Ravintolassa syönti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJDIO
  • Aloitettu Aloitettu
Jos ruoka on pahaa, niin en varmasti jätä tippiä. Ravintolassa käynti on minulle kokonaisvaltainen kokemus ja jos jokin kusee, niin homma on pilalla.

Kyllä mä silti voisin ihan hyvin tipittää, jos palvelu on erityisen hyvää ja tarjoilija tosi mukava.

Kaupan kassasta tarjoilijan työ eroaa siinä mielessä, että kaupan kassa joutuu kestämään asiakasta vain sen minuutin, kun taas tarjoilija on asiakkaan kanssa koko ruokailun ajan. Palvelu on siis paljon kokonaisvaltaisempaa ja siihen kuuluu muutakin kuin ruuan vieminen ja astioiden kerääminen. Ja työ on ihan oikeasti henkisesti (ja toisinaan fyysisestikin) raskasta, vituttaa ihmiset jotka luulevat että se on joku maailman helpoin duuni. Tervetuloa koittamaan, voin lahjoittaa seuraavan 12 tunnin vuoroni.

Ei silti, ei mua haittaa vaikka asiakas ei tipittäisikään, tipit on vaan kiva tunnustus hyvin tehdystä työstä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alyssa sanoi:
Ei silti, ei mua haittaa vaikka asiakas ei tipittäisikään, tipit on vaan kiva tunnustus hyvin tehdystä työstä.
Suomessa ei käsitääkseni ole kovin tippi suotuisa kulttuuri. Kun mennään muualle päin maailmaa on tippi ihan perus juttu, kun käydään syömässä. Menään sitten itään tai länteen, niin ulkona syömisen systeemit muuttuvat täysin. En tosin tiiä 100%:sesti Suomen laitaa, mutta tälläisen käsityksen olen saanut.

Kaupan kassasta tarjoilijan työ eroaa siinä mielessä, että kaupan kassa joutuu kestämään asiakasta vain sen minuutin, kun taas tarjoilija on asiakkaan kanssa koko ruokailun ajan. Palvelu on siis paljon kokonaisvaltaisempaa ja siihen kuuluu muutakin kuin ruuan vieminen ja astioiden kerääminen. Ja työ on ihan oikeasti henkisesti (ja toisinaan fyysisestikin) raskasta, vituttaa ihmiset jotka luulevat että se on joku maailman helpoin duuni. Tervetuloa koittamaan, voin lahjoittaa seuraavan 12 tunnin vuoroni.

No eroaahan ne tietysti vaikka missä mielessä, mutta ei siinä, etteikö palvelu kuuluisi tuotteen hintaan. Kaupassa tuote maksaa enemmän kuin tukussa, koska kauppiaan pitää kattaa mm. kassamyyjien palkat. Eli maksu palvelusta sisältyy tuotteen hintaan. Vastaavasti Suomessa ravintoloissa otetaan sellaiset katteet, että on varaa maksaa tarjoilijoiden ja muun henkilökunnan palkat, jotka ovat kohtuullisia verrattuna esim. juuri kassatyöntekijän palkkaan. Eli maksu tarjoilijalta saadusta palvelusta sisältyy ruokailun hintaan. Tämä on selvästi toisin kuin esim. Etelä-Euroopassa tai Amerikassa, joissa tarjoilijalle maksetaan erittäin pientä palkkaa ja ihmisten oletetaan maksavan henelle erikseen palvelusta. En toki tarkoittanut, että tarjoilijan (tai kassamyyjän) työ ei olisi vaativaa, raskasta tms.

Suomessa ei käsitääkseni ole kovin tippi suotuisa kulttuuri. Kun mennään muualle päin maailmaa on tippi ihan perus juttu, kun käydään syömässä. Menään sitten itään tai länteen, niin ulkona syömisen systeemit muuttuvat täysin. En tosin tiiä 100%:sesti Suomen laitaa, mutta tälläisen käsityksen olen saanut.

