Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Ite en ota kantaa,mutta toisella sivustolla näin ainakin väitetään.
Linkkiä en laita koska säännöt kieltää.

Sammalai. Googlessa sanovat. :) No jos se on aminohappo niin mistä sitä sitten saa erityisen paljon? Niinku esim rahkasta prodea.

Taulukko 1. Ravintoaineiden kreatiinipitoisuuksia g/kg
Silakka 6,5 - 10
Sianliha 5
Naudanliha 4,5
Lohi 4,5
Tonnikala 4
Turska 3
Maito 0,1
Karpalo 0,02
Katkarapu >0,02

Biovitan sivulta pastettu.

Kreatiini ei ole aminohappo, vaan se koostuu niistä:

Kreatiini eli kreatiinimonohydraatti (metyyliguanidiinietikkahappo) [NH2-C(NH)-N(CH3)CH2COOH], on elimistön luonnollinen yhdiste, joka auttaa varastoimaan energiaa lihassoluihin.

Tyypillisesti puolet elimistössämme olevasta kreatiinista tulee ruoasta (enimmäkseen lihasta ja kalasta) ja puolet syntetisoidaan aminohapoista (arginiinista, glysiinista ja metioniinista) maksassa, haimassa ja munuaisissa.

Wikipediassa on tuosta rakennekaava, josta asiaa tunteva puolisoni myös näytti miten sen pitäisi olla erilainen jotta se olisi aminohappo.

Kreatiini ei ole aminohappo kuten arginiini tai glutamiini vaan se on kolmen aminohapon yhdiste. "Kreatiini on aminohappo" on vähän kuin sanoisi, että vety (H) ja vesi (H2O) ovat sama asia.

Edit: hidas.

Moro!

Ajattelin rekisteröitymiseni kunniaksi pistää tänne ekan postaukseni.

Eli ongelma on tällainen. Kävin salilla muutama vuosi sitten jonkin verran, en paljoa mutta edes vähän. Nyt ollut muutama vuosi ilman, että olen tehnyt mitään ja nyt aloitin liikkumaan taas. Satuin löytämään kaapinperukoilta aikoja sitten hankittua Dietmixiä ja jotain vitamiineja. Parasta ennen päiväykset ovat menneen aikoja sitten umpeen, mutta uskaltaako näitä vielä syödä? :)

Jos ei niistä rupea kovin pahasti menee maha sekasin, mä ainaki söisin :D En tiedä mitä tuo eka on, muttei vitamiinin luulisi kovin kummaksi menevän. Ehkä. Jos on halpoja vitamiineja voit ostaa uusia mielenrauhan turvaamiseksi.

Moro!

Ajattelin rekisteröitymiseni kunniaksi pistää tänne ekan postaukseni.

Eli ongelma on tällainen. Kävin salilla muutama vuosi sitten jonkin verran, en paljoa mutta edes vähän. Nyt ollut muutama vuosi ilman, että olen tehnyt mitään ja nyt aloitin liikkumaan taas. Satuin löytämään kaapinperukoilta aikoja sitten hankittua Dietmixiä ja jotain vitamiineja. Parasta ennen päiväykset ovat menneen aikoja sitten umpeen, mutta uskaltaako näitä vielä syödä? :)

Kyllä niitä yleensä uskaltaa, jos ne on säilytetty kuivassa eivätkä oo päässeet kerää kosteutta. Ite joskus syönyt vuoden vanhoja fastin heroja ja palautusjuomia ilman mitään ongelmia.

Kananmunista..

Mitkä ovat erot jotenkin laitetun (keittäminen, paistaminen tjsp.) kananmunan tai raa'an kananmunan ravintoaineiden imeytymisessä?

Eli joskus olen kuullut juttua, että kananmunia kannattaisi jotenkin kokata, koska raakana kananmunasta ei ravintoaineet imeydy niin hyvin.
Siis itse en väitä tässä mitään, vaan tuo on mitä olen kuullut ja nyt kysynkin teiltä kaikilta, että tietääkö joku miten asia oikeasti on?
On vaan niin helppo pistää maitorahkapirtelöön aamuisin ja iltaisin pari raakaa kananmunaa sekaan ja pistää sörsseliks tehosekoittimel, mutta onko nyt tosiaankin niin, ettei raakana imeydy niin hyvin?

Kiitos ja jakakaa tietonne!

Pahoittelen jos asiasta on jo keskusteltu aikaisemmin, enkä jaksanut threadia etsiä.

voitteko kertoo jonkun hyvän

lisäravinteen mitä voi ostaa ihan tavallisista elintarvike kaupoista. Semmonen mikä auttas proteiinin ja painon nousussa. Kiitos :kippis1:

Mun biologian opettaja väitti, että syöminen ennen nukkumaan menoa/sängyllä syöminen heikentäisi lihaksia. Taisi olla vielä niin että kaikki herkuttelu (liika rasva ja sokeri?) olivat ne tekijät jotka heikensivät lihaksia kun niitä syödään ennen nukkumaan menoa.

Onko tälle jutulle perää? Itse en teidä yhtään miten ne vaikuttaisi lihaksiin, mutta opettaja on kuitenkin täys pätevä ja käyny kaikki koulut niin tuskin se valehteleekaa.

lisäravinteen mitä voi ostaa ihan tavallisista elintarvike kaupoista. Semmonen mikä auttas proteiinin ja painon nousussa. Kiitos :kippis1:

Lähes kaikista isommista marketeista löytyy nykyään lisäravinnepuoli, jossa on ainakin peruslisäravinteet. Ostat heraproteiinia (maustamaton/maustettu, merkillä ei väliä) ja maltodekstriiniä. Desi molempia shakeriin ja juot sen treenin jälkeen.

Painon nostamiseen vaikuttaa enemmän se, miten muuten syöt päivän mittaan. Jotta paino nousisi, pitää sinun syödä enemmän kuin kulutat. Siis ihan kotiruokaa reilusti äänen suuntaan ja ravitsevia välipaloja pitkin päivää niin, että syöt noin 2-3 tunnin välein.

Mun biologian opettaja väitti, että syöminen ennen nukkumaan menoa/sängyllä syöminen heikentäisi lihaksia. Taisi olla vielä niin että kaikki herkuttelu (liika rasva ja sokeri?) olivat ne tekijät jotka heikensivät lihaksia kun niitä syödään ennen nukkumaan menoa.

Onko tälle jutulle perää? Itse en teidä yhtään miten ne vaikuttaisi lihaksiin, mutta opettaja on kuitenkin täys pätevä ja käyny kaikki koulut niin tuskin se valehteleekaa.

Ei tuo herkuttelu suoranaisesti lihaksia heikennä. Kuitenkin, illalla syödyt nopeat hiilihydraatit nostavat veren insuliinitasoja reippaasti ja levossa kulutus on vähäistä, joten läskiä pakkaa kertymään. Rasvoja sen sijaan on ihan hyvä nauttia illalla (tietysti hyviä rasvoja esim. pähkinöistä).

thejoppe89, ei nyt tuo linkki vienyt mihinkään.. Mutta, etsin tuolta vastaavia threadeja sitten, mut jos joku jaksaa, niin saa tähänkin vastata, että mitä eroja on raa'an kananmunan ja kokatun kananmunan ravintoaineiden imeytymisellä. kiitos.

Back
Ylös Bottom