Reidet koko ajan hapoilla

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve!

Pelaan kaukalopalloa sm-tasolla, ja ongelmani liittyykin pääasiassa jääurheiluun. Eli jalat menevät todella helposti ja nopeasti hapoille ja ovat muutenkin koko ajan jäällä jumissa. Tämä aiheuttaa luonnollisesti sen, että pelaaminen on erittäin vaikeaa ja koko touhusta puuttuu nautinto. Sama ongelma vaivaa minua nyt jo kolmatta vuotta.

Sitten hieman taustaa urheilemisestani, elämisestäni ja siitä, mitä olen jo ongelmalle koittanut tehdä.

Jääharjoituksia meillä on pääsääntöisesti viikossa 2-4 ja sen päälle pelejä 1-2/vko. Näiden lisäksi käyn viikottain joko pelaamassa sählyä tai lenkillä. Salilla käyn tällä hetkellä 1-3 kertaa/vko. Kävisin useammin, mutta nyt kun jalat ovat taas aivan tönköt, niin yritän välttää liikarasitusta, vaikka en tiedäkään, johtuuko jalkojen hapotus siitä. Muutenkin pidän itseäni hyväkuntoisena miehenä; kävin mm. juoksemassa viime kesänä maratonin. Siitä ei siis jalkojen hapotus johdu, että olisin keskenkuntoinen.

Minulla on notkoselkä ja olenkin epäillyt, että sillä voisi olla vaikutusta asiaan. Selän kanssa minulla ei kuitenkaan ole juurikaan vaivoja ollut enää useampaan vuoteen, johtuen oletettavasti siitä, että keskivartaloni on suht hyvässä kunnossa. Olen käynyt tähän päivään mennessä hierojalla, fysioterapeutilla, naprapaatilla ja kalevalaisella jäsenkorjaajalla. Osa on veikannut, että syy voisi olla selässäni, mutta kellään ei ole ollut varmaa tietoa asiasta. Naprapaatti myös suoristi vinon lantioni, mutta siitäkään ei ollut mitään apua. Reisiä on myös hierottu useita kertoja, ilman minkäänlaista hyötyä. Lisäksi olen saanut erilaisia venyttelyohjeita, jotka saattaisivat auttaa vaivaani. Venyttelyni ei ole ollut päivittäistä, mutta kuitenkin viikottaista. Kerran viikossa käyn kuntosalilla ohjatussa syvävenyttelyssä, jossa käydään 55 minuutin aikana pääasiassa alavartalo ja selkä läpi. Muuten olen venytellyt muutaman kerran viikossa omatoimisesti, kuitenkin taas viime aikoina päivittäin, n. 15 minuuttia/kerta.

Nyt syksyllä olen alkanut epäilemään, että jos vika olisikin jossain puutostilassa. Syön kyllä melko terveellisesti. Valtavirrasta poiketen en kuitenkaan syö kalaa, ja juon hyla-maitoa. Vitamiineina syön Möllerin Omega3:sta, MultiVitaa ja magnesiumia. Kävinkin homeopaatilla kysymässä, voisiko kyse olla jostain puutostilasta. Hän ehdotti, että käyn mittauttamassa varastorauta-arvon. Olen kyllä syönyt rautaa aina silloin tällöin tabletteina, mutta homeopaatti sanoi, että tämä kyseinen tabletti (nimeä en nyt muista, mutta sitä saa, kun käy luovuttamassa verta) ei imeydy kovin hyvin. Mittautin varastoraudan, joka oli 12.1. Homeopaatti sanoi, että sen tulee olla yli 20. Ostin kaupasta Ferronolia. Olen juonut sitä nyt kolme ja puoli viikkoa. Ensimmäisellä viikolla jäällä tuntui, että jalat olisivat olleet hiukan paremmat, mutta se taisikin olla pelkkää harhaa, koska nyt jalat ovat taas koko ajan hapoilla. Raudan imeytymisestä en voi olla varma, mutta homeopaatti sanoi, että uutta testiä ei kannata ottaa, kuin aikaisintaan kahden kuukauden päästä ensimmäisestä testistä.

Muutenkin elämäntapani ovat suht terveelliset. Alkoholia käytän näin pelikaudella ehkä kerran/2kk, en polta, en käytä nuuskaa, en juo kahvia. Makeisia tulee syötyä muutaman kerran viikossa ja kokista jonkun verran.

Alkaa tosiaan olemaan keinot vähissä, kun en oikein keksi enää mitään, mitä voisi koittaa. Mikäli joku ystävällinen sielu osaisi auttaa, mutta vaatisi lisätietoja, vastaan mielelläni lisäkysymyksiin!!

Tämä nyt vaan on tällainen heitto, mutta miten unen määrä ja laatu?

Olen omalla kohdalla huomannut, että huonot/lyhyet unet treenien jälkeisenä yönä saa reidet todella tukkoon. Siis niin tukkoon, että kotona alakerrasta yläkertaan kävely vetää jalat aivan hapoille. Siihen ei auta venyttely vaan ainoastaan kunnon unet saavat tilanteen paremmaksi.

Toinen asiahan on se, että duunissa joudun istumaan toimistotuolilla, joka on aika epäsopiva. Painaa takareisiä ja omalta osaltaan vetää niitä tukkoon.

.

Jääharjoituksia meillä on pääsääntöisesti viikossa 2-4 ja sen päälle pelejä 1-2/vko. Näiden lisäksi käyn viikottain joko pelaamassa sählyä tai lenkillä. Salilla käyn tällä hetkellä 1-3 kertaa/vko. Kävisin useammin, mutta nyt kun jalat ovat taas aivan tönköt, niin yritän välttää liikarasitusta, vaikka en tiedäkään, johtuuko jalkojen hapotus siitä. Muutenkin pidän itseäni hyväkuntoisena miehenä; kävin mm. juoksemassa viime kesänä maratonin. Siitä ei siis jalkojen hapotus johdu, että olisin keskenkuntoinen.

Olisikohan se syy tässä? Milloin viimeeksi olet pitänyt viikon kokonaan lepoa?

Unta tulee kyllä aika lailla 9h/yö ja suht sikeesti nukun, mitä nyt korkeintaan kerran yössä käyn vessassa. Eikä kyseessä voi olla mikään huono tuolikaan, koska oon opiskelija, jolla ei oikeestaan oo enää koulua, joten ei tuu sielläkään istuttua epämukavasti. Ja tää kotisohva tuntuu kyllä aika mukavalta istua. :)
Kiitoksia kuitenkin ehdotuksista!

No en nyt taas hetkeen ole viikkoa pitänyt, ainoastaan muutamia peräkkäisiä lepopäiviä. Viikon tauko on tietysti melko haastavaa pitää, varsinkin näin pelikaudella. Viime vuonna koitin kyllä muutamaan otteeseenkin pitää viikon tauon, kuitenkaan ilman mitään hyötyä.
Ylikunnon mahdollisuutta olen myös muutamaan otteeseen miettinyt, mutta en ole kuitenkaan havainnut itselläni moniakaan siihen viittaavia oireita.

No en nyt taas hetkeen ole viikkoa pitänyt, ainoastaan muutamia peräkkäisiä lepopäiviä. Viikon tauko on tietysti melko haastavaa pitää, varsinkin näin pelikaudella. Viime vuonna koitin kyllä muutamaan otteeseenkin pitää viikon tauon, kuitenkaan ilman mitään hyötyä.
Ylikunnon mahdollisuutta olen myös muutamaan otteeseen miettinyt, mutta en ole kuitenkaan havainnut itselläni moniakaan siihen viittaavia oireita.

Eikö tuo ole aika selvä oire, että jalat eivät ota treeniä vastaan ja menevät jumiin helposti? Ainakin omalla kohdalla kun on tullut rasitusta hieman liikaa pidemmällä aikajaksolla niin huomaa miten helposti lihakset ovat koko ajan pienessä jumissa.

Jos et pysty totaalitaukoa pitämään, niin jätä puntit ja muut jumpat vähemmälle viikoksi pariksi ja vedä vaan kaikki "pakollinen". Voi olla tietysti aika haastavaa jos on liikunta-addikti.

Teetkö kuinka kovia jalka treenejä salilla? Se hapottaa ainakin koivet muutamaksi päiväksi ja siihen vielä jäät päälle, niin palautumaan ei varmasti kerkeä. Jos pakko tehdä koipia salilla niin itse ainakin suosin kevyttä ylläpitävää treeniä ja kimmoisuutta..

No jalkoja oon nyt viimisen parin kuukauden aikana tehnyt korkeintaan kerran viikossa ja sillonkin pääasiassa lyhyitä, teräviä sarjoja just sen takia, ettei ainakaan lisää jumia pääsisi aiheutumaan.

Oikeastaan vaan kaukalopallossa, mut sitten taas muuten en kyllä harrasta juurikaan samantyylistä liikuntaa, eli korkealla sykkeellä koko ajan ja teräviä suorituksia. Tosin jos nyt lähtisin vaikka juoksemaan spurtteja, niin ei montaa metriä tarvisi mennä, kun jalat olisi jo hapoilla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kun luettelit tuossa missä olet käynyt (homeopaattia myöten) niin oletko käynyt ihan vaan lääkärissä? Sitäkin voisi kokeilla. Kuulostaa vaan siltä, että hapenotossa/käytössä on jotain ongelmaa.

Ite olen paininut samanlaisen ongelman kanssa. Lätkässä hapot iskee tosi helposti. Oon nopea kaveri, joten oon tullut siihen tulokseen, että johtuu geeneistä tuo hapotus. Juoksin Coopperin 3kk sitten (3100) ja n.5 tunnin päästä juoksusta menin pelaan lätkää. Yllättävää kyllä ei hapottanut yhtään ja oli tosi irtonainen olo. Mietin vaan, että tarviiko mun jalat kunnon herätteen, että ne toimii kunnolla. Kokeileppa joskus jotain vastaavaa.

Kannattaa kokeilla kreatiinia ja beta-alaniinia tai jos käyttää jo kreatiinia niin kokeile lopettaa sen käyttö vähäksi aikaa. Kreatiini voi lisätä suorituksen aikaista nestekertymää lihaksessa (pumppi), jolloin lihakset tuntuu pinkeiltä ja happoisilta.

Kiitoksia taas ehdotuksista.
Yhden urheilulääkärin kanssa keskustelin viime vuonna ja hänkin silloin suositteli ensiksi urheilufysioterapeuttia, jolla sitten kävinkin. Nyt kuitenkin täytyy varmaan ottaa puhelin kauniiseen käteen ja soittaa uudelleen samalle lääkärille ja käydä hänen vastaanotollaan, jos jotain sitä kautta selviäisi.

Täytyypä joo kokeilla tota Cooperia tai vastaavaa rankkaa, mutta suht lyhyttä reeniä, jos se vaikuttaisi positiivisesti elimistöön. Kaikki keinot täytyy kokeilla, kun alkaa tässä olemaan aika epätoivoinen olo.

Beta-alaniinia söin viime vuonna yhden purkillisen, ainut vaikutus oli kuitenkin se kuuluisa ihon kihelmöinti. Kreatiinia en ole kokeillut, kun joskus kävin luontaistuotekaupassa kertomassa ongelmastani, ja kun kysyin olisiko kreatiini mahdollisesti hyvää tähän vaivaan, hän suositteli mielummin beta-alaniinia. Voihan sitä kreatiinia kuitenkin kanssa testata.

Hierojalla kuitenkin olet käynyt, mutta kerron oman kokemukseni. Eli mulla oli kanssa etureidet "pumpissa", kun polki esimerkiksi iha muutaman sata metriä. Valittelin asiasta ja tutustuin putkirullaukseen. Tällä olen saanut kyseisen vaivan omalta kohdaltani pois. Mutta sinä, kun hierojallakin olet käynyt en tiedä onko enää apua. Mutta muutenkin mahtavantuntuinen tekniikka, itsellä, kun juuri ja juuri varaa niska-hartia-selkä-hierontaan kuukausittain.

Nostetaas topicia ylös.

Eli, harrastan jalkapalloa (3 kertaa viikossa tapahtumia), kuntosali (3 kertaa tapahtumia), välipäivinä satunnaista kuntopyörällä polkemista tai kaverin kanssa futiksen sneppailua. Ongelmana on vaan se, että reidet menevät pienestäkin hapoille (rappusten käveleminen), juokseminen on todella takkuista ja yhtä taapertamista. Juoksemisessa puuttuu nopeus ja häviän juoksuissa reippaasti hitaimmille jätkille, vaikka oikeasti olen heitä nopeampi. Tuntuu, että normaalien jalkojen tilalla olisi betonista tehdyt koivet. Kuntopyörällä polkiessa (1-12 vastustasot) kykenen vetämään vain maksimissaan 6 tasolla, koska reidet menee tosi pahasti hapoille jos nostan vastusta vähänki 6:sesta ylöspäin. Polkemisesta katoaa tosi nopeasti silloin nopeus jos nostan siis 6:sesta ylöspäin..

Lepoa en ole pitänyt oikeen eli onko kyseessä siis jonkun sortin ylirasitustila, joka on kohdistunut noihin jalkoihin? Mainitsen myös tähän samalla, et kaverini sanoi n. viikko sitten, että reiteni ovat pienentyneet. Kun rupesin kiinnittämään heti reisiini huomiota kaverin sanottua, niin olen ruvennut huomaamaan, että suihkusta tullessani reisien päälle on tullut verisuonia esille. Ennen ei tosiaankaan ole tullut!

Tämä alkaa ottaa tosi pahasti päähän. Voiko olla, että olen saanut aivan liian vähän rasvaa tai jtn muuta sellaista, koska olen treenannut niin kovaa ja tämän myötä reiteni ovat pienentyneet ja sen myötä lihasta on palanut pois? Tällä hetkellä ottaa tosi paljon päähän, kun kausikin on lähestymässä alkuaan ja tällä hetkellä minusta ei ole mitään hyötyä itse pelikentällä!:curs:

edit. venyttelen siis joka päivä, aamuin ja illoin. Ei ole venyttelystä kiinni nyt.

Nostetaas topicia ylös.

Eli, harrastan jalkapalloa (3 kertaa viikossa tapahtumia), kuntosali (3 kertaa tapahtumia), välipäivinä satunnaista kuntopyörällä polkemista tai kaverin kanssa futiksen sneppailua. Ongelmana on vaan se, että reidet menevät pienestäkin hapoille (rappusten käveleminen), juokseminen on todella takkuista ja yhtä taapertamista. Juoksemisessa puuttuu nopeus ja häviän juoksuissa reippaasti hitaimmille jätkille, vaikka oikeasti olen heitä nopeampi. Tuntuu, että normaalien jalkojen tilalla olisi betonista tehdyt koivet. Kuntopyörällä polkiessa (1-12 vastustasot) kykenen vetämään vain maksimissaan 6 tasolla, koska reidet menee tosi pahasti hapoille jos nostan vastusta vähänki 6:sesta ylöspäin. Polkemisesta katoaa tosi nopeasti silloin nopeus jos nostan siis 6:sesta ylöspäin..

Lepoa en ole pitänyt oikeen eli onko kyseessä siis jonkun sortin ylirasitustila, joka on kohdistunut noihin jalkoihin? Mainitsen myös tähän samalla, et kaverini sanoi n. viikko sitten, että reiteni ovat pienentyneet. Kun rupesin kiinnittämään heti reisiini huomiota kaverin sanottua, niin olen ruvennut huomaamaan, että suihkusta tullessani reisien päälle on tullut verisuonia esille. Ennen ei tosiaankaan ole tullut!

Tämä alkaa ottaa tosi pahasti päähän. Voiko olla, että olen saanut aivan liian vähän rasvaa tai jtn muuta sellaista, koska olen treenannut niin kovaa ja tämän myötä reiteni ovat pienentyneet ja sen myötä lihasta on palanut pois? Tällä hetkellä ottaa tosi paljon päähän, kun kausikin on lähestymässä alkuaan ja tällä hetkellä minusta ei ole mitään hyötyä itse pelikentällä!:curs:

edit. venyttelen siis joka päivä, aamuin ja illoin. Ei ole venyttelystä kiinni nyt.

toi että verisuonia tulee esiin voipi olla monta syytä... mutta uskon että se pitää paikkansa että rasvaa on lähtenyt sen verran että sieltä alta ne on tullut esiin.
sitten ku puhuit että meet jo pienestä hapoille voi johtua yksinkertaisesti siitä että teet liikaa jaloilla hommia. jos sä et koskaan lepää, niin jalat on koko ajan ns. hapoilla. itsekin kuntosalin lisäksi pyöräilen 7x viikossa. lepopäivänä tulee pyöräiltyä vaikkei vois vähempää kiinnostaa joten ittelläkin on jalat varmaan ikihapoilla.
en tiiä auttaako tuossa muu kuin olla vaikka pari kolme päivää rasittamatta niitä koipia ja katsoa tilannetta sen jälkeen uudestaan eli hapottaako tämän ajan jälkeenkin.
sit jos et halua että jalat kokonaan kuihtuu pois niin ruokaa sinne tankkiin vaan lisää

toi että verisuonia tulee esiin voipi olla monta syytä... mutta uskon että se pitää paikkansa että rasvaa on lähtenyt sen verran että sieltä alta ne on tullut esiin.
sitten ku puhuit että meet jo pienestä hapoille voi johtua yksinkertaisesti siitä että teet liikaa jaloilla hommia. jos sä et koskaan lepää, niin jalat on koko ajan ns. hapoilla. itsekin kuntosalin lisäksi pyöräilen 7x viikossa. lepopäivänä tulee pyöräiltyä vaikkei vois vähempää kiinnostaa joten ittelläkin on jalat varmaan ikihapoilla.
en tiiä auttaako tuossa muu kuin olla vaikka pari kolme päivää rasittamatta niitä koipia ja katsoa tilannetta sen jälkeen uudestaan eli hapottaako tämän ajan jälkeenkin.
sit jos et halua että jalat kokonaan kuihtuu pois niin ruokaa sinne tankkiin vaan lisää

Joo, enpähän ole sitten tankkaillut tarpeeksi jos kerta reidet on pienentynyt.. omaa typeryyttä!

Eikö tän pystyis nyt sitten päättelemään selvällä maalaisjärjellä eli jos lihaksia on palanut pois (nyt näistä reisistä), niin nopeuden katoaminen johtuisi tästä? Myös siitä, että olen vaan yksinkertaisesti treenannut liikaa, reidet ovat rasittuneet ja huonolla syömisellä olen päässyt tähän olotilaan.

Terve taas. Ajattelin pitkän tauon jälkeen vähän päivitellä tuntemuksiani, koska nyt viimeistään voin sanoa, että olen kokeillut jo kaikkea.
Eli eli, viimeksi kirjoitin, että käyty on hierojalla, fysioterapeutilla, naprapaatilla, jäsenkorjaajalla ja homeopaatilla. Homeopaatin ehdottaman varastoraudan kävin mittauttamassa pari viikkoa sitten uudestaan, tulos oli noussut reilusti ja oli nyt yli 22, kun viimeksi se oli 12. Jaloissa muutosta en kuitenkaan ole huomannut. Lisäksi olen käynyt kahdella eri lääkärillä, jotka molemmat hoitavat urheilijoita. Kumpikaan ei kuitenkaan keksinyt mitään järkevää syytä ongelmaani. Niin ja koitin myös Ollerin ehdottamaa hapottavaa reeniä ennen peliä. Kävin aamulla juoksemassa Cooperin testin (3000m), mutta illan pelissä tästä ei ollut mitään hyötyä, päinvastoin.
Nyt viimeisenä tekonani olen vielä koittanut syödä ja elää niin terveellisesti kuin vain mahdollista, mutta siitäkään ei ole ollut mitään hyötyä. En ole viimeiseen kolmeen viikkoon juonut tippaakaan alkoholia, syönyt ensimmäistäkään karkkia, juonut limsaa, syönyt roskaruokaa tai mitään muutakaan epäterveellistä. Olen lisännyt hedelmien ja kasviksien syöntiä reilusti ja huolehtinut siitä, että juon paljon vettä päivittäin. Ostin kaupasta Sport Carnosinia, vaikka olin jo ostaessani melko varma, että mitään hyötyä siitä ei ole. Ja mitään hyötyähän siitä ei ole ollut. Kaiken tämän lisäksi optimoidakseni terveelliset elämäntavat olen ruvennut syömään superfoodeja. Olen aamuisin tehnyt smoothien, johon tulee goji-marjoja ja maca-jauhetta (muutamana kertana myös kaakaonibsejä). Näiden lisäksi olen lisännyt siihen vettä, mustikoita, parsakaalia ja tammenlehtisalaattia. Lisäksi syön vielä tabletteina Spirulina-merileväjauhetta.

Jos jollakulla on vielä joku mahdollisuus mielessään mikä auttaisi tähän jalkojen hapotukseen, otan kaikki ehdotukset erittäin mielelläni vastaan! Tällä hetkellä olisi menossa kauden tärkeimmät pelit, mutta niistä on erittäin vaikea nauttia, kun ei pysty auttamaan joukkuetta, vaikka tietää pystyvänsä paljon parempaan.

Siis kaikki ehdotukset, myös hullulta kuulostavat ovat enemmän kuin tervetulleita. Kiitos.

Nimim. Enemmän kuin epätoivoinen

Mun mielestä kyseessä on -jo aikaisemminkin arvuuteltu- ylikunto. Todennäköisesti olet ollut jo pidempään reenikierteessä jossa "kunto huononee" ja lisäät sen vuoksi lisää & kovempia reenejä kalenteriin.
Paras tapa avata tilanne olisi jättää kaikki muu kuin välttämätön urheilu niin pitkäksi aikaa että jalat alkavat taas toimimaan.

Sitten kun aikanaan keho alkaa taas palautumaan, niin aloita "uusi reeni" järkevämmin ja enemmän itseäsi kuunnellen.
Jos hengästyy helposti niin lepää.
Jos menee helposti hapoille niin lepää.
Jos lihakset tuntuvat kankeilta niin lepää.

Back
Ylös Bottom