Muissa Pohjoismaissa on mielestäni aika samanlainen tippikulttuuri kuin Suomessa, eli tippaamista ei pahemmin harrasteta. Mutta jo esim. Saksassa muistelisin että ainakin etelään päin mentäessä asia on toinen.

Alyssa: Siivooja tekee aivan helvetin raskasta työtä paskemmalla palkalla kuin tarjoilija. Monestiko olet antanut siivoojalle tippiä? Miksi tarjoilijan pitäisi saada oman, ihan kelvollisen palkkansa päälle tippiä, kun ei muutkaan ammattiryhmät saa?

Ja mä kyllä annan toisinaan tippiä, mutta vain jos palvelussa on jotain sellaista, mikä saa minut erityisen hyvälle tuulelle. Ns. perussuorituksesta ei tippiä vielä tule.

Mattih3: Vastakysymyksenä voisi kysyä, että miksei hyvästä palvelusta saisi palkita? Tarjoilija on edelleenkin suoraan kosketuksissa asiakkaaseen, toisin kuin siivooja, joten mielestäni silloin tipittäminen on ihan luonnollista (olettaen, että palvelu on hyvää).

Edelleen, mun mielestä on ihan ok olla jättämättä tippiä. Ei se ole mikään pakko, mutta se on kiva tapa.

Jos yksi ja sama tarjoilija on koko illan palvellut pöytäseuruettani, niin mielestäni hänelle antamani tipin saisi laittaa suoraan omaan taskuun. Jos annan tippiä noin, niin annan sen juurikin siitä hyvästä palvelusta, enkä jättääkseni hyvän kuvan itsestäni tarjoilijalle tai kenellekään muulle paikallaolijalle.

Poikkeuksena toki jos juottolassa jättää tippiä pokelle, sillon haluaakin jäädä mieleen. Tossakin on tullut yks poikkeus eteen. Jätin tippiä, vaikka tuskin olin vuosiin ko. juottolaan uudestaan menossa.

Ärsyttää muuten se jenkkilän meininki. Tullaan oikein kinuamaan sitä tippiä. Joskus ei vaan kiinnostaisi antaa yhtään tippiä, kerta palvelu on ollut niin ala-arvoista. Saisivat sielläkin maksaa tarjoilijoille parempaa peruspalkkaa.. -.-

Te jotka tippiä maksatte, niin onko teillä joku % osuus ruoan hinnasta minkä perusteella sen annatte, vai ihan vain fiiliksen mukaan?

Aikalailla fiiliksen ja sen mukaan, minkälaisia seteleitä sattuu olemaan. Kolikoita en kehtaa yleensä jättää ellei oo ollu kovin pieni lasku :P Viimeksi 210€ meni ja 15€ jätin tippiä.

Jenkeissä "sai" monissa paikoissa korttimaksun kuitista rengastaa 10% 15% tai 20% tippiä loppulaskun summasta.

Monestiko olet antanut siivoojalle tippiä?

Eräässä lomakohteessa oon jättäny lähtöpäivänä siivoojalle tippiä, kun sama siivooja siivosi huonetta koko 2vko ja teki hommansa varsin hyvin ja vielä viikkasi tuolinkarmille jätetyt vaatteetkin.

Mattih3: Vastakysymyksenä voisi kysyä, että miksei hyvästä palvelusta saisi palkita? Tarjoilija on edelleenkin suoraan kosketuksissa asiakkaaseen, toisin kuin siivooja, joten mielestäni silloin tipittäminen on ihan luonnollista (olettaen, että palvelu on hyvää).

Edelleen, mun mielestä on ihan ok olla jättämättä tippiä. Ei se ole mikään pakko, mutta se on kiva tapa.
Saa tietysti palkita jos siltä tuntuu. Mutta ei sitä siivoojaakaan kyllä kukaan palkitse vaikka se tekisi kuinka hyvää työtä. Ja se palvelu kuitenkin kuuluu sen tarjoilijan työhön. Siis jos tarjoilijalta ei saa hyvää palvelua, niin tämä ei ole tehnyt työtään kunnolla. Se hyvä palvelu kuuluu jo oletusarvoisesti siihen hintaan, mitä maksan ravintolan asiakkaana.

