Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Kysytään nyt täällä..

Yritän siis pudottaa painoa. Tänään aamupaino oli 96kg ja pituus on 189cm. Liikuntaa en vielä toistaiseksi harrasta sen enempää kuin joka toinen aamu punnerruksia ja vatsalihaksia. Ehkä kerran tai kaksi käyn kuntopyörällä polkemassa 30min-1h.

Pyrin syömään joka aamu annoksen neljänviljan puuroa, lasin rasvatonta maitoa ja 2 viipaletta vaasan ruispaloja. Tämä siis 5-8 välillä.
Syön välipalan 9-11 välillä, riippuen mihin aikaan aamiainen on syöty. Välipala koostuu pirtelöstä, mikä sisältää banaanin tai mustikoita, purkin maitorahkaa, purkin rasvatonta viiliä , jos sitä on, vähän sokeroimatonta mehukeittoa ja rasvatonta viiliä, sekä vähän neljänviljan hiutaleita.
Lounas on valitettavasti kaupan valmisruoka (300-500kcal), 0,33l rodeo/0,5l mad croc ja purkki raejuustoa. Tämän syön ennen kello yhtä.
16-18 välillä syön päivällisen, mikä koostuu kanasta/tonnikalasta/jauhelihasta ja purkista raejuustoa ja salaatti tai porkkanaraaste.
2100 syön iltapalan, mikä on miltei samanlainen kuin aamun välipala, mutta tähän tulee aina mustikoita eikä banaania.

Syönkö liikaa, liian vähän vai kenties sopivasti? Varmasti jotain korjattavaa olisi, etenkin liikunnan suhteen.

Onkos tämmönen kun
1pussi HERA80
1 pussi MAITO90 tai 1 pussi SOIJA90
2 pussia MALTO6
1 pussi DEXTRO

hyvä massanlisäykseen? Onko jotain huonoja puolia? kaikkea kommenttia saa pistää. kiitos!

kokolihapihvi, sä oot pari kuukautta kysyny vähän väliä palkkarista tai massanlisäyksestä. Eikä siinä vielä kaikki, kyselet lähes samoja asioita ja sua epäillään trolliksi.

Paras massanlisääjä on peruskotiruoka.

Paljonkohan mun smoothiessa on kaloreita, kun vituttaa nyt tällä hetkellä laskea. Arvio riittää.

Ehrmannii,banaani,kaurahiutaleita 1dl ja mansikoita 5-6. 400?

Aiheuttaako kreatiini nestettä? nyt kreatiinin toinen kuuriviikko ja hirvee turvotus.

Proteiineista vieläkin...

Kaipa silläkin on väliä, miten päivän proteiinit jakaa.!? Siis, että nykäseekö sen 150 grammaa proteiinia aamiasella ja vetää muuta sapuskaa lopun päivää.
Paljonkohan sitä esim. 70 kiloinen voi yhdellä aterialla järkevästi syödä, ettei osa kalliista proteiinista kulkisi vain läpi tai muuttuisi rasvaksi.
Tietysti treenin jälkeen osa kaiteski...
Liehän tästäkin jo kai sata kirjoitusta tuolla toisaalla, mutta kysynpä nyt, kun ei ole aikaa kaivella menneitä.

Dieetti päällä ja käyn salin jälkeen vetämässä n 5-7 km lenkin niin kysyisin kannattaako ottaa palautusjuoma salin jälkeen vai vasta lenkin jälkeen? Salin ja lenkin välissä vajaan puolen tunnin tauko johtuen pitkähköstä salimatkasta. Treenaan 3-jakosella voimapainoitteisesti, tähän mennessä olen ottanut heti salin jälkeen ja lenkin jälkeen vetänyt iltapalaksi rahkaa tai tonnikalaa.

Kaipa silläkin on väliä, miten päivän proteiinit jakaa.!? Siis, että nykäseekö sen 150 grammaa proteiinia aamiasella ja vetää muuta sapuskaa lopun päivää.
Paljonkohan sitä esim. 70 kiloinen voi yhdellä aterialla järkevästi syödä, ettei osa kalliista proteiinista kulkisi vain läpi tai muuttuisi rasvaksi.
Tietysti treenin jälkeen osa kaiteski...
Liehän tästäkin jo kai sata kirjoitusta tuolla toisaalla, mutta kysynpä nyt, kun ei ole aikaa kaivella menneitä.
Otat n.20-50g kerralla.

Oon 194cm pitkä ja painoa on heiluu siinä 96-99kg välillä. Eilen oli mahdollisuus ilmaseen rasvaprosentin mittaukseen ja tuli lukemaks tylyt 23,4%. Salilla oon käyny puolisen vuotta ja lihakset on jonkinverran kasvanu ja paino pysyny samana ( Ennen salilla käyntiä paino oli jossain vaiheessa yli sadanki kilon.)

Pitäis nyt yrittää vähän läskiä polttaa ja kattelin täältä vähän vinkkiä. Tämän laskurin http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/index.pl?language_id=1 mukaan mun energiakulutus pitäis olla säännöllisellä liikunnalla noin 4000 kaloria. Kuulostaa aika paljolta, koska tuon saman sivuston "energian saanti laskurin" mukaan saan suunnilleen 2000 kaloria per päivä jos en jotain roskaruokaa vedä.

Jos nyt yritän painoa pudottaa syömällä vähemmän niin on ollut näitä -500 kaloria systeemejä. Eli pitäskö mun alkaa syödä enemmän jotta pääsisin kaloreissa johonki 3000-3500 kaloriin vai mitä :wtf:
Ihan hyvin oon jaksanu tuolla normaalilla ruokavaliolla tähän mennessä. Ma, ke, pe käyn salilla ja ti, to uimassa tai heilauttelen giryaa. Viikonloput lepäilen tai ryyppään, joskus käyn salillakin.

Aamupalaks syön mysliä tai ruisleipää. Lounas koulun ruokalassa.
Salipäivinä syön noin tunti treenin jälkeen aika usein jotain makaronia ja kanaa. Väli ja iltapalaks rusileipää ja rasvatonta maitoa. Välipäivinä en välttämättä syö kunnon ruokaa kuin koulussa ja kämpillä sitten lähinnä leipää ja rasvatonta jogurttia.

Nopeita hiilihydraatteja oon yrittäny välttää esim. vaaleaa leipää jne. Kuitenkin koulussa aika usein perunoita ja vaaleaa makaronia joten niistä niitä tulee väkisinkin.

Pitäsikö jotain kasviksia alkaa sitten kunnolla vetämään vai mikä ois avuks, kun ei paino putoa. Tietenkin sitä uskottelee, että se läski on muutunu lihakseks ja siksi ei paino putoa, mutta kyllä sitä vielä vyötäröltä löytyy.

No eli onko mun siis syötävä enemmän, että paino putoais.
Kiinnostas tietää miten tilanne nyt menee eli mistä se energia sitten revitään esim. treenipäivinä, jos en syö kuitenkaan tuon enempää.
Jääkö lihasta kasvamatta ravinnon puutteen takia?

Onko tuo läskin tulo aivan välttämätöntä, mikäli lihasta haluaa?
Eikö ole mahdollista, että läski häviää ja tilalle tulee vain lihasta?
Nytten olen noin 8kk syönyt aika paljon ja treenannut.Painoa tullut kymmenen kiloa lisää, eikä kaikki todellakaan ole lihasta, vaikka sitäkin on näkyvästi tullut.Porukat, kaverit ja itse olen huomannut lihomiseni.
Eikö onnistu, että esim syön vain tarvittavia ravintoaineita ja jätän kalorit pienemmälle.

Eihän esim Arnold tai muut bodaajat koskaan lihavia ole olleet.Niille tuli/tulee vaan sitä lihasta.

No ei se onnistu.

Kasvamiseen tarvitaan pluskaloreita ja sitten se kasvu jakautuu aina läskiin ja lihakseen. Sitten kun mennään miinuskaloreille, niin läskit lähtee ja samoin osa lihaksesta. Tulevan/lähtevän läskin ja lihaksen suhde riippuu hormoneista, mutta vaikka olisi millainen horkkasika, niin kyllä sitä läskiäkin tulee.

Mitähän ne tarvittavat ravintoaineet on? Ei ole sellaista ravintoainetta joka tuottaa vain läskiä tai vain lihasta.

Tuossa on hyvää asiaa.

Mitenkä selitätte bodarien kireyden?
Esimerkkinä vaikka Sylvester Stallone.Todella kireä tapaus ja lihasten kasvun huomaa esim jos on seurannut Rockyja tai Ramboja.Jokaisessa selvästi enemmän palaa ja kireys kohillaan.

Siis? :confused:

Treenataan ja syödään jonkin verran plussakaloreille, jolloin tulee läskiä ja lihasta. Kun läski alkaa häiritä, niin poltetaan läskiä pois diettaamalla. Tällöin osa lihaksista palaa myös pois, mutta ei kaikki kun diettaa järkevästi. Syödään, dietataan, syödään, dietataan,... eli noin se onnistuu.

Stallonella ja muilla on sitten ollut myös lääkeaineita apuna. Niillä voidaan jonkin verran hallita lihasten ja rasvan kertymis/lähtemissuhdetta plussakalorikauden ja dietin aikana.

Minä kun luulin, että syltty oli vielä Rocky aikoina natu.Kaitpa se sit niillä ''lääkkeillä'' se kireys selittyy.
Häh? Onnistuu se ilman lääkkeitäkin, mutta mitään ravintoainetta tai treenitapaa ei ole joka muuttaisi läskin lihakseksi. Ei noi lääkeaineetkaan tee sitä suoraan. Pitää treenata ja välillä dietata vuosien ajan.

Back
Ylös Bottom