Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Terve puntilta tulin otin palauttavat siis hera malto ja soin puolentoista tunnin päästä ja sit iski paska hätä tuli hirveet ripulit nii tais menna palkkarit ja ruoka siina samassa hukkaan? nyt syön taas nii heittaa kurat lahkeesta meneekö taas ruuat hukkaan?

Onko tällasessa toiminnassa järkeä:
Meen aamukuudelta salille, pelkän kahvikupin juoneena. Treeni sujuu hyvin ja motivaatio hyvä, osin kahvin ansiosta.
Siitä sitten uimaan noin 20 minuutiksi.
Sen jälkeen palautusjuoma, joka onkin eka energian ja ravinnon otto sinä päivänä. Siitä tunnin päästä lämmintä ruokaa + järkevät ruuat pitkin päivää.

Tämä siis neljä kertaa viikossa. Ajatuksena on pyrkiä polttamaan rasvaa treenaamalla 'tyhjillä' mutta silti kasvattaa lihasta, ei ehkä super nopeasti mutta kasvattaa joka tapauksessa.

Onko järkeä vai kaatuuko omaan nokkeluuteensa?

Jos vaan mitenkään tippuu, niin vetäisin ennen punttia esim. heraa ja banaanin. Tyhjillä reenaaminen kiihdyttää aikalailla kataboliaa. Kun kuitenkin yrität saada sitä lihasta?

Terve puntilta tulin otin palauttavat siis hera malto ja soin puolentoista tunnin päästä ja sit iski paska hätä tuli hirveet ripulit nii tais menna palkkarit ja ruoka siina samassa hukkaan? nyt syön taas nii heittaa kurat lahkeesta meneekö taas ruuat hukkaan?

Ei mene ne juuri syödyt ruoat hukkaan.

Tarkoitus olisi joo lihasta kasvattaa. Kyllä siinä voi imuroida heraa ja banaanin, jos se toimintaa muuttaa positiiviseen suuntaan. Käytännössä aamupalasta oon vartin päästä jo salilla lämmittelemässä. Että onko niin, että se aamupala pitää sitten olla nopeasti kulkevaa (tyyliin rahka + nopeahko hiilari esim. banaani) vai pitäiskö sen olla just tota heraa, joka imeytyy vielä nopeemmin?

Ajatuksena tässä on ollut saada aikaseksi se myyttinen yhdistelmä rasvanpolttoa ja lihaksen kasvatusta.

Aamulla on muutenkin oman kokemuksen mukaan hyvä käydä tekemässä, koska aamusta fiilis/energiataso on yleensä aika vakio ja päivä pärähtää käyntiin melkosella tenholla.

Onko asia kuitenkin niin, että aikainen treeni + uinti kuitenkin polttaa rasvaa paremmin kuin iltatreeni?

Mielummin nopee heraproteiini aamulla, rahkat sitten välipaloiksi ja erityisesti illalla.

Aamutreeni on hyvä treeni. Pääasia varmaan et sen reenin ylipäätään tekee, aamulla tai illalla. Sanovat, että aamulla buustaa aineenvaihduntaa vielä enemmän. Mä en tiedä.

Aamutreeni tyhjällä vatsalla polttaa rasvaa, koska maha on yön jäljiltä tyhjä joten tarvittava energia on otettava muualta. Jos vedät kunnon aamupalan ennen treeniä, tämä aamutreenin antama hyöty jää vähän kyseenalaiseksi.
Toisaalta, se tyhjällä vatsalla treenaus edesauttaa kataboliaa, kuten yllä jo sanottiin, eli lihaksen kasvatus jää tehottomammaksi kuin jos treenaisit vasta esim. iltapäivällä pitkin päivää nautittujen aterioiden jälkeen.

Aamutreeniä tyhjällä mahalla ajatellen, niin katkaiseeko palautusjuoma sitten sen katabolian?

Jos aamupalalla ottaa energiaa herasta ja banaanista aika realistisesti 300kcal, niin kyllähän siinä aamutreenissä uinti mukaan lukien kuluu reilusti enemmän, mikä tietty toivottavasti lähtis rasvasta eikä lihaksista.

Kyllähän kuntosalilla mieluummin harjottelee tuloksena kasvu kuin riutuminen.

Ehkäpä otan taktiikaksi ottaa aamulla hera-paukun ja banaanin + kahvin ja siitä sitte kohti koitoksia.

Pitääkö paikkaansa että Nixen tonnikala auringonkukkaöljyssä sisältää 47g/100g proteiinia? Näin tuolla kalorilaskurin sivulla sanotaan, mutta vähän epäillyttää että yhessä purkissa olis muka 66g protskua. Mulla on tuota kaapissa mutta siinä purkissa ei lue paljonko se sisältää proteiinia.

Voiko pähkinöille olla monella tapaa allerginen?
Sillä itsellä ei ainakaan mitään nielun turpoamisia tai muuta hengitysvaikeutta tapahdu niinkuin pähkinäallergiassa yleensä, mutta nyt kun olen runsaasti syönyt parinpäivän aikana niin maha on välillä järkyttävän kipeä ja tulee pitkiä vääntösessioita. Onko tuo nyt vaan sitä että suht uusi ruokalaji suolistolle niin se ei oikeen osaa käsitellä sitä, vai mahdollista allergiaa/suoli ei koskaan opi noita pilkkomaan?

Kannattaako ennen voimatreeniä nauttia jotain erityistä ravintoa, jonka avulla lihaksista saisi enemmän voimaa irti ?

Hiilaripitoiset urheilujuomat kun auttaa jaksamaan (henkisesti, kun verensokeri pysyy korkealla), mutta onko niillä voimasuoristusten kannalta mitään merkitystä?

nimim. kestävyysurheilija goes punttisali....:worship:

Kannattaako ennen voimatreeniä nauttia jotain erityistä ravintoa, jonka avulla lihaksista saisi enemmän voimaa irti ?

Hiilaripitoiset urheilujuomat kun auttaa jaksamaan (henkisesti, kun verensokeri pysyy korkealla), mutta onko niillä voimasuoristusten kannalta mitään merkitystä?

nimim. kestävyysurheilija goes punttisali....:worship:
- Pari tuntia ennen treeniä: runsas hiilari-protsku-ateria
- juuri ennen treeniä(/treenin aikana): protskut (alle 30g), hillarit (alle 30g)
- treeni
- palkkari

Kannattaa ottaa tosiaan proteiinin kanssa just ennen treeniä myös hiukan hiilareita. Suurilla hiilarimäärillä voi olla treenaaminen vaikeampaa.

edit.
Onko ok jos ei pidä mtn erityistä ruokapvkirjaa,syö vaan paljo protskupitosta ruokaa ja massaa tulee.
On, kunhan vaan muistaa tosiaan syödä hyvin ja riittävästi. Sillai, että paino nousee n. 1-2kg/kk.

Riittääkö, että vetää treenin jälkeen Evolution Whey 2 proteiinia, vai pitäisikö sen lisäksi käyttää myös muita valmisteita? Näin ihan lihasten kasvua ajatellen.

Riittääkö, että vetää treenin jälkeen Evolution Whey 2 proteiinia, vai pitäisikö sen lisäksi käyttää myös muita valmisteita? Näin ihan lihasten kasvua ajatellen.

No suosittelisin vielä maltodekstriiniä mukaan. Se auttaisi treenistä palautumista ja täyttäisi glykogeenivarastoja. Tietenkin voit syödä heti treenin jälkeen tuon proteiinijauheen kanssa jotain, mistä saisi hyvin hiilareita.

Ravintoainetaulukko

Tietääkö ketään hyvää (ja ilmaista) raintoainetaulukkoa netissä? Siis semmoista mistä selviäisi ruokatarvikkeiden ravintoarvot.

Mun ongelma kun on se, että kaupassa ei koskaan jaksa alkaa tiiraamaan noita elintarvikeiden ravintoarvoja ja sen seurauksena sitä helposti ostaa "vääriä" tuotteita. Olis luultavasti (tai ehkä) helpompaa jos tuon ostoslistan voisi suunnitellaa kauppaa varten etukäteen siten että kotona katsois kuinka paljon rasvaa, hiilareita ja proteiineja kussakin tuotteessa on.

Mä tiedän että Finelillä (http://www.fineli.fi/) on aika hyvä tietokanta, mutta sen ongelma on siinä, että tieto ei ole tuotemerkeittäin. (eli minua ei kiinnosta paljon "ruisleipä, perinteinen" sisältää hiilareita, vaan mua kiinnostaa paljon Oululaisen ruispaloissa kutakin ravintoainetta on. )

Vaimo liittyi joskus painonvartijoihin, ja niillä oli sellainen romppu mistä tuota tietoa löytyi... mutta sekin romppu on kadonnut vuosien saatossa.

Jos tuommoinen palvelu jostain löytyy, niin voisiko joku postata linkin?

Toisaalta, jos tuommoista ei ole, niin löytyisikö täältä porukkaa jota tuo tieto kiinnostaa?
Entä löytyisikö innostusta lisätä ravintoainetietoja (talkoohengessä)?

Aattelin, että jos tuommoista ei ole, ja talkoolaisia löytyisi niin tuommoisen voisi pistää pystyyn muutaman päivän/viikon vaivalla.

Tietääkö ketään hyvää (ja ilmaista) raintoainetaulukkoa netissä? Siis semmoista mistä selviäisi ruokatarvikkeiden ravintoarvot.

Mun ongelma kun on se, että kaupassa ei koskaan jaksa alkaa tiiraamaan noita elintarvikeiden ravintoarvoja ja sen seurauksena sitä helposti ostaa "vääriä" tuotteita. Olis luultavasti (tai ehkä) helpompaa jos tuon ostoslistan voisi suunnitellaa kauppaa varten etukäteen siten että kotona katsois kuinka paljon rasvaa, hiilareita ja proteiineja kussakin tuotteessa on.

Mä tiedän että Finelillä (http://www.fineli.fi/) on aika hyvä tietokanta, mutta sen ongelma on siinä, että tieto ei ole tuotemerkeittäin. (eli minua ei kiinnosta paljon "ruisleipä, perinteinen" sisältää hiilareita, vaan mua kiinnostaa paljon Oululaisen ruispaloissa kutakin ravintoainetta on. )

Vaimo liittyi joskus painonvartijoihin, ja niillä oli sellainen romppu mistä tuota tietoa löytyi... mutta sekin romppu on kadonnut vuosien saatossa.

Jos tuommoinen palvelu jostain löytyy, niin voisiko joku postata linkin?

Toisaalta, jos tuommoista ei ole, niin löytyisikö täältä porukkaa jota tuo tieto kiinnostaa?
Entä löytyisikö innostusta lisätä ravintoainetietoja (talkoohengessä)?

Aattelin, että jos tuommoista ei ole, ja talkoolaisia löytyisi niin tuommoisen voisi pistää pystyyn muutaman päivän/viikon vaivalla.
Mä oon tonne xlGain.com-sivulle jonkin verran noita merkannut. Sitten voi myös hakea muiden lisäämiä elintarvikkeita. Vaatii kyllä rekisteröitymisen, että voi noita selailla. Sitten vaan kirjautumisen jälkeen valikosta Ravinto->Elintarvikehaku. Tietty tuollakin moni merkkaa nimeksi pelkästään esim. ruisleipä... Merkkaan itselleni aina myös valmistajan.

Kalorilaskurillakin taitaa olla vastaava haku.

Back
Ylös Bottom