Ihan uteliaisuudesta kun oon hoitoalalla ja kirjaimellisesti kosketuksissa asiakkaaseen, niin miksei mua kukaan tippaa? Oon kuitenkin aika hyvä siinä mitä teen ja mummot rakastaa mua.

;)

En harrasta tippaamista, hyvän palvelun on kuuluttava palveluammattien työnkuvaan ilman lahjomistakin. Näin siis Suomessa, ulkomailla sitten maan tavan mukaisesti.

En harrasta tippaamista, hyvän palvelun on kuuluttava palveluammattien työnkuvaan ilman lahjomistakin. Näin siis Suomessa, ulkomailla sitten maan tavan mukaisesti.
juuri näin. täysin samaa mieltä.

kyllä ulkomailla tippaa luonnostaan (myös pari kertaa siivoojalle jättänyt kolikot taskun pohjalta kun ollut tyytyväinen palveluun) mutta suomessa tuntuu ihan luonnottomalta koko homma..

Tippejä annettiin Suomessa vielä hetki sitten, mutta viime vuosina homma on muuttunut. Poket, tarjoilijat, kokit yms. ravintolahenkilökunta tuntuu olevan useasti sitä mieltä, että "uusi sukupolvi" vaatii enemmän, käyttäytyy huonommin ja ylimielisemmin henkilökuntaa kohtaan, kuin heidän edeltäjänsä. Heille ei riitä myöskään normaalipalvelu, mutta paremmasta ei olla valmiita maksamaan extraa.

Ulkomailla tippaaminen on monille luonnollista ainoastaan siksi, kun niin lukee Aurinkomatkojen oppaissa ja ulkomailla monilla on tapana yrittää esittää hienompaa kuin mitä oikeasti ovat. Yhtälailla nämä siellä kiroavat kun pitää jättää tippejä, mutta jättävät ne silti, kun pelkäävät mitä ulkomaalaiset ajattelevat heistä, ihan sama minkälaista se palvelu oli.

Osaltaan tipin antamiseen vaikuttaa myös korteilla maksaminen.

Saa tietysti palkita jos siltä tuntuu. Mutta ei sitä siivoojaakaan kyllä kukaan palkitse vaikka se tekisi kuinka hyvää työtä. Ja se palvelu kuitenkin kuuluu sen tarjoilijan työhön. Siis jos tarjoilijalta ei saa hyvää palvelua, niin tämä ei ole tehnyt työtään kunnolla. Se hyvä palvelu kuuluu jo oletusarvoisesti siihen hintaan, mitä maksan ravintolan asiakkaana.

Kyllä ainakin kotisiivoojille on tapana jättää tippiä. Kotona mutsi jättää aina about vitosen sille. Sama kavereiden kotona (kysyin :D).

Tänään lounaalla jätin 2,5e. Palvelu oli hyvää ja nopeaa ja olin hyvällä tuulella.

Suomessa voin tippaa jos palvelu on jotenkin erityisen hyvää, mutta en ite ainakaan ihan peruspalvelusta tippaa. Ei kuulu "kulttuuriin", kyllä ne tarjoilijoittenkin palkat näkyy siellä katteissa.

Mutta kyllä mä aina mielummin tippaan sitä hyvin palvelevaa tarjoilijaa, kun pokea joka avaa mulle oven.

Suomessa voin tippaa jos palvelu on jotenkin erityisen hyvää, mutta en ite ainakaan ihan peruspalvelusta tippaa. Ei kuulu "kulttuuriin", kyllä ne tarjoilijoittenkin palkat näkyy siellä katteissa.

Mutta kyllä mä aina mielummin tippaan sitä hyvin palvelevaa tarjoilijaa, kun pokea joka avaa mulle oven.
Tää on muuten jännä, miten porukka "valikoi" kelle tippaa. Tai siis mille ammattiryhmälle. Itse en ravintolassa tippaa koskaan, kun taas taksissa tippaan silloin tällöin ja pokeille silloin harvoin kun baarissa käyn. Vaikka näistä kolmesta ryhmästä poket ja taksikuskit eniten tienaa, silti se tuntuu luontevimmalta. Taksissa tippaan silloin kun sattuu mukava kuski joka jutustelee mukavia ja matka sujuu rennosti. Jos taas baari-ilta sujuu ilman häiriöitä niin koen että poke(t) silloin pienen tipin ansaitsee.

Ulkomailla tippaaminen on monille luonnollista ainoastaan siksi, kun niin lukee Aurinkomatkojen oppaissa ja ulkomailla monilla on tapana yrittää esittää hienompaa kuin mitä oikeasti ovat.
Hehe :D onneksi kävin ekaa kertaa aurinkomatkojen mikälie olikaan valmisreissussa vuos sit, eka kerta ulkomailla tuli käytyä ravintelissa joku 4-5v sit omin päin omatoimitouhuissa.

Tiesin että tippaaminen kuuluu kulttuuriin ja btw parhaillaan tippi olisi ollut noin 50% luokkaa jos olisi lyönyt laskun saatuaan suomen hintatason mukaan rahaa vadille...

Hehe :D onneksi kävin ekaa kertaa aurinkomatkojen mikälie olikaan valmisreissussa vuos sit, eka kerta ulkomailla tuli käytyä ravintelissa joku 4-5v sit omin päin omatoimitouhuissa.

Tiesin että tippaaminen kuuluu kulttuuriin ja btw parhaillaan tippi olisi ollut noin 50% luokkaa jos olisi lyönyt laskun saatuaan suomen hintatason mukaan rahaa vadille...

mutta sun ei tarvitse suomessa maksaa 600 euroa et pääset sinne ravintolaan, ihmiset aina vaahtoavat kuinka halpoja vaatteita on siellä tai täällä.. tai viinaa tms.. matkat maksaa kuitenkin maltaita, ja tiedän kyllä että siihen matkaan kuuluu muutakin kuin syöminen tms.. mut jos ottaa pointiks, et ku ruoka oli niin halpaa / tai ne vaatteet, ni laskee ensin ne kokonais kustannukset.

En ole kyl ikinä ennen tätä kuullut et Suomessa annettais tippiä. Ulkomailla tarjoilijoiden palkat niin pieniä ja ruoka edullista että siellä annetaan tippiä...

Kyllä Suomessakin annetaan välillä tippiä, se on vaan pienimuotoisempaa kuin pienempipalkkaisissa maissa. Yleensä jotain pikkuhiluja henkilökunnan virkistyskassaan tai pikkujoulurahastoon kivana eleenä, jos on ollut hyvä päivä. Mitään prosentteja on turha laskea tai useita euroja turha antaa täällä pohjolassa. Se raha siis yleensä ei mene sen kummemmin tarjoilijoiden tai baarimikkojen elämiseen.

Suomessa tippien antaminen on mielestäni enemmän sidoksissa sosiaalidemokratian mukanaan tuomaan samanarvoisuuteen; tarjoilijalle heitetään hiluja ja ollaan kohteliaita, koska ollaan hyvillään siitä että joku toinen, suunnilleen samanarvoinen ihminen, tekee juttuja sun puolesta. Muissa maissa se liittyy enemmän siihen että "no ota tuosta nyt vähän köyhäinavustusta, onhan mulla varaa".

En ole kyl ikinä ennen tätä kuullut et Suomessa annettais tippiä.
Kyllä itselle opetettiin pienenä, että ravintolassa kuuluu tipata, mikäli on ollut tyytyväinen palveluun. Itse tippaan joka kerta baaristakin lähtiessä pokea, koska ihmiset sanovat ettei nuoret tippaa. Tottakai poken pitää minun kanssa edes pari mukavaa sanaa vaihtaa, että tippiä tippuu.

Olen kyllä tosin joskus aika jurrissa antanut tippiä myös taksin kuljettajalle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom