Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

kumpaa öljyä mielummin? oliivi- vai rypsiöljyä?
Itse suosin rypsiöljyä, mutta eiköhän se ole aika sama kumpaa syö. Molemmat on hyviä rasvoja. Jonkunlainen ero taitaa olla Omega-suhteissa eli jos haluaa hifistellä niin pitää olla tarkkana kumpaa ottaa. ;)

sellasta vaan, että...

olen kuullut että kylmäpuristetussa rypsiöljyssä olisi parempi rasvahappokoostumus. mutta niinkuin mainittiinkin niin onhan se aika hifistelyä kumpaa niistä käyttää.
kysymys taitaa muutenkin olla sellainen että siitä on monella asiantuntijalla aika eriävät mielipiteensä kumpi on parempaa.

No tosta nyt on taas väitelty vaikka kuinka ja eikös se yleinen käsitys oo että rypsäri on parempi? Ite vetelen molempia nii on hyvä =)

Kokeilen huvikseni kiristellä kuusi viikkoa, ja nyt dietin alettua on kokoajan nälkä niin että ajattelen vain ruokaa. Onko tämä normaalia ja meneekö ohi lähipäivinä ehkä?:D

Kokeilen huvikseni kiristellä kuusi viikkoa, ja nyt dietin alettua on kokoajan nälkä niin että ajattelen vain ruokaa. Onko tämä normaalia ja meneekö ohi lähipäivinä ehkä?:D
Ei mutta kaikkeen tottuu, loppujen lopuks sitä ei vaan huomaa. Näin ainakin itellä.

Ei mutta kaikkeen tottuu, loppujen lopuks sitä ei vaan huomaa. Näin ainakin itellä.

Toivottavasti. Seuraava safka sisältää neljä kananmunaa jospa ne maistuisivat täyttävämmiltä paistettuina kuin raakana hmm...

Ensimmäinen postaukseni olkoon tämä:
Eli osaisiko joku sanoa voiko oksidimuotoisen magnesiumvalmisteen nappailu heikentää vatsahappoja->ruoansulatusta ja esimerkiksi proteiinien imeytymistä? Huomasin että tuota käytetään närästyslääkkeissä. On ollut tapana ottaa kaksi 350mg nappia ennen nukkumaanmenoa mutta hiljakkoin vaihdoin sitraattimuotoiseen. Seurauksena närästystä mutta ruoansulatus tuntuu toimivan paremmin.:jahas:

Olen kuullut että palautusjuomissa pitäisi olla myös puolet hiilaria, mutta itsellä on ollut vain heraa (koska on halvinta). Onko kyse vain palautuksen nopeutumisesta, vai onko lihaskasvun kannalta parempi jos mukana olisi hiilihydraattia?
Käykö jos heraan sekoittaa sokeria? :D

Olen kuullut että palautusjuomissa pitäisi olla myös puolet hiilaria, mutta itsellä on ollut vain heraa (koska on halvinta). Onko kyse vain palautuksen nopeutumisesta, vai onko lihaskasvun kannalta parempi jos mukana olisi hiilihydraattia?
Kyllä sinne tarvis sitä maltoa saada. nopeet hiilarit = insuliinipiikki = nopeampi imeytyminen. sokerikin parempi kuin kokonaan ilman hiilareita.

Maltodekstriini maksaa ehkä 5e/kg, eli ei ole kovin pahan hintaista.
Lihaskasvun kannalta hiilari-proteiini on parempi kuin pelkkä proteiini juurikin tuon edellämainitun insuliinipiikin takia.

Onko aamupalani liian tuhti laihduttajalle joka polkee vähintään 10km päivässä (semmosta normaalia kouluun ja takas) ja käy salilla 3x viikossa+aerobiset päälle?

Kaurapuuro; 40g kaurahiutaleita
2 palaa real täysjyvä leipää+kinkku ja kadett 5% juusto
ehrmann 250g
ananasmurska purkki

p44g hh85g r11g

kcal 613

Onko aamupalani liian tuhti laihduttajalle joka polkee vähintään 10km päivässä (semmosta normaalia kouluun ja takas) ja käy salilla 3x viikossa+aerobiset päälle?

Kaurapuuro; 40g kaurahiutaleita
2 palaa real täysjyvä leipää+kinkku ja kadett 5% juusto
ehrmann 250g
ananasmurska purkki

p44g hh85g r11g

kcal 613

Tietämättä enemmän taustoista sanoisin kuitenkin ettei ole ainakaan liian tuhti paketti. Suurin osa hiilareistahan kannattaa ajoittaa juuri aamuun ja treenin jälkeen.

Jäi vielä yksi asia kaivertamaan:D..
Olen tähän asti iltaisin tykännyt syödä 4 kananmunaa ilman keltuaisa ja pari siivua kinkkua.. Mitähän tohon kannattaisi lisätä? Tiistaisin minulla on krav maga harjoitukset jotka loppuvat 19.30~ ja kotona olen 20.00. Vaikka iltaisin ei hiilareita suositakkaan niin, voisinko lisätä tuohon vielä vaikka yhden leivän tai muuta?

Blääh nyt ois aika saada lisää PAINOA 5kg. Tällä hetkellä 180cm / 73kg.
Viikossa 3-4 vapaaottelu treenit ja 1 omatoiminen sali.
Viimeisten 2 viikon aikana olen _laihtunut_ 1 kilon tällä kaavalla.

Aamu 7.00: Kahvia, Rahkaa 200g + 1 banaani sekaan, 1 ruisleipä juustolla ja kinkulla.
(olen huono aamusyöjä)
Koulu 11.00: Kouluruokaa, lautanen täyteen, + 1 sämpylä ilman mitään lisuketta + maito

Kotiruokaa 15.00: Kotiruoka, esim 1. Tummaa riisiä (0,5 lautasta),Kanaa,kastiketta,raejuustoa + reissumiestä juustolla ja kinkulla. lasi maitoa.

Välipala 17.00: Omena, banaani

Kotiruokaa 18: noin 2/3 osa normaaliateriasta esim2. lautanen 2/3 täyteen makaroonilaatikkoa + vettä/maitoa.

Treenit 19.15 - 20.45: Palautusjuoma

Iltapala 21.15: Kanamunaa 3-4kpl tai kaurapuuroa (lautasellinen) tai rahkaa 200g ja ananasta 1prk

En noita annosten kokoja grammoissa tiedä tiedä mutta yritin nyt antaa vähän suuntaa.. Tällä kuurilla en tosiaan näe nälkää vaan syön vähän yli, mutta painoa ei tule. Apua!

Jäi vielä yksi asia kaivertamaan:D..
Olen tähän asti iltaisin tykännyt syödä 4 kananmunaa ilman keltuaisa ja pari siivua kinkkua.. Mitähän tohon kannattaisi lisätä? Tiistaisin minulla on krav maga harjoitukset jotka loppuvat 19.30~ ja kotona olen 20.00. Vaikka iltaisin ei hiilareita suositakkaan niin, voisinko lisätä tuohon vielä vaikka yhden leivän tai muuta?
Treenipäivinä kannattaakin ottaa vähän hiilaria, vaikkapa ruisleivän muodossa.

Mites hyvin ravintoarvot säilyy jos safka on jääkaapissa valmiina vaikkapa 2-3päivää? Onko siinä miten paljon protskua jäljellä suhteessa just valmistettuun?

Back
Ylös Bottom