana kaikki näyttäisi olevan ok. Siksi tuo ihmetyttää. Eli joku vuoto pakko olla, mutta ei käy järkeen mistä tuo vuoto tulee, koska eihän tuossa kohdassa pitäisi olla mitään putkea?
 
Ei tuossa etupuolella mitään olekkaan, mutta lattian kaatosuunnasta riippuen se vesi valuu aina johonki kohtaan. Voihan se maljakin tietysti olla halki, siitä sitten tihkuttaa vettä ihan pikkuhiljaa. Kondensioveteen en uskos, kylppärin lämpötila pitäs olla aika korkee ja pöntössä olevan veden hiton kylmää. Veikkaisin edelleen, että viemäriliitos fuskaa ja lattian kaatosuunnan tai pöntön etureunan liimauksen pettämisen takia sit tulee ulos just tuolta kohdalta. Yleensä se liimaus taitaa petää just etureunasta koska valtaistuimelle rojahtaessa se liikesuunta kohdistuu alas & taaksepäin ja pöntön etureuna nousis ylös ilman liimauksia, kohdistaa isoimman rasituksen siihen etureunan liimaukselle.
 
Ei tuossa etupuolella mitään olekkaan, mutta lattian kaatosuunnasta riippuen se vesi valuu aina johonki kohtaan. Voihan se maljakin tietysti olla halki, siitä sitten tihkuttaa vettä ihan pikkuhiljaa. Kondensioveteen en uskos, kylppärin lämpötila pitäs olla aika korkee ja pöntössä olevan veden hiton kylmää. Veikkaisin edelleen, että viemäriliitos fuskaa ja lattian kaatosuunnan tai pöntön etureunan liimauksen pettämisen takia sit tulee ulos just tuolta kohdalta. Yleensä se liimaus taitaa petää just etureunasta koska valtaistuimelle rojahtaessa se liikesuunta kohdistuu alas & taaksepäin ja pöntön etureuna nousis ylös ilman liimauksia, kohdistaa isoimman rasituksen siihen etureunan liimaukselle.

Kiitos tästä, pitää tarkistaa ja varmaan muutenkin pöntöt saa mennä vaihtoon; 30v tekee tehtävänsä.
 
Kiitos tästä, pitää tarkistaa ja varmaan muutenkin pöntöt saa mennä vaihtoon; 30v tekee tehtävänsä.
En sitten oo ammattilainen, kunhan järkeilen sen perusteella mitä tuli vastaan kun yhestä talosta kaverin kans pönttöjä nosteltiin pois ennen purkamista. Kylppärikalusteilla taitaa keskimääränen elinkaari olla just about 30v eli ei se vaihtamalla ainakaan huonompaan mene. Meillä ois sama operaatio edessä kun vesisäiliön tiiviste alkaa fuskata parin vuoden välein vaikka uusia sinne huoltomies aina vaihtelee :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom