ravintoaineiden vaihtelut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zztop
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
no niin,olen ajatellut tässä aikani kuluksi dieettailla,kun ei muutakaan tähdellistä ole.

on puhetta tuosta ravintoaineiden vaihteluista viikon aikana,että elimistö ei totu dieettiin.

kannattaakko tämä vaihtelu tehdä pelkästään hiilareiden ja rasvan välillä ja pitää ne protut tasaisena kokoajan vai laitanko proteiinitkin svingaamaan viikko tasolla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ja täällläkö ei kukaan asiasta mitään tiedä?

ei tarvi jännittää,rohkeasti mielipiteet esille vain

Itse olen miettinyt samaa asiaa, mutta tarkotus käyttää sitä dieetin jälkeiseen elämään. Koko dieetin ajan oli käytössä kalorivaihtelut ja se selvästi tuntui tosi hyvältä kun energiaa riitti.

Olen sitä mieltä, että prodejakin voisi vaihdella vähän, mutta eniten vaihtelua tulisi olla nimenomaan rasva-hiilariakselilla.

Tähän päädyin pohdinnoissani:
Vaihtelen viikon sisällä sekä makrojakaumia että kalorimääriä esim seuraavasti:

Ma Korkeakaloripäivä (35p/55hh/10r) SALI
Ti Keskikaloripäivä (40p/45hh/15r) SALI
Ke Matalakaloripäivä (40p/25hh/35r) VAPAA/aerobinen
To Keskikaloripäivä (35p/40hh/15r) SALI
Pe Korkeakaloripäivä (35p/60hr/5r) SALI
La Matalakaloripäivä (40p/25hh/35r) VAPAA
Su Keskikaloripäivä (40p/45hh/15r) SALI/aerobinen

Tällä hetkellä kalorit on seuraavat, mutta riippuen siitä, alkaako paino nousemaan niin nostan jokaisen päivän kaloreita samassa suhteessa:

Korkea 2700
Keski 2500
Matala 2300

Tähänkin mun systeemiin voisi joku sanoa kommenttia. Zztop, miltä sinusta kuulostaisi suunnilleen vastaava jaksottelu omalle kohdallesi?

Ex-tavis tää menee nyt vähän :offtopic: mutta kiinnostais tietää miten sitten jaottelet esim korkeakaloripäivänä noi hiilarit per ateria? Toi 55%(370g) on aika paljon hiilareita. Itse olen offilla ja kalorikeskiarvo pyörii noin 2200. Kokoajan on tarkotus nostaa. Mutta mulla tulee noissa hiilareissa jonkin sortin "raja" vastaan 250-260g kohdalla.Proteiinia ja rasvaa on jotenkin helpompi lisätä :) Siis olisi mahtavaa pystyä syömään vaikka 2500kcl päivässä. Koska kulutusta kuitenkin on. Voisitko lyhykäisesti esim kertoa millasia aterioita syöt vaikka korkeakaloripäivänä? :D

Kun itse vaihtelen ravintoaineita, jaottelu tapahtuu pääasiassa hiilareista. Päivinä jolloin teen vain aerobista tai on vapaa syön 180-200g hiilareita muuten 240-260g. Tietysti rasvojenkin määrää tulee joskus vaihdeltua, mutta pienemmässä mittakaavassa.

Mitä oon lukenut, niin kaikille eivät korkeat hiilarimäärät edes sovi. Eli jos kroppa ei niistä tykkää, niin ei välttämättä kannata loputtomasti hakkailla päätä seinään. Tosin tää nyt ei varsinaisesti vastannut sun kysymykseen mitenkään, joten ootellaan Ex-taviksen vastausta. :)

Ex-tavis tää menee nyt vähän :offtopic: mutta kiinnostais tietää miten sitten jaottelet esim korkeakaloripäivänä noi hiilarit per ateria? Toi 55%(370g) on aika paljon hiilareita. Itse olen offilla ja kalorikeskiarvo pyörii noin 2200. Kokoajan on tarkotus nostaa. Mutta mulla tulee noissa hiilareissa jonkin sortin "raja" vastaan 250-260g kohdalla.Proteiinia ja rasvaa on jotenkin helpompi lisätä :) Siis olisi mahtavaa pystyä syömään vaikka 2500kcl päivässä. Koska kulutusta kuitenkin on. Voisitko lyhykäisesti esim kertoa millasia aterioita syöt vaikka korkeakaloripäivänä? :D

Kun itse vaihtelen ravintoaineita, jaottelu tapahtuu pääasiassa hiilareista. Päivinä jolloin teen vain aerobista tai on vapaa syön 180-200g hiilareita muuten 240-260g. Tietysti rasvojenkin määrää tulee joskus vaihdeltua, mutta pienemmässä mittakaavassa.

Aivan, just niin kuin jonazn tuossa jo sanoikin, niin nämä hiilarimäärät riippuu tietenkin yksilöstä todella paljon. Itse olen tottunut todella korkeisiin hiilarimääriin ja jopa dieetillä matalimpinakin kaloripäivinä (1750) hiilarit oli aina yli 200g/päivä (rasvat ihan minimissä, proteiineista loput). Dieetin loppuvaiheen korkeakaloripäivinä (2350) hiilarit oli jopa n. 330g/päivä. Näitäkin oli kaksi kertaa viikossa, joten tästäkin voi jo päätellä, että kroppani suorastaan "käy" hiilareilla. Koska myös liikuntaa tulee paljon, niin luulen, että tämä on itselleni toimiva tapa syödä. Palautumiseni oli myös dieetillä todella nopeaa ja luulisin, että se voi hyvinkin johtua korkeista hiilareista (yhdistettynä siihen, että olen pikkuhiljaa nostanut treenifrekvenssiä nykyiseensä...)

Mulla taas on vähän erilainen tausta tällä hetkellä, koska olen saanut hankittua itselleni rasvakammon hiilarikammon sijasta. :rolleyes: Valmentajan ohjeilla rajoitin rasvat max. 40g/päivä viime lokakuusta kesäkuun alkuun asti, ja kun selvästi myös laihduin hiilaripitoisella ruokavaliolla, niin nyt vähän mietittyttää ylipäätään alkaa nostaa rasvamääriä ruokavaliossani...

Syön todella paljon puuroa, ja sitä voisin syödä joka ikisellä aterialla. Tyypillinen korkeakaloripäivä menee näin:

Aamu
Kaurahiutaleita 75g
Kauralese 10g
Vehnälese 10g
Hera 20g
Appelsiini 200g

AP
Corn flakes 40g (Kyllä, söin jopa dieetin ajan käytännössä rasvattomia, ja lähes pelkästään hh-pitoisia muroja)
Ananas 227g
Ehrman 125g
Omena pilkottuna 150g

Lounas
Jasmin riisi 80g
seiti (paistettuna ilman rasvaa+paljon mausteita) 100g
porkkana-parsakaali-kukkakaali 150g
Omega-3 4kpl

IP
4-viljan hiutale 40g
Kaurahiutale 10g
Vehnälese 10g
Hera 20g
Ananas 227g

Ennen salia:
Hera 10g

Salin jälkeen:
Hera 20g
Malto 40g

Ilta:
Kaurahiutale n. 60g
Raejuusto 100g
Porkkanoita 250g
Tomaattia, kurkkua, kaalia jne

Muistaakseni tuon tapaisella ruokavaliolla tuli se 2750 kcal täyteen (en nyt jaksa laskea, oliko määrät juuri nuo, mutta tuo oli perusrunko). Kuten tuosta näkyy, rasvat olivat tosi minimissä. Välillä muistan, että vielä söin 5g kp-rypsiöljyä illalla ja jätin puolet raejuustosta sen kanssa syötäväksi. Kuten näkyy, aika askeettistahan tuo on, mutta mulle aivan täydellisen sopiva ja hyvä ruokavaliopohja. Syön edelleen aika pitkälti tuon kaavan mukaan...:)

Alkuperäiseen kysymykseen: varmaan kannattaa vaihtelut tehdä ensisijaisesti hiilareita pompottelemalla, joskin proteiineissakin voi tulla päivittäisiä heittoja, riippuen onko reeni- vai vapaapäivä.

Ex-tavikselle: yhä noi sun ruokamäärät saa "repeileen", joskin tahkoathan sä sitä aerobistakin ihan olan takaa, joten pitää olla polttoainettakin kunnolla :) Nimim. tällä hetkellä 3-4 ~30min aamuaerobista intervalleilla. Notta podaus on podausta, ei sotketa siihen maratoneja ;) No mutta pointtini ei ollut tuo airooppinen vaan tuon pohdintasi rasvan määrästä. Ensinnäkin hieno homma, että oot löytänyt itselles toimivan tavan syödä! Tuossa rasvan määrän arvioinnissa kannattanee seurata kropan käyttäytymistä dieetin jälkeen - pelaako hormonitoiminta ts. tuleeko menkat niinkuin pitää ja onko iho ja hiukset kunnossa. Yleensä kun pienellä viiveellä dieetin jälkeen saa olla niitä hiuksia keräämässä suihkun lattiakaivon ritilästä aika tupon... :(

Ex-tavikselle: yhä noi sun ruokamäärät saa "repeileen", joskin tahkoathan sä sitä aerobistakin ihan olan takaa, joten pitää olla polttoainettakin kunnolla :) Nimim. tällä hetkellä 3-4 ~30min aamuaerobista intervalleilla. Notta podaus on podausta, ei sotketa siihen maratoneja ;) No mutta pointtini ei ollut tuo airooppinen vaan tuon pohdintasi rasvan määrästä. Ensinnäkin hieno homma, että oot löytänyt itselles toimivan tavan syödä! Tuossa rasvan määrän arvioinnissa kannattanee seurata kropan käyttäytymistä dieetin jälkeen - pelaako hormonitoiminta ts. tuleeko menkat niinkuin pitää ja onko iho ja hiukset kunnossa. Yleensä kun pienellä viiveellä dieetin jälkeen saa olla niitä hiuksia keräämässä suihkun lattiakaivon ritilästä aika tupon... :(

Olet kyllä varmasti ihan oikeessa. Nyt mun on vaan seurattava kroppaani ja hormonitoimintaani (joka ei kyllä mitenkään ihan normaali ole vähään aikaan ollut). Iho ja hiukset taas on mielestäni parhaimmassa kunnossa kuin koskaan. Toivotaan, että hiusten tippumiset jää multa nyt kokemattakin, kun en kuitenkaan kisarasvoihin asti tiputellut. Rasvan lisäykset ruokavalioon aion kyllä tehdä tosi maltillisesti koska jotenkin luulen, että kroppa ei ole tottunut nyt käyttämään ravinnosta saamaansa rasvaa energian lähteenä-> Luulisi, että silloin se varastoituu helpommin.

Mutta kiitos mielipiteestäsi Emmah! :) Edelleenkin tähän mun käytännössä rasvattomasta ruokavaliosta siirtymisestä vähän vähemmän rasvattomaan saisi joku vielä kertoa omia kokemuksiaan/kommentteja. Tässäkinhän on kyse ainakin periaatteessa ravintoaineiden vaihtelusta, niin kuin ketjun otsikko kuuluu...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom