Ravintolassa syönti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJDIO
  • Aloitettu Aloitettu
ois tossa viikonloppuna tarkotus mennä vähän hienompaan ravintolaan syömään ja kun en noissa niin usein käy niin voisiko joku kertoa, että miten sielä asioidaan oikeaoppisesti? pitääkö alkuruoka syödä välttämättä, vai voiko aloittaa samantien pääruoalla ja jos jotain muita vinkkejä on niin pistäkääpä tulemaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei se niin tarkkaa yleensä ole. Riippuu paljolti tilaisuudesta, mutta eipä tuo alkuruoka mitenkään pakollinen ole ns. normaali ravintolakäynneillä. Mutta eipä se nyt varmaan pahitteeksikaan ole syödä jonkun pienen keiton/salaatin tms. ennen pääruokaa. Ja siihen lopuksi sitten joku sopiva jälkiruoka.

Ravintolaan, kun menet(te) sisään, niin siellä luultavasti tarjoilija tulee ja ohjaa teidät pöytään, antaa teille menùt ja antaa hetken aikaa niitä tutkailla. Sitten vain tilaukset, ruokailu ja laskun pyytäminen ja maksaminen(+tippi).

Ja ei sitten mitään viheltelyjä, napsutuksia tarjoilijoille :D;)

Alkuruoka kyllä kannattaa ottaa, niinkuin Hinote sanoi. Yleensä noissa "paremmissa" paikoissa tehdään pääruuat mentaliteetilla pieni on kaunista.

Plus että alkuruoan parissa pääruoan odottelukin on mukavampaa.

Pöytävaraus kannattaa tehdä etukäteen, eli soittaa vaan ravintolaan. Aterimet alkavat oikealta, likaisia astioita ei missään nimessä kerätä kasaan pöydällä. Tarjoilijalle tippiä, mikäli haluaa jättää erityisen hyvän kuvan itsestään :)

Yks vaihtoehto on tietysti ottaa joku valmiiksi tehty menu, johon sisältyy alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka. Ja jos viiniä juot mutta et juuri tunne viinejä, niin kysy tarjoilijalta, mitä hän suosittelee valitsemasi ruuan kanssa.

Mun mielestä kyllä nykyään meininki on sellainen, että ei ole pakko noudattaa mitään ikivanhaa etikettiä. Jos haluat syödä pelkän pääruuan, niin sitten syöt vain sen. Ei ne sua pahalla katso sen takia. Mutta tosiaan se saattaa olla vähän pienemmän puoleinen, koska se on tarkoitettu syötäväksi alku- ja jälkiruuan kanssa. Ihan perus hyvillä käytöstavoilla ja hillityllä käyttäytymisellä kyllä pärjää paikassa kuin paikassa.

Omien kokemusten perusteella voin sanoa että mitä hienompi rafla, sen pienemmät annokset. Juurikin ko. asian takia vältän näitä hienoja paikkoja, koska siellä ei saa ikinä mahaa täyteen. Ihan yhtä kalliita annoksia kyllä saa muualtakin, mutta samalla rahalla saa enemmän ja yleensä jopa parempaa IMO.

Eli yhteenvetona: Ota kaikki minkä irti saat jos et itse ole maksumiehenä tai tunne huonoa omaatuntoa toisten rahojen törsäämisestä. Jos jompikumpi asia on fakta, vedä snägäriltä joku annos ennen raflaan menoa, muuten jäät nälkäiseksi. :D

Omien kokemusten perusteella voin sanoa että mitä hienompi rafla, sen pienemmät annokset. Juurikin ko. asian takia vältän näitä hienoja paikkoja, koska siellä ei saa ikinä mahaa täyteen. Ihan yhtä kalliita annoksia kyllä saa muualtakin, mutta samalla rahalla saa enemmän ja yleensä jopa parempaa IMO.

Eli yhteenvetona: Ota kaikki minkä irti saat jos et itse ole maksumiehenä tai tunne huonoa omaatuntoa toisten rahojen törsäämisestä. Jos jompikumpi asia on fakta, vedä snägäriltä joku annos ennen raflaan menoa, muuten jäät nälkäiseksi. :D

No jaa, ei se nyt aivan noinkaan aina ole.

Olen huomannut että maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä ruokailutilanteissa, niitä joille ruokailu on vain vatsantäyttämistä ja sitten niitä joille ruokailu voi olla laajempi tapahtuma.

Tuollaisessa paremmassa raflassa syömisessä kyse on paljon muustakin kuin pelkästä mättämisestä. Ruoka on kokemus, johon yhdistyy hyvä juoma ja seura. Kun ruokailun aloittaa hyvällä alkurualla ja päättää jälkiruokaan, saattaa aikaa kulua useampi tunti ja tapahtuma olla silloin erittäin mukava. Viimeksi tuollainen tuli maksamaan viinin ja konjakin kanssa noin 70 euroa, joka ei mielestäni ole yhtään paha hinta jos ruokailukokemus on hyvä.

Veit sanat suustani:D Melkein kaikissa hienommissa paikoissa missä on tullut syötyä se safka itsessään on ollut hyvää mutta siitä safkan määrästä ei ole tullut kuin vihaiseksi. Itse onkin tullut käytyä melkein heti ravintolasta ulostulon jälkeen jossain snägärillä, täyttänyt vattaa huomattavasti paremmin:)

hienommissa paikoissa tarjoilija saattaa myös kysyä ihan itse että tuleeko alkuruokaa.

Kannattaa tilata alkuruoka. Ne halvimmat alkuruoat eivät hinnallaan paljoa paina laskussa lopulta. 50-100e sinne uppoaa kuitenkin per nuppi vähintään ja edukas alkuruoka irtoaa noin kympillä.
Jos jostain haluaa pihistellä, niin juomista. Viinipullon hinnalla saa molemmille jälkiruoat, joten joisin ennemmin vettä.

wtf tippiä?!? suomessa?!? onko toi yleistäkin? en mä koskaan ole moista harrastanut suomessa.

oon kyllä käynyt uudemmankin kerran syömässä jos palvelu ja ruoka on miellyttänyt.

ja tosiaaan vaikka annos on pieni, on se "jännempi" kuin joku taksari eli makkaraperunat sinapilla ja ketsupilla. puhutaan ihan eri makumaailmoista. jossain perus riisissäkin voi olla joku jippo joka muuttaa arkisen perusmössön ihan sikahyväksi. lisäksi ruoan hieno esillepano on kanssa miellyttävää. ja ylipäänsä tunnelma hienommassa ravintelissa on yleensä mukava joten ei kannata jännittyneenä jäkittää vaan ottaa ihan rennosti.

Kohtelias käytös ja haarukka ja veitsi lautaselle kello viiteen kun valmis niin tietää että olet valmis. Muuten mielestäni saa vetää miten haluaa, asiakas kun on.

Kannattaa palvelusta diggailla koska siitä maksaa.

Kukaan ei ole sanonut mitään pukeutumisesta? Täytyykö ravintolaan pukeutua? Tuleeko vihaisia katseita jos menee farkuissa ja t-paidassa.

Kai tässä saa esittää vastakkaisenkin mielipiteen? Omasta mielestä kunnon raflassa syöminen on erittäin vaivaannuttavaa.

Kannattaa palvelusta diggailla koska siitä maksaa.

Kukaan ei ole sanonut mitään pukeutumisesta? Täytyykö ravintolaan pukeutua? Tuleeko vihaisia katseita jos menee farkuissa ja t-paidassa.

Kai tässä saa esittää vastakkaisenkin mielipiteen? Omasta mielestä kunnon raflassa syöminen on erittäin vaivaannuttavaa.
eiköhän ne ovelta käännytä jos ei pukeutuminen kelpaa. tuntuu olevan niin, että rahat kelpaa ennemmin. ite oon käynyt mm sortseissa ja t-paidassa enkä huomannut ainakaan vihaisia katseita. palvelu oli ystävällistä jne. vähän itseä aluksi vaivaannutti omasta mielestä alipukeutuminen mutta jos osaa olla stressaamatta niin turha vaivautua vaan nauttia ruoasta&seurasta. vaivaantuminenkin johtuu enemmän siitä varmasti ettei osaa rentoutua vaan tietämättään/tietoisesti jäkittää ihan turhaan sitä koko tilannetta. se ei tod ole tarkoitus.

Kyllä mä oon antanu tippiä, jos palvelu on ollut oikeasti hyvää. Yleensä kun jää aika paljon parantamisen varaa...

eiköhän ne ovelta käännytä jos ei pukeutuminen kelpaa. tuntuu olevan niin, että rahat kelpaa ennemmin. ite oon käynyt mm sortseissa ja t-paidassa enkä huomannut ainakaan vihaisia katseita. palvelu oli ystävällistä jne. vähän itseä aluksi vaivaannutti omasta mielestä alipukeutuminen mutta jos osaa olla stressaamatta niin turha vaivautua vaan nauttia ruoasta&seurasta. vaivaantuminenkin johtuu enemmän siitä varmasti ettei osaa rentoutua vaan tietämättään/tietoisesti jäkittää ihan turhaan sitä koko tilannetta. se ei tod ole tarkoitus.

Kai muuten Suomessa tarjoilijat osaa tulla kysymään lopuksi, että mitä saisi olla vai joutuuko vinkkailemaan tarjoilijalle? Se nyt käy hermoille jos joutuu tarjoilijaa kinuamaan paikalle.

Kai muuten Suomessa tarjoilijat osaa tulla kysymään lopuksi, että mitä saisi olla vai joutuuko vinkkailemaan tarjoilijalle? Se nyt käy hermoille jos joutuu tarjoilijaa kinuamaan paikalle.

No kai se vähän raflastakin riippuu.
Aika usein kuitenkin Suomessa ollaan jouduttu miehen kanssa mennä siihen tiskille maksaa, kun laskun saaminen, taikka tarjoilijan kiinni saaminen on kestänyt pienen iäisyyden. Niin paremmissa kuin hienommissakin mestoissa.

Kyllä hyvissä paikoissa tarjoilijat osaavat tulla kysymään. Ja nimenomaan sopivan tiuhaan, eivät yhtenään juokse siinä vieressä kyttäämässä, mutta eivät myöskään niin, että niitä joutuisi odottelemaan. Kyllähän peruspalvelutaidot on monessakin paikassa hallussa, mutta sellanen pelisilmä tässäkin tapauksessa erottaa parhaat paikat hyvistä, ainakin omassa ravintola-arvostelussani.
Ja todellakin jätän tippiä, jos paikka on yhtään sen oloinen ja palvelu on ollut erinomaista. On tuo pieni tapa jo maksanut itsensä takaisin monessakin paikassa..

Hyvissä paikoissa tulee tarjoilija kyllä kysymään.

Minä en kyllä menisi mihinkään oikeasti hienoon ravintolaan missään farkuissa ja t-paidassa, saatika sitten shortseissa. Hirveän nälkäisenä tuollaiseen hienompaan paikkaan ei kyllä kannata mennä, koska ne annokset tosiaan on pieniä, vaikka kuinka söis alku- ja jälkiruokaa.

Ei kannata sitä omaa käyttäytymistä mitenkään turhaan stressata. Käyttäytyy niin kuin nyt hyviin tapoihin kuuluu, eli ei huutele mitään, ei pidä häiritsevän kovaa ääntä eikä muutenkaan 'öykkäröi', niin eiköhän se siitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom