Refluksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gradient
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Gradient sanoi:
Menin tuossa omituisista rintatuntemuksista johtuen lääkäriin, peläten jonkinsortin tulehdusta tai mitälie sydän- tai keuhkovaivaa.

Diagnoosi oli kuitenkin refluksi, eli toiminnallinen vika jossa vatsaneste nousee ruokatorveen, joka ei kestä sen suolahappoa. Vaiva on kuulemma varsin yleinen "punttiäijillä", ja itsekin olen tässä alkuvuoden tavallista ahkerammin treenaillut jolloin tämä vaiva on alkanut. Kummastuttaa että mikä tuossa punttailussa/ponnistelussa löystyttää sitä läppää mikä normaalisti estää mahanesteen pääsyn ruokatorveen? Muutenkin kaikki mahdollinen tieto tai luulo asiasta kiinnostaa.

Ei muuta kuin tervetuloa kerhoon, täällä on tilaa :D
onneksi on olemassa lääkkeitä ettei tuu :urjo: kesken reenin

onko teillä ollut kurkku epätavallisen kuiva? ite joudun juomaan nestetta paljon kun kuivaa nii prkl:sti kurkkua. sitten ku viel polttaa tupakkaa ni tuntuu et meinaa tukehtua välillä ku on nii kuiva toi kurkku =[

mulla on kans lääkkeet mut ei ne paranna sitä ollenkaan, ne vaan auttaa vähän vaivoihin. nyt 4kk syöny putkeen niit et sais es vähä rotevammaks itteesä

KamiKaz3 sanoi:
mulla on kans lääkkeet mut ei ne paranna sitä ollenkaan, ne vaan auttaa vähän vaivoihin. nyt 4kk syöny putkeen niit et sais es vähä rotevammaks itteesä

kuuluiskohan tää tonne roina osastoon? :evil:

Oletteko refluksitautiset treenailleet rintaan normaalisti? Lääkäri diagnosoi mulle refluksitaudin ilman tähystystä, siksi olen hieman skeptinen. Kuitenkin rintalastan kivut täsmäämät refluksitautiin, vaikkakaan närästystä ei ole. Itsellä ainakin rinta flyereilla tuntuu aika ilkeältä. Samoin dipit ovat sula mahdottomuus.

Nostanpas nyt aihetta kun tuli ajankohtaiseksi. Oon tässä ravannu verikokeissa ym. kun keuhkoja ahistaa ja rintaa ja kurkussa möntti ja sensellasta kivaa:jahas: ...kurkkukipua ollu koko talvi ja sitä rataa...

Keuhkoputkentulehdusta epäilin kun on tosta keskeltä rintaa ollut kipeä viikon (ilman kuumetta tai mitään flunssaa)... Tänään sitte lekurilla kävin, verikokeet ok eikä muutenkaan keuhkoista kuulunut mitään poikkeavaa, EKG:kin varalta otettiin ku sydän on jumpsutellut.

Lääkäri sitten kyseli että onko närästystä ym. ja huomasi että syksyllä mulle oli kirjotettu resepti refluksitaudissa käytettävälle ZOLT:ille...en syksyllä lääkettä hakenut, ku ajattelin eetten tarvi ku eihän mulla mitään närästystä ole (silloinkin ahistusta ja kurkkuvaivoja). Lääkäri siihen sitte että monet ihmiset ei tajua sairastavansa refluksitautia just siksi kun ei oo varsinaista närästystä... ja oireet voi tulla öisin jolloin ei huomaa (minä nukun ainaki kuin tukki), kuin että aamulla limaa kurkussa ja paska maistuu suussa....

No, laitto sitte lisää kuitenki verikokeita ja varauksen keuhkokuvauksiin...

Tulin sitte kotiin ja aloin katella netistä tietoa ko. taudista ja mullahan on samoja oireita kuin monella muullakin:eek: . Ja kun tarkemmin aloin ajatella niin röyhtäilen paljon, maha turpoilee, limaa aina kurkussa, kurkku kipeä...ym. jotenki nuo oireeet on vaan ihan normaalia arkipäivää mulle, vai onko sittenkään? tai tarvisiko olla:rolleyes: ?

tänään haen sitte semmosen lääkekuurin ku Zolt 28fol 30mg. ja ajattelin siis tiedustella, kun täälläkin vaivasta kärsiviä on, että kuinkahan nopeasti lääke vaikuttaa mikäli kyse on oikeasta vaivasta? Hetikö? vaiko viikkojen kuluttua?

Mitään pahoja vaivoja minulla siis ei ole... Ajattelin vaan että josko sen heti huomais että lääke ja vaiva on oikea, eikä tarvis turhaan esim. sinne keuhkokuvaukseen (toisella paikkakunnalla) lähteä?

tänään haen sitte semmosen lääkekuurin ku Zolt 28fol 30mg. ja ajattelin siis tiedustella, kun täälläkin vaivasta kärsiviä on, että kuinkahan nopeasti lääke vaikuttaa mikäli kyse on oikeasta vaivasta? Hetikö? vaiko viikkojen kuluttua?

Mitään pahoja vaivoja minulla siis ei ole... Ajattelin vaan että josko sen heti huomais että lääke ja vaiva on oikea, eikä tarvis turhaan esim. sinne keuhkokuvaukseen (toisella paikkakunnalla) lähteä?

Zolt vaikuttaa nopeasti, se vähentää mahahapon eritystä suoraan. Muista nyt vaan ottaa se 30min ennen ruokailua tyhjään vatsaan jotta ne enterorakeet painuu sinne vatsanpohjaan ja sitten suoleen asti.

Mulla meni noin viikko että muut oireet alkoi helpottamaan sen jälkeen kun lääkityksen aloitin. Eli hävisi rintalasta yms. kivut. Jännä että alkoi särkemään aina takahampaita myöten.

Lekuri oli sitä mieltä että työasento on tuon syntymiseen auttanut, rönötän aina etukenossa ja jotenkin oudosti läjässä työtuolissa joten se sitten on painanu vatsalaukkua ylös.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nostetaas vanhaa aihetta. Itse kävin tänään keuhkolääkärillä punttailun ja kuntoilun myötä alkaneiden hengitysvaikeuksien vuoksi. Aluksi (useamman kuukauden, blogin terveysvuodatukset) kuvittelin vain treenanneeni liikaa ja elimistön vastustuskyvyn heikkenemisen takia johtunutta sairastelua ja hengityksen vaikeutumisia. Itselläni on astma ja se aina treenaamisen myötä paheni todella pahaksi, niin että joutui lääkekuurille -> punttailu/kuntoilu seis -> oireet hävisivät.

Nyt vihdoin kävin lääkärillä joka näki ainakin yhdeksi mahdolliseksi syyksi tuon "sulkijalihaksen" vajaatoiminnan, eli ilmeisesti refluksitaudin jossa vatsan omia nesteitä nousee ruokatorvea pitkin aiheuttaen astman oireiden tapaisia tuntemuksia joka itselläni johti siihen, että astma paheni myös, tai ainakin näin kuvittelen/kuvittelin.

Tänäan alkoi lääkekuuri tuosta johtuen ja huomenna menen spirometriaan tarkistamaan astmaan liittyvän lääkityksen oikeellisuuden, josko on kohdallaan vai ei.

Mitään suoranaisia rintalastan kipuja ei ole, tai en ainakaan huomannut ennen käyntiä ja nyt ne voi olla ihan kuviteltuja :david: mutta katsotaan kuinka käy. Huomenna olen jo vähän viisaampi ja viikon parin päästä oireiden pitäisi helpottua, mikäli kyse on tästä refluksitaudista.

Kahvin joutunee ilmeisesti jättämään vähemmälle... t. nimim. ehkä viimeisen kupposen kitannut.

Itse kävin jatkuvan närästyksen takia lääkärillä puolitoista kuukautta sitten, epäili ensin sisäelimien vaurioita, mutta laboratoriokokeissa ei näkynyt mitään. Sitten kuukauden lääkekuuri, joka kyllä lopulta auttoi, mutta ei närästys vieläkään kokonaan poissa ole. Esim. limsaa ei voi juoda lainkaan, eikä mitään todella rasvaista. Nyt pitäisi sitten ottaa uudelleen yhteyttä lääkäriin ja varata aika gastroskopiaan, mutta ei oikein houkuttaisi...

