Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

lähinnä mietin tota tankkaus matala / korkea gi homman pohjalta, maalaisjärjellä ajateltuna fiksumpi syödä kaurapuuroa kun ranskanleipää Mutta onko sillä käytännössä väliä , tuskin keho osaa valita että " hyi , pahasta lähteestä tuo hiilari . en ota sitä "?

Keho tuskin erottaa ranskanleipää ja kaurapuuroa nimeltä. Mutta jos ymmärrät sanan glykemia-indeksi käsität varmaan, että ruoka-aineiden aiheuttamat hormonaaliset vasteet eroavat toisistaan =).

Aamuisin pienin ja kasvaa päivän mittaan. Alkuyöstä herkimmillään.

Ainakin kirjallisuuden perusteella mitä olen lukenut niin juuri päinvastoin. Mainitsemallasi tavallahan otollisin hetki syödä hiilihydraatteja olisi yöllä, mitä epäilen suuresti.

Mistäs kaupasta kannattaisi etsiä kookosöljyä, kun kerran prismastakaan ei löytynyt.

^^ Sekä lihassolujen että rasvasolujen insuliiniherkkyys on parhaimmillaan aamusta. Syömällä hiilarit illasta, fläsää kertyy vähemmän, koska rasvasolujen herkkyys on huonoimmillaan. Sitten vielä kaikki treeni joka tyhjentää lihasten glykogeenivarastoja parantaa lihassolujen herkkyyttä, mutta ei rasvasolujen.

^tota oon yrittänyt noudattaa, ja toiminut on. (mä mistään insuliinista tiedä... mutta mul on insuliiniresistenssiä, hormoonihäröö jne.)
minä läski olen nyt vähemmän läski.
rasva% tammi->maaliskuu 29,3->25,5. :)
vain punttitreeniä keskimäärin 2krt/vko, ei yhtään aerobista. kalorit n. -400/pv.
- katotaan saisinko sitä läskiä tässä vielä samalla metodilla "hiukan" pois.

Syömällä hiilarit illalla tulee vähemmän läskiä? Tää taas taistelee kaiken kanssa mitä oon ennen kuullu. :(

^ei kai se kiveen kirjotettu oo... ja voihan olla niin, että toiselle sopii toinen ja toiselle toinen.
- ja mistä mä toisaalta tiedän jos sitä fläsää olis lähtenyt enemmän toisella tyylillä; hiilarit aamulla ja proteiinipitoisempaa iltaa kohti...
- mut mun päälle tää on ollu parempi vaihtoehto, ja lisäksi olen tehnyt aikaisemmassa dieettielämässä just niin että hiilaripainotteisemmin aamu+päivä ja illalla vaan prodee - läskimpi olin!!!

Hei mitä mielt porukat on noist ateriankorvikkeist, ku mul on sellane ongelma et aamul herään, ni ei oo yhtää nälkä ja yhen leivänki syömine on jo tuskaa, no sit lähen kouluu ni ekan tunni jälkee nälkä on iha sanoin kuvaamaton, ni pitäiskö tollane ateriankorvike hotkasta aina aamusi naamaa ku ei muuta ruokaa oikee pysty safkaa? ku kyl tollase juoman nyt voi paris sekunnis hotkasta naamaa olo mikä olo

^^ Sekä lihassolujen että rasvasolujen insuliiniherkkyys on parhaimmillaan aamusta. Syömällä hiilarit illasta, fläsää kertyy vähemmän, koska rasvasolujen herkkyys on huonoimmillaan. Sitten vielä kaikki treeni joka tyhjentää lihasten glykogeenivarastoja parantaa lihassolujen herkkyyttä, mutta ei rasvasolujen.

Mistä tämä on repäisty?

Hei mitä mielt porukat on noist ateriankorvikkeist, ku mul on sellane ongelma et aamul herään, ni ei oo yhtää nälkä ja yhen leivänki syömine on jo tuskaa, no sit lähen kouluu ni ekan tunni jälkee nälkä on iha sanoin kuvaamaton, ni pitäiskö tollane ateriankorvike hotkasta aina aamusi naamaa ku ei muuta ruokaa oikee pysty safkaa? ku kyl tollase juoman nyt voi paris sekunnis hotkasta naamaa olo mikä olo

Ennemmin kunnon ruokaa vaan, mutta jos ei muuta niin sitten protskujauhoa naamaan. Koitas sellasta, että heti kun heräät nii juo ~litra vettä. Toi laittaa aineenvaihdunnan hyvin käyntiin ja sit pitäis kohta olla jo kova nälkä.

Oma kysymys: Mulla on kaapissa kylmäpuristettua rypsiöljyä, extra virgin oliiviöljyä, tavallista rypsäriä ja kylmäpuristettua avokadoöljyä. Mitä näistä kannattaa käyttää mihinkin ja missä mahtaa olla paras rasvahappoprofiili? Vai ovatko kaikki ihan hyviä ja ei ole muuta väliä, kuin se että mikä maistuu parhaalta missäkin ruuassa?

Oma kysymys: Mulla on kaapissa kylmäpuristettua rypsiöljyä, extra virgin oliiviöljyä, tavallista rypsäriä ja kylmäpuristettua avokadoöljyä. Mitä näistä kannattaa käyttää mihinkin ja missä mahtaa olla paras rasvahappoprofiili? Vai ovatko kaikki ihan hyviä ja ei ole muuta väliä, kuin se että mikä maistuu parhaalta missäkin ruuassa?

Mä käyttäisin ihan vaan fiiliksen mukaan. Rypsiöljyssä on ainakin oliiviöljyä huonompi omega-6 ja omega-3 -suhde, mutta ei se siitä myrkkyä tee. Mulla on ainoostaan perus rypsiöljyä ja oliiviöljyä ja käytän niitä ihan sen mukaan kumpi tuntuu mukavammalta vaihtoehdolta. Jos oon syöny omega-3:a lisäravinteena sinä päivänä ni voin vähän paremmalla mielellä käyttää rypsiöljyä, mutta samapa tuo.

Mistä tämä on repäisty?

High (Carb) Times

As LL (not "Cool J" - Dr Lonnie Lowery) has done a great job of schooling us on, insulin sensitivity is higher in the first part of the day as opposed to later in the day. For this reason, you can maximize muscle glycogen storage and minimize fat storage by slanting your carb intake toward the first part of the day, as opposed to the latter. In other words, you're having carbs for breakfast.

You're probably already well aware of the fact that you should consume ample carbs post-workout to maximize recovery from that workout. It only makes sense to fill the tank up after you just emptied it, right?

Another meal that warrants higher carb intake is your pre-workout meal. Remember, carbs are training fuel. You need more fuel when you have just trained and when you're about to train. So adjust your carb intake accordingly.

Consume More Carbs...

• Upon awakening
• Pre-workout
• Post-workout
• First half of the day in general

http://www.t-nation.com/free_online...nce_nutrition/how_bodybuilders_should_eat&cr=

En ole varma, kyseenalaistitko koko insuliiniherkkyys väitteen tjsp., mutta tuossa on ote edellisesti artikkelista, missä törmäsin insuliiniherkkyyden lisääntymiseen aamuisin.

E: En lukenut lainaamaasi viestiä tarpeeksi hyvin, vähän kuulosti ristiriitaiselta nyt itsellekin.

miten saaha hera kunnolla sekasin maitoon? 4-5 desii maitoo ja yks heraa mut ei mee millää sekasi, searchil löyty vinkki et eka vähä nestettä + kaikki hera mössöksi muttei kyl auttanu? voi olla et toi desin mitta liika reilu... eikä imeydy?

lusikalla /haarukalla sekotettu siis

Tehosekoitin käyttöön? Itsellä ainakaan toltavalla sekotettuna miten sanoit ei oo millään tullu mitään järkevää tulosta, joten suosiolla käytän tehosekotinta :)

miten saaha hera kunnolla sekasin maitoon? 4-5 desii maitoo ja yks heraa mut ei mee millää sekasi, searchil löyty vinkki et eka vähä nestettä + kaikki hera mössöksi muttei kyl auttanu? voi olla et toi desin mitta liika reilu... eikä imeydy?

lusikalla /haarukalla sekotettu siis

Ei ne jauhot kunnolla millään lusikalla/haarukalla sekoitukaan... tai ainakin täytyy sitten olla jotain todella hienoa ja kallista viimeisen päälle heraa missä sekoittuvuutta on tarkoituksella parannettu.
Perusjauhot vaatii aina sheikkerin ja kunnon ranneliikkeen.

Kyllä ainakin Star Nutrition Whey-80 sekottuu maitoon tai veteen ihan muutamalla haarukan pyöräytyksellä. 2 Dl jauhoa n.5dl nestettä on täällä ainakin mennyt sekasin.

Mistä tämä on repäisty?

Vähän sieltä sun täältä. Ootko eri mieltä vai kiinnostaako muuten vaan? Selitin huonosti ku aattelin että menee jo vähän turhan hifistelyksi.

Treeni ei paranna insuliiniherkkyyttä vaan glut4 kuljetusproteiinien toimintaa. Glut-4 piileskelee siellä solujen sisällä ja nappaa glukoosit mukaan verenkierrosta. Aktivoituu insuliinin vaikutuksesta sekä rasva- että lihassoluissa. Treeni taas lisää ja nopeuttaa lihassolujen glut-4 toimintaa.

Insuliiniherkkyys vaihtelee vuorokausirytmin mukaan. Syömällä hiilarit illasta insuliinin toiminta on heikentynyt, mutta kuitenkin tarpeeksi tehokasta kuljettamaan glukoosia lihassoluihin, jossa glut-4 toiminta on tehokkaampaa mitä rasvasoluissa.

Sen lisäksi adiponektiinitasot on matalat illasta ja korkeat aamusta. Adiponektiini on rasvasolujen erittämä hormoni jonka on vähyys on yhdistettävissä mm. liikalihavuuteen ja diabetekseen. Insuliini laskee adiponektiinitasoja.

edit. Siis matalat adiponektiinit huono, korkeat hyvä. mm liikalihavilla adiponektiinitasot on normaalia matalammat.

Back
Ylös Bottom