Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Kuinka monta tollasta omega-3 kapselia voi vetää päivässä? Purkin kyljessä sanotaan, että 2 kapselia on se päivän maksimi (1025mg) ja sitä ei saa ylittää. Riittääkö tuo 2 kapselia aamulla, jos vetää sitten vielä oliiviöljyä joka päivä ainakin 20g ja rypsäriä vielä sen lisäksi rahkan joukkoon aina, kun sitä on? Rypsiöljyssä nyt taitaa olla enemmän noita omega-6 rasvahappoja, et pitäiskö vaihtaa sekin oliiviöljyyn?

Koodi:
Proteiinipirtelö (banaani, täysmaito, kermajäätelö, 30g hera)
monivitamiini + vesi

kouluruoka X + ruokajuomana vesi

2 metukkaleipää + raikasta kraanavettä
rahkavaahto / leivos / muu herkku
litra täysmaitoa

kotiruoka X + ruokajuomana vesi
30g hera

pähkinöitä
maitorahka / tonnikalaleipä
30g hera

Mitä mieltä kokeneemmat on kyseisestä ravintosuunnitelmasta näin ravintoainejakauman suhteen? Eli aterioita olisi päivän mittaan viisi, ja jokaisella tulee yli 30g proteiinia, poislukien kouluruokailu. Rasvaa tulee paljon täysmaidosta, hiilareiden määrä vähenee iltaa kohti. Energiansaantia säätelisin pääsäntöisesti pähkinöiden määrällä ja lisäämällä aamupirtelöön rypsiöljyä.

Koodi:
Proteiinipirtelö (banaani, täysmaito, kermajäätelö, 30g hera)
monivitamiini + vesi

kouluruoka X + ruokajuomana vesi

2 metukkaleipää + raikasta kraanavettä
rahkavaahto / leivos / muu herkku
litra täysmaitoa

kotiruoka X + ruokajuomana vesi
30g hera

pähkinöitä
maitorahka / tonnikalaleipä
30g hera

Mitä mieltä kokeneemmat on kyseisestä ravintosuunnitelmasta näin ravintoainejakauman suhteen? Eli aterioita olisi päivän mittaan viisi, ja jokaisella tulee yli 30g proteiinia, poislukien kouluruokailu. Rasvaa tulee paljon täysmaidosta, hiilareiden määrä vähenee iltaa kohti. Energiansaantia säätelisin pääsäntöisesti pähkinöiden määrällä ja lisäämällä aamupirtelöön rypsiöljyä.

Öljyä kyllä kannattas lisätä. 1g/kg. Painoas et kyl kertonut. Esim rypsiöljyä jota sulla siinä jo onkin (paras rasvahappojen suhde) oliiviöljyäkin voi sillon tällöin käyttää mut ei kannata kovin usein.

Ruokavalio

Oon käyny nyt tasan 1v salilla ja tulokset on kehittyny mutta haluasin ruokavalion kondiksee. Olen 178cm pitkä ja painan 60kg joten painoa voisi olla vähän enemmänkin.
Eli miten nyt niinkun saisin vähän lisää tota painoa. Syömällä joo mutta esim välipaloja en voi vetää koulussa tai näin niin miten saisin kaloreita tarvittavan määrän?:)

Kokeillaan vielä

Soija on kasvikunnan tuotteista ainoa proteiinilähde, joka on ns. "täydellistä proteiinia" eli sisältää kaikki aminohapot (joista siis proteiini koostuu). Kaikista muista kasveista puuttuu jotain tai useampaa aminohappoa. Joten kyllä... soija on hyvä proteiinilähde. Minulla ei ole tietoa siitä paljonko 5 rkl mahtaa painaa.

Soija on kyllä hyvä ja "täydellinen" proteiini aminohappoprofiilin kannalta monipuolisuudessaan, mutta esim välttämättömien aminohappojen puolelta soija häviää heralle ja kaseiinille, niiden vähyyden takia. Soijan biologinen arvo on myös suhteellisen surkea, verrattuna juurikin esim heraan ka kaseiiniin. Silti toki monipuolisuus tässäkin asiassa on tärkeintä ja kunhan proteiininlähde ei koostu pelkästä soijasta, niin kyllä sillekkin paikkansa on ruokavaliossa.

E. Okei, luin nyt vasta ton alkuperäsen kysymyksen, niin hyvin menee tuollain illaksi jugurtin sekaan. Mutta täyspainosta protskunlähdettä tuosta ei kannata ottaa. 5rkl tulee jotain lähemmäs 100g.

Kun yleensä sanotaan, että pitäis välttää kaikkea valkoista viljaa (pasta, vaalea leipä, valkoinen riisi) niin päteekö sama myös täysjyvävehnään? Esim. täysjyvämakaronissa on 51% täysjyväviljaa ja loput sitte vaaleaa ja sitähän jengi kuitenkin pääosin vetää, niin mitä pahaa on sitten vaikka täysjyvä paahtoleivässä vert. makaroniin? Yleensä ottaenkin ihmetyttää, miks vaalea leipä leimataan niin pahaksi, mutta makaronit ja riisit ei.

http://www.***************/5/fi/artiklar/whey-80
http://www.***************/5/fi/artiklar/whey-100
Näiden kahden välillä pallottelen, kumpaa kannattaa tilata? Ja sit kans että onko näillä sit niin mitään eroo, itte en paljo tosta tuoteselosteesta oikeen huomannu eroja paljoa.
Aattelin että tänne kuuluu, uutta topiccia en kehannu ruveta tekee :)

Tänne oli hyvä pistää.
Whey 100:sessa on enemmän proteiinia, kalliimpaa kylläkin joten ite käytän kasikymppiä.

Tänne oli hyvä pistää.
Whey 100:sessa on enemmän proteiinia, kalliimpaa kylläkin joten ite käytän kasikymppiä.

Osaat varmaan sit suositella kanssa että onko mikä noista mausta kasikympissä sun makuun? Suklaata maistoin ja aivan kamalaa veden kanssa, haluisin jonkun joka uppoo vedessäki.

Osaat varmaan sit suositella kanssa että onko mikä noista mausta kasikympissä sun makuun? Suklaata maistoin ja aivan kamalaa veden kanssa, haluisin jonkun joka uppoo vedessäki.

Mun mielipide noista star nutritionin kamoista, että mikään ei oo niistä hyvää. Olen maistanut noi kaikki, enkä saanut mitään pussia kokonaan alas. Fastin kamat sentään saa kurkusta meneen.

Itellä on tuota banaania, monet haukkuu sitä pahanmakuiseks. Mun mielestä suht mauton ja vettä ei tarvi pistää paljoa niin helppo juoda.

E: kaikki jauhot mitkä oon ostanu niin oon saanu juotua. Pahinta on ollut fastin vadelma. Ei mikään ole niin herkkua että huvikseen vaan joisi. Tai ei ainakaan mulle oo tullu vastaan.

Mun mielipide noista star nutritionin kamoista, että mikään ei oo niistä hyvää. Olen maistanut noi kaikki, enkä saanut mitään pussia kokonaan alas. Fastin kamat sentään saa kurkusta meneen.

Mitäs Fastin kamaa suosittelet? Vois melkein kokeilla Fastin mömmöjäki kokeeksi tilaa, niitä vaan ei taida Fitnestukusta saada ja hinta vaan pelottaa, omasta pussista noi menee suurimmaks osaks mullaki. Linkkiä jos kehtaat :)

Fastin pusseja saa prismasta.

E: älä käytä tota sanaa "mömmö" :D

Daamn. Lähin prisma 100 kilsan päässä.. No ehkä sitten ku loppuu nuo Star Nutritionin jauhot niin ostaa Fastia. Kiitos vastauksista silti :kippis1:

Okay Jay Jay :D

Viimeksi muokattu:
Kato tuolta missä on lähin myyntipiste. :)

Suosittelen Mass-protskujauhoja, maistuu aivan erinomaiselta Star Nutritioniin verrattuna eikä ole hinnallakaan pilattu. Ainakin vanilja sekä minttusuklaa ovat loistavan makuisia. Laatu on myös ainakin tähän mennessä ollut priimaa. Googlella löytää lisää tietoa.

Back
Ylös Bottom