Reipas kävely vai hölkkäys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H100
  • Aloitettu Aloitettu
Kumpi polttaa rasvaa tehokkaammin, reipas kävely vai hölkkäys?

Itse oon kuullut että reipas kävely polttaa rasvaa paremmin ja hölkkäys nostaa kuntoa.

Oon nyt hiljentäny salitreeniä ja alkanut panostamaan aerobiseen liikuntaan, koska maha alkaa näkymään t-paidan läpi. Kaljankittausta en lopeta. Roskaruokaa syön ehkä kerran kuussa.

Eli lähes joka viikonloppu tulee juostua naisten perässä ja juotua alkoholia mutta tarkoitus olisi silti saada kroppaa tiukkaan kuntoon.

Oon nyt ruvennu harrastamaan reipas kävelyä 20 minuutin ajan 3 kertaa viikossa salitreenin päätteeksi.

Paino oli kuukausi sitten parhaimmillaan 88,5 kiloa, nyt se on n. 83-85 kiloa.

http://http://www.munkuvat.org/kuva/128925
Nykyinen kunto, maha rentona. [180 cm pituutta ja 83-85 kiloa painoa.]

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo 20 minuuttia kerrallaan on aika lyhyt aika jos rasvaa pitäis poltella... Ja kuvasta päätellen sitä rasvaa ei kauheasti edes ollut :)

Ihan kunnon mukaan, jos pystyt hölkkäämään matalalla sykkeellä, niin hölkkää. 20 minuuttia kerrallaan liian lyhyt aika rasvanpolttoon.

kävelyä olen itsekseni hurttasten kanssa harrastellut ja nyt enenvässä määrin. siis olen pidentänyt lenkkejä ja aikaa niihin käyttänyt enemmän. kerran päivässä n. 60 min - 90 min kävelyä sopivalla sykkeellä sisältäen pari ylämäkijuoksupyrähdystä. se kohottaa sykkeen hetkeksi lähelle hengästymistä ja sitten pitkään reipasta kävelyä. koirat vaativat välillä pysähtelyjä alkumatkasta tiheäänkin, mutta loppua kohden voi mennä jo lähes yhtäkyytiä. hiki siinä tullee ja kaloreita palaa, mutta ruokahalu tuntuu kasvavan samaa matkaa. vaatisi taas itsekuria lisää se ruokapuoli.

Reipas kävely semmoisella 120 sykkeellä on parempi.

Omalla kohdalla on ainakin vaikeuksia nostaa kävelemällä sykettä tonne 120 pintoihin..

Pari viikkoa sitten alotin pikku painonpudotusprojektin. Tarkotus olis pudottaa 5-10 kiloa kevääksi..
Aloin kävellä töihin ja iltapäivällä sama takas.. Aikaa menee suuntaansa n 40-45 min.
3 krt vikossa.Sykettä ja rasitusta oon saanu lisää kun oon asentanu kilon nilkkapainot ja reppuun lyöny parit tiiliskivet,repun paino 12 kiloa..
Kevyellä hölkällä syke pysyy ihan hyvin n. 135-150 välillä... Työmatkailuun tosin menee vaan 20-25 min suuntaansa..

Mitä mieltä porukat?
Kävellen vai juosten?

Omalla kohdalla on ainakin vaikeuksia nostaa kävelemällä sykettä tonne 120 pintoihin..

Sauvoilla saa nostettua muutaman pykälän sykettä, jos meinaa jäädä liian matalalle.

Mitä mieltä porukat?
Kävellen vai juosten?

Jos jalat kestää niin voihan sitä juosta, tee vaikka 10min sakkokierros matkalla, niin saat jo reilun tunnin täyteen per päivä.
Itte varmaan tekisin välillä juosten ja välillä sauvakävellen.

Hölkkä parempi. Tunnin hölkkä kuluttaa enemmän energiaa kuin tunnin kävely. Enemmän kulutettua energiaa -> enemmän laardia veke. Keep it simple.

Kyllähän hölkkä enemmän energiaa kuluttaa, mutta eikös kysymys ole siitä, mistä tuo energia lähtee. Hitaalla sykkeellä (<70% maksimista) lihakset käyttävät pääosin veressä kiertäviä rasvahappoja ja siis rasvakudosta surkastuu ja kovemmilla sykkeillä taas käytetään pääasiassa glykogeenivarastoja ja syntyvää laktaattia. Korjatkaa jos tiedätte paremmin.

Ihme juttuja täällä. Yksi huutaa jotain ilman perusteluja, toinen perustelee jotain ihan omituisia.

Aloittajalle: Jos haluat vastauksen, älä kysy täällä.

Kyllähän hölkkä enemmän energiaa kuluttaa, mutta eikös kysymys ole siitä, mistä tuo energia lähtee. Hitaalla sykkeellä (<70% maksimista) lihakset käyttävät pääosin veressä kiertäviä rasvahappoja ja siis rasvakudosta surkastuu ja kovemmilla sykkeillä taas käytetään pääasiassa glykogeenivarastoja ja syntyvää laktaattia. Korjatkaa jos tiedätte paremmin.

Suhteessa varmaan kävely kuluttaa enemmän rasvaa. Mutta juostessa kuluu grammoina enemmän rasvaa. Eli mitä lujempaa liikut, sitä enemmän sekä energiaa että rasvaa kuluu.

Aivan eri keskustelu on se, kumpi on parempi tapa yleensä. Normaalikuntoinen jaksaa juosta joten hänen kannattaa juosta. Huonokuntoinen joutuu kävelemään, tai kunto loppuu kesken ja rasvat jää palamatta.

Juoksemista tehokkaampaa on olla ahtamatta sitä rasvaa naamaan alunperinkään. 100g suklaata on 500kcal. Saat juosta about reilun tunnin jotta se lähtee rasvana pois. Kevyempi kaveri joutuu juoksemaan enemmän. Syömättäjättämiseen ei kulu aikaa eikä vaivaa ollenkaan.

Ihme juttuja täällä. Yksi huutaa jotain ilman perusteluja, toinen perustelee jotain ihan omituisia.

Aloittajalle: Jos haluat vastauksen, älä kysy täällä.
Kyllähän täällä jokainen on jossain määrin perustellut mielipiteensä. Oikeastaanhan sinä olet tässä ketjussa ainut, joka ei puhu itse aiheesta.

Korjaa toki "väärät" väittämät ja jaa kansalle tietoa epäomituisilla perusteluilla.

Kyllä se ruokailun hallitseminen ja syömättä jättäminen on monille paljon vaikeampaa kuin itse lenkkeily.

Toki toki. Jos laihtuminen olisi helppoa, niin ei lihavia olisi olemassakaan. Toisaalta jos syömättä jättäminen on vaikeaa, niin kokeiles pistää sama jamppa 2h lenkille joka päivä ;)

Voi olla, että toi Laaman juttu on ihan totta. Mulla ei ole mitään kauhean syvällistä tietoa asiasta.

Lähtisin kuitenkin Pertti peruskuntoilijan kohdalla siitä, että laardit johtuvat siitä, että päivän kulutus on pienempi kuin energiansaanti. Toinen asia on se, että jos otetaan kaksi tyyppiä, joilla salitreenit, safkat muutkin tasot ihan samoja (eli ihan hyvällä tolalla), ja toinen hölkkää vuoden 3krt 1h/vko ja toinen kävelee vuoden 3krt 1h/vko, niin hölkkääjällä on auringonvarmasti parempi aerobinen kunto. Veikkaisin myös hölkkääjää kireämmäksi. Aerobinen suorituskyky taas osaltaan tukee salitreenejäkin parempana hapenottokykynä.

toinen hölkkää vuoden 3krt 1h/vko ja toinen kävelee vuoden 3krt 1h/vko, niin hölkkääjällä on auringonvarmasti parempi aerobinen kunto. Veikkaisin myös hölkkääjää kireämmäksi. Aerobinen suorituskyky taas osaltaan tukee salitreenejäkin parempana hapenottokykynä.

Eihän se ole noin suoraviivaista. Jos pertti peruspulliainen lähtee harrastamaan juoksua liian nopeasti niin motivaatio katoaa kun paikat ei kestä.

Ärsyttää täällä se, että kaikki kuvittelee, että kyllä nyt kuukauden treenillä tunnin juoksee.

Voi olla, että toi Laaman juttu on ihan totta. Mulla ei ole mitään kauhean syvällistä tietoa asiasta.

Lähtisin kuitenkin Pertti peruskuntoilijan kohdalla siitä, että laardit johtuvat siitä, että päivän kulutus on pienempi kuin energiansaanti. Toinen asia on se, että jos otetaan kaksi tyyppiä, joilla salitreenit, safkat muutkin tasot ihan samoja (eli ihan hyvällä tolalla), ja toinen hölkkää vuoden 3krt 1h/vko ja toinen kävelee vuoden 3krt 1h/vko, niin hölkkääjällä on auringonvarmasti parempi aerobinen kunto. Veikkaisin myös hölkkääjää kireämmäksi. Aerobinen suorituskyky taas osaltaan tukee salitreenejäkin parempana hapenottokykynä.

Auringon asennoista en tiedä juuta enkä jaata, mutta kaikki nämä ovat makuasioita ja riippuu siitä mitä aerobisellaan haluaa saavutta. Ja edelleen toinen toimii toisella paremmin kuin toisella, paljon eri muuttujia.
Rasvan polttoon 120 sykkeellä tasaisesti jatkuva harjoite on paras=toimii minulla ainakin. :)
Kuntoa kohotuksenn sopii paremmin 130-150 sykkeellä.
Asiaan vielä vaikuttaa tai ainakin tuohon rasvanpolttoon, se milloin harjoitus suoritetaan, aamuharjoitus on kai ennen aamiaista todettu parhaaksi (max.1h,muuten lähtee lihaa.), sali reenin jälkeen, ennen ruokaa melkein sama asia.

Eihän se ole noin suoraviivaista. Jos pertti peruspulliainen lähtee harrastamaan juoksua liian nopeasti niin motivaatio katoaa kun paikat ei kestä.

Ärsyttää täällä se, että kaikki kuvittelee, että kyllä nyt kuukauden treenillä tunnin juoksee.

Saitko asian väännettyä "vääremmäksi", kun korvasit hölkkä-sanan juoksulla? Onnee vaan.

Ja kyllä, Pertti Peruspulliainen pystyy HÖLKKÄÄMÄÄN tunnin hyvinkin lyhyen harjoittelun jälkeen. Jos nyt puhuin vuoden jaksosta, niin hidas tempoista tunnin hölkkää jaksaa tehdä tuosta vuoden jaksosta suuren osan lähes kaikki.

Puhun tässä ihan omasta kokemuksesta, kun nollilta lähdin hölkälle. Ai niin, mutta mähän en olekaan Perus-Pertti, kun painan 120 kiloa ja vedän röökiä. Ne varmaan autto.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom