Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
AM sanoi:Minkä levysiä FIM-lavat on ?
Mahtuuko 255cm autoihin niitä kahta vierekkäin ?
Tuolla nimim. jantusen artikkelissa se perusteltiin "kilpailullisillasyillä".
Isompaan autoon menee enemmän tavaraa ja 5 cm lisäleveys on kuutioissa mitattuna melko paljon lisätilaa.
No jos koko homma on kiini "kilpailullisista syistä", niin tottakai sillon kannattaa kilpailijoiden rekkoihin teetättää mahdollisimman paljon työtä..Kuljetusyrittäjät totesivat eilen uutisissa, että sisäleveyden kaventaminen esimerkiksi 5cm täytelevyllä olisi paljon helpompaa ja halvempaa
Moni tuntuu ymmärtäneen asian juuri noin. Eli kiusatakseen suomalaisia rekkayrittäjiä, EU on määrännyt heitä kaventamaan rekkojaan 5 cm. Vieläpä olemattomalla siirtymäajalla ja ilman joustoa.jesse_n87 sanoi:En taas voi ymmärtää, että miksi suuren ja mahtavan EU:n pitää päättää, että kavennetaan rekkoja 5 senttiä?!?!?
NHB sanoi:Se, että Suomi ei pääse tässä tekemään mitään omaa ratkaisua, osoittaa vain EU:n toimivuutta.
m80 sanoi:Paitsi, että se 255cm on ulkomitta, ei sisämitta. Kuljetusyrittäjät totesivat eilen uutisissa, että sisäleveyden kaventaminen esimerkiksi 5cm täytelevyllä olisi paljon helpompaa ja halvempaa kuin ulkomittojen kaventaminen mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että ainakin uutisissa leikkasivat runkopalkista 5cm palan pois koko rekan pituudelta toiselta puolelta :lol2:
edit: ja sitten tartteekin siirtää enää toista ulkoseinää 5 cm...
ZweCCo sanoi:Itseasiassa ne leikkas molemmilta puolin 2,5cm eli kaksinkertainen työ verrattuna siihen että oisvat yheltä sivulta leikanneet 5cm. Noh se on kai tasapainokysymys tai joku.
Tosiaan kyse oli vain ulkomitoista. Olis paljon järkevämpää ollut määrätä se sisämitta erikseen näihin vanhoihin ja sitten vaikka uusiin rekkoihin määräisvät tuon ulkoleveyden maksimin mikä on sallittu.
Siis haluaisitko että ajoneuvoja koskevat direktiivit olisivat Euroopassa joka maassa erillaiset? Vai haluatko sitä, että EU:n yhteisien päätöksien toteuttaminen olisi niin tehotonta, että maat voisivat loputtomiin lykätä päätösten täytäntöön panoa? Miksi maamme talous on kehittynyt EU:n aikana, jos se on pelkkää tappiota joka asiassa? Mulla ei ole ainakaan yhtään ikävä sitä aikaa, kun epäonnistuneet päätökset korjattiin devalvoinnilla. Kansa köyhtyi ja taas voitiin perseillä lisää.jantunen7 sanoi:Juuri näin se on, se tosiaan osoittaa EU:n toimivuutta, ja toisaalta osoittaa myös sen miksi Suomen ei välttämättä kannattaisi olla touhussa mukana.
Suomella on niin vähän sananvaltaa EU:ssa, että tappiolle mennään joka asiassa.
NHB sanoi:Siis haluaisitko että ajoneuvoja koskevat direktiivit olisivat Euroopassa joka maassa erillaiset? Vai haluatko sitä, että EU:n yhteisien päätöksien toteuttaminen olisi niin tehotonta, että maat voisivat loputtomiin lykätä päätösten täytäntöön panoa? Miksi maamme talous on kehittynyt EU:n aikana, jos se on pelkkää tappiota joka asiassa? Mulla ei ole ainakaan yhtään ikävä sitä aikaa, kun epäonnistuneet päätökset korjattiin devalvoinnilla. Kansa köyhtyi ja taas voitiin perseillä lisää.
Eli olet siis eriävien säädösten kannalla. Mitäs sitten tehdään jos joku EU-maa maa keksisi sallia puolimetriä leveämmät ja viisi metriä pidemmät rekat kuin Suomessa olisi sallittua? Pitäisikö muilla seurata automaattisesti perässä vai antaa näille kilpailuetu? Entä paljonko on järkeä tehdä joka maahan erillaisia autoja? Varsinkin kun ne muutokset ovat vailla suurempaa merkitystä suuntaan tai toiseen. Miten on muuten mahdollista, että Suomi on EU:n jäsenenä pystynyt kehittymään, vaikka mielestäsi EU on vain pelkkä rasite?jantunen7 sanoi:Eiköhän tuo talous olisi kehittynyt ihan ETA:nkin kuulumalla. Tässä nimenomaisessa asiassahan suomalaisten rekkayrittäjien kilpailukyky olisi parantunut sillä 5 sentillä.
NHB sanoi:Eli olet siis eriävien säädösten kannalla. Mitäs sitten tehdään jos joku EU-maa maa keksisi sallia puolimetriä leveämmät ja viisi metriä pidemmät rekat kuin Suomessa olisi sallittua? Pitäisikö muilla seurata automaattisesti perässä vai antaa näille kilpailuetu? Entä paljonko on järkeä tehdä joka maahan erillaisia autoja? Varsinkin kun ne muutokset ovat vailla suurempaa merkitystä suuntaan tai toiseen. Miten on muuten mahdollista, että Suomi on EU:n jäsenenä pystynyt kehittymään, vaikka mielestäsi EU on vain pelkkä rasite?
Yleistä itkua EU:stä eikä mitään joka liittyisi tähän keskusteluun. Kerrotko mitä hienoa siinä olisi, jos saisimme ajaa omilla uniikeilla rekoillamme? Kuitenkin taidat oikeasti olla sitä mieltä, että kirjaVa maakohtainen lainsäädäntö noille autoille olisi jotenkin hyvä asia. Sehän olisikin mukavaa kun idän suuntaankin on aina kaikenlaista ongelmaa tuossa rekkaliikenteessä ja Euroopan suuntaan ei tarvitsisi lähteä ollenkaan.jantunen7 sanoi:Ei se EU ole taivaspaikka, joka meille automaattisesti sen talouskasvun on tuonut. Kyllä se lama vielä jossain vaiheessa meille tulee uudestaan, eikä auta että EU:hun kuulumme. Erikoista on myös, kuinka Aasiassa voi olla talouskasvua, vaikka he eivät EU:hun kuulukaan.
Samaa kauppaa sitä käytäisiin EU:n kanssa, vaikkei siinä oltaisikaan.
Eipä siinä ihmeempää olisi, mutta markat jouduttaisiin vaihtamaan muuhun valuuttaan, ja lainsäätäjät voisivat tehdä suomalaisille edullisia tai epäedullisia päätöksiä itsenäisesti.
NHB sanoi:Yleistä itkua EU:stä eikä mitään joka liittyisi tähän keskusteluun. Kerrotko mitä hienoa siinä olisi, jos saisimme ajaa omilla uniikeilla rekoillamme? Kuitenkin taidat oikeasti olla sitä mieltä, että kirjaVa maakohtainen lainsäädäntö noille autoille olisi jotenkin hyvä asia. Sehän olisikin mukavaa kun idän suuntaankin on aina kaikenlaista ongelmaa tuossa rekkaliikenteessä ja Euroopan suuntaan ei tarvitsisi lähteä ollenkaan.
Luuletko että Suomella on mahdollisuuksia kilpailla Kiinan ja Intian kanssa samoilla eväillä? Vain globalisaatio on yhteistä meillä ja siellä. Kiina yksinään on sen luokan "unioni", että he eivät taida pahemmin tarvita enää lisää liittolaisia avukseen. Kaipaat siis aikaa jollain meillä oli oma raha, jonka arvo heitteli milloin mihinkin suuntaan. Monissa isoissa Suomeen suuntautuneissa ulkomaisissa investoinnessa on ollut yksi tärkeä tekijä se, että meillä on nimenomaan euro valuuttana. Viimeisimpänä vaikkapa Nissanin Pohjois-Euroopan keskus.
No kerroppa nyt jo viimein tähän keskusteluun liittyen, että mikä olisi tämän keskustelun ongelmaan se parempi ratkaisu? Vaihtoehdot ovat mielestäni siinä, että joko rekkamme täyttävät EU:n vaatimukset ja rekkayrittäjämme voivat toimia EU:n alueella tai sitten voivat toimia 260 leveillä rekoilla EU:n ulkopuolella. Tai ei edes läheskään kaikkialla sielläkään. Sitä ei muuta EU:hun kuuluminen tai kuulumatta oleminen mihinkään. Tai no tuossahan jo vastasit kuinka hienoa olisi jos rekkojamme ei tarvitsisi kaventaa. Vai olisiko jokerivaihto sitä mitä haluaisit, eli jokaisella maalla omat kirjavat ajoneuvosäädökset, ja sen maan rahtarit veisivät kaikki keikat joka uskaltaa laittaa härskeimmät rajat? Kerro ihmeessä mikä olisi tätä nykyistä tilannetta parempi ratkaisu? Ja yleistä kantaasi EU:hun sinun tuskin enää tarvitsee kertoa. Luotan kuitenkin siihen, että sulla on päässäsi se paras ratkaisu.jantunen7 sanoi:Kyllä se sen verran liittyy keskusteluun, että jos emme olisi EU:ssa, meidän ei tarvitsisi kaventaa tiettyjä rekkoja 2.5cm per puoli.
Henkilökohtaisestihan itselleni on aivan sama, vaikka noita rekkoja jouduttaisiin kaventamaan puoli metriä, vaikka saattaahaan siihen jokunen pienyrittäjä taas kaatua.
Kaipaan aikaa, jolloin suomalaiset saivat itse päättää asioistaan, meni suteen taikka saveen.
Selkeästi haluat nähdä vain ja ainoastaan myönteisiä puolia EU:ssa, eikä siinä mitään, kaikilla meillä on oikeus nähdä asiat omalla tavallamme.
NHB sanoi:No kerroppa nyt jo viimein tähän keskusteluun liittyen, että mikä olisi tämän keskustelun ongelmaan se parempi ratkaisu?