Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onkos kukaan maalannut (kuivan tilan) laattoja? Ajattelin tällaista toimenpidettä kun ei nyt oikein ole remppabudjettiin vielä laskettu keittiön ehjäystä mutta vähän tekisi mieli ehostaa etukäteen. Jotain juttua löysin mutta olisiko kellään closeuppia kuinka tasainen/kiiltävä pinta telalla tuohon saadaan?

Ikeasta saa myös tälläisiä välitilan laminaattilevyjä. Itse ajattelin kokeilla tuollaisilla meikata välitilan. Piti tilata Ikean postimyynnistä kun etelä-suomessa ei noita ollut hyllyssä. 70€ tuli maksamaan. Sika-rakennusliimalla vaan kiinni ja pistorasioiden ja valaisinten paikat muotoilee kuviosahalla. Mieluummin laatottaisin, mutta silloin pitäisi koskea sähköihin ja kun ei ole omistusasunto, niin ei jaksa.

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/categories/departments/kitchen/19121/

0112555_PE264349_S4.JPG

0097234_PE237532_S4.JPG

0110391_PE260650_S4.JPG

Maalaus kysymys. Laitoin maalausfirmoihin tarjouspyynnön sellaisen puolitoistakerroksisen vapaa-ajan kiinteistön ulkomaalauksesta, seinäpinnat ja ikkunanpokat, maalauksessa tarvii telineitä ja vanha huonokuntoinen pinta täytyy poistaa. Sisäneliöt tönössä on vajaa 70 neliötä.

Onko normaalia että tuollaisesta esitetään noin 7 tonnin urakkatarjouksia? Aika vitun suolaiselta vaikuttaa, eli onko tavallista rakennusmaailmassa että ekat tarjoukset heitetään kokeilumielessä hatusta? Missään tapauksessa en maksa tuollaisia hintoja, ennemmin maalaan vaikka pienellä vesiväripensselillä itse.

Maalaus kysymys. Laitoin maalausfirmoihin tarjouspyynnön sellaisen puolitoistakerroksisen vapaa-ajan kiinteistön ulkomaalauksesta, seinäpinnat ja ikkunanpokat, maalauksessa tarvii telineitä ja vanha huonokuntoinen pinta täytyy poistaa. Sisäneliöt tönössä on vajaa 70 neliötä.

Onko normaalia että tuollaisesta esitetään noin 7 tonnin urakkatarjouksia? Aika vitun suolaiselta vaikuttaa, eli onko tavallista rakennusmaailmassa että ekat tarjoukset heitetään kokeilumielessä hatusta? Missään tapauksessa en maksa tuollaisia hintoja, ennemmin maalaan vaikka pienellä vesiväripensselillä itse.

Jos vanha maali poistetaan kokonaan, kannattaa miettiä, mitä maalia seinään laittaa. Keittomaali on kivaa, ei tarvitse poistella ja kokematon blondikin osaa maalata siististi. Öljymaali taas on vaikeampi maalata, mutta yhtä lailla turvallinen puun kannalta.

Jos ne ikkunanpokat on päässy huonoon kuntoon ja ne oikeasti aikoo tehdä pohjiltaan hyvin, niin niihin menee todella paljon aikaa. Tyyliin ostat uudet ikkunat samaan rahaan. Sama koskee puuverhoilua. Se on turha vähän raaputella ja maalata piiloon jos maalit irtoaa parin vuoden päästä kun pohjat on tehty huonosti. Kuitenkin elän uskossa, että harva liike tekee hyvää jälkeä, vaikka tarjous olisi korkea. Sinne maalin allehan ne ongelmat jää ja ilmenee vasta parin talven jälkeen, jolloin se maalausfirma onkin sopivasti jo konkassa. Tuntuu kalliinpuoleiselta, mutta jos jälki on hyvää, niin normihinta varmaan.

Mulla on aikalailla samankokoinen talo (jonka seinät ja pokat oli päässeet vähän rapistumaan olematta kuitenkaan huonossa kunssa) ja aika seppä saisi olla, että alla kahdessa-kolmessa viikossa tekisi pohjatyöt seiniin ja ikkunoihin kunnolla (ilman turhaa nysväämistä). Maalaamiseen meni kahdelta ukolta yhteensä 2 päivää ja maalatiin 5 cm rengassiveltimellä kertaalleen (petrooliöljymaali).

Lisätään vielä että halvimman ja kalleimman tarjouksen välillä on eroa vaatimattomat 10 000 euroa. Eli tuo esittämäni oli se halvin tarjous. Eihän tämä ole edes todellista.

Tarjous meni läpi meidän unelmakodista :rock: Hyvin pieni pintaremppa on paikallaan, siksi kysynkin neuvoa Teiltä arvon köksä-Pakkislaiset!

Keittiössä laminaattitasot, halutaan vaihtaa kokopuuhun tai johonkin muuhun "parempaan" materiaaliin. Mitä fiksun hintaisia vaihtoehtoja on? Kivi on liian kallista..Betoni myös?

Lattia on mosaiikkiparketti, väri hyvin lähelle tämä :

24

Ajateltiin hioa ja pintakäsitellä, tavoitteena joko valkoinen tai tummanruskea lopputulos, onko mahdollista? Vahaamisella ilmeisesti ainakin saisi tavoitellun tumman ja jalanalla mukavan pinnan?

Olkkari on maksimissaan 4m korkea, siistejä korkean tilan valaisimia saa ehdottaa =)

Kiitos etukäteen vastauksista :rock:

Laminaattitasoja saa vaikka minkämoisia keittiöön ja ovat kestäviä ja edullisia. Puutasot hiukan arvokkaampia ja vaativat jatkossa huoltoa enemmin.

Lattiaan on mahdollista saada eri värisävyjä lakan tai vahauksen avulla. Lakkaus tuli itselle laitettu samanlaiseen tammimosaiikkiin ja valkolakalla toteutettuna siitä tuli upea. Itse ei kannata moiseen projektiin ryhtyä vaan antaa sen tehdä alan ammattilainen. n 20 e neliö maksoi meille.

Lattia on mosaiikkiparketti, väri hyvin lähelle tämä :

24

Ajateltiin hioa ja pintakäsitellä, tavoitteena joko valkoinen tai tummanruskea lopputulos, onko mahdollista? Vahaamisella ilmeisesti ainakin saisi tavoitellun tumman ja jalanalla mukavan pinnan?

Kiitos etukäteen vastauksista :rock:

Tuo on maailmankaikkeuden hirvein lattia. Itse hakisin hiltin ja hakkaisin kaikki pois. Tämän jälkeen kävelisin johonkin paikalliseen k-rautaan ja alkaisin valita mieleistä lattiaa. Mutta tämähän on vain minun mielipide. :)

Oletko koskaan nähnyt muun värisenä kuin patinoituneena kusenkelta-oranssina? Laitettuna hyvännäköinen, ja ennen kaikkea laadukas. Ei nitku, natku eikä narise niin kuin kelluvat monesti, myös ammattilaisen laittamana.

Tuo on maailmankaikkeuden hirvein lattia. Itse hakisin hiltin ja hakkaisin kaikki pois. Tämän jälkeen kävelisin johonkin paikalliseen k-rautaan ja alkaisin valita mieleistä lattiaa. Mutta tämähän on vain minun mielipide. :)

Ajattelin samoin ennen mutta onneksi en ottanut pois vaan hiotutin ja vedin valkolakkaa. Helkkarin hieno ja hyvältä tuntuva lattia. Suosittelen ehdottomasti. Sellainen virttynyt kusenkeltainen on kyllä kamala.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tollaena se lattia onkin ihan kauhea. Mutta vahattuna se on todella hyväntuntunen jalan alla, hakkaa laminaatin 100-0.

Wääntäjä, saako lopputuloksesta kuvaa?

Tollaena se lattia onkin ihan kauhea. Mutta vahattuna se on todella hyväntuntunen jalan alla, hakkaa laminaatin 100-0.

Wääntäjä, saako lopputuloksesta kuvaa?

En osaa tänne kuvaa laittaa. tarviiko joku vippi olla.. sähköpostiin voin laittaa. lattia on sellainen silkin himmeä valkoinen. kaikki kovasti kehunut.

Mulla pysyi kaakelimaalit loistavasti, ainoa että uunintausta ja vesipisteen kohdalla tuli jotain pieniä roiskeita (rasvaa/ruokajäämiä) joita oli aika vaikea poistaa naarmuttamatta maalia. Spraylla tosin niin ohut kerros tuli ettei se varmaan kestä sen takia. Enivei, hienot hopeiset kaakelit oli ja mulla sellaiset mattapintaiset, ei kiiltävät. Maksoi ehkä 10-20e maalata nuo, ja terävällä paistolastalla ja leveällä metallisella viivottimella viistettiin ne pois kuin juustoa olis höylännyt (siis muuttaessa pois).

Laitoin nyt tuollaista harmaata laattamaalia seinään ja kyllähän tuo ihan kivalle näyttää ainakin jos vanhaan vertaa. Kulutuskestävyys on kyllä luvattoman huono, mutta toivottavasti ei tule naarmuja. Pitää varmuuden vuoksi jemmata maalipurkki talteen.

Keittiöremppa etenee muutenkin, sain viimeinkin kivipalikat asenneltua kahdelle vastakkaisille seinille. Jos joku ostelee noita k-raudan aitokivipalikkasettejä (ovh. 59e/m2), kannattaa sitten jälkiviisaasti rälläköidä laatan toinenkin pää täysin suoraksi. Hieman ongelmallista oli palapelin teko laatoitusvaiheessa kun laatat eivät yllättäen olleetkaan ihan tasalaatuisia tai kokoisia. Tästä tulee sitten saumakohtien suhteen ongelmia, itse täyttelin raot laastilla mutta tietty olisi parempi jos palikat mätsäisivät täysin ettei sauma-alueista tule liian näkyviä. Tai sitten jättäää raot ihan selkeästi auki, mutta jotenkin se ei vaikuttanut hyvältä idealta. Seuraavaksi menee kaapin ovet uusiksi.
keittio.webp

Taas kyselen vinkkejä ja apua remonttii. Täältä tuntuu löytyvän asiantuntijoita joka lähtöön eli ehkä tähänkin ongelmaan saa ratkaisun. Olen tekemässä saunaremonttia (sähkösauna) ja tällä hetkellä seinille on laitettu Sauna-Satu-levyt ja päälle rimotus ja panelit. Nyt kuitenkin ajattelin laittaa kiukaan taakse kivijäljitelmän, mutta miten sen pohjat pitäisi tehdä? Laitanko esim lujalevyn, jonka päälle laatoitus, vai laatoitanko suoraan paneelin päälle? Helpoimmalla ehkä pääsisin jos laatoittaisin paneelin päälle, mutta tuleeko siitä jotain ongelmia?

Taas kyselen vinkkejä ja apua remonttii. Täältä tuntuu löytyvän asiantuntijoita joka lähtöön eli ehkä tähänkin ongelmaan saa ratkaisun. Olen tekemässä saunaremonttia (sähkösauna) ja tällä hetkellä seinille on laitettu Sauna-Satu-levyt ja päälle rimotus ja panelit. Nyt kuitenkin ajattelin laittaa kiukaan taakse kivijäljitelmän, mutta miten sen pohjat pitäisi tehdä? Laitanko esim lujalevyn, jonka päälle laatoitus, vai laatoitanko suoraan paneelin päälle? Helpoimmalla ehkä pääsisin jos laatoittaisin paneelin päälle, mutta tuleeko siitä jotain ongelmia?

Rimoitukseen kiinnität vaikkapa kaakelilujan ja laatoitat suoraan siihen. Kivijäljitelmäseinän takaosan pitää siis tuulettua. En muista vaatiiko kaakeliluja vielä jonkin tartuntapinnoitteen kun en enää muista, ehkä primeri ja sen päälle sitten laasti...? Mielestäni kaakeliluja kyllä piti pinnoittaa tai hieroa karkeaksi jotta tartunta saadaan paremmaksi?

En minä ainakaan lujalevyä paneeleihin kiinnittäisi enkä missään nimessä kaakeleita suoraan. Rälläkällä vaikka vedät rimojen kohdalta kolon lujalevylle jos paneelit on jo kiinni. Sitäpaitsi kivetys pitää saada samaan tasoon paneelin kanssa, vai mitä? Ulkoneva kivetys on hassun näköinen. Muista sitten että tuuletus on tultava ylhäältä alas, eli pelkkä vaakarimoitus ei riitä, jos sinulla on pystypaneelit ja olet "unohtanut" pistää rimoituksen ristiin.

Tossa vinkki:
sauna2.jpg

Pari viikkoa sitten naputtelin paneelit ja kiviseinän omaan saunaa. Eli koristekivi(tai vastaava puristelaatta) tarvii taakseen elämätöntä materiaalia, jota saunapaneeli ei ole. "Asiantuntijat"(=rautakaupan myyjät) suosittelivat lujalevyä tai vastaavaa kivilevyä, joka kiinnitetään koolauksiin kuten paneelitkin.

Paneelit ovat meillä vaakatasossa, joten pelkät pystykoolaukset riittivät. Laattojen kiinnitys seinään(lujalevyyn) kannattaa hoitaa liimamassalla, joka on hieman elastisempaa kuin laasti ja antaa kivelle varaa elää. En tosin tiedä elääkö tuollainen puristelaatta ollenkaan, edes lämpötilavaihteluista, mutta joka tapauksessa tuo liimamassa on huomattavasti siistimpi ja yksinkertaisempi tapa kiinnittaa laatat seinään.

Lujalevy(9x1200x2550mm) oli n. 50e + tuubi liimamassaa n. 10e.

edit. kannattaa tosiaan katsoa kiviseinä ja paneelit edes suurinpiirtein samalle tasolle, helpottaa viimeistelyä huomattavasti.

1999 rakennettu kerrostaloasunto. Kylpyhuoneessa kaakelit seinissä ja lattiassa muovimatto. Havaitsin, että seinän nurkassa melko lähellä suihkua on silikonisauma auki. Tuolla alla nyt on mitä ilmeisimmin kosteuseristys, mutta entä lattiassa. Eikös muovimatto toimi kosteuseristyksenä? Voiko nyt olla vaarana, että vesi on tunteutunut saumasta laatan ja kosteuseristeen väliin ja valunut sieltä sitten muovimaton alle, vai onko tapana tällaisissa tapauksissa vetää kosteuseristys myös muovimaton alle?

1999 rakennettu kerrostaloasunto. Kylpyhuoneessa kaakelit seinissä ja lattiassa muovimatto. Havaitsin, että seinän nurkassa melko lähellä suihkua on silikonisauma auki. Tuolla alla nyt on mitä ilmeisimmin kosteuseristys, mutta entä lattiassa. Eikös muovimatto toimi kosteuseristyksenä? Voiko nyt olla vaarana, että vesi on tunteutunut saumasta laatan ja kosteuseristeen väliin ja valunut sieltä sitten muovimaton alle, vai onko tapana tällaisissa tapauksissa vetää kosteuseristys myös muovimaton alle?
Eikö mattoa ole nostettu seinälle ylös..?

Back
Ylös Bottom