mikä on teidän mielestä isoin määrä proteeinia yhdelle ruokailulle? vai onko edes tälläistä arvoa?
Minun mielestäni oikea tapa lähestyä asiaa on se, että ensin määritellän kuinka paljon proteiinia päivässä tarvitsee. Sitten katsoo, että montako kertaa päivässä syö. Ja sitten proteiinimäärä jaetaan edes jotenkin tasaisesti näille ruokailuille. Esim. omalla kohdalla syön 250 - 300g proteiinia ja 5 - 6 krt päivässä, joten proteiinia tulee yhdellä aterialla noin 50g.
Mutta ei tuollaista yleistä arvoa pysty määrittämään. Yksilölliset ominaisuudet ruuansulatuksen ja kehon aminohappokäsittelyn osalta vaikuttaa asiaan. En tarkoituksella lähtisi 100g proteiinia yhdellä aterialla ottamaan, koska mitä isompi on kerta-annos, niin sen isommaksi alkaa hukkaan menneen proteiinin osuus nousta. Tai eihän se proteiini mihinkään katoa, mutta sen jälkeen kun keho on ottanut sen määrän mitä sillä hetkellä tarvitsee rakennuspalikoiksi (lihasmassa / muu kudos), niin loppu muuttuu glykoneogeneesin kautta glukoosiksi ja menee energiaksi tai varastoituu kehonrasvaksi (jos syöminen ylittää kulutuksen), koska proteiinille sellaisenaan ei kehossa oikein ole mitään paikkaa mihin varastoitua myöhempää käyttöä ajatellen... aminohappopooliin mahtuu vähän, mutta en laskisi sen varaan, koska se ei varsianaisesti ole mikään varasto, vaan sisältö vaihtuu koko ajan ja muutenkin sinne varastoituu lähinnä ei-välttämättömiä aminohappoja (proteiini siis koostuu aminohapoista).
Oma kysymys on seuraavanlainen: Olen kevyehköllä bulkilla eli yritän nostaa painoa sen 2-3kg/kk. Kuinka suuri merkitys iltapalalla on tulosten kasvussa vrt. "ylimääräisiin" yökaloreihin joita sitten saattaa tulla liian tuhdista iltapalasta. Eli kumpi on suositeltavaa; esim. pelkkä proteiinijuoma joskus illalla ~21 aikoihin jos menee siitä 1-3h päästä nukkumaan, vai tämmöinen pirtelö jota olen nyt suosinut: 2-3dl maitoa, 1prk rahkajogurttia, vajaa annos proteiinijauhetta, ripaus kaurahiutaleita ja ruokalusikallinen rypsäriä?
Jos ei mennä siihen keskusteluun, että pitääkö hiilaria syödä illalla (älä kysy, käytä hakua), niin olettaen, että proteiinimäärä on molemmissa sama, niin valitsisin jälkimmäisen, koska siinä on enemmän energiaa. Bulkilla sitä tarvitaan ja kun koko yön on syömättä, niin illalla kannattaa syödä hyvin.
ps. 2 - 3 kg/kk on sikabulkki... kevyehkö bulkki on 1 kg / kk