Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pesut ehkä 3-4 kertaa per viikko ja nuo ei varmaan varsinaisesti kastu, vähän ehkä roiskuu sitä vettä....ja vain 2 tolppaa "roiske-etäisyydellä".
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko tietoa pitääkö rivitaloasunnon kylppäriin pistää putkiremontin yhteysessä myös laatoitus ja vesieristykset uusiksi? Rakennettu -89, kylppäri + sauna laitettu uusiksi 7v. sitten vedeneristyksiseen. Mitähän putkea tuohon on tod. näk laitettu, Wirspo?
Asunnossa on myös erillinen wc (alkuperäisessä kunnossa) jossa pesukoneliitäntä, ei suihkua. Pitääkö tähän laittaa vedeneristys jos uusii laatoituksen?
 
Onko tietoa pitääkö rivitaloasunnon kylppäriin pistää putkiremontin yhteysessä myös laatoitus ja vesieristykset uusiksi? Rakennettu -89, kylppäri + sauna laitettu uusiksi 7v. sitten vedeneristyksiseen. Mitähän putkea tuohon on tod. näk laitettu, Wirspo?
Asunnossa on myös erillinen wc (alkuperäisessä kunnossa) jossa pesukoneliitäntä, ei suihkua. Pitääkö tähän laittaa vedeneristys jos uusii laatoituksen?

Meneekö ne putket pinnassa vai seinän sisässä? Jos putki on pinnassa, niin tuskimpa laatoitukseen ja vedeneristykseen on koskettu. Se putki mitä sinne on laitettu, niin riippuu urakoitsijasta ja sopimuksesta. Onko asiaa huomioitu kun on urakoitsija valittu. Halvin kun ei aina ole se paras tässäkään asiassa.

Wc:tä ei lueta märkätilaksi, eli pakko ei ole olla. Mutta onko vessassa lattiakaivo? Jos on, niin ei se kuluiltaan mahdoton ole, jos vesieristät lattian ja seinän vaikka metriin tai puoleen ihan itse touhuten. Jos vaikka sattuu joskus käymään niin, että esim pidee, pönttö hana tai pesukone alkaa vuotamaan, niin valuu vesi nätisti lattiakaivoon ja tarvi huolissaan olla asiasta yhtään enempää, koska tietää että laatan alla on vielä vesieriste.

Edit, nyt kun aloin enemmän asiaa googlata tuon vedeneristämisen kannalta, niin en sano enään mitään. Ei kerran ole D1:stä saatavilla, eli joku joka moiseen käsiksi pääsee, voi kertoa tarkan faktan. Itse kuitenkin vesieristäisin, vaikka ei sitä edes vaadittaisi, koska aina voi vesikalusteet hajota.
 
Jos asutte -94 tai vanhemmassa kämpässä niin onnea vaan. Meillä makkarin lattianvaihto-operaation hinta pomppas just puolella koska on vuoden vaihteessa astunu voimaan semmonen hieno lakipykälä joka vaatii asbestitutkimukset tuota vanhempiin kämppiin remonttien yhteydessä.

Laminaattien hinta 300e, pienen selvittelyn perusteella asbestitutkimus vanhasta lattiamatosta&laastista&liimasta 150-200€ jos ois tilannu jonkin firman sen tekemään. Otin palan ite ja lähetin laboratorioon ni selviän 80€ kustannuksella ja saan täysin pätevän todistuksen hommasta, pientä vedätystä siis ilmassa jos ei ihmiset jaksa ite tutkia asiaa. Isännöitsijä vaatii tutkimuksen ja suositteli erästä firmaa sen tekijäksi, mutta ei ole valmis tulemaan kustannuksissa vastaan koska vuonna -90 asennettu matto on vielä ehjä (tekninen käyttöikä tosin tullu vastaan jo vuosikymmen sitten). Aika lyhytkatseista siinä mielessä, että nyt kun ite tuon maksan niin tulos on meikäläisen käytössä ja jokainen osakas taloyhtiössä saa maksaa omansa tulevaisuudessa, jos taloyhtiö ois tuon maksanu ni samaa todistusta ois voinu käyttää kaikkiin kämppiin muovimattojen osalta koska rakennettu samaan aikaan.

Paras homma tässä on, että labraan näytettä viedessäni tutkija sano ettei 90-luvun taloista ole tuhansista näytteistä huolimatta löytänyt kuin yhden positiivisen tapauksen. Jonkun -92 rakennetun kerrostalon saunassa kiukaan takana oleva palolevy sisälsi asbestia, levyt tilattu ulkomailta aikanaan jota epäili syyks, muissa tapauksissa täysin nollatulokset :D
 
Ajattelin näprätä keittiön välitilaan tapetin ja päälle lasin. Tällä hetkellä on rumat laatat. Kannattaako nyhrii laatat irti vai päällystää jollain (millä????) jonka päälle tapetti vai miten? Voiko lasin korvata jollain lakalla tai pinnoitteella?
 
Edit, nyt kun aloin enemmän asiaa googlata tuon vedeneristämisen kannalta, niin en sano enään mitään. Ei kerran ole D1:stä saatavilla, eli joku joka moiseen käsiksi pääsee, voi kertoa tarkan faktan. Itse kuitenkin vesieristäisin, vaikka ei sitä edes vaadittaisi, koska aina voi vesikalusteet hajota.

D1 sanoo ohjeena kohdassa 4.2.1.3 ohjeistuksen, että lattiakaivollinen tila vedeneristetään. Tämä on siis ohje. Esim. ravintoloissa usein tarjoilutiskien alla on kaivot, mutta ei vedeneristystä (myös esim. koulujen ruokalat, jne. paikat).

Alkuperäiselle kysyjälle, jos laatoitusta uusii tms yms., niin vedeneristys voi olla hyvä ratkaisu. Voihan se olla, että se EI ole hyvä ratkaisu, rakenteista riippuen. Näissä kannattaa joko opiskella itse hieman, tai sitten kysyä esim. suunnittelutoimistoista. Lähtökohtaisesti tuollainen "tulvavaarallinen tila" kuten pesukoneen alla, on hyvä suojata.Toisaalta, jos ovikynnyksiä tms. ei ole kunnollisia, niin vuotovedet sitten vaan ohjautuvat naapurihuoneeseen. Sen takia se lattiakaivo + eriste on erittäin kiva yhdistelmä.
 
Jos asutte -94 tai vanhemmassa kämpässä niin onnea vaan. Meillä makkarin lattianvaihto-operaation hinta pomppas just puolella koska on vuoden vaihteessa astunu voimaan semmonen hieno lakipykälä joka vaatii asbestitutkimukset tuota vanhempiin kämppiin remonttien yhteydessä.

Laminaattien hinta 300e, pienen selvittelyn perusteella asbestitutkimus vanhasta lattiamatosta&laastista&liimasta 150-200€ jos ois tilannu jonkin firman sen tekemään. Otin palan ite ja lähetin laboratorioon ni selviän 80€ kustannuksella ja saan täysin pätevän todistuksen hommasta, pientä vedätystä siis ilmassa jos ei ihmiset jaksa ite tutkia asiaa. Isännöitsijä vaatii tutkimuksen ja suositteli erästä firmaa sen tekijäksi, mutta ei ole valmis tulemaan kustannuksissa vastaan koska vuonna -90 asennettu matto on vielä ehjä (tekninen käyttöikä tosin tullu vastaan jo vuosikymmen sitten). Aika lyhytkatseista siinä mielessä, että nyt kun ite tuon maksan niin tulos on meikäläisen käytössä ja jokainen osakas taloyhtiössä saa maksaa omansa tulevaisuudessa, jos taloyhtiö ois tuon maksanu ni samaa todistusta ois voinu käyttää kaikkiin kämppiin muovimattojen osalta koska rakennettu samaan aikaan.

Paras homma tässä on, että labraan näytettä viedessäni tutkija sano ettei 90-luvun taloista ole tuhansista näytteistä huolimatta löytänyt kuin yhden positiivisen tapauksen. Jonkun -92 rakennetun kerrostalon saunassa kiukaan takana oleva palolevy sisälsi asbestia, levyt tilattu ulkomailta aikanaan jota epäili syyks, muissa tapauksissa täysin nollatulokset :D


Joo, toi asbesti-kartoitusjuttu on aivan naurettavaa rahastusta. Mutta minkä takia teetit sen tutkimuksen, koska sen laminaatin voi ihan hyvin tehdä sen kokolattiamaton päälle, jos se matto ei ole sellaista karvalankapohjaista mallia.
 
Joo, toi asbesti-kartoitusjuttu on aivan naurettavaa rahastusta. Mutta minkä takia teetit sen tutkimuksen, koska sen laminaatin voi ihan hyvin tehdä sen kokolattiamaton päälle, jos se matto ei ole sellaista karvalankapohjaista mallia.
Mitä se karvalankamalli, eli juutti käytännössä haittaa?

En ainakaan itse keksi yhtäkään haittaa, jos olettaa että lattia nyt on suora.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No eipä periaatteessa mitään, paitsi että se saattaa ruveta haisemaan paskalle, jos sinne maton alle pääsee kosteutta. Ei tarvitse sitte heti repiä uutta laminaattia auki ja poistaa sitä vanhaa mattoa.
 
Noo, sit saa jo repiä kupruilevan laminaatin auki muutenkin, jos joutuu pohtiin haiseeko siellä vanha kostunut matto alla vai mikä. :D
 
Joo, toi asbesti-kartoitusjuttu on aivan naurettavaa rahastusta. Mutta minkä takia teetit sen tutkimuksen, koska sen laminaatin voi ihan hyvin tehdä sen kokolattiamaton päälle, jos se matto ei ole sellaista karvalankapohjaista mallia.
Koska muovimattoa ei sais koskaan jättää sinne laminaatin alle. Muovimatto on vedetty liimalla betonilattiaan ja kun laminaatin alle tulee askeläänieriste (=höyrysulku) niin ne muovimaton liimat saattaa muodostaa kaikenlaista kivaa sinne betonin ja askeläänieristeen väliin kun ei pääse tuulettumaan huoneilmaan. Siitä sit voi seurata just noita laminaatin kupruilemisongelmia tai ilmeisesti myös jotain sisäilmaa pilaavia kemiallisia reaktioita.

Jos tietää varmuudella mitä liimaa on käytetty ja tietää ettei ongelmia tule niin sitten vois vetää päälle, vanhemmista liimoista ei koskaan tiedä mitä kemikaaleja siel on seassa. Varman päälle pelaan siis kun ei tiedä tuleeko tässä kämpässä asuttua vuos vai kymmenen :)
 
Paljonkohan maksaisi putkiremontti teetettynä n. 80m2 kaksikerroksiseen taloon (n. 40-50m2 alakerrassa johon remontti tehdään)? Rossipohja, josta lattiat revittäisiin itse auki ja suljettaisiin, eli putkimiehelle jäisi vanhojen putkien poisto ja uusien asennukset. Keittiöön putket ja vessaan putket lattian/seinän sisällä.
 
Paljonkohan maksaisi putkiremontti teetettynä n. 80m2 kaksikerroksiseen taloon (n. 40-50m2 alakerrassa johon remontti tehdään)? Rossipohja, josta lattiat revittäisiin itse auki ja suljettaisiin, eli putkimiehelle jäisi vanhojen putkien poisto ja uusien asennukset. Keittiöön putket ja vessaan putket lattian/seinän sisällä.
Varmaan syytä avata hiukan enemmän sisältöä, siis viemärit, vesijohdot ja lämpöjohdot vai mitä kaikkea siellä alapohjassa kulkee?
 
Pitäis periaatteessa olla päivän-parin työ, riippuu paljon miten vaikeita reittejä asentaa ja joutuuko paljon eristämään. Ja päivän veloitus on luokkaa 360€. Tarvikkeet muutamia satasia, tonnilla pitäis jo saada vaihdettua.
 
Onko kenellekään kokemusta Palikka rakentamisesta? Tarjottiin pieneen omakotitaloon, muutamassa päivässä on seinät pystyssä ja hinta oli erittäin houkuteleva. Pystyykö vertailemaan harkkoihin?
 
Onko kenellekään kokemusta Palikka rakentamisesta? Tarjottiin pieneen omakotitaloon, muutamassa päivässä on seinät pystyssä ja hinta oli erittäin houkuteleva. Pystyykö vertailemaan harkkoihin?

Ei ole tullut Suomessa vastaan, mutta ulkomailla näitä erilaisia "moduuli" tai palikkaratkaisuja on käytetty jo jonkin aikaa. En pitäisi harkkoa niin ihmeellisenä kapistuksena, että sitä olisi vaikeaa korvata. Tutki ainakin asiaa kunnolla, ennenkuin ryttäät. Uudet asiat ei ole aina pahoja :)
 
Viemärit ja vesijohdot, ei muuta.


Vesijohdot asennettuna ja eristettynä voit laskea vaikkapa 35e/juoksumetri, viemäri vähän halvemmalla. Tuosta tekee mahdollisesti kalliin, jos alkuperäiset on eristetty asbestilla -> purkutyö tulee maksamaan enemmän kuin uudet putket.. Mutta haarukoi ennen päätöstä tuo hintataso juurikin jollain perusteella, tarkka hinta selviää vasta kun tarjoukset on pöydällä.
 
Onko kukaan sattunu avaamaan vanhemmassa talossa sisäovien karmien peitelistoja, onko normaalimpaa ettei sinne ole laitettu uretaaneja karmin ja seinän väliin vaiko että siellä moiset on?

Vuonna 1990 rakennettu rivari ja olen miettiny jo jokun aikaa kun kuuluu kylppäristä kaikki äänet niin saakelin hyvin muuhun kämppään vaikka ovi olis kiinni. Makkariremonttia tehdessä otin peitelistat karmeista irti ja huomasin ettei siellä uretaaneja ole, ilmeisesti ihan normaalia kun kyseessä kuivan tilan karmitus? Nyt otin aamulla sit ihan mielenkiinnosta myös kylppärin karmien ympäriltä listat pois ja eihän sielläkään mitään ole, pelkästään karmien kiinnityspultit seinän peltirunkoon.

Eikös tuo uretaanin puuttuminen nimenomaan päästä ääntä läpi seinän ja karmin välistä kun edessä on vaan hepponen peitelista? Ilmeisesti mitään haittaakaan uretaanin laittamisesta tuohon saumaan ei ole, mutta onkohan siitä odotettavissa mitään hyötyäkään? Seinissä on tehty sen aikaisen määräyksen sallima 90cm väli koolaukseen joka pitäs korjata myös kun olkkarin ja kylppärin välisen seinän kipsilevyt pitää uusia olohuoneen puolelle. Ajattelin viskata vaan lisäkoolaukset jollon väliks tulee 45cm ja samalla laitella eristevillat, luulis blokkaavan ainakin kusilorotuksen kuulumisen olohuoneeseen :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom