Reilu kauppa - puolesta vai vastaan?

En nyt oikein ymmärrä, miten Reilu kauppa vääristää vapaata kilpailua, sillä mikään tahohan ei kai rajoita kilpailijoiden toimintaa. Kilpailijat ovat täysin vapaita tekemään omat ratkaisunsa hinnoittelun ja maksettujen palkkojen suhteen, sekä tulemaan ja poistumaan markkinoilta.
Reilua kauppaahan voi verrata ympäristösertifikaattiin. Tiettyjen ympäristöystävällisten tuotantotapojen suosiminen saattaa korottaa tuotteen hintaa, mutta osa kuluttajista on silti valmis maksamaan sen, sillä heitä kiinnostaa itse tuotteen lisäksi myös tuotantotapa. Sama pätee Reiluun kauppaan: kuluttaja äänestää eurollaan, täysin vapaan kilpailun periaatteiden mukaisesti.

Edit: Kuulostaa lähinnä siltä, että Reilun kaupan vastustajat vastustavatkin aidosti vapaata kilpailua, jossa raha ei toimi ainoana mittarina.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Reilu kauppa -liikehdintä on saanut alkunsa muunmuassa sen tiedostamisesta, että esimerkiksi kahvin hinnan fluktuoidessa ja "monikansallisten" kahvintuottajayhtioiden kilpaillessa köyhät viljelijät jäävät paitsioon. On nimittäin huomattu, että vaikka kahvipapujen hinta käy alhaiseksi, se ei näy kuluttajahinnoissa eikä viljelijöiden tuotoissa, joten yhtiöitä syytetään riistämisestä. Maailman kahvimarkkinoita käytetään usein malliesimerkkeinä globalisaation kasvukivuista, vaikka kahvimarkkinat eivät todellakaan ole mikään malliesimerkki edes hyvin toimivista markkinoista.

Se on totta, että vapaa kauppa ja fluktuoivat kahvinhinnat vahingoittavat viljelijöitä joissakin maissa, mutta siitä ei missään nimessä ole tuottajayhtiöitä syyttäminen. Vahinko syntyy tässäkin tapauksessa ainoastaan vapaan kilpailun, eli jonkun halvemman tuottajan, takia.

Reilun kaupan kahvin laatu ei vastaa siitä maksettavaa hintaa. Kuluttaja on ainoastaan Reilun kaupan asiaa ajavien järjestöjen vastuulla, eli hänen hyötynsä muodostuu tästä "ekoteosta" jonka myötä hän suostuu maksamaan premium-hinnan. Toisaalta Reilun kaupan kahvi kilpailee hintaluokkansa takia aidosti premium-kahvilaatujen kanssa, jotka tuotetaan vapaassa kaupassa. Koska erikoiskahvien markkinat ovat kasvussa luoden tuotantopotentiaalia kahvintuottajamaihin (ennenkaikkea ylikansallisen roistoyhtiö Starbucksin ja sitä seuraavien kilpailijoiden ansiosta), niin Reilun kaupan tuotteiden suosiminen heikentää näitä mahdollisuuksia; eli esimerkiksi kahvin tuotantoteknologiat eivät kehity.

kuljetusala sanoi:
Reilunkaupan tehtävä on lisätä alkuperäistuottajan hyvinvointia ja siinä se onnistuu. Eli ei varmaan tule yllätyksenä että olen sen puolesta.

No ei todella tule. Vaikka Reilu kauppa lisäisi muutaman hyvinvointia, niin muiden hyvinvointia se ei lisää, siis niiden jotka eivät ole RK:n piirissä. Näinollen Reilu kauppa joko pakottaa ei-reilut tuottajat pois markkinoilta tai RK:n piiriin, jolloin ollaan saavutettu täysi hintasäännöstely. Hintasäännöstelyn takia syntyy hyvinvointitappio, eli talous ei toimi tehokkaasti eikä kasva niin hyvin kuin voisi kasvaa säännöstelyn puuttuessa. Koska vapaan tuotannon piirissä on väistämättä enemmän tuottajia kuin RK:n piirissä (jos joku haluaa että todistan tämän niin sanokaa) niin se johtaa siihen että monilta menee elinkeino alta.

Ollaan siis madallettu kaikkien kahvintuottajien hyvinvointia muiden hyvinvoinnin nousun kustannuksella, vaarantaen samalla yhteiskunnan kehittymisen.

Olet siis valmis vaarantamaan muiden viljelijöiden hyvinvoinnin suosimalla reilun kaupan markkinatasapainoa häiritseviä tuotteita?

Dippi sanoi:
Mutta mitenkäs eettisyydestä voidaan huolehtia, kun kaupan kerran pitää olla vapaata?

Miten ruotsalaisten autojen tuotannon eettisyydestä huolehditaan, myydäänhän niitä vapaasti kaikkialle maailmaan? No vahvalla ja oikeudenmukaisella yhteiskunnalla tietenkin. Talouskasvu vahvistaa valtioita ja parantaa myös työläisten oloja ammattiliittojen ym. synnyn myötä, ja kasvun alkuvaiheessa tuohon osallistuvat myös kansainväliset järjestöt, kuten vaikka YK.

Me emme voi parantaa heidän olojaan, koska ainoa vaikutuskeinomme on ostovoima.

Dippi sanoi:
En näe mitä protektionismia se on, että maksan ylimääräistä tuollaisesta lisäarvosta.

Ymmärrät jos otat käteen jonkun kansantaloustieteen perusoppikirjan, ja luet sieltä kuluttajan ja tuottajan ylijäämästä. Jos tuotteesta maksetaan tasapainotarjontaa suurempi hinta, muodostuu hyvinvointitappio. Jos tätä Pareto-tasapainoa häiritään niin jonkun toisen asemaa parannetaan toisen asema huonontaen. Protektionismilla asetetaan esteitä vapaalle kaupalle esim. tällaisen hyvinvointitappion muodostamalla. Protektionismia on myös se että köyhempien viljelijöiden asemaa vaikeutetaan kohdistamalla kysyntä sellaisen hyödykkeen tuotantoon, jonka tuotannon piiriin on vaikeampi päästä (esim. kalliin Reilun kaupan lisenssin takia).


Reilun kaupan liikkeen markkinointi on erilaisten järjestöjen vastuulla, ja se tarkoittaa tietenkin aggressiivista markkinointia muunmuassa WTO:n mielenosoitushengessä. Näin saadaan vastakkainasettelulla luotua kuluttajissa mielikuvaa "hyvistä" vihreitä arvoja puolustavista aktivisteista ja "pahoista" ylikansallisten yhtiöiden kapitalisteista. Tämä vastakkainasettelu on kuitenkin vahingollista niitä kohtaan joiden etuja tässä pitäisi valvoa, eli maatalousvaltaisten kehitysmaiden ihmisiä. Ainoastaan vapaa kauppa nostaa kansakunnan hyvinvointia, Reilu kauppa vahingoittaa sitä. Se ei mahdu kallooni että suuremman ihmisjoukon hyvinvoinnin puolustaminen haukutaan natsiteoksi.
 
Se ei tee ainoastaan näitä, vaan tuottaa taloudellista hyvinvointia kehitysmaille. Taloudellinen hyvinvointi ehkäisee aseellisia konflikteja, nälänhätää sun muuta kakkaa. Tästä seuraa se, että ihmisillä on mukavampaa kehitysmaissa, eikä heidän tarvitse tulla sieltä etsimään parempia elämisen mahdollisuuksia rikkaisiin länsimaihin, esim. Suomeen, ja samalla vähenisi kehitysavun tarve. Joko alkaa houkuttaa?

