Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

millähän niitä isompia rautoja sitten nostetaan jos ei isommilla lihaksilla?
Eikös ne nosteta hyvin hermotetuilla lihaksilla? Tosin olen kuullut sellaisen väitteen, että mitä enempi lihasta, sitä enempi mitä hermottaa. Luulisi ainakin riittävällä proteiininsaannilla olevan näin maalaisjärjellä ajateltuna hyötyä voimaharjoittelussa vaikka välttämättä ei yli kulutuksen söisikään.

Minkähän takia voimannostajat ei sitte ole 60 kiloisia riisikeppejä, jos tarvitaan vain hyvä hermotus ja kuitenkin käytössä Wilks'n pisteet. Että eiköhän sitä proteiinia tarvita riittävästi, että saadaan lihoja kasvatettua, että on sitte mitä hermottaa :)

Minkähän takia voimannostajat ei sitte ole 60 kiloisia riisikeppejä, jos tarvitaan vain hyvä hermotus ja kuitenkin käytössä Wilks'n pisteet. Että eiköhän sitä proteiinia tarvita riittävästi, että saadaan lihoja kasvatettua, että on sitte mitä hermottaa :)
Onhan voimanostossakin painoluokat. Kyllä niillä 60 kiloisilla "riisikepeilläkin" on aikamoisia teho/paino -suhteita.

http://www.powerliftingwatch.com/records/132-men

Ja tossa toisessa lauseessa vaan toistit samaa mitä äskön itse sanoin, joten en oikeen nyt ymmärrä sun pointtia.

Proteiinia pitää syödä tarpeeksi jos voimaa haluaa vaikka painaisikin 60 kiloa, josta ilmeisesti itsekin olit samaa mieltä?

Kysyisin sellasta että miksi esim jauhelihan rasintoarvot laskee kun se tehdään vaikka kastikkeeks.

Jauheliha sika-nauta proteiinia 17.5g/100g
jauhelihakastike sika-nauta proteiinia 7.3g/100g

Jauheliha oli vain esimerkki.

Koska kastikkeeseen tulee muutakin (jauhoa ja vettä kai ainakin, en ole mikään asiantuntija? :D) eli sitä jauhelihaa on painoon nähden vähemmän. Se proteiini kun sattuu olemaan siinä jauhelihassa niin kastikkeen proteiinipitoisuus on luonnollisesti pienempi ku pelkän jauhelihan. Eli ei se siinä mitenkään laske se jauhelihan proteiinipitoisuus, voisi sanoa näin ennemminkin että jauhelihakastikkeen jauhelihapitoisuus on pienempi ku pelkän jauhelihan :)

niinpä niin

tarkoitin sitä vaan että jos sä jonkun proteiinipatukan vedät nassuun niin ei siinä ala tulokset automaattisesti paranemaan. kuntosalityö on pitkäjänteistä työtä eikä siihen vaikuta se että silloin tällöin saa tarpeeks jotain proteiinia, kehon rakentaminen ja kehittyminen on pitkä prosessi ja monen eri tekijän summa, kuten riittävä lepo, treeni, ravinto (tasapainoinen ruokavalio jossa eri makroravinteet on oikeassa suhteessa ei ainoastaan joku proteiini)

Ja tossa toisessa lauseessa vaan toistit samaa mitä äskön itse sanoin, joten en oikeen nyt ymmärrä sun pointtia.

Meinasin että samaa mieltä ollaan. Sitä paitsi varmasti voimatreenikin aiheuttaa sen, että keho tarvitsee entsyymejä ja hormoneja enemmän, mikä puolestaan lisää proteiinin tarvetta. Ja puhuiko alkuperäinen kysyjä vain ja ainoastaan treenipainojen kehityksestä? Eikä niinkään lihojen kasvamisesta...

Perus punttipentille voi kyllä sanoa mun mielestä, että ei tulokset nouse jos ei proteiinia saa tarpeeksi(ei kasva). Aika harva on kuitenkaan niin lahjakas, että pystyy 60 kiloisena tajuttomiin nostoihin. Ja vielä pitäis olla tietotaitoa / hyvä valmentaja.

Helvetti, aloitin tuossa jääkiekkokauden punttitreenin kaveriksi viime viikolla, ja paino tullut alas joku 3-4 kiloa samantien, ruokailua muuttamatta.

Helppo tietenkin vain todeta että syö enemmän, mutta ei nyt vain keksi mitä. Jotain hyviä ja suht terveellisiä välipalavinkkejä? Paljonko esimerkiksi oliiviöljyä pystyy nappailemaan päivässä? Olen alkanut ottamaan 2rkl sekoittaen tonnikalaan, mutta aika vähäiseltä määrältä kuulostaa.

Helvetti, aloitin tuossa jääkiekkokauden punttitreenin kaveriksi viime viikolla, ja paino tullut alas joku 3-4 kiloa samantien, ruokailua muuttamatta.

Helppo tietenkin vain todeta että syö enemmän, mutta ei nyt vain keksi mitä. Jotain hyviä ja suht terveellisiä välipalavinkkejä? Paljonko esimerkiksi oliiviöljyä pystyy nappailemaan päivässä? Olen alkanut ottamaan 2rkl sekoittaen tonnikalaan, mutta aika vähäiseltä määrältä kuulostaa.

Syö enemmän, syö säännöllisemmin ( 2 tunnin välein 6-8 ateriaa päivässä). Sulla toi jääkiekko kuluttaa varmasti ihan perkeleesti kaloreita niin joudut kyllä vetämään ruokaa hulluna normijäbään verrattuna. Ja lihaksen kasvattaminenkin on näin vaikeampaa.

Öljyä on hyvä ottaa esim. illan viimesinä ateroina esim rahkan sekaan 2-3 ruokalusikallista riittää mielestäni hyvin. Kannattaa näin alkuun tehdä täällä laskelma kuin paljon sun kokonen kaveri kuluttaa kaloreita noitten liikuntojen ohessa. Sen jälkeen kirjailet vaan jonkun päivän syömiset ylös ja katot onko plussalla vai miinuksella. Siitä sitten parantelemaan ruokavaliota vain ja olla vaikka +300-500kcalin plussalla niin tarttuu sopivasti massaa. Näin ainakin ite tein ja lähtihän se paino nousuun.

Ja kannattaa se palautusjuoma hommata ellei jo ole.

Ajattelin tuossa uudenvuoden jälkeen aloittaa diettauksen ja mietin että pitäisin kcal -500 ja -1000 välillä kävisin puntilla 4 kertaa viikossa ja aerobista oikeastaan joka päivä. Mitä luulette lähteekö paljon lihasmassaa olen 15 v

Pari diettiä aikoinaan mennyt päin persette kun en ole syönyt oikein pääasiassa varmasti liian vähän.. niin jos joku ihana ihminen viitsisi kertoa että miten opin syömään OIKEIN!

Evolution Whey1

Joo eli olen 16v. poika, jonka tarkoituksena on kasvattaa lihasmassaa. Treenaan 3 kertaa viikossa ja aloitan käyttämään evolutionin whey1 proteiinijauhetta. Haluaisin tietää, että kuinka paljon tätä kyseistä proteiinia kannattaisi laittaa per annos, koska olen lukenut, että noin 2g per painokilo, mutta paketin takana lukee että jauhetta täytyy sekoittaa 25g. Onko kyseinen proteiini myös hyvää? Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Joo eli olen 16v. poika, jonka tarkoituksena on kasvattaa lihasmassaa. Treenaan 3 kertaa viikossa ja aloitan käyttämään evolutionin whey1 proteiinijauhetta. Haluaisin tietää, että kuinka paljon tätä kyseistä proteiinia kannattaisi laittaa per annos, koska olen lukenut, että noin 2g per painokilo, mutta paketin takana lukee että jauhetta täytyy sekoittaa 25g. Onko kyseinen proteiini myös hyvää? Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Tarkoituksena on siis saada riittävästi proteiinia (mikä on siis juurikin tuo n. 2 grammaa per painokilo) pääosin normaalista ruoasta (liha, kala, kana, maitotuotteet jne.) Proteiinijauheet sitten vain helpottavat tuossa syömisurakassa. Eivät ole mitenkään pakollisia.

Normaalisti per annos nautitaan n. 0,8dl-1,5dl jauhetta.

Back
Ylös Bottom