Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Massajuomissa voi olla kreatiinia ja glutamiinia yms. aminohappoja.
Ei niissä pitäisi olla mitään haitta-aineita.Ei niitä silloin prismassa myytäisi.

noh joo myydäänhän prismassa alkomaholia ja röökiä. ;) Ei vaineskaan. Massajuomissa on tietenkin aminohappoja kun prode niitä sisältää.

Siis emmä ny meinannu ihan sitä että vetäsin kaikkien neljän päivän kreat samana päivänä... :D

Vaan, että onko väliä, jos ottaa ne saman päivän satsit kaikki kerralla (eli ton 20g)

Toki voi ottaa, tai ota toinen 10g ennen treeniä ja toinen 10 treenin jälkeen. Saattaa vaan paremmin latautua kun ottaa 4* päivässä sen 5g, eikait sillä nyt niin suurta merkitystä ole.

Mitä hyvää siinä plkkarissa on kun kaikki suosittelee sitä aloittelijoille?
Saako siitä hyvän olon reenin jälkeen vai kasvattaako lihaksii vai mitä?

Palkkaria taidetaan suositella yleisesti kaikille bodaajille. Hyvä olo ei ole kysymyksessä, sillä joskus palkkari aiheuttaa verensokerin heittelyn takia jopa heikotusta. Lihaksia se ei suoranaisesti kasvata, mutta ideana on saada lihakset nopeasti palautumaan treenistä. Eli lihakset saavat nopeasti tarvitsemiaan aineita, joita on treenatessa kulunut. Näin lihas palautuu nopeammin, ja saadessaan varastonsa jälleen täyteen se alkaa kasvaa.

Palkkareiden sisältö onkin sitten eri juttu. Sen tulee sisältää ainakin hiilihydraatteja eli käytännössä maltoa, sekä proteiinia. Sopiva suhde on esim. 3:2 tai sinnepäin. Sen lisäksi palkkarissa voi olla kreatiinia (~5g) sekä glutamiinia, ja jotkut hifistelijät heittää sinne vielä turbomegaboostereita, hyperventiloitua CCMSKFÖS-ruusunsuoliuutetta ja automatisoituja differentiaaliantikataboliapillereitä.

No joo... On se hyödyllinen. :)

Kuinka nopeasti palkkari pitäisi juoda? Mulla on niin herkkä vatsa, että joudun hinuttamaan palkkaria keskimäärin n. ½ tuntia, ettei maha mene sekaisin. Onko tuo liian pitkä aika vai onko asialla mitään väliä?

Sellasta kysyisin ku monet sanoo ja monilla sivuilla lukee että kreatiinit kannattais/pitäis ottaa dextroosin kanssa niin onko malto6 iha yhtä hyvä krean kanssa? Imeytyykö tarpeeks hyvin? Voiko krean ottaa iha mehun tai veden kanssa vaa? :zzzz:

Kuinka nopeasti palkkari pitäisi juoda? Mulla on niin herkkä vatsa, että joudun hinuttamaan palkkaria keskimäärin n. ½ tuntia, ettei maha mene sekaisin. Onko tuo liian pitkä aika vai onko asialla mitään väliä?
Eipä sitä ykkösellä tarvi juodakaan... tuskinpa toi on mikään ongelma vaikka sen puleen tuntiin litkii.
Mikä on ku leipä ei maistu aamulla yhtää mut kaurapuuro/ym puurot menee ilman ongelmia?
Tohon on aika vaikea antaa minkäälaista vastausta. Oot enempi puuromiehiä, tykkäät puurosta enempi tai jotain? Tosin aamulla usein tollanen ei niin kiintee safka uppoo helpommin. Mulla sama homma.
Sellasta kysyisin ku monet sanoo ja monilla sivuilla lukee että kreatiinit kannattais/pitäis ottaa dextroosin kanssa niin onko malto6 iha yhtä hyvä krean kanssa? Imeytyykö tarpeeks hyvin? Voiko krean ottaa iha mehun tai veden kanssa vaa? :zzzz:
Malto on ihan hyvä myös. Eli mikä tahansa nopea hiilihydraatti tehostaa sen kreatiinin imeytymistä. Treenipäivinä palkkarissa krea, mutta jos otat myös lepopäivinä niin ei tarvitse välttämättä alkaa hifistelemään ja ottamaan sitä kreatiinia minkään nopean hiilarin kanssa. Ihan veden kanssakin se kyllä imeytyy vaikka imeytyisikin vähän hitaammin.

Voit hyvin ottaa kreatiinin pelkästään veden tai malton kanssa. Olen joskus kuullut,että se imeytyisi nopeemmin hiilaridrinkin joukossa, mutta tiedä näistä. Toimii pelkällä vedelläkin.

Eli kun kanaa kypsentää esim. pannulla, niin osa siitä painosta häviää. Jos paistetaan 400g suikaleita ja vedetään napaan niin tällöinhän pitää laskea kalorilaskurissa suikaleiden gramma määrä sillä uudella painolla? Eli pitäis ne valmiit suikaleet punnita eikä vaan laittaa kalorilaskuriin sitä 400g mikä etiketissä komeilee?

Eli kun kanaa kypsentää esim. pannulla, niin osa siitä painosta häviää. Jos paistetaan 400g suikaleita ja vedetään napaan niin tällöinhän pitää laskea kalorilaskurissa suikaleiden gramma määrä sillä uudella painolla? Eli pitäis ne valmiit suikaleet punnita eikä vaan laittaa kalorilaskuriin sitä 400g mikä etiketissä komeilee?

No siis nestettä ja semmosta lähtee eli tavara tiivistyy, eli sataa grammaa kohden enemmän kaloreita kun raa'assa.
Mä oon aina merkannut raa'an mukaan.

Yleensä kanan ym. lihan ravintoarvot on ilmoitettu raakapainoa kohden. En tiedä teidän laskureista, mutta esim. finelissäkin juuri näin. Kypsennettäessä tosiaan ainoa mikä poistuu on neste.

semmosta mietin mietin tosta ravinnosta, että: pitäisköhän mun vaihtaa mun välipaloja joiksikin muiksi, kuin kaura100 leiviksi?
tai siis kun mietin vaan, että syönkö mä liikaa tuommoisia kaurajuttuja... aamupalaks kun kiskasen kaks desiä kaurahiutaleita ja välipalaks kaksi kaurasatasiivua ja lounaaks pastaa+tonnikalaa/kanaa ja välipalaks taas kaksi kaurasatasiivua.... lounaalla ja päivällisellä en syö leipää, mut jotain pastaa siis O,o

tuleeko siitä liikaa kauraa? tai siis voiko sitä edes syödä liikaa ja mitä se aiheuttaa :D

Kysyn siksi täältä, et tod. näk. liittyy ravintoon.

Eli mikä vaivaa, kun ei kertakaikkiaan jaksa treenata sarjoja loppuun? Esim. lämmittelyjen jälkeen ehkä yksi työsarja maittaa, mutta ei muuta. Todellakin täytyy psyykata, et jaksais reenata ne muukkin sarjat. Ilmeisesti tarvis tankata ennen treeniä paremmin, mut miten te muut tankkaatte?

Heittäkää linkkiä, jos tästä löytyy triidejä, itelle ei osunu silmää.

nimimerkillä "mikä ihmeen kevyt viikko" :)

Pituutta 184 ja painoa 80kg, ja päivässä pitäisi saada reilu 3000kcal? niin miten helvetisssä noin paljon voin saada koko aikahan sitä pitäis olla syömässä?:urjo:

Pituutta 184 ja painoa 80kg, ja päivässä pitäisi saada reilu 3000kcal? niin miten helvetisssä noin paljon voin saada koko aikahan sitä pitäis olla syömässä?:urjo:
ei tarvi olla kokoaikaa syömäsä :) jos vaikka aamulla syöt 700kcal sit välipala leipää tai jotain pientä 2-300kcal lounas maitoineen 800kcal pari tuntia siitä taas jotain välipalaa n.300kcal edestä. päivällä normi safka 800kcal, siitä taas pari tuntia ja jotain ehkä vähän suurempaa välipalaa 500kcal ja lopuks illalla jotain pienempää protsku pitosta :) no tol esimerkil tulee vähän reilu 3000kcal mut tohon tyyliin kun syö niin hyvä tulee ;)

Back
Ylös Bottom