Todista? Meinaatko oikeasti että taloudellisen hyvinvoinnin lisääntyminen (mistä sen oikein revit? hyvinvointi syntyy kaupankäynnistä, ja kaupankäynti tehostuu teknologian kehittymisestä!) vähentää ihmisten tarvetta käydä kauppaa, siirtyä tuotannosta toiseen ja kehittää tuotantoteknologioita? Tuollaista hyvinvointia esiintyy vain Marxilaisissa utopioissa.

Edit:
Willie sanoi:
Kuulostaa lähinnä siltä, että Reilun kaupan vastustajat vastustavatkin aidosti vapaata kilpailua, jossa raha ei toimi ainoana mittarina.

Markkinoilla on häiriöitä, mutta niiltä silmien sulkeminen ei paranna niitä. Vapaa kilpailu takaa sen että kaikkien hyvinvointi syntyy tasapaino-optimissa, tämän takaa se että me käytämme omat resurssimme tehokkaasti; eli ostamme laadun perusteella. Tässä mielessä raha, eli esim. tuotteen hinta, on ainoa informaation palanen minkä tarvitsemme toisten hyvinvoinnin kasvamiseen.
 
Vapaa kilpailu takaa sen että kaikkien hyvinvointi syntyy tasapaino-optimissa, tämän takaa se että me käytämme omat resurssimme tehokkaasti; eli ostamme laadun perusteella. Tässä mielessä raha, eli esim. tuotteen hinta, on ainoa informaation palanen minkä tarvitsemme toisten hyvinvoinnin kasvamiseen.
On olemassa ituhippejä, jotka ostopäätöstä tehdessään ottavat huomioon laadun ja hinnan lisäksi myös muita tekijöitä. Eräs tällainen voisi olla vaikkapa se lämmin ja pörröinen olo, jonka he saavat maksaessaan ylihintaa banaaneista, jotta Raul saisi mutataloonsa kiiltävän aaltopeltikaton palmunlehvien tilalle. Eikö se ole vapaan markkinatalouden hienoimpien periaatteiden mukaista, että ituhippi saa juuri haluamansa banaanin?
 
Hyvä kysymys; mun mielestäni tuo ei ole vapaan kaupankäynnin ideologian mukaista, koska tällöin Raul, tai mikään muukaan väliporras arvonluontiketjussa, ei joudu itse näkemään vaivaa sen lämpimän ja pörröisen olon tuottamiseksi, koska tuote vaatii edelleen saman tuotantopanoksen kuin kapitalistisikojen riistohinnoilla. Jos taas arvoa luodaan vaikka biohajoavan kuljetuspakkauksen verran, niin hinnannousu on perusteltua, jos tämä uusi tuote kestää kilpailun.

Edit: eli laatuun sidotun hyödyn on siis tavallaan siirryttävä tuotantoketjussa ylöspäin aina kuluttajalle asti hintojen välittämänä. Kuluttaja ei saa taloudellista hyötyä Raulin uudesta aaltopeltikatosta.
 
Kuluttaja ei saa taloudellista hyötyä Raulin uudesta aaltopeltikatosta.
Kuluttaja ei saa myöskään taloudellista hyötyä siitä, että Donatella Versaci iskee otsaansa botoxia ja huuliinsa vielä vähän silikonia. Tästä huolimatta ainakin muutama paskalle taipumaton perijätär on valmis maksamaan Versacin luomuksesta huomattavasti enemmän kuin Zaran viikon hittihameesta. Vaikka suunnittelu, materiaalit, työ, markkinointi ja mitä kaikkea tuotantopanokseen halutaankin sisällyttää maksavatkin enemmän merkkituotteella kuin halpiskamalla, on Versacin printemps 2006:n hinnassa silti jotain ylimääräistä, joka on oleellisesti samaa kuin eettisen banaanin ylimääräinen.
 
Olet oikeassa, tuo vertailu on ihan kestävä, mutta tällöin puhe taitaa olla siirtynyt erikoiskamoihin jotka eivät ole verrattavissa enää massamarkkinoihin. Siis sitä en kiistä etteikö joku näkisi tuotteen arvossa sitä Raulin uutta aaltopeltikattoa, ja etteikö markkinoilla voisi olla myytävänä luksusbanaaneja joihin tämä aaltopeltikomponentti on sisällytetty, mutta tällöin tämän pitäisi tapahtua perinteisen markkinamekanismin kautta siten että se ei loukkaa muita tuottajia. Botox-hame ei loukkaa halpishameiden ompelijoita koska ne eivät sijaitse samoilla tuottajamarkkinoilla.
 
Piti vielä sanoa, että mikäli kaikki banaanien ostajat päättäisivät yhtäkkiä että Raulin aaltopeltikaton mahdollistava kaupankäynti olisi heille hyödyllisempi, niin silloin tilanne olisi uudessa optimissa, ja kaikkien banaanintuottajien kannattaisi tuottaa banskuja näille kuluttajille. Mutta tällainen siirtymä ei ole mahdollista nykyisillä banaanimarkkinoilla, joista Reilulla kaupalla on varmaan 5% osuus.

Joku markkinoinnin asiantuntija voisi nyt pohtia että miten kuluttajien preferenssit saisi kohdistettua näihin ekobanaaneihin. Se ei kuitenkaan olisi välttämättä hyödyllistä, koska banaanimarkkinoiden siirtymä tuottaisi taas kasvukipuja ja jotkut tuottajat joutuisivat kärsimään. aivan kuten nykyisessäkin tilanteessa. Vapaa kaupankäynti hyödyttää kansakuntaa joka tapauksessa, kunhan ulkomaanvientiä harrastetaan, eikä ekobanaanimarkkinoiden syntyminen sitä makrotasolla edistä.
 
Ei tule ostettua Reilun Kaupan tuotteita, koska esim Chiquitat maistuvat yksinkertaisesti paremmalta ja ovat vielä halvempaa...
 
Reilu kauppa on IMO kohtalaisen hyvä markkinointikikka. Ja siihen se jääkin.

Mielestäni on omalla tavallaan nerokasta lypsää länsimaalaisen itseinhon kulttuuria tällä tavoin ja samalla tarjota myös tiedostavalle vasemmistolle tilaisuus varsin pienellä hinnalla nauttia moraalisesta ylemmyydestään.
 
Eli mun mielipiteeni on, että Reilun kaupan tuotteiden ostamista pitää välttää, sillä nämä maailmantalouden kiemurat ei ole niin yksinkertaisia; viljelijästä ei voi tehdä paremminvoipaa antamalla siihen enemmän rahaa, koska se tekee muut viljelijät huonomminvoiviksi ja riippuvaisiksi näistä avustuksista, vahingoittaen sen maan kehittymistä.

En usko kehitysapuun enkä Reilun kaupan kaltaisiin virityksiin. Vapaa kilpailu ja suojatullien vähentäminen on parempi tie.
 
Olet oikeassa, tuo vertailu on ihan kestävä, mutta tällöin puhe taitaa olla siirtynyt erikoiskamoihin jotka eivät ole verrattavissa enää massamarkkinoihin. Siis sitä en kiistä etteikö joku näkisi tuotteen arvossa sitä Raulin uutta aaltopeltikattoa, ja etteikö markkinoilla voisi olla myytävänä luksusbanaaneja joihin tämä aaltopeltikomponentti on sisällytetty, mutta tällöin tämän pitäisi tapahtua perinteisen markkinamekanismin kautta siten että se ei loukkaa muita tuottajia. Botox-hame ei loukkaa halpishameiden ompelijoita koska ne eivät sijaitse samoilla tuottajamarkkinoilla.
Omasta mielestäni on suorastaan nerokasta, miten Raul on tajunnut, ettei banaanin tarvitse olla pelkkä hyödyke, vaan sillä voi olla myös länsimaalaisen omatuntoa parantava vaikutus. Jos viereisen plantaasin Ernesto ei tätä tajua ja tuotaa Chiquitaa, on se Erneston ongelma. Miten Reilun kaupan banaani on perinteisen markkinamekanismin vastainen? Raulin uljaan fallisesti nouseva tarjontakäyrähän on kohdannut Kukka-Maarian neitseellisen kysyntäkäyrän ja molemmat osapuolet ovat hiukan onnellisempia. Ja mikä tärkeintä, järjestely ei ole pakkoavioliitto; sitä ei ole luotu tulleilla tai kiintiöillä, vaan markkinatalouden hellässä auringonpaisteessa.
 
Reilun kaupan banaani vie markkinan pois pareto-tehokkuudesta, jolloin toki Raul hyötyy mutta Ernesto ei. Jos Ernestot siirtyvät tuottamaan reiluja baananeja, niin koko markkina siirtyy tehottomuuden puolelle, koska kuluttajalla näkyy hyöty joka ei ole tuottajan ylijäämän ansiota. Eli Kukka-Maarian neitseellinen kysyntäkurvi siirtyy liukkaasti pitkin Raulin uljasta tarjontakäyrää johonkin suuntaan missä ei maata enää optimissa. Olisiko kurvin siirtyminen esimerkiksi Raulin ennenaikaisen innokkuuden aiheuttaman lisäarvopurkauksen syytä?
 
En osta RK:n tuotteita. Mm. edellämainituista syistä ja siksi, että ne tosiaan eivät ole parempia kuin "normaalit" tuotteet. Erikoiskahveja ostan ja silloin tällöin joitain biotuotteita, mutta en tukeakseni, vaan koska ne maistuvat paremmalta.

Ehkä koko kysymys pitäisi muotoilla toisin. Miksi ostat reilun kaupan tuotteita, etkä anna sitä hintaeroa suoraan kehitysapuun? Tällöin voisi ainakin kuvitella avun määrän keskivertokehitysmaalaiselle olevan suuremman.
 
Olet siis valmis vaarantamaan muiden viljelijöiden hyvinvoinnin suosimalla reilun kaupan markkinatasapainoa häiritseviä tuotteita?
Kuluttajana ainoa keinoni vaikuttaa epäeettisiin yrityksiin alkaa olla ostamatta jättäminen ja/tai kilpailijan tuotteen ostaminen. Jos keppinä kestävien viljelymenetelmien ja reilujen työolosuhteiden implementointiin toimii uhka ei-reilujen kauppiaiden hyvinvoinnin vaarantuminen, niin mielestäni se on ihan reilua. Eikös markkinoiden kuulukin toimia juuri näin? Jos en pidä jostain tuotteesta tai sen valmistajista niin sitten boikotoin sitä, vaikka maksaisinkin kovemman hinnan. Jos se johtaa epäeettisen tuottajan toimeentulon tyrehtymiseen, niin hyvä niin.

Pitäisikö esimerkiksi orjatyövoimalla tuotettua hyödykettä ostaa siksi, että se on minulle taloudellisesti optimaalisin tuote ja perustella sitä sillä, että näiden tuottajien tukeminen tällä tavoin mahdollistaa sen, että tulevaisuudessa he voivat siirtyä normaalin työvoiman käyttöön? Näinkö tuohon maahan kasvaa terve yhteiskunta?

Sinun viesteistäsi saa vähän sellaisen kuvan, että minun pitäisi ostaa silti aina sitä mitattavissa olevaan laatuun (johon ei siis jostain syystä saa sisältyä reilu peli tai muu eettinen kanta) nähden hinnaltaan edullisinta tuotetta, koska muuten rikon talouden "lakeja" vastaan ja olen siksi väärässä.

Miten ruotsalaisten autojen tuotannon eettisyydestä huolehditaan, myydäänhän niitä vapaasti kaikkialle maailmaan? No vahvalla ja oikeudenmukaisella yhteiskunnalla tietenkin. Talouskasvu vahvistaa valtioita ja parantaa myös työläisten oloja ammattiliittojen ym. synnyn myötä, ja kasvun alkuvaiheessa tuohon osallistuvat myös kansainväliset järjestöt, kuten vaikka YK.
Onko ruotsalainen autokauppa todellakin vapaata kauppaa vai onko se sittenkin säännösteltyä kauppaa koska eettiset asiat on otettu vakavasti? Miten voit vaatia samaan aikaan kansainvälisiä järjestöjä ja ammattiliittoja puuttumaan asioihin, jos kaupan on kerran saatava olla vapaata? Tuollainen asioihin puuttuminenhan on selkeästi markkinoiden vapauteen puuttumista.

Vahva ja oikeudenmukainen yhteiskunta ei kasva siitä, että tuetaan epäeettisiä tuotantomenetelmiä vaan siitä, että epäeettisiä tuotantomenetelmiä käyttäville tuottajille ei anneta posiitivista palautetta.

Ainoastaan vapaa kauppa nostaa kansakunnan hyvinvointia
Aina ja iankaikkisesti? Millä perusteella?

On mielenkiintoista, miten vapaan kaupan edustajat turvautuvat aina tällaisiin kategorisiin julistuksiin, jotka tuovat lähinnä mieleen dialektisen marxismin, jossa tiede ja yhteiskunta alistettiin ainoaksi oikeaksi totuudeksi julistetulle filosofialle. Reilusta kaupasta ollaan närkästyneitä siksi, kun se ei suostu pelaamaan oikeaksi julistettujen talouden "lakien" mukaan.

Talous on ihmisen kehittämä järjestelmä, vapaa kauppa voi olla varsin hyvä järjestelmä (sikäli kuin todellista vapaata kauppaa on edes olemassa), mutta taloudessa ei ole mitään lakeja samassa mielessä kuin luonnonlait ovat. Taloustietelijöiden on ihan turha puhua tällaisista lopullisista totuuksista, kun siihen emme sorru edes me paljon pelkistetyimmillä ja helpommin hallittavilla järjestelmillä pelaavat fyysikot. Merkillistä, ettei siellä kauppakorkeassa opeteta tällaista tieteen filosofian aluetta.
 
Kuluttajana ainoa keinoni vaikuttaa epäeettisiin yrityksiin alkaa olla ostamatta jättäminen ja/tai kilpailijan tuotteen ostaminen. Jos keppinä kestävien viljelymenetelmien ja reilujen työolosuhteiden implementointiin toimii uhka ei-reilujen kauppiaiden hyvinvoinnin vaarantuminen, niin mielestäni se on ihan reilua. Eikös markkinoiden kuulukin toimia juuri näin? Jos en pidä jostain tuotteesta tai sen valmistajista niin sitten boikotoin sitä, vaikka maksaisinkin kovemman hinnan. Jos se johtaa epäeettisen tuottajan toimeentulon tyrehtymiseen, niin hyvä niin.

Se on ihan oikein jos haluat boikotoida valmistajia joiden uskot käyttäytyvän epäeettisesti, mutta muista että Reilun kaupan tuottajien läsnäolo markkinoilla on sekin ominaisuus joka johtaa kansakunnan hyvinvoinnin kasvun hidastumiseen ja tehottomuuteen, jota voi hyvin verrata esim. EU:n tulleihin. En suosittelisi näkökantaa jolla Reilu kauppa on vaihtoehto normaaleille tuotteille, sillä näin ei ole.

Dippi sanoi:
Pitäisikö esimerkiksi orjatyövoimalla tuotettua hyödykettä ostaa siksi, että se on minulle taloudellisesti optimaalisin tuote ja perustella sitä sillä, että näiden tuottajien tukeminen tällä tavoin mahdollistaa sen, että tulevaisuudessa he voivat siirtyä normaalin työvoiman käyttöön? Näinkö tuohon maahan kasvaa terve yhteiskunta?

Periaatteessa pitäisi, se on toisaalta sinun valintasi haluatko tukea orhatyövoimaa, mutta Reilun kaupan suosiminen ei tätä ongelmaa poista, vaan se lähinnä tekee niistä työtätekevistä lapsista työttömiä lapsia.

Terveen yhteiskunnan synnyn kannalta kaikista tärkeintä on vauraus ja erilaisten elinkeinojen kirjo; työnjako, jolla jokainen voi valita ammattinsa ja suhteellisen edun kautta hyötyä tehokkaammin kuin maatalousmallissa. Yhteiskunnan vahvistuminen seuraa aivan väistämättä talouskasvun myötä.

Sinun viesteistäsi saa vähän sellaisen kuvan, että minun pitäisi ostaa silti aina sitä mitattavissa olevaan laatuun (johon ei siis jostain syystä saa sisältyä reilu peli tai muu eettinen kanta) nähden hinnaltaan edullisinta tuotetta, koska muuten rikon talouden "lakeja" vastaan ja olen siksi väärässä.

Et ole väärässä etkä riko lakeja, vaan teet lähinnä hallaa itsellesi (vrt. jos ostat osakkeita kalliimmalla kuin millä niitä myydään). Kuluttajien suuri joukko ei tule tekemään tällaisia "virheitä", sillä rationaalisuusoletus on ihan vedenpitävä teoria.

Dippi sanoi:
Onko ruotsalainen autokauppa todellakin vapaata kauppaa vai onko se sittenkin säännösteltyä kauppaa koska eettiset asiat on otettu vakavasti? Miten voit vaatia samaan aikaan kansainvälisiä järjestöjä ja ammattiliittoja puuttumaan asioihin, jos kaupan on kerran saatava olla vapaata? Tuollainen asioihin puuttuminenhan on selkeästi markkinoiden vapauteen puuttumista.

Vapaa kauppa tarkoittaa yli kansallisvaltioden rajojen käytävää esteetöntä kauppaa, eli globalisaatiota. Siinä mikään valtio ei anna tuotantoyksiköilleen mahdollisuutta tehdä kauppaa tehokkaammin kuin ulkomailla oleva kilpailija. Ammattiliittoihin järjestäytyminen ei käsittääkseni estä vapaata kaupankäyntiä, sillä nekin järjestäytyvät itsestään ilman että valtio puuttuu väliin.

Eettisyys ei sodi vapaan kaupan periaatteiden kanssa, ja siitä, että tietyt monikansalliset yritykset käyttävät epäeettisiä tuotantotapoja, ei ole vapaata kauppaa syyttäminen.

Dippi sanoi:
Vahva ja oikeudenmukainen yhteiskunta ei kasva siitä, että tuetaan epäeettisiä tuotantomenetelmiä vaan siitä, että epäeettisiä tuotantomenetelmiä käyttäville tuottajille ei anneta posiitivista palautetta.

Mutta entä jos epäeettisten tuotantomenetelmien tuottajien tukeminen on ainoa vaihtoehto, joka johtaa kuitenkin talouskasvuun, toisen vaihtoehdon ollessa köyhyys ja kurjuus? Yhteiskunta kuitenkin kasvaa ja vaurastuu, luoden mahdollisuuden vahvuudelle ja eettisyydelle.

Ja kannattaa myöntää, että kyllä ne lapset oikeasti mielummin ompelevat meille kenkiä kuin rypevät katuojassa.

Dippi sanoi:
Aina ja iankaikkisesti? Millä perusteella?

Sanoisin että suhteellisen edun, teknlogisen kehityksen ja talouskasvun luoman hyvinvoinnin kasvun ymmärtäminen valottaa tuon kysymyksen vastausta.

Dippi sanoi:
On mielenkiintoista, miten vapaan kaupan edustajat turvautuvat aina tällaisiin kategorisiin julistuksiin, jotka tuovat lähinnä mieleen dialektisen marxismin, jossa tiede ja yhteiskunta alistettiin ainoaksi oikeaksi totuudeksi julistetulle filosofialle. Reilusta kaupasta ollaan närkästyneitä siksi, kun se ei suostu pelaamaan oikeaksi julistettujen talouden "lakien" mukaan.

Talous on ihmisen kehittämä järjestelmä, vapaa kauppa voi olla varsin hyvä järjestelmä (sikäli kuin todellista vapaata kauppaa on edes olemassa), mutta taloudessa ei ole mitään lakeja samassa mielessä kuin luonnonlait ovat. Taloustietelijöiden on ihan turha puhua tällaisista lopullisista totuuksista, kun siihen emme sorru edes me paljon pelkistetyimmillä ja helpommin hallittavilla järjestelmillä pelaavat fyysikot. Merkillistä, ettei siellä kauppakorkeassa opeteta tällaista tieteen filosofian aluetta.

En todellakaan tunne mitään tieteenfilosofisia teorioita (ja olen sitäpaitsi tyhmä teekkari, niinkuin sinäkin joskus varmaan olit), mutta mun mielestäni tässä ei puhuta mistään yhdestä ja ainoasta oikeasta, vaan yhdestä mahdollisesta väärästä, nimittäin Reilusta kaupasta. Kyse on ainoastaan siitä, että yhdellä hyvin muotoillulla teorialla voidaan todistaa tietynlaisen kaupankäynnin olevan vääränlaista, aivan kuten fysiikassakin voidaan todistaa teorioilla tiettyjen ehdotettujen luonnonilmiöiden olevan mahdottomia. Tai kokeellisten havaintojen perusteella muotoiltujen teorioiden.

On mielenkiintoista pohtia onko talous ihmisen kehittämä järjestelmä sanan varsinaisessa merkityksessä. Onko yhteiskunta ihmisen kehittämä, entä onko norsulauma norsujen kehittämä? Ihmisten ja eläinten käytöksestä voidaan löytää säännönmukaisuuksia (niinkuin esim. rationaalisuus) joiden perusteella voidaan todeta tiettyjen järjestelmien olemassaolo; esim. ihmisen perustarve on lisääntyminen ja rakkaus => avioliitto on olemassa näiden takia. Avioliitto siis ei välttämättä ole "ihmisen kehittämä järjestelmä".
 
---esim. ihmisen perustarve on lisääntyminen ja rakkaus => avioliitto on olemassa näiden takia. Avioliitto siis ei välttämättä ole "ihmisen kehittämä järjestelmä".

Avioliitto todellakin on ihmisen kehittämä järjestelmä :D Lähinnä sen tarkoitus on juridinen, omaisuuden hallinta.

Ihmisen käyttäytymiseen koodattu perustarve on lisääntyminen, rakkaus ja seksuaalisuus on olemassa vain tehdäkseen lisääntymisestä ja jälkikasvun eloon jäännistä todennäköisempää.

:offtopic:
 
En osta RK:n tuotteita. Mm. edellämainituista syistä ja siksi, että ne tosiaan eivät ole parempia kuin "normaalit" tuotteet. Erikoiskahveja ostan ja silloin tällöin joitain biotuotteita, mutta en tukeakseni, vaan koska ne maistuvat paremmalta.

Jep jep. Afrikan manner on käsittämättömän suuri, eikä sitä kaikkea voi laittaa yhteen muottiin. On mm. heimosodissa olleita sinänsä fiksuja päällysmiehiä, kenellä on joku plantaasi ja 10-20 ihmistä palkollisena siellä. Olisi aika lapsellista kuvitella että joku komissaari Euroopasta julistaa mikä on kannattavaa viljeltävää siellä. Kyllä he itse tietävät mikä kannattaa. :)
 
En osta reilunkaupan tuotteita koska se ei ole reilu kaikille, vaikka se helposti antaa sellasen kuvan että olisi. Hyvällä asialla ovat mutta tämä ei mielestäni ole se ratkaisu.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom