Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Jos jollain on heittää linkkivinkkiä, niin innolla otetaan vastaan. Tarkoitus olisi ottaa testiin krealle kaveriksi beta-alaniini ja imeytyminen mietityttää. T-nationin artikkeleista saa sellaisen käsityksen, että päiväannos pitää ottaa ~miljoonassa osassa, jotta jotain tarttuisi kroppaankin. TAI sitten voit ostaa t-nationin itse kauppaamaa hyper-alaniinivalmistetta, jota tarvitsee ottaa vain kolmesti päivässä:D

Onko tuo nyt sitä t-nationin tavallista markkinointiylistyshypeä omalle tuotteelle, vai pitääkö beta-alaniini todellakin ottaa monessa erässä päivän mittaan riittävän imeytymisen takaamiseksi?

Jos jollain on heittää linkkivinkkiä, niin innolla otetaan vastaan. Tarkoitus olisi ottaa testiin krealle kaveriksi beta-alaniini ja imeytyminen mietityttää. T-nationin artikkeleista saa sellaisen käsityksen, että päiväannos pitää ottaa ~miljoonassa osassa, jotta jotain tarttuisi kroppaankin. TAI sitten voit ostaa t-nationin itse kauppaamaa hyper-alaniinivalmistetta, jota tarvitsee ottaa vain kolmesti päivässä:D

Onko tuo nyt sitä t-nationin tavallista markkinointiylistyshypeä omalle tuotteelle, vai pitääkö beta-alaniini todellakin ottaa monessa erässä päivän mittaan riittävän imeytymisen takaamiseksi?

No jaa.. Kyllä se mulla toimi ihan niinkin että otin vain kerran päivässä puolisen tuntia ennen treeniä semmosen tasapäisen teelusikallisen. Aiheutti kivaa kihelmöintiä ja ainakin minusta tuntui että treeneissäkin oli parempi fiilis kuin ilman. En tiiä sitten olisko ollu parempi jos ois ottanu useammassa annoksessa pitkin päivää. Tuon kihelmöinnin vois joku listata epämiellyttäväksikin.. Mulla ainakin valui suorastaan vesi silmistä kun sitten pyöräilin salille, kihelmöivät kasvot nimittäin saivat ilmavirran tuntumaan aika hauskalta.:D

olis kysymys bulkista. elikkäs jos bulkil huolehtii siit et protskuu tulee joka aterialla niin onko sil niin välii mist hiilarit ottaa jos ei välitä siitä et läskiä tulee iha mielenkiinnosta kysyn ? :D

olis kysymys bulkista. elikkäs jos bulkil huolehtii siit et protskuu tulee joka aterialla niin onko sil niin välii mist hiilarit ottaa jos ei välitä siitä et läskiä tulee iha mielenkiinnosta kysyn ? :D

No onhan sillä nyt bulkillakin väliä, ottaako hiilarit täysjyväviljasta vai karkkipussista.
Nopeista hiilareista ei riitä energiaa niin pitkäks aikaa kun hitaista ja ne varastoituu rasvaks nopeemmin.
Yleensä hyvissä hiilarin lähteissä on myös paljon ravintokuitua, joka on tärkeetä.

No jos ymmärsin kysymyksen oikein ni kyllähän sillä on vähän väliä otatko ne hiilarit suklaasta vaiko esim leivästä tai jostain pastasta.

edit. hidas

Kannattaako omega3-kapseli ottaa illalla vai aamulla?
Ja kannattaa ottaa niitä kapseleta vähän useampikin (paitsi jos olet ostanut sellaisia turhuuksia, joihon on tungettu E- ja D-vitamiinia) varsinkin jos et syö rasvaista kalaa säännöllisesti. Nuo muutaman gramman suositukset on ihan käsittämättömiä.

Originally Posted by ojr View Post

^totta. Ja jos vielä haluaa asteen pidemmälle viedä niin paras on ottaa ennen sokeripitosia aterioita. Itse otan 4-5g, ei kapselia ennen hiilaripitosia aterioita.

Quote:
Originally Posted by ojr View Post
^totta. Ja jos vielä haluaa asteen pidemmälle viedä niin paras on ottaa ennen sokeripitosia aterioita. Itse otan 4-5g, ei kapselia ennen hiilaripitosia aterioita.

Mitä tuo nyt mahtoi oikein tarkoittaa :rolleyes:

sitä että kalaöljy hidastaa ruoasta tulevaa insuliinivastetta.

Ja viittasin ylempänä olevaan postaukseen kapselimääristä.

E: ja vielä selvennys, eli otan 4-5 grammaa kalaöljyä. Yleensä kapseleissa on joku 300-400mg

^
Ja läski EI muutu lihakseksi. Toki, jos kasvatat uutta lihasta vaikka 4 kiloa niin se kuluttaa enemmän jo levossa energiaa, joten voit metabolia kautta menettää vanhaa rasvakudosta.
tietääkö kukaan esim. että jos massa on 60 kg, siitä lihasta on x kg ja lihasmassakasvaa y kg, niin paljonko energiankulutus levossa kasvaa

vaikee sanoo, kai siinäkin on olemassa joku laskennallinen kaava. Mut en silti sinuna miettis niin paljoo tommosia, aineenvaihdunta on kuitenkin muuttuva tekijä, ei se tänään oo sulla sama ku huomenna.

Ja taas tyhmä kysymys. Onko asia niin yksinkertanen et jos kulutus on xxxx kcal ja syön 100 kcal alle kulutuksen. Ja en harrasta mitään liikuntaa. Nii laihdun automaattisesti koska syön alle kulutuksen? Enkä seuraa et mitä lapan naamaani kuhan se menee vaa alle kulutuksen.

Ja taas tyhmä kysymys. Onko asia niin yksinkertanen et jos kulutus on xxxx kcal ja syön 100 kcal alle kulutuksen. Ja en harrasta mitään liikuntaa. Nii laihdun automaattisesti koska syön alle kulutuksen? Enkä seuraa et mitä lapan naamaani kuhan se menee vaa alle kulutuksen.
Noinhan se teoriassa toimii ja myös käytännössäkin useimmiten.

Onko teillä muuten mitään tietoa, kuinka nopeasti elimistö lähtee pois säästöliekiltä? Mulla on takana suht' pitkä aika noin 1100-1400 kcal-ruokavaliolla yhdistettynä melkoiseen liikuntamäärään. Lisäksi söin todella yksipuolisesti: vähän rasvaa ja oikeastaan aika vähän proteiiniakin. Nyt olen syönyt enemmän, mutta aineenvaihdunta ei varmaan vielä ole lähtenyt käyntiin.

Tavoitteena on siis kerrankin unohtaa dieettaminen (olen kai "leikisti" ollut ikuisuusdieetillä noilla kaloreilla ;)) ja keskittyä pitämään kulutus tasassa. Painoa mulla on 51-53 kg. Lepopäivinä aion syödä 1700 kcal (kevyttä liikuntaa näinä päivinä, olen opiskelija ja kuljen autolla kouluun) ja treenipäivinä lisätä tuohon sykemittarin näyttämät kalorimäärät. Olisikohan edes vähän lähellä kulutusta sitten?

Lasketteko kaloritarkkailijat kasvikset mukaan päivän kalorimäärään vai merkitsettekö esim. 200 kcal "könttäsumman" ja syötte sitten kasviksia/marjoja niin paljon kuin haluatte? Jossakin on ollut tutkimusta kasvisten ns. miinuskaloreista ja siitä, että ruuansulatus jo kuluttaa niiden sisältämät vähäiset kalorit.

Onko reisipalassa olevassa nahassa kun se on kypsennetty oleva pitoisuus pelkkää rasvaa? Meinaa jos etiketissä lukee, että 100g:ssa rasvaa on 14g ja jos ottaa jokasesta palasta nahat vittuun niin rasvaprosentti pienenee,, paljon?

Pitäisi saada lihasta vähän enemmä läskin tilalle, joten pitäisikö aluksi dietata vähän vai?. Mitat 178/80. Salilla tulee käytyä 3krt viikossa 1-jakoisella ohjelmalla ma/ke/pe. Pitäisikö tähän lisätä aerobinen johonkin väliin, jos kyllä niin mihin? :)

Tälläista ruokavaliota olen aatellu alotella ensi viikolla:

aamupala: whey(40g)+maito(4dl) tai maitorahka ja ruisleipä(kinkku+juusto+salaatti).
päivällinen: kouluruoka
välipala: maitorahka ehram tai raejuusto (200-250g)
illallinen: joku kana,jauheliha (200g) + riisi,peruna safka.
iltapala: leipä(kinkku+juusto+salaatti ja whey(40g)+maito(4dl)

Kaloreita ja protskuja en ole laskeskellu, mutta eiköhä kalorit jonku verra alle kulutuksen jää? Pitäisikö treenipäivinä syödä jotakin enemmän?

En oo varma meniköhä tää nyt oikeesee paikkaa, mutta kai täälläki joku osaa vastata :rock:

Back
Ylös Bottom