Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Esim. tärpätillä tasaten saa siistin ja tasaisen jälken. Toinen hyvä/parempi vaihtoehto on Tremcon valkoinen lasitusmassa, jonka voi maalatakin.

Lienee vähän hankalampi tapaus jos tärpätillä tarvii sohia? Pitää tsekata tuo Tremco, mulla on tuubi butymassaa odottamassa haljenneiden akryylisaumojen korjausta, en oo vaan jaksanut vielä alkaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lienee vähän hankalampi tapaus jos tärpätillä tarvii sohia? Pitää tsekata tuo Tremco, mulla on tuubi butymassaa odottamassa haljenneiden akryylisaumojen korjausta, en oo vaan jaksanut vielä alkaa.

Tärpätillä saa helpommin tasaisen pinnan jos kastaa sormen tai lastan siihen. Itse laitoin lattialaminaatin liitoskohtiin sitä ja on kestänyt hyvin. Hinkkasin just puhtaaksi saumat karhunkielellä ja oli taas ihan puhtaan valkoiset. Samaan aikaan laitettu akryylimassa puolestaan on halkeillut joka paikasta. Tremcon mono voi olla jollain toisella tuotenimellä nykyään, mutta lasitin sillä itse ikkunat ja on kestänyt hyvin jo yli 5 vuotta. Käyttämässäni versiossa ei ollut enää ksyleeniä ja ei tullut mitään katkuja. Paras käyttämäni saumamassa omien kokemuksien perusteella.

Olis tässä menossa pientä pintaremonttia sisäseinien kanssa. Olen vaan täystumpelo enkä oikein tiedä miten kannattaisi edetä. Tapetin on irroiteltu ja listatkin napsittu pois. Mites sitten? Meinasin laittaa seinille maalia koska tapetointi yksin kuulostaa varmalta katastrofilta. Pitääkö laittaa pohjamaali ja mikä maali ois hyvä? Mitä tarvikkeita tartten? Milloin voi pohjamaalin jälkeen laittaa varsinaisen maalin? En osaa edes päättää tuota varsinaisen maalin väriäkään kun ...huoh... Vai olisiko tiedossa tapetteja jotka on niin yksinkertaisia laittaa, et pieni tumpelo nainenkin siihen yksin pystyisi?

Olen köyhä, joten remppamiehen palkkaaminen ei ole vaihtoehto :D

Remontoitava kohde n. 30 wee vuotta vanha 52 neliöinen kaksio, maalailtavana varmaan n. Puolet kämpän seinistä (olkkari ja makkari). Ihan hyvä kuntoinen, jonkinlainen pohjamaali tapetin alta löytyi, mutta siihen tuli vähä epätasaisuuksia ja suurimmat kökäreet korjasin jo jollain kitillä.

Saatko ketään opettaan tapetointia? Se onnistuu kyllä yksinkin, mutta kaksin aina mukavempi. Vois olettaa että et aivan tumpelo ole, jos tuohon hommaan on naisena ryhdytty.

Helpoin lienee, että paikkaat epätasaisuudet tasoitteella ja hiot ne tasaisiksi hiomapaperilla. Pohjamaalia et tarvitse. Laitat vaan maalia sitten useamman kerroksen jos se ei meinaa peittää kunnolla. Esim mustahan peittää todella hyvin, mutta valkoisesta voi paistaa tussin jälki useamman kerroksenkin alta läpi.

Youtubessa on varmana maalailuun opetusvideoita. Katso sieltä kuinka telalla vedellään ja miten katon ja seinän rajaus tehdään näppärästi ja siististi sellaisella maalauskelkalla. Maksaa varmaan 5-10 e, joten suosittelen ostamaan.

Liikkeistäkin saat varmana opastusta, mutta youtube auttaa varmasti jo paljon.

Tapetointi sujuu kyllä kaverin kanssa, muutaman kerran sitä tullut tehtyä, mutta nyt ei ole kaveria tuohon hommaan ja tosiaan vähä hankalaa näin 160 senttisenä räpeltää... Mutta pistän harkintaan tuonkin. Mitään kuviollisia tapetteja joissa pitää täsmäillä en kyllä laita, vaik kivannäköisiä oliski. Menis vaan hermot kuitessiin ja hukkaan halvat tapetit.

Pitää katella noita youtube-ohjeita. Paremmin mulle menee perille noita katselemalla ja lukemalla kuin liikkeessä keskustellen.

Oon mie tumpelo, peukalo niin keskellä kämmentä kuin akateemisella vaan voi olla, mutta oon sen verran hömelö etten anna moisen estää projektejani. Tumpelo saa olla muttei uusavuton ;)

Kiitos vinkeistä! Konsultoin vielä iskää vappuna ja luen netistä asioita, palaillen vielä asiaan täälläkin...

10 vuotta vanhan keittiön kaapiston yhden oven sarana on mennyt rikki. Siitä on ilmeisesti pudonnut ruuvi, jonka johdosta ovi repsottaa yläreunasta. Kyseessä on Kensapuun korkeakiiltoinen kaapin ovi. Nyt ovi on irroitettu kokonaan, jotta ovelle ei käy vahinkoa.

Kävin eilen Helsingin Lanternassa kyselemässä uuden saranan perään, mutta sieltä ei löytynyt sopivalla mitoituksella olevaa saranaa ja myyjä antoi ymmärtää, että saranaan voi olla vaikeaa hankkia oikeanlaista ruuvia. Myyjä ei ollut keittökaappeja päivätykseen myyvä henkilö. Se oikea myyjä oli jo poistunut vapaille.

Täytyy tietysti ottaa yhteyttä Kensapuuhun, mutta osaisiko joku neuvoa noin yleisesti, että onko joka keittiönkaappien valmistajalla omat saranamallistot vai ovatko ne joiltain osin standardin mukaisia?

Yritän tässä hahmottaa, löydänkö oikeanlaista saranaa Helsingistä tai ylipäätään mistään, kun tuo keittiö on kuitenkin jo vähän vanha.

10 vuotta vanhan keittiön kaapiston yhden oven sarana on mennyt rikki. Siitä on ilmeisesti pudonnut ruuvi, jonka johdosta ovi repsottaa yläreunasta. Kyseessä on Kensapuun korkeakiiltoinen kaapin ovi. Nyt ovi on irroitettu kokonaan, jotta ovelle ei käy vahinkoa.

Kävin eilen Helsingin Lanternassa kyselemässä uuden saranan perään, mutta sieltä ei löytynyt sopivalla mitoituksella olevaa saranaa ja myyjä antoi ymmärtää, että saranaan voi olla vaikeaa hankkia oikeanlaista ruuvia. Myyjä ei ollut keittökaappeja päivätykseen myyvä henkilö. Se oikea myyjä oli jo poistunut vapaille.

Täytyy tietysti ottaa yhteyttä Kensapuuhun, mutta osaisiko joku neuvoa noin yleisesti, että onko joka keittiönkaappien valmistajalla omat saranamallistot vai ovatko ne joiltain osin standardin mukaisia?

Yritän tässä hahmottaa, löydänkö oikeanlaista saranaa Helsingistä tai ylipäätään mistään, kun tuo keittiö on kuitenkin jo vähän vanha.

Kierrä keittiöliikkeitä niin kyllä tulee vastaan.

Olis tässä menossa pientä pintaremonttia sisäseinien kanssa. Olen vaan täystumpelo enkä oikein tiedä miten kannattaisi edetä. Tapetin on irroiteltu ja listatkin napsittu pois. Mites sitten? Meinasin laittaa seinille maalia koska tapetointi yksin kuulostaa varmalta katastrofilta. Pitääkö laittaa pohjamaali ja mikä maali ois hyvä? Mitä tarvikkeita tartten? Milloin voi pohjamaalin jälkeen laittaa varsinaisen maalin? En osaa edes päättää tuota varsinaisen maalin väriäkään kun ...huoh... Vai olisiko tiedossa tapetteja jotka on niin yksinkertaisia laittaa, et pieni tumpelo nainenkin siihen yksin pystyisi?

Olen köyhä, joten remppamiehen palkkaaminen ei ole vaihtoehto :D

Remontoitava kohde n. 30 wee vuotta vanha 52 neliöinen kaksio, maalailtavana varmaan n. Puolet kämpän seinistä (olkkari ja makkari). Ihan hyvä kuntoinen, jonkinlainen pohjamaali tapetin alta löytyi, mutta siihen tuli vähä epätasaisuuksia ja suurimmat kökäreet korjasin jo jollain kitillä.

Noilla pohjatiedoilla ja -taidoilla on tulossa sutta ja sekundaa. Sori vaan.

Noilla pohjatiedoilla ja -taidoilla on tulossa sutta ja sekundaa. Sori vaan.
Tottakai. Mitäänhän ei kannata yrittää jos ei ole pro. :david:

Lämpimät kiitokset kannustuksesta ja asiallisesta vastauksesta. Hieman erilinjoilla olet kuin muut konsultoimanit (isä joka pitkän linjan remppaaja, muuan ammattimaalari ja pari muuta keski-ikäistä setää), joten taidan kuitenkin kuunnella enemmistön näkemystä ja rueta hommiin. Haters gonna hate jne :D

Viimeksi muokattu:
Tottakai. Mitäänhän ei kannata yrittää jos ei ole pro. :david:

Lämpimät kiitokset kannustuksesta ja asiallisesta vastauksesta. Hieman erilinjoilla olet kuin muut konsultoimanit (isä joka pitkän linjan remppaaja, muuan ammattimaalari ja pari muuta keski-ikäistä setää), joten taidan kuitenkin kuunnella enemmistön näkemystä ja rueta hommiin. Haters gonna hate jne :D

Totuus joskus sattuu,ei ollut tarkoitus loukata, anteeksi.

30 viimeistä vuotta olen remonteista leipäni ottanut Kerron kokemuksesta:

Jos pohjaa ei tehdä kunnolla, kaikki vinosti tuleva valo, oli se sitten kattovaloista tai vaikkapa auringonvaloista, tulevat paljastamaan jokikisen pohjan epätasaisuuden. Vain vanhanaikainen paksu tapetti antaa paljon anteeksi, mutta halvemmat tapetit eivät. Ja pinnan ollessa maalattu ilman tapettia, pohjan kanssa pitää olla aina vain tarkempi. Seuraavassa sulle lyhyt oppimäärä:

1)Poista vanhan pintamateriaalin aiheuttamat "knöölit" eli pikkukokkareet liuuttamalla leveää lastaa seinäpinnalla vinosti.

2)Hio leveällä lastalla ihan kevyesti pinnan käytä vaikkapa 80 paperia.

3)Hyvällä valolla tutki, onko seinässä kitattavaa. kun löydät, käytä reilusti oiottavaa kohdetta leveämpää kitti lastaa.

4)Kitin kuivuttua hio seinä 180 paperilla. Älä hio liikaa, ettei tule monttuja. Harjaa HUOLELLA hionta pöly pois seinältä. Edes kunnon rakennusimuri ei riitä, se pitää harjata ...pehmeällä harjalla.

5) pohjamaalaa Ykköspohjalla KOKO seinä . Maalin kuivuttua lastalla pikku epätasaisuudet pois...ne pikku hiomapölypallerot, koska et kuitenkaaN HARJANNUT SITÄ SEINÄÄ RIITT. PUHTAAKSI. (oho, capslock...)

6)Tutki valolla onko edelleen kitattavaa. Tutki huolella vars. ne syvimmät kittaamasi montut, koska kitti kutistuu kuivuessaaan ja vaatii tod. usein lisäkittauksen.

7)Kittaa, kuivata, hio 180:llä, poista pöly...kaikki kuten aiemmin.

8)Pohjamaalaa hiotut kohdat, ns. pläkää sillä Ykköspohjalla.

9)Sitten pintamaali, jonka oltava myös laadukas, (jos pohja on kunnossa) muuten jää helposti rajoja.

10)Rajaa lattia ja katto, tee yksi seinä kerrallaan, riitt.leveän rajaamisen jälkeen leveällä telalla riittävästi maalia seinään, periaatteena "Märkää märälle" eli et anna kuivua edellisen vedon, muuten tulee raitoja.

11) tarvittaessa toinen pintamaalaus.

Yleisin virhe telamaalauksessa aloittelijalla on, ettei uskalleta kastaa sitä telaa tarp. märäksi, vaan nitkutetaan kuivaa telaa seinällä, kovalla voimalla. Ja sitten työtahti voi olla liian hidas, jolloin edell. veto ehtii kuivua liikaa, tulee raitoja. Ja sen kerran maalatun päälle ei enää mennä jälkikäteen teputtamaan mitään paikkamaalauksia, jälki jää.

Jos on omistusasunto, pintatyöt -jos pinnat on hienot- nostavat rutkasti as. jälleenmyyntiarvoa. Pänvastainen lopputulos laskee.

Oon nähny niin paljon paskasti tehtyä työtä, joka aina vaan jaksaa vituttaa. Siksi avautuminen.

Joo, mä en myöskään itse lähtisi kenellekään suosittelemaan, että jättää pohjamaalin pois. Miksi ihmeessä?

Pantterilla muutenkin surullisen tutunkuuloiset ohjeet. Ei tullut ihan yhdessä tai kahdessa illassa valmista... :D

Kävin liikkeessä piirustusten ja valokuvien kera. Myyjän mielestä pohjamaalia ei tarvita kun on jo ja hyväkuntoinen. Muuten tuli samoja hyviä ohjeita kuin pantterilta. Keittiön pieni seinä nyt maalattu, tänään hyökkään jonkin toisen huoneen kimppuun. Lisäksi ostin sitä non-wovenia kun täällä kerrottiin ja myyjäkin suositteli.

Vielä pari vinkkiä jos taidot riittävät. Poista pistorasioiden kuoret, lattialistat ja kattolistat. Näin saat paremman jäljen ja muutenkin maalaus/tapetointi on helpompaa. Lisäksi saat rajat piiloon listojen ja pistorasian kuorien alle. Lisäksi jos kyseesä on betoniseinä, niin muista käyttää terävää veistä tapettia leikatessa katon rajasta. Jos käytät katkoteräveistä, katkaise terä jokaisen kerran kun olet leikannut tapetin betonia vasten. Jos koitat useamman ottaa samalla terällä, tapetti repeää, terä tylsyy nopeasti.

Kun olet saanut tapetin tasaisesti seinään, älä säikähdä jos kuivumisvaiheessa tulee pieniä kupruja tapettiin. Ne häviävät kun tapetin liimasta kaikki kosteus on päässyt kuivumaan. Kosteuhan poistuu pääasiassa tapetin läpi.

Tapetointi/maalaus ei ole tähtitiedettä. Maltti on valttia. Vanhalla pantterilla on hyvät ohjeet. Pääsääntöisesti pohjat on työläämmät kuin itse maalaus. Kannattaa tarkastaa seinät vielä hyvän työmaavalon kanssa, valokuvasta ei pysty sanomaan seinän todellista kuntoa. Jos seinä on tasainen ja maali virheetön niin kannattaa ainakin pestä pöly/rasva pinnasta ennen uuden maalikerroksen levittämistä.

3)Hyvällä valolla tutki, onko seinässä kitattavaa. kun löydät, käytä reilusti oiottavaa kohdetta leveämpää kitti lastaa.

4)Kitin kuivuttua hio seinä 180 paperilla. Älä hio liikaa, ettei tule monttuja.

Jos seinä(t) ei ole mitään kauheen isoja, niin mielestäni helpommalla ja paremmalla tuloksella pääsee kun käy koko seinän läpi isolla lastalla. Lastaan vaan nökäre mönjää ja pyyhkii menemään, painaa hieman seinää vasten että kitti jää vain monttuihin.
Tulee täytettyä myös ne kohdat, jotka jäisi etsimiseltä huomaamatta.

Jos ei omaa hiontataitoa, niin kittihionnat kannattaa hioa jollain tasaisella ja riittävän isolla palkikalla.
Esim. 20-30cm lankun pätkä, jonka ympärille paperi kiedotaan. Ei tule monttuja vaikka kuin hinkkaa :)

mutta nämä on niitä maku juttuja.

Ja tuossa yllä mainittiin, että kannattaa ottaa pistorasioiden kannet irti, jotta tulisi laadukkaampaa jälkeä. näinhän se on, mutta maallikko ei saa niitä irroittaa, mikäli jännitettä ei ensin katkaista.

Saumasin tänään tuon palasen, kauhean siistiä ei tullut ku pelkästään sormella tasoitin, mutta tuo peltilevy peittää sitten kauneusvirheet. :)

Liitteet

• IMG-20160509-WA0003.jpeg
    IMG-20160509-WA0003.jpeg
    441 KB · Katsottu: 264
  • IMG-20160509-WA0008.jpeg
    IMG-20160509-WA0008.jpeg
    425,4 KB · Katsottu: 274
Kiitos kaikille neuvoista. Nyt on 7 seinää maalattu ja kaks tapetoitu. Vielä yhteen pitäs tapetit koha ensin oon asioinu rautakaupassa. Ei ollutkaan niin hankalaa kuin kuvittelin. Seuraavaks sisätilaremppaa keittiöön mut se saa oottaa parempaa taloudellista tilannetta. Nyt puutarhahommiin vaihteeks.

Onko kukaan väkerrellyt itse liukuovet? Kattelin noitten hintoja ja oli aika tyyristä. Vois päästä hankalemmalla ja halvemmalla jos tekis itte :D tee itse lehdessä on joku ohjeistus, pitänee kipasta se kirjastosta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom