Ravintoexperteille..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mies847
  • Aloitettu Aloitettu
Onko miten terveellistä lisätä öljyn käyttöä ruokavalioon? (esim 50-100g per päivä) Nostaako kolesterolia ym? Kumpi on sitten parempi auringonkukkaöljy vai rypsiöljy?
Auringonkukkaöljyssä tyydyttyneitä rasvoja 11g, kertatyydyttymättömiä 21,9g, monityydyttymättömiä 62,8g, rypsiöljyssä 5,7g/59,6g/33g per 100g. Kun jossain oli juttua näistä teollisesti valmistetuista rasvoista että ne olis huonoja niin minkä tyypin rasvoja ne on?
Neuvokaa nyt tyhmää vaikka noi joillekin voi olla täysin selvää.. :nolo:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rasvat ovat välttämättömiä ruokavaliossa ja kasvisrasvat taitavat vielä vähentääkin sitä kolesterolia.

Auringonkukkaöljyssä on omega3/omega6 -suhde todella perseellään. Rypsiöljyssä suhde on jo selkeästi parempi, mutta paras olisi mielestäni ottaa sekä oliiviöljyä että kala- tai pellavansiemenöljyä (molemmat mainoita omega-3-lähteitä).

ja hulkin tekstiin vielä lisätäkseni kannattaa suosia nimenomaan kylmäpuristettua rypsäriä, siinä kun rasvojen koostumus on säilynyt paljon paremmin kuin kuumentamalla valmistetussa ns. "normaalirypsärissä". Toki hinta on kalliimpi, mutta onhan terveydelläkin toki hintansa :)

Mies847 sanoi:
Kun jossain oli juttua näistä teollisesti valmistetuista rasvoista että ne olis huonoja niin minkä tyypin rasvoja ne on?

Kovetettuja kasvisrasvoja, transrasvoja. Näillä nimillä ne yleensä löytyvät tuoteselosteista jos rasvat on erikseen eritelty.

juffe sanoi:
ja hulkin tekstiin vielä lisätäkseni kannattaa suosia nimenomaan kylmäpuristettua rypsäriä, siinä kun rasvojen koostumus on säilynyt paljon paremmin kuin kuumentamalla valmistetussa ns. "normaalirypsärissä". Toki hinta on kalliimpi, mutta onhan terveydelläkin toki hintansa :)
Ei ole mitään väliä syökö kylmäpuristettua öljyä vai ihan "normaalia". Kylmäpuristettu on kalliimpaa ja omasta mielestä pahemman makuista. Lopputulos on kuitenkin sama söitpä kumpaa tahansa.

Kimple sanoi:
Ei ole mitään väliä syökö kylmäpuristettua öljyä vai ihan "normaalia". Kylmäpuristettu on kalliimpaa ja omasta mielestä pahemman makuista. Lopputulos on kuitenkin sama söitpä kumpaa tahansa.
On sillä, kylmäpuristettu sisältää fenoliaineita toisin kuin normaali öliiviöljy. Kylmäpuristetulla öjyllä on lisäksi verisuonten seinämää suojaavia ominaisuuksia. Eikä tuo kylmäpuristettukaan kallista ole ainakaan prismassa, 0.5l/ 2,49e.

Kylmäpuristettu maistuu mun suuhun niin järkyttävältä, että siksi syön ihan tavallista rypsäriä. Hinnasta se nyt tuskin voi kennelläkään olla kiinni, kyllähän se öljypullo nyt jonkin aikaa kestää kuitenkin.

Timba79 sanoi:
Kylmäpuristettu maistuu mun suuhun niin järkyttävältä, että siksi syön ihan tavallista rypsäriä. Hinnasta se nyt tuskin voi kennelläkään olla kiinni, kyllähän se öljypullo nyt jonkin aikaa kestää kuitenkin.
Itse en "raakana" ruukaa nuita vedellä vaan valmistan ruuat tuolla öljyllä niin makua ei huomaa.

neutraali sanoi:
Itse en "raakana" ruukaa nuita vedellä vaan valmistan ruuat tuolla öljyllä niin makua ei huomaa.

En minäkään. Mutta ainakin rahkasettiin sekoitettuna maistuu "läpi" pahasti tuo kylmäpuristettu, kun taas tavallinen ei muuta sitä makua mihinkään suuntaan. Yleensä mulla menee kaikki mahollinen alas, mutta jostain syystä toi kylmäpuristetun öljyn maku tökkii pahasti. :urjo:

Timba79 sanoi:
En minäkään. Mutta ainakin rahkasettiin sekoitettuna maistuu "läpi" pahasti tuo kylmäpuristettu, kun taas tavallinen ei muuta sitä makua mihinkään suuntaan. Yleensä mulla menee kaikki mahollinen alas, mutta jostain syystä toi kylmäpuristetun öljyn maku tökkii pahasti. :urjo:
Joo tuollain "kylmänä" käytettynä se on aivan karseen makuista itse käytän paistamiseen ja kastikkeiden tekemiseen tuota niin silloin sitä pahaa makua ei huomaa tai se itse asiassa häipyy.

Onneksi vaan makuasioita kaikki tyynni, ja saan kaiketi olla onnellinen, kun omassa suussa maistuu k.puristettu rypsäri niiiiin hyvältä, menee raakana ja tuo mukavasti makua rahkaankin, eikä ole väliä vaikka paistas maku läpi.

Kimple sanoi:

On väliä. Rasvaprofiili on erilainen kylmäpuristetussa.

Hulkki sanoi:
Auringonkukkaöljyssä on omega3/omega6 -suhde todella perseellään. Rypsiöljyssä suhde on jo selkeästi parempi, mutta paras olisi mielestäni ottaa sekä oliiviöljyä että kala- tai pellavansiemenöljyä (molemmat mainoita omega-3-lähteitä).

Olen koittanut etsiä marketeista kalaöljyä. Onko mitään hyviä vinkkejä ostopaikasta tai tietystä tuotteesta? Ja sama juttu pellavansiemenöljystä.

emex sanoi:
Olen koittanut etsiä marketeista kalaöljyä. Onko mitään hyviä vinkkejä ostopaikasta tai tietystä tuotteesta? Ja sama juttu pellavansiemenöljystä.

Kalaöljykapseleita on melkein joka marketissa ja apteekista. Pellavaöljyä löytyy ainakin isommista marketeista.

Henk.koht suosittelisin pellavaöljyä, siinä on kaikki samat aineet kuin kalaöljyssäkin, lisäksi se on kotimaista ja ennen kaikkea maksaa kymmenesosan kalaöljykapseleista.

Toinen juttu on se, että ainakin minulla kalan rasva missä hyvänsä muodossa tekee mahan kipeäksi, pellavaöljy ei.

Oliiviöljyn maine muuten on suuresti liioiteltu; rypsiöljy on vähintään yhtä terveellistä, mutta EU maksaa huomattavia summia oliiviöljyn puffaamisesta, koska etelä-Euroopassa on oliiviöljyn liikatuotantoa ja sitä yritetään markkinoida pohjoiseen. Sitäpaitsi rypsiöljy sopii makunsa puolesta paljon paremmin ruoanlaitoon ja leivontaan.

reinhardt sanoi:
Kalaöljykapseleita on melkein joka marketissa ja apteekista. Pellavaöljyä löytyy ainakin isommista marketeista.

Henk.koht suosittelisin pellavaöljyä, siinä on kaikki samat aineet kuin kalaöljyssäkin, lisäksi se on kotimaista ja ennen kaikkea maksaa kymmenesosan kalaöljykapseleista.

Ajattelin ostaa tuota kalaöljyä (en siis kalanmaksaöljyä) pullossa, kun tulee halvemmaksi. Pellavaöljyäkin voisi toki kokeilla. Osaako joku suositella tiettyä merkkiä (pullossa) kalaöljyä tai pellavansiemenöljyä?

emex sanoi:
Ajattelin ostaa tuota kalaöljyä (en siis kalanmaksaöljyä) pullossa, kun tulee halvemmaksi. Pellavaöljyäkin voisi toki kokeilla. Osaako joku suositella tiettyä merkkiä (pullossa) kalaöljyä tai pellavansiemenöljyä?

Ainakin esim. Citymarketissa myydään pellavasiemenöljyä, Pellavainen-merkkistä 250ml pullossa, maksaa hiukka yli 5€ tai jotakin. Saman oloista kuin esim. kylmäpuristettu rypsäri, keltaista ja maistuu hieman samalle. Itse onneksi pidän molempien öljyjen mausta. Passaa oikein hyvin esim. raejuusto-marjasoppa-settiin ihan raakana... :kuola:
Sisältää 59g Omega 3:sta per 100g, eli erittäin hyvin, eli kannattaa siitä vähän maksaakin...

mä otan noin puolet päivittäisestä rasvamäärästä omega-3-kapseleista... jotenkin epäilyttää kaikenmaailman rypsiöljyt jne... mutta noi omput on niitä harvoja lisäravinteita joiden positiiviset vaikutukset kans huomaa; pitää vetää vaan attack-dosella eikä mitään 2/d imo

neutraali sanoi:
Joo tuollain "kylmänä" käytettynä se on aivan karseen makuista itse käytän paistamiseen ja kastikkeiden tekemiseen tuota niin silloin sitä pahaa makua ei huomaa tai se itse asiassa häipyy.
Tämä lienee tyhmä kysymys, mutta onkos sillä enää väliä onko kylmäpuristettua vai ei, jos kerran kuitenkin paistat sen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom