Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Hei, ajattelin vaihtaa rasvattoman maidon täysmaitoon jotta saisin täytettyy paremmi ruokavalion kalori ja rasvan puutetta. Ajattelin vetästä päivässä n.7dl-1l tota. Voinko vaihtaa toho iha huoletta? Ps.laihdutin juuri semmoset 27kg ja oon lukenu jostai et sillo tulee rasvaa enemmä jos syö "paljon" mut onkoha toi totta. täytän elokuussa 17

Paljonko proteiinia kerralla?

Tervehdys!

Mittailin tuossa, että paljonko on grammoina mennyt
heraproteiinijauhetta juomissa kerralla, luulin, että
30 - 40 grammaa, mutta mittauslaite näytti, että
kerralla on mennyt 50 - 60 grammaa. Onko tuollainen
määrä liian suuri elimistölle käsiteltäväksi kerralla?

En kai ole haaskannut tuota kallista resurssia?

Tosiaan viime aikoina mennyt vähintään 3 X 50 grammaa
heraa juomissa päivän aikana.

Painoni 93 kg, pituus 183 cm.

Jos maitoa juo liikaa mitä seurauksia siitä on? Ja kuinka paljon on liikaa?
Käytännössä ei maitoa voi juoda liikaa.
t. nimimerkki 3litraa päivässä.

Tosiaan viime aikoina mennyt vähintään 3 X 50 grammaa
heraa juomissa päivän aikana.
Eipä siinä mitään ongelmaa ole sun kokoselle kaverille. Hyvä määrä toi on.

Hei, ajattelin vaihtaa rasvattoman maidon täysmaitoon jotta saisin täytettyy paremmi ruokavalion kalori ja rasvan puutetta. Ajattelin vetästä päivässä n.7dl-1l tota. Voinko vaihtaa toho iha huoletta? Ps.laihdutin juuri semmoset 27kg ja oon lukenu jostai et sillo tulee rasvaa enemmä jos syö "paljon" mut onkoha toi totta. täytän elokuussa 17
Voit vaihtaa huoletta kunhan huomaat, että se nostaa kokonaiskaloreita muutamalla sadalla. Käytännön merkitys oikeastaan nolla.

onko väliä vetääkö rasvatonta jogurttia tai sit jotain missä on vain 10g sokeria
VAIN 10g??? Se on paljon. Riippuu tavoitteista. Tavallisessa jogurtissa nyt on rasvaa muutenkin suht vähän (2%), mutta jos sitä tulee paljon syötyä ja tarkoituksena on laihtua, niin sitten suosittelisin niitä kevyempiä. Ainakin ennen oli joku rasvaton jossa oli 46kcal/100g, ja makeutettu millä lie aspartaamilla. Maustamattomat on ehkä parempi vaihtoehto ja niitäkin löytyy rasvattomina.

VAIN 10g??? Se on paljon. Riippuu tavoitteista. Tavallisessa jogurtissa nyt on rasvaa muutenkin suht vähän (2%), mutta jos sitä tulee paljon syötyä ja tarkoituksena on laihtua, niin sitten suosittelisin niitä kevyempiä. Ainakin ennen oli joku rasvaton jossa oli 46kcal/100g, ja makeutettu millä lie aspartaamilla. Maustamattomat on ehkä parempi vaihtoehto ja niitäkin löytyy rasvattomina.
tarkoituksena on bulkata ja kyseinen jogurtti on valion vadelma-boysenmarja

Yövuoro ja nälkä. Onko tietoa kuinka haitallista yösyöpöttely on? Teen erittäin epäsäännöllistä 12,5 tunnin yövuoroa ja ainainen nälkä pistää sylettämään huolella, vaikka syön mielestäni tarpeeksi ennen tätä normaalia nukkumisaikaa. Kulutuksesta se ei voi johtua, koska teen vain "ylläpitävää" kuntopiiriä joka toinen päivä. Päivän syömiset (työpäivinä) menee kutakuinkin näin:

-puuro voin kera + lasi maitoa kun tulen töistä n. klo 8---> unta kuulaan
-herään kun herään---> Pari voileipää tms + vitamiinit + n. litra nesteitä
-kuuden aikaan jotain ihan oikeaa ruokaa tai mäkki jos on sellainen fiilis ja seiskaksi töihin
-ysiltä sitten illan "viimeinen" ruoka, joka esim tänään oli läjä jauhelihakastiketta ja hiukan spaghettia sekaan (Heittomerkit siksi, että nälkä yllättää jo n. tunnin päästä syömisestä eikä hermo kestä olla 7h syömättä)

Työni ei ole mitenkään fyysisesti raskasta, joten sekään ei oikein istu syyksi nälkään.

Ei se vatsa kelloa osaa. Itse teen kolmivuorotyötä ja yövuorojen syömiset rytmitän kuten aamu- ja iltavuorojenkin. Älä hyvä ihminen vietä koko vuoroa syömättä, elimistökin kertoo nälän tunteella että kuuluisi syödä :) Hyvänä nyrkkisääntönä voisi sanoa että syö kolmen tunnin välein jotain pientä - se pitää väsymyksen ja nälän tunteen loitolla. Mahduta hyvällä omallatunnolla lämmin ateriakin johonkin väliin.

Ei se vatsa kelloa osaa. Itse teen kolmivuorotyötä ja yövuorojen syömiset rytmitän kuten aamu- ja iltavuorojenkin. Älä hyvä ihminen vietä koko vuoroa syömättä, elimistökin kertoo nälän tunteella että kuuluisi syödä :) Hyvänä nyrkkisääntönä voisi sanoa että syö kolmen tunnin välein jotain pientä - se pitää väsymyksen ja nälän tunteen loitolla. Mahduta hyvällä omallatunnolla lämmin ateriakin johonkin väliin.
Itse asiassa kyllä se vatsa tietää mikä kellonaika on. Yöllä ruoansulatus yms on hitaimmillaan, joten mitään hillitöntä mättöä en viitsi yöllä syödä. Johtuisiko sitten sokeritasapainosta tjsp tämä jatkuva (iso) näläntunne.

Itse asiassa kyllä se vatsa tietää mikä kellonaika on. Yöllä ruoansulatus yms on hitaimmillaan, joten mitään hillitöntä mättöä en viitsi yöllä syödä. Johtuisiko sitten sokeritasapainosta tjsp tämä jatkuva (iso) näläntunne.

Ei ihmisen keho säädä ruuansulatusta pienemmälle tyyliin klo 21 ja sitte taas normaaliteholle klo 6. Tuo mainitsemasi asia tapahtuu kun nukkuu oli se sitten päivällä tai yöllä. Ei se siitä kellosta kiinni ole.

Joo ei se ihan niin mene että jos on yövuoroa niin täytyisi olla syömättä. Itsellä tulee yövuoroissa tosin kauhea uni jos syö niinkuin muissa vuoroissa, mutta usein ollu mukana vaikkapa kanafileitä että voi heittää ruisleivän päälle ja popsia yksi kerrallaan sillon tällön. Salaatti on ihan hyvä lisuke. Yövuorot olis tappavia olla syömättä jo pelkästään siitäkin syystä että ei ole muuta tekemistä kun lukea nettiä ja syödä :D

Lisäksi oon huomannut että jos yövuorossa koittaa tuhota kaiken väsymyksen hillittömällä kahvin ja röökin kulutuksella niin aamulla on jäljellä vaan perkeleen väsynyt ja tärisevä ihmisriekale. Kannattaa melkein sietää pientä väsymystä siellä ennenkuin kaataa sammioittain sitä kahvia.

Joo mä olen kanssa ruvennut vähentämään tuota kahvinjuontia töissä. Yövuoroa en joudu painamaan, mutta ihan 2vuorotyön rytminmuutos viikon välein tuntuu olevan liikaa. Vitusti appelsiinia, omppua ja muuta kitkerää hedelmää piristää :D

Ja perkele kun kokkailin äsken hyvän välipaladrinkin, 2ehrmannia, 2 banaania ja sekaan tuoreita mansikoita ja mustikoita ja vielä mysliä sekaan. Nam!

Tyhmä kysymys..no,tyhmä on kysyjäkin :) Onko mitään haittaa jos noita Nalle kaurahiutaleita ei mitenkään kypsennä, latoo vaan lautaselle ja vettä sekaan ja käkätintä kohti?

Tyhmä kysymys..no,tyhmä on kysyjäkin :) Onko mitään haittaa jos noita Nalle kaurahiutaleita ei mitenkään kypsennä, latoo vaan lautaselle ja vettä sekaan ja käkätintä kohti?
hope not ku ite teen samaa:D Kannattaa antaa vähän aikaa tosin turvota ja tekeytyä, mut keittämättä valmis!

Ei ihmisen keho säädä ruuansulatusta pienemmälle tyyliin klo 21 ja sitte taas normaaliteholle klo 6. Tuo mainitsemasi asia tapahtuu kun nukkuu oli se sitten päivällä tai yöllä. Ei se siitä kellosta kiinni ole.
No itse asiassa keho toimii juurikin "kellon" mukaan. Mutta anyways, ilmeisesti juurikin pienet välipalat on ratkaisu. Toivottavasti.

Tuohon kahviin, juon yleensä sitä pelkästään alkuillasta pari mukia. Pysyy massu hyvänä ja uni tulee hieman paremmin aamulla.

Pitäis alkaa kasaamaan järkevää ruokavaliota ja tällähetkellä päivän syömiset jakautuu näin:

Hiilarit: 224g
Proteiini: 147g
Rasvaa: 54g

Näyttääkö tämä dietiltä vai miltä?

Kuitenkin kaloreiden suhteen hemmetin vähän, kun katsoo, että kuitenkin tota lihasta pitäisi alkaa kasvattamaan, kun painoindeksikin menee sielä 20 tuntumilla, niin ei dietillä pitäisi olla, mutta ruokavalio taitaa sielä vielä myllertää? :8

Vai miltä toi näyttää? Proteiinia tulee kuitenkin 2g per painokilo.. Eikös sen ainakin pidä niin olla?

Back
Ylös Bottom