Lääkäri varoitteli myös noista ilman reseptiä saatavista närästyslääkkeistä, pitkässä juoksussa vain pahentavat tilannetta.

T. nimim. 2 vuotta Pepcid Duoa ennen lääkäriin menoa.

Refluksi oireilee täälläkin. Välillä joutuu syömään Somacia tai Zoltia, välillä pärjää pitkään ilmankin. Rennietä tms. oon syöny oikeastaan vaan silloin, jos poltteet on päässy kovin pahoiksi ja ei jaksa odotella somacin vaikutusta.
Treenatessa monesti rupeaa korventamaan.

Ittellä on kyllä enempi niin päin, että jos on nälkä ja tyhjä vatsa niin rupeaa herkemmin oireilemaan. Syöminen itseasiassa yleensä lopettaa sen närästyksen mulla. :rolleyes:

Kummastuttaa että mikä tuossa punttailussa/ponnistelussa löystyttää sitä läppää mikä normaalisti estää mahanesteen pääsyn ruokatorveen?

Tuosta ponnistelun vaikutuksesta joku jo kirjoittikin, mutta toinen punttailuun liittyvä juttu on jatkuva syöminen. Ylensyönti ja muutenkin syöminen lisää vatsahappojen tuottoa, joten ei mikään ihme että täältä niitä närästyksiä kärsiviä löytyy.

Mullekin sitten tullut tämä tauti :( Joskus viime kuun puolivälissä alkoivat oireilut. Nyt kun ne pahenivat jonkin verran, hain tietoa netistä, ja kaskas, refluksihan se saatana on.

Hassua, että oireet saivat alkunsa joskus hieman beeta-alaniinin käytön aloittamisen jälkeen. Viime perjantaina otin viimeisen kerran BA:ta, ja rupesi kuplimaan oikein kunnolla kurkussa (tästä vajaahko tunti taakse join mukin kahvia :david:). BA:ta myös karvastelee hieman huulilla, jos sitä jää huulille juodessa. En voi ottaa sitä nyt ja tuskin tulen koskaan ottamaankaan...

Kävin tänään lekurilla, oikein ylilääkärille pääsin. Mainitsin mitä epäilen ja niinpä se oireiden perusteella tunnisti refluksin alta mittayksikön. Sain Somac-lääkekuurin käyttöön, saapa nähdä miten tämä nyt auttaa. Vähän lääkäri ounasteli, että jopa paranisi, ellei sitten uusi uudelleen muutaman vuoden päästä. Ainakin saa kuuritella hyvällä omatunnolla...

Nyt on sitten kahvi-, limsa- ja energiajuomalakko :itku: hajoon. Mutta pakkohan se on yrittää hoitaa kuitenkin.

Närästyksen lisäksi pari yötä ollut kivat tuskat rintalastan tietämillä, reilu viikko sitten heräsin sellaisiin, mutta olin puoliunessa edelleen, muistin aamulla tunti heräämisen jälkeen asian hämärästi yhtäkkiä. Ei ole kovin kiva tauti tämä...

Eli liityin kerhoon, toivottavasti saan viikon tai parin päästä eropassit kuitenkin :D tai edes hyllytyksen muutamaksi vuodeksi.

Nyt ei ole enää pariin kuukauteen närästänyt, kuukauden lääkekuurin jälkeen vaikutti siltä että ei auttanut, mutta sitten pari viikkoa tuon jälkeen heräsin krapulassa eikä närästänyt yhtään. Sen jälkeen ei ole enää närästänyt kun joskus harvoin töissä kun maha täynnä rehkii. Pidän kyllä edelleen sängynpäätyä koholla, en juo enää kahvia/limsaa/energiajuomia, huomattavasti vähemmän alkoholia, sekä syön paljon enemmän kasviksia.

Mulla ei närästystä ollut missään vaiheessa, eikä vieläkään. Somacia vetelen tässä kolmatta kuukautta ja kohta mennään viimiseen levyyn napeissa. Sitten uudestaan lääkärille. Olo on helpottunut. Kahvi ja energiajuomat jäi kokonaan pois ja samalla jätin suurimman osan maitotuotteistakin veke muiden oireiden vuoksi (ei laktoosipierujen :))

Jokohan tässä olis syytä mennä uudelleen arvauskeskukseen kun vaivat korkeintaan pahenee. Helmikuussa oli parin viikon Somac-kuuri (tais olla Somacia) ja toki sen ajaksi helpotti aika hyvin. Sitten kahvi ja energiajuomat tuli tietysti takas kuvioihin... Tosin eihän ne lääkkeet autakaan koskaan pysyvästi, vaan niitä pitäisi käyttää loppuelämän. Ei kai se auta kun lähteä hakemaan lisää lääkkeitä. Perkele, onkohan niistä minkälaisia mahdollisia haittoja, koskaan tykännyt ideasta käyttää mitään lääkettä loppuiän...

Kahvi ja energiajuomat... :itku:

Tosin eihän ne lääkkeet autakaan koskaan pysyvästi, vaan niitä pitäisi käyttää loppuelämän. Ei kai se auta kun lähteä hakemaan lisää lääkkeitä. Perkele, onkohan niistä minkälaisia mahdollisia haittoja, koskaan tykännyt ideasta käyttää mitään lääkettä loppuiän...

kannattaa käydä tarkastuttamassa tilanteesi, kun olet vielä tuossa vaiheessa ja refluksi on tuskin ennättänyt vielä kovinkaan pitkään sinulla olla. itselläni refluksi ennätti vaivata monta vuotta, ennenkuin se lopulta paikannettiin (tuohon vaikutti osaltaan oma saamattomuuteni, kun en hoidattanut asiaa tarpeeksi ajoissa). nyt onkin sitten diagnoosi kurkunpään tulehdus, joka on syntynyt kroonisesta refluksista. hoitona joko loppuelämän nexiumin napostelu, tai leikkaus. leikkaus ei oikein houkuttele tässä vaiheessa, koska se mitä luultavimmin poistaa oksentamisen mahdollisuuden. ei sillä että haluttaisikaan oksentaa, mutta veikkaan että tässä elämän varrella tulee vielä oksennustauti jos toinenkin, ja silloin sitä oksentamiskykyä kaipaa aika lailla. toki leikkauksissa aina muitakin komplikaatioriskejä on, mutta ne eivät ole päällimmäisenä syynä siihen ettei leikkaus houkuttele.

refluksi on siis päässyt vaivaamaan jo todella pitkään, mutta ei ole tehnyt kuitenkaan kurkunpäähän onneksi tuota tulehdusta suurempaa vahinkoa. mutta kuitenkin, jos sen haluaa pitää tuollaisena ettei vahinkoa pääsekään enempää tapahtumaan (ja toki parantaakin jossakin vaiheessa sen tulehduksen sieltä refluksin lääkkeillä poistamalla), niin edessä on punnittavana nuo kaksi vaihtoehtoa. tuossa vaiheessa, missä sinä olet (ja miksei moni muukin asiasta kärsivä), voi olla mahdollista että hieman pidemmällä lääkekuurilla saadaan tilanne sen verran rauhoittumaan, että ei tarvitsekaan syödä sitä loppuelämää. tuo toki riippuu sitten siitä, että miten paljon siellä ohivuotoa on, ja mistä se johtuu. jos vuotoa tapahtuu jatkuvasti, niin eihän sille sitten paljoa muuta voi kuin leikellä tai napostella lääkkeitä haittojen hillitsemiseksi/poistamiseksi.

eli, älkää arpoko näiden asioiden kanssa, vaan käykää tutkituttamassa itsenne. tarkoitti se sitten putkia nenästä kurkunpään ohi, tai mitä muita tähystyksiä tahansa. ne ovat pieniä ja nopeasti ohi meneviä haittoja verrattuna siihen että jättää asiat hoitamatta oman terveytensä kanssa. ja edelleen, tämä sama asia pätee kaikkeen muuhunkin omassa terveydenhoidossa. mieluummin tutkii asiat liian aikaisin kuin liian myöhään.

Jeps pitää mennä ensi kuun aikana lääkäriin asian tiimoilta. Kiitos hyvästä tekstistä, taicaviitta :)

Niin tämä tuli mulle siis tammikuussa.

Back
Ylös Bottom